• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4550 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱۰ دي

نويسنده روزنامه كيهان در نشريه وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم مدعي شد

3 روز اعتراض بنزيني؛ 170 كشته

با فروكش كردن اعتراض‌هاي آبان‌ ماه و گذشت بيش از 40 روز اعتراض‌هاي صورت گرفته به افزايش قيمت بنزين هنوز هيچ‌يك از مسوولان و نهادهاي مسوول، آمار دقيقي از تعداد كشته و بازداشت‌شدگان ارايه نكرده‌اند از اين روز گاه و بي‌گاه رسانه‌هاي خارج از ايران در فقدان اطلاع‌رساني رسمي با انتشار آماري فضا را به سمت مدنظر خود سوق مي‌دهند. آخرين نمونه اين اقدام ادعاي خبرگزاري رويترز است كه تعداد كشته‌شدگان را 1500 نفر اعلام كرد ولي اين آمار هم از سوي مقامات مسوول در دولت و هم در قوه قضاييه تكذيب شد. در اين ميان برخي از رسانه‌هاي داخلي نزديك به جريان اصولگرا نيز در گزارش‌ها و مطالبي بعضا آماري را بيان مي‌كنند كه ناظران و شبكه‌هاي اجتماعي را به واكنش وا مي‌دارد. آخرين نمونه اين موضوع اقدامي است كه ماهنامه «پاسدار اسلام» انجام داد. اين ماهنامه تصوير نخست امروز خود را به نهم دي‌ ماه اختصاص داده و در گفت‌وگويي با آيت‌الله شب‌زنده‌دار، بزرگ‌ترين فضيلت رهبري را «اخلاص ايشان» معرفي كرده است. اما نكته حاشيه‌ساز نه اين گفت‌وگو بلكه گزارشي است كه «سعدالله زارعي» نوشته است. او كه از نويسندگان روزنامه كيهان است در اين گزارش كه با عنوان «واكاوي فتنه اغتشاشات اخير و حكمت ورود رهبري» منتشر شده، كوشيده اعتراض‌هاي صورت گرفته به افزايش قيمت بنزين را به عوامل خارج از كشور به‌ ويژه ايالات متحده امريكا و رسانه‌هاي خارج از كشور نسبت دهد. زارعي در بخشي از اين گزارش به اعتراض‌هاي صورت گرفته در 3 روز ابتدايي پس از اعلام افزايش قيمت بنزين از سوي شوراي عالي هماهنگي اقتصادي اشاره و آورده است:«تعداد كشته‌هاي اين 3 روز حدود ۱۷۰ نفر بود كه شامل به شهادت رسيدن تعدادي از نيروهاي انتظامي، امنيتي و بسيج هم مي‌شود. اين آمار
به‌ خوبي نشان مي‌دهد كه هدف اصلي درگيري‌هايي كه در اين 3 روز روي داد، منفعل كردن مردم و ايجاد وحشت در آنان بوده است. به آتش كشيده شدن بيش از ۱۸۰ خودروي انتظامي مي‌تواند پيامي دو وجهي داشته باشد؛ يك وجه آن خويشتنداري نيروهاي انتظامي از اقدام مسلحانه حتي در وقت قرار گرفتن در معرض تعرض است و يك وجه ديگر انفعال نيروهاي انتظامي حداقل در روز اول بوده است. يك گزارش بيانگر آن است كه ورود جدي نيروي انتظامي در روز يكشنبه تاثير زيادي در مهار تخريب‌ها داشت.» اينكه سعدالله زارعي و نشريه «پاسدار اسلام» چگونه توانسته به اين آمار دست پيدا كند، پرسشي است بي‌پاسخ اما در اين ميان وابستگي‌هاي نشريه ياد شده و زارعي مي‌تواند نكته قابل ‌توجهي باشد. پاسدار اسلام آن‌ طور كه در پايگاه اطلاع‌رساني‌اش عنوان كرده به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم وابسته است و محمدحسن رحيميان، مديرمسوولي آن را برعهده دارد.

زارعي نيز در طول سال‌هاي اخير بيشتر با نام روزنامه كيهان شناخته شده و حالا با نام «نويسنده» اين روزنامه در رسانه‌هاي نزديك به جريان اصلاحات معرفي مي‌شود. در اين ميان پروانه سلحشوري، نماينده تهران در اظهاراتي كه پايگاه خبري ديد‌بان ايرانيان منتشر كرده با انتقاد از عدم آمار دقيق كشته‌شدگان با طرح اين پرسش كه اين افراد «از طريق چه منابعي» به اين «آمار» دسترسي پيدا كرده‌اند، خواستار اعلام هر چه سريع‌تر آمار جان‌باختگان از سوي قوه قضاييه شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون