• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

خبرخوان

كاهش فروش كيك به دليل قرص‌هاي جاساز شده

جمشيد مغازه‌اي، دبير انجمن صنايع بيسكويت، شيريني و شكلات ايران اظهار كرد: جاسازي قرص در كيك‌هاي خوراكي موجي بود كه گذشت و مشخص شد در پروسه توليد و توزيع مشكلي وجود نداشته است. وي همچنين از كاهش ۱۰ تا ۳۰ درصدي فروش كيك‌هاي خوراكي خبر داد و گفت: اخيرا مورد ديگري از وجود قرص‌هاي مشكوك در كيك مشاهده نشده است؛ بنابراين به نظر مي‌رسد فروش كيك‌ها به حالت عادي باز خواهد گشت.

ضربه مهلك سيكل‌هاي رونق و ركود 5 ساله‌ به بخش مسكن

فرشيد پورحاجت، دبير كانون سراسري انبوه‌سازان در خصوص اينكه سيكل‌هاي رونق و ركود 5 ساله مسكن چه ضربه‌اي به بخش مسكن وارد مي‌كند، گفت: سيكل‌هاي رونق و ركود 5ساله‌ باعث مي‌شود تا علاوه بر اينكه شاهد جهش‌هاي بيش از حد قيمت‌ مسكن باشيم، يك‌باره توليد مسكن كاهش و عرضه از تقاضا عقب بماند.

از مجوز فروش اموال دولت فقط در موارد خاص استفاده مي‌كنيم

فرهاد دژپسند با اشاره به بند 3 تبصره 12 لايحه بودجه و فروش 40 هزار ميليارد تومان از اموال دولتي بدون تشريفات قانوني گفت: اين پيشنهاد با اين هدف در لايحه بودجه گنجانده شده تا 50 هزار ميليارد تومان فروش اموال مقرر در مصوبه سران قوا محقق و تسهيل شود. وزير اقتصاد همچنين گفت: براي تحقق اين عدد نياز به يك‌سري اختيارات داريم اما رويكرد اصلي ما در وزارت اقتصاد اين است كه روي اين مجوز تاكيد نداشته باشيم و به آن اصالت نمي‌دهيم. دژپسند، در توضيح بيشتر اختيارات حاصل از اين مجوز گفت: از اين مجوز فقط در موارد خاص استفاده مي‌كنيم، توجه كنيد كه وقتي به عنوان مثال اموال و شركت‌هاي دولتي در بورس عرضه شده تمام تشريفات انجام مي‌شود و در عين شفافيت اين اقدام صورت مي‌گيرد.

 

جزييات نرخ بيكاري استان‌ها در پاييز ۹۸

بر اساس آمارهاي مركز آمار، نرخ بيكاري پاييز امسال ۱۰.۶ درصد بود و بررسي جداول نشان مي‌دهد كه در اين دوره ۱۳ استان نرخ بيكاري تك رقمي داشتند.

روند نزولي نرخ بيكاري در كشور ادامه دارد و طبق گزارش مركز آمار از ميان ۲۷ ميليون و ۳۳۹ هزار نفر جمعيت فعال كشور، دو ميليون و ۸۹۳ هزار نفر بيكارند.

پاييز امسال از ۳۱ استان كشور، نرخ بيكاري در ۱۴ استان افزايش يافته و در ۱۳ استان نرخ بيكاري تك رقمي ثبت شد.

ايلام، بوشهر، تهران، خراسان جنوبي، خراسان رضوي، خراسان شمالي، زنجان، سمنان، فارس، قزوين، قم، گلستان، مازندران، مركزي و همدان استان‌هايي هستند كه نرخ بيكاري در آنها كم شده است.

بر اساس اين گزارش آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، اردبيل، اصفهان، البرز، چهارمحال و بختياري، خوزستان، سيستان و بلوچستان، كردستان، كرمان، كرمانشاه، كهگيلويه و بويراحمد، گيلان، لرستان، هرمزگان و يزد به عنوان استان‌هايي محسوب مي‌شوند كه نرخ بيكاري آنها رشد داشته است.

خراسان جنوبي و خراسان رضوي هر يك به ترتيب با ۵.۴ و ۶.۳ درصد كمترين نرخ بيكاري را در پاييز امسال داشتند. بررسي جداول آماري نشان مي‌دهد كه نرخ بيكاري پاييز ۹۷ در خراسان جنوبي ۸.۴ و خراسان رضوي ۹.۱ درصد بود.

همچنين كرمانشاه و چهارمحال و بختياري نيز هر يك با ۱۶.۳ و۱۶.۱درصد بيشترين نرخ بيكاري را داشتند. نكته قابل توجه در اين دو استان اين است كه بيشترين نرخ تورم را در مقايسه با ديگر استان‌ها دارند، اما اين شاخص در كرمانشاه در پاييز گذشته ۱۸.۴ و در چهارمحال و بختياري ۱۶.۳ درصد بود.

بازار كالاهاي ايراني گسترش يافته است

مهدي پورقاضي، عضو اتاق بازرگاني ايران اظهار كرد: با توجه به مشكلاتي كه در سال‌هاي گذشته براي حوزه توليد به وجود آمده و به كاهش استفاده از ظرفيت‌هاي صنعتي و توليدي منجر شده بود، در ماه‌هاي گذشته با توجه به تغييراتي كه در شرايط اقتصادي كشور به وجود آمد، اين منحني تغيير وضعيت داد. به گفته وي، هر چند تحريم‌ها محدوديت‌هاي زيادي در مسير اقتصاد ايران ايجاد كرده‌اند، اما با توجه به افزايش نرخ ارز و كاهش واردات كالا، اين موضوع فضايي جديد را براي توسعه توليد در ايران به وجود آورد.

مسكن بيش از اين ظرفيت افزايش قيمت ندارد

كارنامه ۹ ماهه بازار مسكن شهر تهران حد ميانگين قيمت را ۱۲ ميليون و ۷۷۰ هزار تومان در هر مترمربع نشان مي‌دهد و تلاش سفته‌بازان براي بالا بردن قيمت در مقاطع ماهانه به شكل افت شديد معاملات بروز كرده است. دفاتر املاك مدعي‌اند كه رشد قيمت‌ها در بازار مسكن صحت ندارد. آنها مرز ۱۳ ميليون تومان را به عنوان محدوده‌ تكميلي بازار مسكن اعلام مي‌كنند كه ظرفيت رشد بيش از اين مقدار را ندارد. واسطه‌هاي ملكي با بيان اينكه آنچه آذرماه ۱۳۹۸ در بازار مسكن رخ داده، برداشتن تخفيف بوده و نه افزايش قابل توجه قيمت مي‌گويند پس از اصلاح نرخ بنزين، تعداد فايل‌هاي زيرقيمت در بازار مسكن كاهش يافت، اما پرش قيمتي اتفاق نيفتاده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون