• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4544 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ دي

حمله جان بولتون به مافوق سابق:

ترامپ درباره خلع سلاح هسته‌اي كره شمالي بلوف مي‌زند

ترجمه: هديه عابدي

 

 

جان بولتون معتقد است وعده‌هاي رييس‌جمهور و ديگر مقامات امريكا درمورد خلع سلاح هسته‌اي
كره‌شمالي «واقعي» نيست. مشاور امنيت ملي سابق امريكا در گفت‌وگو با وب‌سايت خبري اكسيوس، ادعا كرد وعده دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا براي خلع سلاح هسته‌اي كره شمالي بلوفي بيش نيست. به گفته بولتون، اگر وعده كاخ سفيد واقعي بود، «روش ديگري را دنبال مي‌كرد.»

واشنگتن اگزماينر در اين باره نوشت: جان بولتون ادعاي دولت ترامپ مبني بر اينكه كره شمالي نمي‌تواند سلاح هسته‌اي داشته باشد را «سياست بازي با كلمات» خواند و گفت: «متاسفانه اين ايده كه ما به نحوي برنامه فشار حداكثري را بر كره شمالي اعمال مي‌كنيم درست نيست.» بولتون معتقد است اگر كره شمالي وعده «هديه كريسمس» خود به امريكا را عملي كند- هديه‌اي كه به اعتقاد برخي مي‌تواند ازسرگيري آزمايش موشك‌هاي دوربرد باشد – كاخ سفيد بايد كاري «بسيار غيرمعمول را انجام دهد.»

به گفته بولتون، مقامات دولت بايد به اشتباه خود اعتراف كنند و بگويند: «ما سعي خودمان را كرديم. اما سياست‌مان با شكست روبرو شد. اكنون مي‌خواهيم بازگرديم و اعلام كنيم وقتي چيزي از نظر ما غير قابل قبول است، آن را نمي‌پذيريم.» وي افزود: «اكنون سه سال است كه دولت ما هيچ پيشرفتي در بحث
كره‌شمالي و اتخاذ يك تصميم استراتژيك براي متوقف كردن توليد سلاح‌هاي هسته‌اي در پيونگ‌يانگ نداشته است. اكنون كره شمالي وقت كافي دارد. هر چه زمان بيشتر باشد، اشاعه، آزمايش و بهبود سلاح‌هاي هسته‌اي و موشك‌هاي بالستيك نيز بيشتر انجام مي‌شود.»

 

بنابراين كدام بخش اشتباه بود؟

وب‌سايت اكسيوس ادعا مي‌كند ترامپ از زمان روي كار آمدن براي خلع سلاح هسته‌اي شبه جزيره كره و ترويج صلح ميان كره شمالي و جنوبي تلاش كرده است. ترامپ چين و روسيه را متقاعد كرد تا سنگين‌ترين تحريم‌ها را عليه كره شمالي اعمال كنند. اما مهم‌تر از همه صحبت‌هاي او درباره «آتش و خشم» واقعا اين رژيم را به لرزه درآورد. به ادعاي اين وبسايت اينكه حرف‌هاي ترامپ بلوف بود يا نه به هر حال كاري كرد كه پيونگ‌يانگ فكر كند ترامپ مي‌خواهد عليه آنها اقدام نظامي انجام دهد. و سپس كاري را انجام داد كه ديگر روساي جمهور امريكا جراتش را نداشتند؛ او نشستي براي مذاكره با كيم ترتيب داد. بسياري از تحليلگران امور كره شمالي معتقدند كيم در حالي به سنگاپور رفت كه كاملا آماده مذاكرات جدي درباره توافقي بود كه در ازاي صلح و روابط بهتر با امريكا زرادخانه‌هاي هسته‌اي خود را كاهش دهد.

 

اشتباهات مرتكب شده در سنگاپور

به گزارش واشنگتن پست، ترامپ حداقل دو اشتباه بزرگ در سنگاپور انجام داد. اول اينكه نتوانست به كيم بفهماند منظورش از «خلع سلاح هسته‌اي كامل
شبه جزيره كره» چيست. از آن زمان تاكنون واشنگتن و پيونگ‌يانگ با اهداف متقابل مذاكره كرده‌اند. طرف امريكايي اين عبارت خلع سلاح هسته‌اي را يك جانبه كره شمالي معنا مي‌كند، در حالي كه مقامات كره شمالي اصرار دارند كه اين جمله به معناي حذف «تهديد‌هاي هسته‌اي» امريكا به كشور آنها پيش از حذف بازدارندگي‌شان است. كره شمالي در ماه دسامبر 2018 گفت ايالات متحده درك غلطي از اين جمله دارد. ترامپ پس از بازگشت از نشست خود با كيم در ژوئن 2018 در سنگاپور مدعي شد كه «ديگر هيچ خطر هسته‌اي از سوي كره شمالي وجود ندارد.» و «اين واقعيت» را مي‌داند كه كيم به خانه بازمي‌گردد و «مردم بسياري را شاد كرده و امنيت‌شان را تامين مي‌كند.»

اين در حالي است كه، شواهد نشان مي‌دهند از آن زمان تاكنون كيم در واقع زرادخانه‌هاي هسته‌اي كشورش را گسترش داده است. از آن زمان تاكنون كره شمالي بيش از 12 موشك و راكت تست كرده است و مي‌گويد كه خلع سلاح هسته‌اي بيش از اين روي ميز مذاكره نيست. رهبر كره شمالي، ترامپ را «پير خرفت» دمدمي خوانده و تهديد كرده است كه يك «هديه كريسمس» ناخوشايند براي وي ارسال خواهد كرد. برخي افراد تقصير را گردن رژيم كره شمالي مي‌اندازند و مي‌گويند هيچ‌وقت قرار نبوده كه زرادخانه‌هاي هسته‌اي
پيونگ يانگ به كل برچيده شود و زماني كه ترامپ بار دوم در هانوي (پايتخت ويتنام) با كيم ملاقات كرد آنها مجموعه‌اي از خواسته‌هاي غيرواقعي را ارايه دادند. اما شواهد زيادي هم وجود دارد كه نشان مي‌دهد ترامپ و تيمش نيز در بر هم زدن مذاكرات نقش داشته‌اند – از ارسال پيام‌هاي درهم گرفته تا عدم درك همتايان، درخواست‌هاي بسيار زياد و وعده‌هاي غيرقابل انجام.

برخي تخمين زده‌اند كه حدود 20 تا 30 كلاهك هسته‌اي در كره شمالي وجود دارد. آنها همچنين در يك سال گذشته به دفعات موشك‌هاي خود را آزمايش كرده‌اند. در حالي كه ترامپ گفته است مشكلي با اين آزمايش‌ها ندارد، اما بولتون از اين بي‌تفاوتي رييس‌جمهور انتقاد كرده است.

او مي‌گويد: «وقتي رييس‌جمهور اعلام مي‌كند من نگران موشك‌هاي كوتاه برد نيستم عملا مي‌گويد من در مورد خطرات احتمالي كه نيروهاي نظامي مستقر امريكا در منطقه يا متحدان‌مان كره جنوبي و ژاپن را تهديد مي‌كنند، نگران نيستم.»ترامپ همچنين وعده داد كه به تمرينات نظامي مشترك با كره جنوبي پايان مي‌دهد و آنها را «بازي‌هاي جنگي» تحريك‌آميز و گرانقيمت توصيف كرد. اين قولي بود كه نظاميان امريكايي آمادگي لازم براي عمل به آن را نداشتند. بنابراين تمرينات دو كشور كاهش يافت، اما به‌طور كامل قطع نشد تا نظاميان بتوانند تا حدي آمادگي رزمي خود را حفظ كنند. كره شمالي مي‌گويد پس از اين خلف وعده احساس مي‌كند كه به آن «خيانت» شده است و بيش از اين موظف به ماندن بر سر وعده‌هاي خود نيست. اين اتفاق مشكلات بزرگي در روند مذاكرات ايجاد كرد.

كره شمالي معتقد است در برابر توقف آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي خود، بايد پاداشي چون توقف رزمايش‌هاي موشكي امريكا در منطقه دريافت كند. در مقابل امريكا اعتقاد دارد همين كه با كره شمالي مذاكره مي‌كند، خود بزرگ‌ترين پاداش است.رابرت كارلين، محقق دانشگاه استنفورد و عضو تيم مذاكره كننده با كره شمالي از ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۰، معتقد است اشتباهات امريكا در برخورد با پيونگ يانگ به پيش از دولت ترامپ برمي‌گردد. او دولت جورج دابليو بوش را مقصر شكست توافقي مي‌داند كه مي‌توانست در سال ۲۰۰۲ برنامه غني‌سازي پلوتونيوم كره شمالي را متوقف كرده و اجازه دسترسي به سايت‌هاي هسته‌اي اين كشور را به بازرسان بين‌المللي بدهد.كارلين مي‌گويد اوباما نيز سال ۲۰۱۲ عجله كرد و نبايد به اين زودي از توافق با پيونگ يانگ بر سر تعليق آزمايش‌هاي موشكي و هسته‌اي و دسترسي به بازرسين آژانس خارج مي‌شد. جنگ تجاري ترامپ با چين در بحبوحه بحران كره شمالي نيز باعث شد همكاري واشنگتن با پكن بر سر موضوع پيونگ يانگ كاهش يابد و در عين حال، به كيم فرصتي داد تا روابطش را با رييس‌جمهور چين بهبود بخشد.

در عمل، جنگ تجاري ترامپ با چين باعث تضعيف فشار حداكثري او بر كره شمالي شد.پيش‌بيني‌ها براي سال ۲۰۲۰ اصلا اميدواركننده نيست. كارشناسان معتقدند تهديدهاي ترامپ به استفاده از گزينه نظامي ديگر به اندازه سال ۲۰۱۷ متقاعدكننده نيست. براي مثال تصميم او مبني بر بيرون كشيدن نيروهاي امريكا از سوريه باعث شد دنيا بيش از پيش او را طبلي توخالي و ببري كاغذي ببيند. تقابل او با چين به معناي آن است كه شايد ديگر بازسازي رژيم تحريم‌ها عليه پيونگ يانگ ممكن نباشد. كره شمالي نيز در اين بين به مسير آزمايش‌هاي موشكي و رفتار تند خود بازگشته است.

پيونگ‌يانگ براي مذاكره هسته‌اي با واشنگتن تا آخر سال مهلت تعيين كرده است. انتظار مي‌رود ترامپ پس از رسيدن به اقامتگاه زمستاني مار-ئه-لاگو حداقل به مدت دو هفته در آنجا بماند، بنابراين مشخص نيست كه اين مذاكرات چه زماني و در كجا انجام خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون