كوتاه درباره كيهان كلهر به مناسبت اجرايش در تالار وحدت
هنرمند جهاني
حيدر معاني
كيهان كلهر يكي از نوازندگان و موسيقيدانان ايراني است كه آوازه شهرتش حالا ديگر جهاني شده است. به گفته بسياري از منتقدان حوزه موسيقي، اين هنرمند توانسته است با سعي و كوشش فراوان، سازي مهجور چون «كمانچه» را از پستوي فراموشي بيرون بياورد و در دنيا معرفي كند. شيوه منحصر به فرد نوازندگي كلهر به همراه استفاده از تكنيكهاي بديع خودساخته، نام او را به عنوان هنرمندي پژوهشگر نيز بر سر زبانها انداخته است. خبر خوب براي طرفداران موسيقي ايراني خصوصا آثار كلهر اين است كه ميتوانند از روز هفتم ديماه، هنرنمايي اين هنرمند با همراهي كوارتت مينياتور را در كنسرت «شهر خاموش» ببينند و بشنوند. گفتني است كه كلهر پس از اينكه به عنوان مرد سال موسيقي جهان در سال ۲۰۱۹ معرفي شد، قصد دارد اين كنسرت را علاوه بر شهرهاي مختلف ايران، در تهران هم به روي صحنه ببرد. ابراز ارادت هميشگي كلهر به اساتيد پيش از خود نشان ميدهد كه او بيش از همه، خود را وامدار استاد علياصغر بهاري ميداند. او در وصف اين استاد بيچون و چراي ساز كمانچه گفته است: «همين بس كه پس از انزوا و فراموشي ساز كمانچه در اواخر دهه ۲۰ و اوايل دهه ۳۰ كه عموم مردم اين ساز را متعلق به مطربهاي كوچه بازاري ميدانستند و با تحقير به آن مينگريستند، بعد از مدتها كه استاد دست از كمانچه شسته بود، دوباره آن را به دست ميگيرد و با چند اجرا در راديو، دانشگاه تهران را مجاب كرد تا براي تعليم هنرجويان از وي دعوت به عمل آورد و در ادامه با دعوت راديو فرانسه در سال ۱۳۴۶ در سالن دلاويل و در مقابل ديدگان سه هزار بيننده، غوغايي از احساس را با ساز كمانچه به منصه اجرا گذاشت. بيشك
علياصغر بهاري نقش بسزايي در احياي اين ساز مهجور شده در آن زمان ايفا كرد...» يكي ديگر از خلاقيتهاي كلهر اين است كه تلاش دارد ردپاي موسيقي ايراني را در سراسر جهان بر جاي بگذارد. دونوازيهاي معروف او با سازهاي ايراني و سازهايي از ديگر كشورهاي جهان، مويد اين نكته است كه او بر خلاف نظريات بسياري كه موسيقي ايراني را صرفا موسيقي حزن و اندوه قلمداد ميكنند و اولين و آخرين شنوندهاش را آدمهاي افسرده ميدانند، ثابت كرده است كه مخاطباني ديگر از اقصينقاط جهان هم ميتوانند از اين هنر بهرهمند شوند و از آن لذت ببرند. كوتاه سخن اينكه كيهان كلهر، نوازنده و آهنگسازي است كه پيشنهادهايي تازه در امر برخورد با موسيقي ايراني مطرح كرده است؛ پيشنهادي كه بدون شك به نام خودش در تاريخ موسيقي ما جاودانه خواهد شد. كنسرت ايرج بسطامي و گروه دستان زمستان، بوي نوروز، شب، سكوت، كوير، سفر به ديگر سو، سرو سيمين، غزل ۱، غزل ۲، غزل ۳، زمستان است، بيتو به سر نميشود، فرياد، باران، در آينه آسمان، موسيقي فيلم جاده ابريشم، نخستين ديدار بامدادي و باد، بعضي كارهاي كلهر هستند كه منتشر شدهاند.