• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۹ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4544 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۳ دي

سوال از وزير ميراث ‌فرهنگي و گردشگري كليد خورد

گروه اجتماعي| رييس فراكسيون پاسخگويي با مطرح كردن 8 سوال از وزير ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي مي‌خواهد درباره‌ بي‌توجهي به حفظ، نگهداري و مرمت آثار تاريخي كشور و گسترش زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري پاسخگو باشد. به گزارش «ايسنا» 3 ماه از تشكيل وزارت‌خانه ميراث ‌فرهنگي، گردشگري و صنايع ‌دستي مي‌گذرد و حالا فراكسيون پاسخگويي مجلس به صورت رسمي قرار است نخستين سوال بهارستاني‌ها را از علي‌اصغر مونسان، وزير ميراث‌ فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي درباره وضعيت چند محوطه تاريخي بپرسد. علي بختيار، رييس فراكسيون پاسخگويي مجلس و نماينده گلپايگان و خوانسار سوال‌هاي مطرح ‌شده از نخستين وزير اين وزارتخانه را روز يكشنبه تقديم هيات‌ رييسه مجلس شوراي اسلامي كرده و در خلاصه اين سوال‌ها ذكر شده است:«علت عدم توجه به حفظ، نگهداري و مرمت آثار تمدني و ابنيه‌ تاريخي كشور و عدم تدبير جهت گسترش زيرساخت‌هاي صنعت گردشگري چيست؟»

8 سوال طرح شده از وزارت ميراث‌فرهنگي و گردشگري به شرح زير است:

۱- چرا با اينكه چند سال از آسيب ديدن قلعه شاه دژ واقع در كوه صفه در جنوب اصفهان با قدمت حدود ۱۷۰۰ سال به دليل احداث «تله‌كابين» مي‌گذرد ولي هنوز اقدام موثري جهت برچيدن تاسيسات صورت نگرفته و با اينكه اين بنا در فهرست آثار ملي ثبت شده هنوز حريم و ضوابط آن تعيين و ابلاغ نشده است؟

۲- چرا اداره ميراث فرهنگي اصفهان در برابر تخريب حريم «ميدان نقش جهان» به منظور احداث خيابان آقانجفي، واكنش بايسته را از خود نشان نداد؟

۳- چرا ضوابط حريم چهارباغ كه يكي از خيابان‌هاي تاريخي شناخته‌ شده در جهان است به صورت واضح و شفاف مشخص و اعلام نمي‌شود؟ و چرا اداره ميراث فرهنگي اصفهان جهت ساخت هتل و بلندمرتبه‌سازي در محدوده تاريخي چهارباغ اقدام به صدور مجوز كرده به ‌طوري‌ كه بنا به گزارش واصله تاكنون حدود ۳۰۰۰ متر زمين در محدوده‌ تاريخي بدون مصوبه كميسيون ماده ۵ تخريب و گودبرداري شده است؟

۴- چرا مسوولان ميراث فرهنگي از حريم محوطه باستاني چند هزار ساله «جوبجي» واقع در شهرستان رامهرمز محافظت كافي به عمل نياورده‌اند به ‌طوري‌ كه مدتي است، معدنكاران مشغول احداث جاده در 5 ‌متري اين محوطه هستند؟ با توجه به كشف گنجينه‌ كهن طلايي و مفرغي حاكم عيلامي رامهرمز و مقبره دو زن از نزديكان پادشاه تمدن باستاني عيلام نو در اين محوطه مي‌توان به اهميت آن پي برد.

۵- بخش اعظمي از سنگ‌نگاره‌هاي 6 تا 7‌ هزار ساله تيمره در محوطه باستاني كوچري در شهرستان گلپايگان با احداث سد به زير آب رفته است. چرا تاكنون مسوولان ميراث فرهنگي اقدامي جهت نجات‌بخشي و صيانت از اين آثار با ارزش نكرده‌اند؟

۶- در سنوات گذشته عرصه و حريم محوطه تاريخي هگمتانه واقع در همدان كه قابليت ثبت جهاني نيز دارد، مخدوش شده است و چرا مديران ميراث فرهنگي از امكانات قانوني خود جهت صيانت از حريم ابنيه و محوطه‌هاي تاريخي كشور استفاده نمي‌كنند.

۷- مساله بعدي تعرض به عرصه محوطه باستاني ثبت جهاني شوش است كه اين اقدام يك بار جهت احداث زيرگذر و بار ديگر به ‌خاطر عبور لوله‌هاي نفتي صورت گرفت. چرا حريم و عرصه يك محوطه تاريخي چند هزار ساله كه، ثبت جهاني نيز شده است، به آساني مورد تعرض قرار مي‌گيرد و پيگيري موثري جهت برخورد با خاطيان و متخلفان نمي‌شود؟

۸- شيراز و اصفهان شناخته‌ترين مقاصد گردشگري كشور هستند؛ چرا تاكنون اقدامي جهت ساخت موزه منطقه‌اي استان فارس و استان اصفهان در اين دو شهر صورت نگرفته است؟

پيش از اين نايب‌ رييس فراكسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي اعلام كرده بود كه وزير ميراث‌ فرهنگي به منظور پاسخگويي درباره علت تخريب نقش برجسته ثلاث باباجاني به مجلس خواهد رفت. شهاب نادري، نايب‌ رييس فراكسيون گردشگري مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با «ايرنا» از طرح اين سوال خبر داده و پس از او اين هدايت‌الله خادمي، نماينده مردم ايذه و باغ‌ملك در مجلس بود كه در 18 آذر از طرح سوال خود با موضوع «عدم توجه به مسووليت و عدم توجه به مناطق ميراثي و گردشگري كشور و عدم اعتماد به نفس براي دفاع از درآمد گردشگري» خبر داده بود با اين حال مجموعه 8 سوال نخستين سوال‌هاي رسمي‌اي هستند كه در صورت تاييد هيات ‌ريسسه مجلس از وزارتخانه نوپا طرح خواهند شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون