• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

مشاور نظامي رهبري به تهديد ترامپ براي تخريب آثار فرهنگي ايراني واكنش نشان داد

پاسخ جمهوري اسلامي ايران به امريكا به‌طور قطع اقدامي نظامي خواهد بود

در اولين دولت حسن روحاني به عنوان وزير دفاع مشغول فعاليت بود و پس از پايان دولت يازدهم به عنوان مشاور نظامي رهبري در حوزه صنايع دفاعي و پشتيباني از نيروهاي مسلح مشغول فعاليت شد. سردار حسين دهقان از جمله نظامياني است كه رشته تحصيلي غير از امور نظامي را دنبال كرده و دكتراي مديريت از دانشگاه تهران دارد، روز گذشته با لباس نظامي مقابل خبرنگار رسانه امريكايي CNN در شرايطي قرار گرفت كه قاسم سليماني در قامت فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي جمعه گذشته با دستور دونالد ترامپ در فرودگاه بغداد ترور شد.

دهقان روز گذشته در حالي كه تصويري از قاسم سليماني در دست و همچنين پشت سرش قرار گرفته بود، به پرسش‌هايي پاسخ داد كه اصلي‌ترين محور آن اظهارات اخير رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا عليه جمهوري اسلامي و تهديد تهران به اقدام نظامي به علاوه جزييات «انتقام سخت» ايران از واشنگتن بابت ترور يكي از محبوب‌ترين فرماندهان نظامي خود بود.

او در جريان اين گفت‌وگو در پاسخ به پرسشي كه انتقام تهران از واشنگتن چگونه خواهد بود، گفت: «پاسخ جمهوري اسلامي به امريكا به‌طور قطع اقدامي نظامي عليه مراكز نظامي واشنگتن خواهد بود.» اين مقام نظامي ايراني در بخش ديگري از اظهارات خود همچنين برخي اظهارات مطرح شده مبني بر جنگ‌طلبي جمهوري اسلامي را رد و تصريح كرد: «اجازه دهيد يك چيزي را به شما بگويم: رهبري ما به‌طور رسمي اعلام كرده است كه ما هيچ‌گاه به دنبال جنگ نبوده‌ايم و به دنبال جنگ هم نخواهيم بود. اين امريكاست كه جنگ را آغاز كرده است. بنابراين آنها بايد واكنش‌هاي مناسب به اقدامات‌شان را بپذيرند. تنها چيزي كه مي‌تواند اين دوره جنگ را پايان دهد، اين است كه امريكا همان ضربه‌اي را دريافت كند كه برابر با ضربه‌اي است كه وارد كرده. پس از آن، آنها ديگر نبايد به دنبال يك چرخه جديد باشند.»

 

حقوق بين‌الملل و ترامپ

مشاور رهبري همچنين با اشاره به اظهارات اخير رييس‌جمهوري امريكا بر بي‌اطلاعي او از حقوق بين‌الملل تاكيد و خاطرنشان كرد: «دونالد ترامپ از حقوق بين‌الملل مطلع نيست. او حتي قطعنامه‌هاي سازمان ملل متحد را نيز به رسميت نمي‌شناسد. اساسا او يك قمارباز و گانگستر واقعي است. وي به هيچ‌وجه يك سياستمدار نيست و ثبات عقلاني ندارد.»

اين مقام نظامي جمهوري اسلامي در بخش ديگري از اظهارات خود درباره توييت تهديدآميز شب گذشته دونالد ترامپ كه در آن نوشته بود، 52 هدف را در ايران در نظر گرفته‌اند و اين عدد براي مشابهت با تعداد ديپلمات‌هاي حاضر در سفارت امريكا در تهران كه در سال 79 ميلادي توسط نيروهاي انقلابي ايران تسخير شد، انتخاب شده است، واكنش نشان داد و آن را «مضحك» و «بيهوده» توصيف كرد.

حسين دهقان با اشاره به قطعنامه 2347 سازمان ملل متحد كه در آن تخريب آثار باستاني را غيرقانوني اعلام و اين اقدام را محكوم مي‌كند، گفت: «اگر رييس‌جمهوري امريكا بخواهد قانون، منطق و عقلانيت را بر تصميم خود تحميل كند بايد بپذيرد كه او يك جنايتكار جنگي است و بايد در دادگاه مربوط محاكمه شود.»

او همچنين در پاسخ به اين پرسش كه «اگر ترامپ تهديد خود را عملي و به مراكز فرهنگي ايران حمله كند، چه خواهد شد؟» بيان كرد: «در آن صورت، قطعا هيچ نيروي نظامي امريكايي، مركز سياسي امريكايي، هيچ پايگاه نظامي امريكايي و هيچ شناور امريكايي ايمن نخواهد بود، همه آنها در
دسترس ما قرار دارد.»

 

عصر پساسردار

اين مقام نظامي ايراني روز گذشته همچنين در اظهاراتي جداگانه كه خبرگزاري فارس آن را منتشر كرد، توضيحاتي درباره سردار اسماعيل قاآني كه با ترور قاسم سليماني با حكم رهبري به عنوان فرمانده سپاه قدس انتخاب شد، ارايه كرد. او در اظهارات خود فرمانده جديد شاخه برون‌مرزي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را فردي برآمده از بطن سپاه قدس دانست و تصريح كرد: «از ويژگي‌هاي سردار قاآني اين است كه از ابتداي تشكيل نيروي قدس در اين نيرو بوده‌ و در دوران فرماندهي سردار سليماني هم توليت و مديريت بخش‌هايي از فعاليت‌هاي برون‌مرزي نيروي قدس را بر عهده داشته؛ لذا ارتباطات كماكان برقرار خواهد بود، چراكه شبكه انساني مرتبط با نيروي قدس و شخص سردار سليماني اين ارتباط و پيوستگي را با سردار قاآني هم دارند. سردار قاآني كاملا در متن فعاليت‌هاي نيروي قدس بوده و طبيعتا نيروي قدس و الزامات و نيازهاي فعاليت اين نيرو را
به خوبي مي‌شناسد.»

دهقان درباره آينده سپاه قدس جمهوري اسلامي در روزهاي پساسردار سليماني بيان كرد: «فكر مي‌كنم وضعيت نيروي قدس با حضور سردار قاآني بهتر هم خواهد شد؛ چراكه اين طبيعت يك جريان جهادي است. شما ببينيد، اسراييلي‌ها سيدعباس موسوي را شهيد كردند و فكر مي‌كردند حزب‌الله دچار ضعف خواهد شد، اما حالا مي‌بينيم كه سيدحسن نصرالله شكست‌هاي بيشتري را به اسراييلي‌ها تحميل كرده است. بايد يادمان باشد كه مسير جهاد و شهادت يك مسير زايشي است و كهولت و خستگي و ميرايي در آن جايي ندارد.

در تجارب خود انقلاب هم داريم، حاج قاسم زيرساخت و شبكه انساني و فرهنگي را سازمان داده است كه اين فرهنگ امروز هم موجود است. آقاي قاآني روي اين سكويي كه حاج قاسم ساخته، نشسته است. آقاي قاآني اين سكو را حتما بالاتر خواهد برد و نيروي قدس قوي‌تر از گذشته پيش خواهد رفت و اين پتانسيل در جبهه مقاومت و در خون شهيد سليماني وجود دارد.»

 

مكتب «ذوالفقار»

مشاور نظامي رهبري در بخش ديگري از اظهارات خود به نوع منش سردار قاسم سليماني در سپاه قدس جمهوري اسلامي اشاره و اظهار كرد: «حاج قاسم مكتب مقاومت را در درون جوامعي مانند عراق، سوريه، افغانستان، يمن، لبنان و... كه در معرض تجاوز و تهديد و ترور بودند، نهادينه كرد. اولين حرفي كه مي‌توان زد، اين است كه حاج قاسم مبدع يك مكتب شد با اين هدف كه نهادينه شود. مكتب مقاومت و ايستادگي در برابر مستبد، ذات فرهنگ شيعي و اسلامي است، اما اينكه اين موضوع در زيست فرهنگي جامعه بنشيند و تبديل به نهاد و سازمان شود، كاري است كه سردار سليماني انجام داد. دومين موضوع اين است كه حاج قاسم توانست ادبيات مقاومت را توسعه دهد و فرهنگ مقاومت را عمومي‌سازي كند. موضوع بعدي تربيت عناصري است كه سازگار با اين فضا و مكتب باشند. امروز سردار سليماني در مكتب اداري و انديشه‌اي خود هزاران فرمانده تربيت كرده كه مي‌تواند جبهه مقاومت را مديريت و در آن نقش‌آفريني كنند. حاج قاسم توانست مرز را اعم از مرز جغرافيايي، قومي و مذهبي در جبهه مقاومت كم‌رنگ كند و يك پيكره واحدي را به عنوان جبهه و محور مقاومت بسازد، اين موضوع بسيار ارزنده‌اي است. به اين اضافه كنيد شبكه انساني و ارتباطي گسترده و موثري را كه ايشان به وجود آورد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون