• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

نماينده اهل سنت ايرانشهر درگذشت

فقدان چشم‌پزشك سياستمدار

قطار مجلس دهم حالا آهسته آهسته به ايستگاه پاياني مي‌رسد، اما كم نبودند نمايندگاني كه هنوز به نقطه پايان نرسيده، از جمع مسافران اين قطار جدا شده و راهي ديگر رفتند. نمايندگاني كه بعضا براي خدمت در سنگري ديگر، لباس وكالت ملت از تن بيرون كردند يا نمايندگاني كه اجل مهلت‌شان نداد تا پايان اين مسير با موكلان‌شان بمانند.

محمدنعيم اميني‌فرد، نماينده اهل سنت مردم ايرانشهر آخرين مسافر اين غافله است كه روز گذشته از همقطارانش جدا شد. اين را ابتدا علي نوبخت‌حقيقي، رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس اعلام كرد. وقتي كه زمزمه‌هايي درباره درگذشت اميني‌فرد، اين عضو اصلاح‌طلب كميسيون بهداشت و درمان مجلس بر اثر يك تصادف رانندگي در فضاي مجازي شنيده شد و رييس اين كميسيون در گفت‌وگويي مختصر با ايسنا، از صحت اين شنيده‌ها خبر داد و گفت كه اميني‌فرد در مسير ايرانشهر به زاهدان به دليل تصادف درگذشته است.

دقايقي از اعلام اين خبر نگذشته بود كه تقريبا تمامي خبرگزاري‌ها، پايگاه‌هاي خبري و حتي كانال‌هاي تلگرامي و حساب‌هاي توييتري از اين اتفاق تلخ خبر دادند تا محمدنعيم اميني‌فرد، دومين نماينده دور دهم باشد كه در اين حدود 4 سال، به اين دليل مشخص «مرگ بر اثر تصادف رانندگي» از اتمام مسووليت نمايندگي خود در اين دوره بازمانده است. آن هم در حالي كه دست‌كم يكي ديگر از 290 نماينده مجلس دهم كه از قضا مسن‌ترين اين جمع نيز هست، دچار سانحه تصادف رانندگي شده است. عبدالرضا هاشم‌زايي، نماينده اصلاح‌طلب مردم تهران و رييس سني مجلس دهم كه مهرماه 95، وقتي مجلس دهم هنوز به نيمه راه خود هم نرسيده بود، بر اثر يك سانحه رانندگي دچار مصدوميت نسبتا شديد شد، نفر سومي است كه در ميان نماينده دوره حاضر طعم تلخ چنين سوانحي را چشيده است.

در اين ميان اما دست‌كم يكي ديگر از نمايندگان نيز پيش از پايان كار دوره دهم مجلس، به نقطه پاياني زندگي خود رسيده است. مصطفي صفاري‌نطنزي، ديپلمات كهنه‌كاري كه همزمان با برگزاري انتخابات مجلس دهم، پس از حدود 4 دهه خدمت به عنوان ديپلمات و در مقام سفير جمهوري اسلامي در چند كشور اروپايي و غيراروپايي به «بهارستان» آمده و با راي ملت، وكالت همشهريان نطنزي و قمصري‌اش را برعهده گرفت، تيرماه سال جاري جان به جان‌آفرين تسليم كرد. هر چند علت مرگ صفاري‌نطنزي، برخلاف اميني‌فرد يك سانحه رانندگي نبود و آنچه پيرمرد ديپلمات را از ادامه خدمت باز داشت، بيماري سرطان بود.

اما اين دوره پرحادثه مجلس دهم، از همان روزهاي نخست و به اصطلاح بهار مجلس دهم پيدا بود. به‌ويژه وقتي يكي از جوان‌ترين نمايندگان منتخب اين دوره، چند روز پس از اعلام نتايج انتخابات و پيروزي در آن رقابت انتخاباتي، هنگامي كه از شمال غرب كشور عازم پايتخت بود، بر اثر يك سانحه رانندگي درگذشت. محمدعلي حسين‌زاده، نماينده اصولگراي مراغه و عجب‌شير كه به‌رغم پيروزي در انتخابات، هرگز نتوانست به كرسي‌هاي سبز پارلمان تكيه بزند، جواني متولد نخستين روز سال 56 بود كه ارديبهشت‌ماه 95، چند هفته پيش از آغاز رسمي دوره دهم مجلس بدرود حيات گفت و در مسير وكالت همشهريان آذري‌زبانش ناكام ماند. جز اين 3 نماينده‌اي كه اجل به آنها مهلت خدمت نداد، اما دوره دهم مجلس همچنين نمايندگاني داشت كه اگرچه همچنان در قيد حياتند اما ديگر نماينده مجلس نيستند. كاظم جلالي، نماينده اصولگراي تهران و محمد دهقاني‌نقندر، نماينده اصولگراي طرقبه و شانديز شايد مهم‌ترين نمايندگاني باشند كه سرنوشتي اينچنين داشتند. آنجا كه اولي «بهارستان» را به مقصد «مسكو» ترك كرد تا سكان اداره رتق و فتق امور سفارت جمهوري اسلامي در پايتخت روسيه را به دست بگيرد و دومي، وقتي اقدام به استعفا كرد كه از سوي سيدابراهيم رييسي به عنوان يكي از گزينه‌هاي مدنظر رياست قوه قضاييه جهت عضويت در شوراي نگهبان به عنوان يكي از 6 حقوقدان اين شورا معرفي شد و با راي همكاران پارلماني‌اش اين كرسي كليدي را تصاحب كرد.

فهرست رفقاي نيمه‌راه پارلمان اما حالا نامي جديد را نيز در خود مي‌بيند؛ محمدنعيم اميني‌فرد، نماينده اصلاح‌طلب و اهل سنت ايرانشهر استان سيستان و بلوچستان كه به‌ گفته سرهنگ بهروزي، فرمانده پليس راه سيستان و بلوچستان، ساعت 12 و 20 دقيقه ديروز بر اثر يك سانحه رانندگي در 45 كيلومتري زاهدان درگذشت. آن هم در حالي كه ظاهرا به‌ همراه راننده‌اش، سوار بر يك دستگاه خودروي سوزوكي بوده و ناگهان با خودروي پرايدي داراي يك سرنشين كه به‌ گفته فرمانده پليس راه سيستان و بلوچستان «حامل سوخت قاچاق» بوده، برخورد مي‌كند. تصادفي كه بنا بر اعلام خبرگزاري‌ها، منجر به درگذشت تمامي سرنشينان هر دو خودرو شده است.

 

اميني‌فرد كه بود؟

محمدنعيم اميني‌فرد، در سال ۱۳۴۶ در شهر «بمپور» از توابع شهرستان ايرانشهر واقع در جنوب استان سيستان و بلوچستان به دنيا آمد و پس از سپري كردن تحصيلات مقدماتي و متوسطه در شهرستان‌هاي بمپور و ايرانشهر، موفق به اخذ مدرك ديپلم شد. او كه در كنكور سراسري سال 64 شركت كرده بود، در رشته «پزشكي عمومي» دانشگاه شهيد بهشتي تهران پذيرفته و پس از چندي موفق به اخذ مدرك خود از اين دانشگاه شد. اما اين پايان زندگي علمي و دانشگاهي اميني‌فرد نبود، چراكه او با ادامه تحصيل در تخصص چشم‌پزشكي، مدرك تخصصي چشم‌پزشكي و مدرك فوق‌تخصصي قرنيه را نيز از همان دانشگاه شهيد بهشتي دريافت كرد و جالب آنكه در ادامه مسير حرفه‌اي خود نيز تا سال‌ها به كار دانشگاهي در حوزه بهداشت و درمان پرداخت.

اميني‌فرد كه مدتي پس از دريافت آخرين مدارك تحصيلي خود، همچنان در محيط علمي و دانشگاهي مشغول خدمت بود، در ادامه به رياست شبكه بهداشت و درمان شهرستان «ايرانشهر» و عضويت در هيات مديره نظام پزشكي اين شهرستان درآمد. او همچنين عضو هيات علمي گروه چشم‌پزشكي دانشگاه علوم پزشكي زاهدان بود، براي مدتي مسووليت رياست بخش بيمارستان فوق‌تخصصي الزهرا(س) زاهدان را نيز عهده‌دار بود.

زندگي سياسي اين چشم‌پزشك كاركشته اما چندان طولاني نبود. حدود 4 سال پيش و در آستانه انتخابات مجلس دهم بود كه اميني‌فرد رسما قدم به دنياي سياست گذاشت و با اعلام كانديداتوري براي ورود به پارلمان، از اين عزم خود پرده برداشت. عزمي كه درنهايت، باتوجه به شرايط خاص حاكم بر انتخابات دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي او را به سوي ليست‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان سوق داد و درنهايت موفق شد در اسفندماه 94 همزمان با برگزاري انتخابات دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، رداي وكالتِ به تن كرد و رسما وكالت همشهريانش در شهرستان‌هاي ايرانشهر، سرباز، دلگان و فنوج از توابع استان سيستان و بلوچستان را به عهده گرفت.

حالا در پي درگذشت اميني‌فرد، يك كرسي ديگر پارلمان نيز در حالي خالي شده كه هنوز مجلس دهم به انتهاي مسير خود نرسيده است. كرسي‌هايي كه البته تا چندماه ديگر همگي خالي مي‌شوند تا نمايندگان دور يازدهم مجلس بر آنها تكيه بزنند. تا آن زمان البته معلوم نخواهد بود كه كدام يك از نمايندگان فعلي موفق به حفظ كرسي خود خواهند شد اما آنچه مسلم است، ديگر نبايد منتظر حضور اين نماينده اهل سنت در پارلمان باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون