• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

تصويب طرح اخراج نيروهاي امريكايي از عراق

عبدالمهدي: به نفع امريكاست كه نيروهاي خود را از عراق خارج كند

ميثم سليماني

 پارلمان عراق روز يكشنبه جلسه‌اي خارق‌العاده را تشكيل داد تا دست به يك تصميم بزرگ بزند؛ تصميمي كه مي‌توانست براي هميشه به حضور نيروهاي امريكايي در عراق پايان دهد. چرا كه دولت روز گذشته قصد داشت لايحه‌اي را به مجلس ارايه دهد كه در صورت تصويب نيروهاي امريكايي بايد عراق را ترك مي‌كردند. اين جلسه دوروز پس از آن برگزار شد كه روز جمعه ايالات متحده دست به ترور سردار سليماني و ابومهدي المهندس زد. عمار آل‌شبلي نماينده مجلس عراق و عضو كميته حقوقي پارلمان در گفت‌وگو با رويترز گفت: ديگر نيازي به حضور نيروهاي امريكايي پس از شكست داعش در عراق نيست. وي گفت: ما نيروهاي مسلح خودمان را داريم كه توانايي محافظت از كشور
را دارند.

گفتني است با وجود دشمني‌هايي كه ميان ايران و ايالات متحده وجود داشت، نظاميان تحت حمايت ايران و نيروهاي امريكايي در طول جنگ با داعش بين سال‌هاي 2017-2014 عليه تروريست‌هاي داعش با نظاميان عراقي همكاري كردند.

اكنون حدود 5هزار سرباز امريكايي در عراق باقي مانده‌اند كه بيشتر آنها سمت مشاوره نظامي دارند. از طرفي حدود 750 نيروي جديد آمريكايي نيز براي محافظت از سفارت امريكا به بغداد اعزام شدند. نكته قابل توجه اينجاست كه با ترور سردار سليماني و ابومهدي المهندس توسط ايالات متحده، حتي افرادي كه براي مدت‌ها در خصوص شرايط داخلي عراق اختلاف داشتند به‌شدت از دست ايالات متحده بابت اين اقدام عصباني شدند. از زمان انجام اين ترور‌ها حتي رهبران شيعه عراقي اختلافات خود را كنار گذاشتند و يك‌صدا خواستار بيرون رفتن نيروهاي امريكايي از عراق شدند تا يك نمايش از وحدت را ارايه دهند. خون شهيدان روز جمعه تبديل به عاملي شد كه گروه‌هاي شيعه عراقي ماه‌ها اختلاف را با يكديگر كنار بگذارند و موضعي واحد را دنبال كنند. اكنون بيشتر عراقي‌ها خواهان خروج نيروهاي امريكايي از عراق در پاسخ به تجاوز امريكا به خاك اين كشور شدند. شايد تا چند ماه پيش مطرح شدن اين قانون و احتمال راي آوردن آن بسيار ناچيز بود اما روز گذشته همه توقع داشتند كه يك اقدام عملي صورت گيرد. طبق قانون، پارلمان عراق بايد قانوني را براي خروج نيروها و سربازان امريكايي به تصويب مي‌رساند كه دولت را ملزم به اخراج نيروهاي امريكايي از عراق مي‌كرد. عادل عبدالمهدي نخست‌وزير دولت پيشبرد عراق كه ماه نوامبر از سمت خود استعفا داده بود پس از اقدام به ترور ايالات متحده خواهان تشكيل يك جلسه فوق‌العاده براي برداشتن قدم‌هاي قانوني براي محافظت از
حاكميت عراق شد.

با تمامي حواشي موجود در خصوص برگزاري نشست مجلس عراق، پارلمان روز گذشته در يك راي‌گيري تاريخي پيش‌نويس قانوني را تصويب كرد كه دولت را موظف به خارج كردن نيروهاي خارجي از خاك عراق مي‌كند. در اين پيش‌نويس از دولت عراق مي‌خواهد كه به استفاده زميني، دريايي و هوايي از خاك اين كشور توسط نيروهاي خارجي خاتمه دهد و مانع استفاده ائتلاف از حريم هوايي عراق شود.

جلسه فوق‌العاده روز يكشنبه با حضور عادل عبدالمهدي نخست‌وزير عراق برگزار شد كه سخنراني قابل توجهي را ايراد كرد. عادل عبدالمهدي در سخنراني خود عنوان كرد، خروج نيروهاي امريكايي از عراق بهترين گزينه براي برقراري يك دوستي پايدار با ايالات متحده و ساير كشورها بر اساس احترام متقابل به حاكميت است. او عنوان كرد كه نابودي داعش لزوم حضور نيروهاي امريكايي در اين كشور را از بين برده است.

در اين جلسه 173 نفر از 329 نماينده مجلس حضور داشتند. درخواست براي راي‌گيري روز يكشنبه توسط بزرگ‌ترين جناح حاكم بر مجلس يعني البناء ارايه داده شد. لازم به ذكر است از زمان ترور سردار سليماني و ابومهدي المهندس پايگاه‌هاي امريكايي به دليل ترس از اقدام تلافي‌جويانه در حالت آماده‌باش كامل به‌سر مي‌برند و نگران آن هستند هر لحظه عليه منافع امريكا در عراق يا هر نقطه‌ ديگري از منطقه اقدامي صورت گيرد.

گفتني است شنبه‌شب موشك‌هايي پراكنده در نزديكي سفارت امريكا در بغداد اصابت كرد و حتي عنوان شد به يكي از پايگاه‌هاي امريكا در عراق حمله راكتي صورت گرفته اما عنوان شد هيچ تلفاتي در پي نداشت.

همچنين روز گذشته وزارت خارجه عراق رسما سفير امريكا را به اين وزارتخانه احضار و مراتب اعتراض خود را نسبت به نقض آشكار حاكميت عراق از سوي امريكا اعلام و عنوان كردند كه اين اقدام مخالف توافق‌هاي صورت گرفته در چارچوب ائتلاف‌ بين‌المللي مبارزه با داعش بوده است. از طرفي ديگر روز گذشته عراق رسما به دليل حمله نظامي و ترور سردار سليماني و ابومهدي المهندس شكايت رسمي خود از امريكا را تقديم شوراي امنيت سازمان ملل كرد.

پيش از نشست پارلمان نيز مقتدي صدر روز يكشنبه خواستار تعطيلي سفارت امريكا در بغداد و لغو توافق امنيتي با امريكا شد. او كه طي نامه‌اي به پارلمان عراق اين درخواست را مطرح كرده همچنين خواستار ايجاد محور مقاومت جهاني شد. مقتدي صدر عنوان كرد كه من به‌طور خاص از گروه‌هاي مقاومت داخلي عراق و خارج از عراق به‌طور عام مي‌خواهم تا فورا با يكديگر ديدار و يك اتحاد بين‌المللي اعلام كنند. او عنوان كرد كه من پاسخ‌هاي كنوني در برابر نقض حاكميت عراق را كافي نمي‌دانم.

در پارلمان چه گذشت

به نظر مي‌رسيد عده‌اي تلاش داشتند تا اجازه برگزاري نشست روز گذشته را ندهند و يك روند تاخيري را در پارلمان ايجاد كنند؛ چرا كه نمايندگان كرد و سني پارلمان سعي كردند با آبستراكسيون مجلس را از حد نصاب خارج كنند. ولي در عمل اين اتفاق رخ نداد. به نظر مي‌رسيد كه اين اقدام با دو هدف صورت گرفت. يكي اينكه در قدم اول اجازه تصويب قانون را ندهد و در قدم دوم اجازه سخنراني عادل عبدالمهدي در پارلمان داده نشود. اما با توجه به اكثريتي كه شيعيان و نمايندگان مستقل در اختيار داشتند، جلسه با حد نصاب 165 نفر قابليت برگزاري داشت. بسياري انتظار داشتند كه جلسه به فردا موكول شود اما با انسجام نمايندگان اكثريت مجلس جلسه برگزار شد.

به گزارش فارس، عادل عبدالمهدي نخست‌وزير دولت پيشبرد امور عراق در سخنان خود خواستار خروج نيروهاي امريكايي از عراق شد و گفت: منفعت عراق و امريكا ايجاب مي‌كند كه نيروهاي خارجي عراق را ترك كنند. نخست‌وزير دولت پيشبرد امور عراق گفت كه امريكا به ما گفت كه اسراييل انبارهاي تسليحاتي الحشد الشعبي را در تابستان گذشته بمباران كرده بود. عبدالمهدي در ادامه سخنان خود عنوان كرد، امريكا و ايران با تروريسم مبارزه و از نيروي مسلح عراق حمايت كردند. عادل عبدالمهدي تاكيد كرد كه حضور نيروهاي امريكايي در عراق بر مبناي مبارزه با داعش و آموزش نيروهاي عراقي است. او گفت: ايران با تروريسم مبارزه و از نيروهاي امنيتي عراق حمايت كرد. الحشد الشعبي بخشي از سيستم امنيتي عراق است.

عبدالمهدي تصريح كرد: عصر روز ترور سردار سليماني با او قرار ملاقات داشتم تا او پاسخ دولت ايران به نامه سعودي‌ها را به دست من برساند. او تاكيد كرد كه نوع نگاه امريكا به عراق در رابطه با سياست‌هايش در قبال ايران، محكوم است. با بسياري از سياست‌هاي امريكا در قبال عراق موافق نيستيم. نخست‌وزير دولت پيشبرد امور عراق افزود: امريكا بابت هدف قرار دادن مراكز الحشد‌الشعبي در القائم نيز عذرخواهي نكرد.

گفتني است نمايندگان پارلمان عراق لحظاتي قبل از آغاز جلسه راي‌گيري براي تصويب طرح اخراج نيروهاي خارجي از اين كشور، شعار مرگ بر امريكا و مرگ بر رژيم صهيونيستي سر دادند. نمايندگان پارلمان عراق با سر دادن شعارهايي ضد امريكايي، خواستار اخراج نيروهاي ايالات متحده از كشورشان شدند.

لازم به ذكر است طرحي كه روز گذشته پارلمان عراق به تصويب رساند براي دولت غير الزام‌آور خواهد بود و براي اجراي آن توپ در زمين عادل عبدالمهدي نخست وزير فعلي عراق است كه بايد ديد آن را امضا خواهد كرد يا خير. هرچند گفته مي‌شود اين طرح از سمت دولت به مجلس ارايه شده و اين احتمال وجود دارد كه عادل عبدالمهدي آن را امضا و اجرا كند، اما برخي گمانه‌زني‌ها حاكي از آن است كه به دليل موقعيت عادل عبدالمهدي به عنوان نخست‌وزير مستعفي شايد تصميم نهايي آن را در اختيار نخست‌وزير بعدي عراق قرار دهد تا مسووليت اين اقدام برعهده او نباشد و نخست‌وزير آينده عراق تصميم نهايي در خصوص آن را اتخاذ كند.


ائتلاف به آموزش نظامي خود پايان داد

ائتلاف تحت رهبري امريكا روز گذشته با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه تا اطلاع بعدي و تا زمان كاهش تهديدات، فعاليت‌هاي خود را به مراقبت از نيروها و مواضع خود محدود كرده و آموزش نيروهاي عراقي و ديگر فعاليت‌هايش در عراق را تعليق مي‌كند.

در اين بيانيه آمده است: «اولويت نخست ما حفاظت از تمام نيروهاي ائتلاف است كه به شكست دادن داعش متعهد هستند. حملات راكتي مكرر دو ماهه گذشته توسط عناصر گردان‌هاي حزب‌الله به مرگ نيروهاي امنيتي عراقي و يك شهروند ايالات متحده منجر شده است.»

اين بيانيه مي‌افزايد: در نتيجه، ما كاملا به حفاظت از پايگاه‌هاي عراقي ميزبان نيروهاي ائتلاف، متعهد هستيم. اين امر ظرفيت ما براي انجام آموزش شركاي عراقي و پشتيباني از عمليات‌ عليه داعش را محدود كرده، به همين دليل ما اين فعاليت‌ها را متوقف كرده و [از سرگيري] آن را به بازبيني‌هاي دوره‌اي منوط مي‌كنيم. پيش از اين هم شماري از كشورهاي اروپايي شركت‌كننده در ائتلاف تحت رهبري امريكا در عراق و سوريه، به بهانه «افزايش تهديدات»، آموزش نيروهاي عراقي را متوقف كرده بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون