نابغه بيحوصله
به نوعي در كنار هم بوديم تا مقابل هم. در واقع بين ما ارتباط مناسب و درستي در جريان بود. لابد ميدانيد كه نام من به عنوان تهيهكننده هامون هم آمده ولي هامون فيلم خود مهرجويي است. همكاري ما در سالهاي اخير ادامه پيدا نكرد چون من دوران بازنشستگي را طي ميكردم و پيگير همكاري با او نبودم. نميدانم، شايد هم قسمت نبود دوباره با هم كار كنيم اما هر چه هست، نميتوانم كتمان كنم كه داريوش مهرجويي از كارگردانان آگاه و بادانش و بابصيرت سينماي ايران است. اين نكته را بگويم كه اگر مهرجويي در طول كار حوصله داشته باشد يك نابغه تمامعيار است اما چه كنيم كه گاهي بيحوصله ميشود. توانايي منحصر به فرد ديگر او در شيوه تعاملي است كه با بازيگران اتخاذ ميكند. مهرجويي با هنرپيشهها خيلي خوب ارتباط ميگيرد و از حداكثر توانايي آنها براي بازي در فيلم استفاده ميكند و به تعبيري بازيگر را با خودش در طول فيلم همراه ميكند. خلاصه تمام خصوصيتهاي يك كارگردان موفق در مهرجويي يك جا وجود دارد. يادم ميآيد هنگام ساخت فيلم اجارهنشينها، در آن زمان كه لوكيشن فيلم در منطقه ژاندارمري سابق(خيابان مرزداران فعلي) بود، هر چه به دنبال ساختمان براي فيلمبرداري ميگشتيم خانه اجارهاي پيدا نميكرديم در نهايت مجبور شديم هر دوي آن ساختمانها را بخريم و در آن كار كنيم و فيلم را فيلمبرداري كنيم. البته بعد از اينكه فيلمبرداري تمام شد آن ساختمانها را فروختيم كه اگر نميفروختيم امروز وضع مالي خوبي داشتيم.
به دوستي و رفاقت با او مفتخرم.