• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

رييس‌جمهور امريكا بعد از ترور فرماندهان ائتلاف ضدداعش، اماكن فرهنگي و نمادهاي تاريخي ايران را تهديد كرد

دست داعش در آستين ترامپ

شهاب شهسواري

 

 

زماني كه سال 2001 طالبان مجسمه تاريخي بودا را در ولايت باميان تخريب كرد و 14 سال بعد، داعش با تهاجم به شهر تدمر، شهر باستاني پالميرا را به آتش كشيد، تحليلگراني كه بعد از دستور خروج نظاميان امريكايي از سوريه، نگران ظهور مجدد داعش بودند، تصور نمي‌كردند كه پرچم زمين افتاده افراطي‌گري تروريستي، بعد از مرگ اسامه بن‌لادن، ملا عمر و ابوبكر البغدادي، توسط رهبر كاخ سفيد واشنگتن بلند شود. خيز جديد تروريستي در منطقه توسط دونالد ترامپ در حالي روي مي‌دهد كه به گفته عادل عبدالمهدي، نخست‌وزير عراق، فرمانده ارشد ائتلاف ضدداعش، شهيد سردار سليماني با هدف گفت‌وگو در مورد پيام عربستان سعودي در واكنش به طرح كاهش تنش جمهوري اسلامي ايران در منطقه به بغداد سفر كرده‌ بود و گرفتار دام رژيم تروريستي امريكا شد. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا كه اندكي پيش در نشستي خبري از كشتن رهبر داعش سخن گفته‌ بود، حالا در مقام جانشين در حال ادامه مسيري است كه داعش از سال 2014 آغاز كرد. اولين اقدام ترامپ، ترور وحشيانه فرماندهان ائتلاف ضدداعش در عراق بود و حالا تهديد كرده است كه آثار باستاني و فرهنگي «بسيار مهم براي ايران و فرهنگ ايران» را نابود خواهد كرد. اين اولين‌بار نيست كه رييس رژيم تروريستي امريكا، همانند داعش، القاعده و النصره، وعده نابودي ايران مي‌دهد، اما اين‌بار بعد از تاكيد مقام‌هاي ايراني مبني بر انتقام از خون شهيد سردار قاسم سليماني، در حساب كاربري توييتر خود نوشت: «ايران جسورانه از هدف قرار دادن منافع امريكا براي انتقام اقدام ما براي حذف رهبر تروريست‌شان از جهان سخن مي‌گويد.» او در ادامه با دروغ‌پراكني براي توجيه عمليات تروريستي ارتش امريكا به دستور خودش، اتهام‌هاي كذبي را به شهيد سليماني وارد كرد كه در سراسر منطقه به مبارزه با گروه‌هاي تروريستي تحت حمايت امريكا و رژيم‌هاي متحدش مشهور بود. ترامپ نوشت: «او به تازگي يك امريكايي را كشته و تعداد ديگري را به سختي مجروح كرده‌ بود، بگذريم از صدها نفر ديگري كه تاكنون در طول زندگي‌اش كشته‌بود، از جمله اخيرا صدها معترض ايراني. او داشت به سفارت ما حمله مي‌كرد و برنامه‌ريزي كرده‌بود كه ديگر تاسيسات ما را هدف قرار دهد.» او در ادامه با ادبياتي توهين‌آميز در مورد ملت ايران نوشته است: «ايران سال‌هاست چيزي جز مشكل و مساله نيست. بگذاريد اين هشداري باشد كه اگر ايران به هر امريكايي يا منافع امريكا، حمله كند، بلافاصله 52 مكان را در ايران هدف مي‌گيريم (52 تعداد امريكايي‌هايي كه سال‌ها پيش در ايران گروگان گرفته‌ شده‌بودند).» ترامپ در ادامه با عباراتي كه از سوي تحليلگران دستور به «اقدام به جنايت جنگي» توصيف شده است، نوشت: «[اين اهداف] بخشي از رده‌بالاترين و مهم‌ترين اهداف براي ايران و فرهنگ ايراني هستند، اين اهداف و خود ايران، خيلي سريع و خيلي سخت هدف قرار مي‌گيرند. ايالات متحده ديگر تهديدي نمي‌پذيرد.»ترامپ ساعتي بعد با انتشار توييتي ديگر كه نشان از اضطراب و نگراني او از پاسخ ايران به اقدام تروريستي نظاميان تحت فرمانش در خاك عراق داشت، نوشت: «ما تازه دو تريليون دلار خرج تجهيزات نظامي‌مان كرده‌ايم. ما بزرگ‌ترين و تا به امروز بهترين نيروي نظامي جهان هستيم. اگر ايران به يك پايگاه امريكايي يا هر امريكايي حمله كند، ما هم بخشي از تجهيزات نو و زيباي‌مان را سمت‌شان مي‌فرستيم.»

واكنش ايران به تهديدهاي ترامپ

روز گذشته، محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه كشورمان در واكنش به تهديد ترامپ جهت حمله به اماكن فرهنگي ايران اين تهديدات را «تقليد از داعش» توصيف كرد و وزارت خارجه جمهوري اسلامي ايران سفير سوييس را به عنوان حافظ منافع امريكا در ايران، براي سومين‌بار در سه روز گذشته به وزارت خارجه احضار كرد. ظريف در پاسخ به دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا نوشت: «يك يادآوري به كساني كه توهم آن را دارند كه مي‌توانند جنايات جنگي داعش را تقليد كرده و ميراث فرهنگي ما را هدف قرار دهند: در طول هزاران سال تاريخ، وحوشي آمده‌اند شهرهاي ما را تخريب كرده‌اند، بناهاي يادبود ما را ويران كرده‌اند و كتابخانه‌هاي ما را در آتش سوزانده‌اند. آنها الان كجا هستند؟ ما هنوز اينجاييم و سرافراز ايستاده‌ايم.»

صبح روز گذشته سفير سوييس در تهران به عنوان حافظ منافع دولت امريكا توسط سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير امور خارجه احضار و اعتراض شديد جمهوري اسلامي ايران نسبت به اظهارات تهديدآميز و ناقض قوانين و هنجارهاي بنيادين بين‌المللي به وي ابلاغ شد. معاون سياسي وزير امور خارجه كشورمان خاطرنشان كرد: اظهارات خصمانه، تهديدآميز و غيرهنجاري رييس‌جمهور امريكا به هيچ‌وجه قابل پذيرش نيست و در نقض كامل قوانين بين‌الملل قرار دارد. وي با اشاره به تهديد رييس‌جمهور امريكا به حمله مراكز فرهنگي گفت چنين تهديدي يادآور هجوم قوم مغول يا اقدامات گروه‌هاي تروريستي و جنايتكار در تخريب اماكن فرهنگي و تاريخي است كه طبق قواعد و قوانين بين‌المللي مصداق بارز «جنايت جنگي» محسوب مي‌شود. عراقچي گفت: جمهوري اسلامي ايران زير بار هيچ تهديد يا ارعابي نخواهد رفت و قاطعانه آماده پاسخگويي به هر تهديد يا اقدام عليه امنيت و تماميت ارضي خود است. تاريخ نشان داده است كه ملت ايران هر تجاوزكننده‌اي را به‌ شدت پشيمان خواهد كرد. وي افزود: بر اساس خواست دولت و ملت ايران، جمهوري اسلامي علاوه بر تمامي اقدامات سياسي و حقوقي، حق مسلم خود در واكنش به ترور سردار شهيد قاسم سليماني را در زمان و مكاني كه خود صلاح خواهد دانست محفوظ مي‌داند.

محمدجواد ظريف، همچنين در توييت‌هاي ديگري در واكنش به تهديدهاي ترامپ در مورد حمله به اماكن فرهنگي ايران نوشت: «دونالد ترامپ كه با ترورهاي ناجوانمردانه روز جمعه به شكلي گسترده حقوق بين‌الملل را نقض كرده است، اكنون تهديد مي‌كند كه دوباره قوانين بين‌المللي را نقض خواهد كرد. هدف قرار دادن مراكز فرهنگي جنايت جنگي است.» وي ادامه داد: «پايان حضور شرورانه امريكا در غرب آسيا آغاز شده است.» وزير امورخارجه ايران همچنين در توييتي ديگر نوشت: «آن دلقك‌هاي ديپلمات‌‌نما و آنهايي كه بي‌شرمانه نشسته‌اند و اهداف فرهنگي و غيرنظامي ايران را شناسايي مي‌كنند، حتي نبايد براي باز كردن يك فرهنگ لغت حقوقي زحمت بكشند.» ظريف تصريح كرد: «اصول بين‌المللي به نورم‌هاي بي‌چون و چراي حقوق بين‌الملل اشاره دارند كه به عنوان مثال، خطوط قرمز بين‌المللي را مشخص مي‌كنند.»

محمدجواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ايران هم در توييتي در واكنش به تهديد ترامپ نوشت: «درست مانند داعش، مانند هيتلر، مانند چنگيز، همه آنها هم از فرهنگ نفرت داشتند. ترامپ يك تروريست كت شلواري است. او به زودي تاريخ را خواهد آموخت: هيچ‌كس نمي‌تواند ملت بزرگ و فرهنگ ايران را شكست دهد.» حسام‌الدين آشنا، مشاور رييس‌جمهور اسلامي ايران هم در پاسخ به اشاره ترامپ به عدد 52 به عنوان تعداد اهداف تعيين‌شده در ايران، مطابق با 52 گروگان لانه جاسوسي امريكا در سال 1358 نوشت: «آن ۵۲ نفر كه سالم به وطن‌شان بازگشتند، فقط زمان‌بندي بازگشت‌شان رييس‌جمهور كارتر را تك‌دوره‌اي كرد. اما اگر قرار باشد به گذشته بازگرديم و بنا بر شمردن باشد؛ داغ ۲۹۰ جانباخته پرواز ir655 عميق‌تر، بيشتر و تازه‌تر است. بلاهاي غيبي و اهداف عيني هم در منطقه و جهان فراوانند.»

واكنش سياستمداران امريكايي به تهديد ترامپ

تهديدهاي ترامپ عليه مراكز فرهنگي ايران، با واكنش تند مقام‌هاي سياسي كنوني و پيشين امريكا مواجه شده است. كالين كال، مشاور امنيتي رييس‌جمهور پيشين امريكا در حساب كاربري خود در توييتر نوشت: «باور نمي‌كنم كه پنتاگون فهرستي از اهداف به ترامپ داده‌باشد كه اماكن فرهنگي ايران در بين آنها باشد. ترامپ ممكن است كه نسبت به قوانين جنگي اعتنايي نداشته‌باشد، اما برنامه‌ريزان و وكلاي وزارت دفاع، قطعا به اين چيزها دقت مي‌كنند. حمله به اماكن فرهنگي، جنايت جنگي است.»

اليزابت وارن، سناتور دموكرات و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري امريكا هم در واكنش به اظهارات ترامپ نوشت: «اين تهديد به جنايت جنگي است. ما با ايران در جنگ نيستيم، مردم امريكا جنگ با ايران را نمي‌خواهند. اينجا دموكراسي حاكم است. اجازه پيدا نمي‌كني كه جنگ با ايران را آغاز كني، تهديداتت را عملي كني و نظاميان و ديپلمات‌هاي ما را در خطر بيشتري قرار دهي. تمامش كن.» جو بايدن، معاون رييس‌جمهور پيشين امريكا و نامزد انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور نيز در مصاحبه‌اي با شبكه خبري سي‌بي‌اس، تهديدهاي دونالد ترامپ را «به ‌شدت خطرناك و غيرمسوولانه» توصيف كرد. الكساندرا اوكازيو كورتز، نماينده نيويورك در مجلس نمايندگان امريكا هم در واكنش به اظهارات ترامپ نوشت: «اين جنايت جنگي است. تهديد به هدف قرار دادن خانواده‌هاي بي‌گناه، زنان و كودكان، يعني كاري كه تو با تهديد به هدف قرار دادن اماكن فرهنگي مي‌كني باعث نمي‌شود كه آدم قوي به نظر برسي. باعث نمي‌شود كه استراتژيك به نظر برسي، باعث مي‌شود هيولا به نظر برسي.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون