• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4511 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۵ آبان

شكست تراژيك ايران مقابل عراق

دنبال مساوي بوديم، باختيم

علي ولي‌اللهي

تيم ملي ايران در چهارمين ديدار از مرحله مقدماتي جام جهاني 2022 قطر عصر پنجشنبه به مصاف عراق رفت و با نتيجه 2 بر يك بازنده شد. اين باخت باعث شد تيم ملي كشورمان در شرايط سختي براي صعود به عنوان تيم نخست قرار بگيرد و حالا ما بايد اميدوار باشيم عراق در بازي روز سه‌شنبه‌اش مقابل بحرين در خانه پيروز نشود تا شاگردان ويلموتس همچنان شانس صعود به عنوان تيم نخست را داشته باشند؛ شانسي كه علاوه بر نبردن عراق منوط به كسب 12 امتياز كامل در 4 بازي آينده تيم ايران مقابل حريفانش است.

باخت تيم ايران مقابل عراق در شرايطي رقم خورد كه بازي با برتري محسوس عراق آغاز شد. تركيب اوليه ويلموتس شامل بيرانوند در خط دروازه، پورعلي‌گنجي و كنعاني‌زادگان و محمدي و رضاييان در خط دفاع، ابراهيمي و نوراللهي و شجاعي در خط مياني و درنهايت طارمي و محبي و آزمون در خط حمله از همان ابتداي كار نشان از يك رويه محافظه‌كارانه از سوي سرمربي تيم مي‌داد. ويلموتس با قرار دادن سه هافبك متمركز در خط مياني سعي داشت ميانه ميدان را از آن خود كرده و در وهله اول بازي را از تنش خارج كند. بگذريم كه طارمي و محبي هافبك‌هاي بالقوه هم بودند، يعني سيستم تيم ايران بين
3-3-4 و 1-5-4 در نوسان بود. با اين حال استارت بازي نشان داد ويلموتس در رسيدن به هدفش ناموفق بوده است. هافبك‌هاي جوان عراق شامل همام و رسن و صفا هادي كاملا ميانه ميدان را از آن خود كرده و فشار زيادي به تيم ايران وارد كردند. در نتيجه يكي از فرارهاي بشار رسن از سمت راست خط دفاعي ايران و جا ماندن ميلاد محمدي، توپ ارسالي روي دروازه ايران به بازيكن عراق رسيد. ضربه بازيكن عراق را بيرانوند به خوبي مهار كرد اما در ريباند و با دستپاچگي بازيكنان ايران و اشتباه مشخص اميد ابراهيمي توپ به محند علي رسيد و او طاق دروازه تيم ما را فرو ريخت.

گل عراق در دقيقه 11، سومين گل نخست بازي در 6 مسابقه تيم ملي با هدايت ويلموتس بود كه وارد دروازه ايران مي‌شد. تيم ما مقابل كره و بحرين نيز گل اول بازي را دريافت كرده بود. البته 3 بازي ديگر كه ايران گل اول بازي را دريافت نكرده بود مقابل تيم‌هاي درجه چندم آسيا بوده است. همين مساله نشان مي‌دهد كه ويلموتس بايد هرچه سريع‌تر فكري به حال اين معضل بزرگ بكند. مخصوصا وقتي بدانيم تيم ايران در
3 مسابقه‌اي كه گل اول را دريافت كرده است
2 باخت و يك تساوي به دست آورده است. بعد از گل عراق، ايران نبض بازي را به دست گرفت و روي دروازه حريف فشار وارد كرد. در يكي از حملات و روي يك توپ مرده كه داشت به بازيكن عراق مي‌رسيد، محبي به خوبي خودش را صاحب توپ كرد و با عبور از 2 بازيكن عراق، توپ را به آزمون رساند و او نيز با يك پاس رو به بيرون احمد نوراللهي را در موقعيت گلزني قرار داد. نوراللهي نيز با عبور از يك بازيكن عراق و ضربه‌اي دقيق توپ را به گوشه دروازه عراق هدايت كرد تا بازي خيلي زود و در دقيقه 25 به تساوي كشيده شود.

بازي در شرايطي به تساوي كشيده شد كه برخوردهاي فيزيكي و جو متشنج بين بازيكنان
2 تيم روي كيفيت مسابقه تاثير گذاشته بود. خشونت‌هاي بازيكنان عراق در وهله اول حسابي بازيكنان ايران را عصبي كرد و درنهايت موجب ازدست رفتن تمركز تيم كشورمان شد. به نوعي مي‌توان گفت ملي‌پوشان ما در ادامه به واسطه خشونت عراقي‌ها برانگيخته شدند و در همان دامي كه حريف مي‌خواست، گرفتار شدند. نيمه اول به پايان رسيد و با شروع نيمه دوم بازيكنان ايران بيشتر رو به خشونت آوردند. نتيجه اين خشونت كارت زردي بود كه كاپيتان تيم ايران يعني مسعود شجاعي در دقيقه 49 گرفت. در دقيقه 53 اولين تعويض ايران در سمت چپ خط دفاعي انجام شد و محمد نادري به جاي ميلاد محمدي به بازي آمد تا اولين بازي ملي‌اش را در شرايطي پرفشار تجربه كند. چند دقيقه بعد وحيد اميري نيز به جاي طارمي به بازي گرفته شد تا ويلموتس نشان بدهد به دنبال يك تدبير ويژه براي فشار از سمت چپ به دروازه عراق است. البته اين تصور خيلي زود نقش برآب شد، چراكه تيم ايران همانند شروع نيمه دوم تا به انتها بدون هيچ برنامه خاصي بازي را ادامه داد. در نيمه دوم عراق كاملا صاحب توپ و ميدان بود و با پرس شديد اجازه بازيسازي به هافبك‌هاي سردرگم ايران را نمي‌داد، اما در طرف مقابل وقتي عراق در خط دفاعي و مياني صاحب توپ بود هيچ فشاري از سوي مهاجمان و هافبك‌ها به حريف وارد نمي‌شد؛ به شكلي كه به نظر مي‌رسيد تيم ايران به دنبال تساوي است و اين عراق است كه در پي 3 امتياز مي‌گردد. اما در ادامه بازي و در حالي كه بازيكنان ايران يكي از بدترين بازي‌هاي چند سال اخيرشان را به نمايش مي‌گذاشتند و از دادن پاس‌هاي ساده عاجز بودند، مسعود شجاعي كه انتقاد زيادي نسبت به عملكردش وجود داشت و همه منتظر بودند تعويض شود، با يك حركت بي‌مورد خودش را دو كارته و تيم را 10 نفره كرد. اين اتفاق در دقيقه 81 رخ داد. در ادامه ويلموتس باز هم دست به يك تعويض ديگر زد و كاوه رضايي را در دقيقه 90 به جاي آزمون وارد زمين كرد؛ تعويضي كه تنها دليلش مي‌توانست وقت‌كشي براي رسيدن به يك امتياز باشد.

در دقيقه 92 باز هم عراقي‌ها از سمت چپ خط دفاعي ايران فشار آوردند و صاحب يك ضربه كرنر شدند. اين كرنر با ضربه سر علا عباس به گل تبديل شد تا تراژدي شكست ايران مقابل عراق رقم بخورد. صحنه گل دوم بازي چكيده كل 90 دقيقه بود. بي‌انگيزگي، اشتباهات فردي و عدم تمركز موجب شد بازيكن نه‌چندان بلندقامت عراقي از ميان آن همه سرزن ايراني به راحتي توپي با ارتفاع پايين را به دروازه ايران برساند.

نگاهي به آمار و نمرات بازيكنان ايران در پايان بازي نشان مي‌دهد وضعيت تيم ما چقدر فاجعه بود. بسياري از بازيكنان با نمره كمتر از 6 زمين بازي را ترك كردند. تيم ايران حتي صاحب يك ضربه كرنر نشد و مهاجمان نتوانستند گلر عراقي‌ها را در نيمه دوم حتي يك‌بار مجبور به واكنش كنند. تلفيق عدم برنامه‌ريزي مناسب فدراسيون قبل از بازي، كه باعث شد تيم با
2 جلسه تمرين راهي بازي با عراق شود، درك نامناسب ويلموتس از شرايط بازي و تاكتيك‌هاي عجيب و ناكارآمد و بي‌انگيزگي بازيكنان و
اشتباهات فردي، باختي را به تيم ملي تحميل كرد كه در 8 سال گذشته نمونه‌اش را نديده‌ بوديم. ما مدت‌ها بود 2 باخت متوالي در هيچ تورنمنتي را تجربه نكرده بوديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون