• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

ابومهدي المهندس، 4 نظامي ايراني و 5 عراقي همزمان با سردار سليماني ترور شدند

«فرمانده»، تنها نبود

گروه سياسي

سردار تنها نبود. بامداد جمعه، لحظاتي بعد از پرواز يك فروند هواپيماي بدون سرنشين و رادارگريز از مدل «MQ-۹ ريپِر» بر فراز فرودگاه بغداد، چند فروند موشك هدايت ليزري نقطه‌زن ضد زره «هِل‌فاير» با كلاهك جنگي ۱۷ كيلوگرمي كه مي‌تواند يك تانك را از بين ببرد، به سمت خودرويي شليك كرد كه اگرچه فرمانده سرنشين آن خودرو را به شهادت رساند اما تنها فرمانده نبود. جمعه 13 دي ‌ماه اولين و آخرين باري بود كه گروهي اندك از همراهان و محافظان بنا بر مسووليت سازماني‌شان نتوانستند نه از خود و نه از «حاج قاسم» محافظت كنند و جملگي به ديدار حق شتافتند. در 2 روز گذشته اگر چه بحق اما بيش از هر چيز شهادت سردار قاسم سليماني، فرمانده سپاه قدس مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و اغلب از ۶۲ سال و ۹ ماه و 20 روز زمان حياتش، تاثير حضورش و عدم حضورش گفتند و نوشتند. با اين حال قريب به 9 نفر ديگر نيز در جريان اين ترور جان باختند؛ تروري كه دست‌كم ملت ايران و عراق به سوگ آنها نشسته‌اند. ابومهدي المهندس شايد تنها همراه شناخته شده سردار قاسم سليماني باشد. باقي، به‌خصوص 4 ايراني كه بر اثر اين ترور به شهادت رسيدند نه آنقدر سن و سال‌دار بودند كه سابقه طولاني نظاميگري داشته ‌باشند و نه پيش از پوشيدن لباس رزم، لواي سياست بر تن داشتند كه شناخته شده‌ باشند. البته بنابر مسووليت حفاظتي و امنيتي كه داشته‌اند نيز چندان صبغه و سابقه‌اي از آنان در دست نيست.

در همان بحبوحه عزاداري براي فرمانده سپاه قدس برخي كاربران در فضاي مجازي داغدار سردار سليماني تاكيد داشتند كه خانواده ابومهدي المهندس نيز در ايران زندگي مي‌كنند و احتمالا در غم از دست دادن او تنها هستند. شايد از همين روي هم روز گذشته برخي فرماندهان ارشد نظامي راهي خانه ابومهدي شدند. سرلشكر محمد باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح، سرلشكر رحيم صفوي مشاور عالي رهبر معظم انقلاب، سردار اسماعيل قاآني فرمانده جديد نيروي سپاه قدس، حجت‌الاسلام علي شيرازي نماينده ولي فقيه در نيروي قدس، سرلشكر حسين سلامي فرمانده كل سپاه و سردار محمد پاكپور فرمانده نيروي زميني سپاه براي تبريك و تسليت به خانواده ابومهدي المهندس به خانه او رفتند كه پيكرش همراه با سردار سليماني به ايران فرستاده شد تا بعد از انجام آزمايش دي‌ان‌اي براي تدفين به وادي‌السلام عراق بازگردانده شود.ابومهدي متولد 1323 و قريب به 12 سال از فرمانده‌اش قاسم سليماني بزرگ‌تر بود اما همواره خود را «سرباز حاج قاسم» معرفي مي‌كرد. او از پدري عراقي و مادري ايراني متولد شده و همسرش نيز ايراني است. ابومهدي المهندس مدتي پس از فارغ‌التحصيلي در رشته عمران از دانشگاه بغداد در حزب الدعوه اسلامي عراق كه تشكل اسلامگراي شيعي است به فعاليت تشكيلاتي مشغول شد اما بعد از به قدرت رسيدن صدام در عراق، كشورش را به مقصد كويت ترك كرد و از همان زمان مواضع ضدامريكايي‌اش مشهود شد. او مدتي به عضويت مجلس اعلاي اسلامي عراق، تحت نفوذ خانواده حكيم و نزديك به ايران درآمد. مدتي از فرماندهان نظامي سپاه بدر بود. او در عملياتي عليه سازمان مجاهدين خلق مستقر در عراق نيز شركت داشت. او كه از شيعيان مخالف صدام بود بعد از سقوط حكومت او به عراق بازگشت و با اينكه توانست تحت ائتلاف شيعي به پارلمان عراق راه پيدا كند اما از اين سمت كناره‌گيري كرد و به ايران بازگشت. او و گردان كتائب حزب‌الله عراق هم از جمله تحريم‌شدگان از سوي امريكا بود كه بعد از قدرت گرفتن داعش براي مبارزه راهي عراق شد و او در قامت رييس و فرمانده ميداني حشد الشعبي، گروه نظامي شيعي نزديك به جمهوري اسلامي ايران از سوي امريكا در فرودگاه بغداد ترور شد.

علاوه بر ابومهدي المهندس، سامر عبدالله داماد عماد مغنيه، محمدرضا جابري مسوول تشريفات حشدالشعبي، حسن عبدالهادي، محمد الشيباني و حيدرعلي از اعضاي اين گروه همراه با سردار سليماني به شهادت رسيدند. علاوه بر اين تعداد عراقي همراه با حاج قاسم 4 همراه و محافظ سردار نيز در اين حمله تروريستي جان باختند. كه كم‌‌سن‌ترين و جوان‌ترين همراه ايراني فرمانده سپاه قدس 27 ساله و با سابقه‌ترين آنها در 53 سالگي به شهادت رسيد.


سردار سرتيپ پاسدار حسين جعفري‌نيا

حسين جعفري‌نيا با نام كامل حسين پورجعفري متولد سال 1345 بود. اگرچه اطلاعات كاملي از سابقه نظاميگري اين شهيد همراه حاج قاسم سليماني در دست نيست اما گفته شده او كه در 53 سالگي به درجه شهادت نائل شد، نزديك به 40 سال سابقه همراهي با سردار را داشته است. بر اساس اطلاعات موجود حسين پورجعفري هم‌استاني سردار سليماني بوده و در شهر گلباف كرمان، شهري در جنوب شرق اين استان متولد شده است. او از دوران نوجواني پا به جبهه‌هاي جنگ گذاشت و در دوران جواني و اوايل دهه 60 وارد سپاه شد. حاصل حضور اين شهيد در جبهه‌هاي جنگ آسيب‌ديدگي مهره‌هاي كمرش بود. سرتيپ پورجعفري 4 فرزند، دو دختر و دو پسر دارد و دستيار ارشد حاج قاسم بوده است.

 

سرهنگ پاسدار شهرود مظفري‌نيا

شهرود مظفري‌نيا از ديگر همراهان سردار سليماني در سفر به بغداد بود. او هم ازجمله همراهان جوان سردار در اين سفر بوده است. شهرود مظفري‌نيا تيرماه 57 به دنيا آمد و درست در 41 سالگي به درجه شهادت نائل شد. او اصالتا تهراني و ساكن خيابان سراج در شرق تهران و حوالي تهران‌پارس بوده‌ و از خود 2 دختر 10 ساله و 7 ساله به يادگار مانده است. برادرش اولين كسي است كه از شهادت او با خبر مي‌شود. او در توصيف برادرش گفته كه هرگز درباره سختي‌ها و پيچيدگي‌هاي عمليات‌ها و ماموريت‌هايش چيزي نمي‌گفته و همواره آرزوي شهادت داشته‌ و حسرت شهداي مدافع حرم را مي‌خورده است.

سرگرد پاسدار هادي طارمي

سرگرد هادي طارمي در آستانه ۴۰ سالگي بود كه همراه با فرمانده محبوبش، حاج قاسم سليماني به شهادت رسيد. سرگرد پاسدار هادي طارمي فرزند رضا طارمي ساكن شادآباد تهران بود اما اصالتا اهل روستاي قمچ‌آباد شهرستان ابهر بود. هادي طارمي برادر شهيد جواد طارمي از شهداي هشت سال دفاع مقدس است و قرار است كنار او دفن شود. به گفته خانواده‌اش هادي از 25 سالگي به عضويت سپاه پاسداران درآمد و حدود 16 سال در لباس سبز سپاه به خدمت مشغول بود. او سال‌ها در تيم حفاظتي شهيد قاسم سليماني حضور داشت. از اين شهيد 2 دختر 9 و 4 ساله به يادگار مانده است.

 

سروان وحيد زماني‌نيا

سروان وحيد زماني‌نيا همراه ديگر سردار قاسم سليماني در سفر به بغداد بود كه بامداد جمعه، سوم دي‌ماه عمر كوتاهش به پايان رسيد. وحيد زماني‌نيا را شايد بتوان جوان‌ترين محافظ و همراه حاج قاسم توصيف كرد. آنقدر جوان كه از او نه سابقه نظاميگري ويژه‌اي در دست است و نه هيچ سابقه فعاليت اجرايي ديگري. او احتمالا با درجه ستواني با حاج قاسم همراه شده است و تنها چيزي كه در مورد او خودنمايي مي‌كند فعاليتش در حوزه ورزشي تكواندوست. وحيد زماني‌نيا محافظ جوان سردار سليماني متولد سال 1371 و 27 ساله بود. او همراه با خانواده‌اش در شهرري زندگي مي‌كرد و پس از شهادتش از او با عنوان «تكواندوكار ايراني همراه سردار سليماني» ياد كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون