• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

ادامه از صفحه اول

خواب آشفته يك رييس‌جمهور

بار ديگر با مغلطه و به دور از چارچوب‌هاي ديپلماتيك، سياسي، حقوقي و نظام بين‌الملل تهديد به كشتار و انهدام اماكن فرهنگي مي‌كند؛ اگر بخواهيم به عقب برگرديم امريكا بسيار به ايران بدهكار است و اقدامات خصمانه، دخالت در امور داخلي ايران و كودتاي ٢٨ مرداد و سقوط دولت ملي دكتر مصدق، حمله نظامي به طبس، پشتيباني از كودتاي نوژه، حمايت از گروهك‌هاي ضد انقلاب، حمايت از صدام در ٨ سال دفاع مقدس و انهدام هواپيماي مسافربري، حمله به سكو‌هاي نفتي ايران در خليج‌فارس و هجوم هلي‌چرخ‌بال‌هاي امريكايي به رزمندگان اسلام و خلق داعش و حمايت از داعش و...؛ و هم‌اكنون تحريم‌هاي ظالمانه آن، هميشگي و فراوان بوده و ايران هرگز ابتدا به ساكن اقدامي نه عليه امريكا و نه هيچ كشور ديگري مرتكب نشده است. اقدامات متجاوزانه و استقرار ناو در آب‌هاي منطقه و پايگاه‌هاي نظامي‌اش تا به آنجاست كه اسباب تعجب و تمسخر حتي شهروندان خود شده است. ترامپ در ادامه نفرت‌پراكني‌هاي خود مدعي شده است كه براي اين كار، از سلاح‌هاي زيبايش عليه ايران استفاده خواهد كرد. گويي فرهنگ اين ملت خار در چشم او شده و خواب را از او ربوده است. اماكن فرهنگي را با كشتار و اقدام نظامي و سياسي چه كار؟! چه بر سر اين موجود كاسبكار نارسيست آمده كه ناچار به چنين تهديدي شده است. گويا، عكس‌العمل و تجمعات مردم در داخل و خارج از كشور، او را متوجه كرده كه چه خطاي بزرگي مرتكب شده و فهميده است كه اين خطا، مستوجب چه عقوبتي است كه اينچنين نابخردانه و بي‌شرمانه به دنبال توجيهات دروغين اقدام تروريستي خود و همچنين تهديدهاي احمقانه است.

ترامپ و افراطيون اطرافش براي خروج از مشكلات داخلي و پيشبرد اهداف سياسي و تبليغات انتخاباتي كه دارند، قطعا به دنبال تشنج‌آفريني در منطقه‌اند. حكام اروپايي هم كه چاره كار خود را سر خم كردن در برابر سياست‌هاي سبعانه دولت امريكا كرده‌اند و خود را با اين ويژگي‌ها تطبيق داده‌اند. چگونه با اين ظلم‌محوري، دم از صلح‌طلبي مي‌زنند و شعار جهاني شدن سر مي‌دهند. سازمان ملل و شوراي امنيت هم بيش از آنكه بدون تبعيض، در خدمت همه جوامع جهاني باشند، به دنبال تامين منافع دولتي كه بودجه‌اش را تامين مي‌كند، هستند و جرات صراحت و گستردن عدالت را ندارند. ايران و ملت‌هاي آزاده جهان اما، استوارتر از هميشه برخاسته و به لطف پروردگار شروع زوال حكومت قلدرمآب امريكا با دست‌هاي آغشته به خون ترامپ رقم خورده است و با اين تهديدها، در منجلابي كه به وجود آورده، بيشتر فرو خواهد رفت. ان‌شاءالله

 

فرماندهي بحران‌هاي طبيعي

البته ايشان به دليل حضور در منطقه زلزله‌زده پاكستان و هدايت عمليات امدادرساني نيروهاي امدادگر ايراني در اين زلزله براي شنيدن سخنراني‌هاي علمي ما آمده بودند. نه حين ورود و نه در حضور ايشان هيچ تشريفات خاصي رعايت نشده بود و ايشان بدون آداب و ترتيب خاصي به شنيدن سخنراني ما آمده بودند. بعد از سخنراني ما نيز جلو آمدند و به ما احترام نظامي گذاشتند و به گفت‌وگو با ما در مورد زلزله و تبادل تجربيات‌مان پرداختيم. شخصا از ديدن ايشان خيلي خوشحال شدم. به سردار فضلي گفتم: در سال‌هاي دهه 60 كه به مزار دايي شهيدم(سردار رشيد اسلام شهيد رجب نصيري) در قطعه ۵۳ بهشت زهرا كه در 20 سالگي در عمليات والفجر 8 در فاو(در تاريخ ۲۴/۱۱/۱۳۶۴) به شهادت رسيد، مي‌رفتيم، بعضي از عصر‌هاي پنجشنبه سردار فضلي را با همسرش مي‌ديدم كه به زيارت مزار شهدا آمده‌اند(هنگامي كه در مناطق عملياتي حاضر نبودند). ماه بعد در آذر ماه ۸۴ بسيار خرسند شدم كه ايشان به عنوان چهره ماندگار دفاع مقدس معرفي شدند و در مراسمي از ايشان كه از يادگاران دفاع از كشورمان بودند، تجليل رسمي هم به عمل آمد. 19دي ماه 1384 نيروهاي سپاه كه همگي در رده فرماندهي نيروي زميني سپاه بودند- از جمله سردار احمد كاظمي، فرمانده نيروي زميني سپاه كه از قديمي‌ترين فرماندهان دفاع مقدس بود- به شهادت رسيدند. ديروز در سايت بازتاب مي‌خواندم كه سردار كاظمي فرماندهي هوابرد تخليه مجروحان از بم و ورود نيروهاي امدادي به فرودگاه بم را در اولين روزهاي زلزله بم به عهده داشت. به اين ترتيب حدود 15 هزار نفر از فرودگاه بم تخليه شدند. يادم هست كه در شب دوم پس از زمين‌لرزه پنجم دي ماه 82 بم كه ترافيك عظيمي در جاده‌هاي منتهي به بم برقرار بود و ما- من و دكتر عشقي- تقريبا شب را تا صبح بيدار بوديم. در تمام مدت تاريكي هوا رفت و آمد هواپيما و هلي‌كوپتر به بم برقرار بود و عملا هيچگاه امدادرساني به بم قطع نشد. آن روز نام كسي كه آن عمليات را فرماندهي كرد، نمي‌دانستم تا اينكه ديروز- و متاسفانه پس از شهادتش- از سايت بازتاب با نامش آشنا شدم. او اين عمليات را با حدود يكصد ساعت كار مداوم و خستگي‌ناپذير به انجام رساند. بسيار افسوس از اين فاجعه كه نيروهاي كيفي و ورزيده و فداكار را آن طور از ما گرفت.

در سيلاب‌هاي فروردين 1398 به ويژه در استان خوزستان، نقش حاج‌قاسم سليماني و نيروهاي تحت امرش فوق‌العاده مهم بود. او با هماهنگ كردن نيروهاي قدس سپاه و نيروهاي حشدالشعبي عراق در خدمت مديريت بحران سيلاب مديريتي موثر را نشان داد. شهيد سليماني با به كار‌گيري موكب‌هاي عتبات عاليات و امكاناتي كه در خدمت زائران اربعين بود و دستور پخت 200 هزار غذاي گرم در روز براي سيل‌زدگان خوزستان و حضور ميداني نگارنده و درخواست از مردم مانده در منازل مسكوني گرفتار در آب‌گرفتگي، موفق به ساماندهي مردم سيل‌زده و روستاهاي گرفتار در سيل شد.

به روان پاك سردار سليماني و سردار كاظمي درود مي‌فرستم و براي سردار حاج‌علي فضلي آرزو سلامت و بهبود كامل دارم.

 

انتقام خون سردار

با اين همه شكي نيست كه اين اقدام خصمانه و نابخردانه ترامپ بايد با پاسخي درخور ازسوي جمهوري اسلامي مواجه شود و در اين راستا لازم است نكات و ملاحظاتي را مدنظر قرار دهيم.

يكي از نكاتي كه بايد موردتوجه باشد، اين است كه اين اتفاق، مصداق آشكار تروريسم دولتي و اقدامي بود، برخلاف تمامي قوانين حقوق بين‌الملل. به هر حال كشوري بدون اجازه كشوري ديگر، در خاك كشور دوم دست به ترور زده و يكي از فرماندهان نظامي كشوري ثالث را ترور كرده است؛ اقدامي كه ازسوي تمامي نهادهاي بين‌المللي محكوم است. بنابراين لازم است اقدامي حقوقي در مقابل آن انجام شود؛ اقدامي كه طبيعتا بايد ازسوي قوه قضاييه و معاونت حقوقي رياست‌جمهوري و ديگر نهادهاي ذي‌ربط دنبال شود و چنان‌كه اطلاع داريم، اقدامات اوليه نيز انجام شده است.

از منظر سياسي و امنيتي نيز باتوجه به عظمت و ميزان تاثيرگذاري اين اتفاق و همچنين عظمت شخصيت سردار سليماني و جايگاهي كه در محور مقاومت و همچنين مجموعه نظام سياسي جمهوري اسلامي داشت، انتظار مي‌رود اقدامي همسنگ به عنوان مقابله به مثل انجام شود. البته به‌ عقيده نگارنده، مقايسه شأن سردار سليماني با هر فرمانده امريكايي و حتي شخص رييس‌جمهوري ايالات‌متحده، مقايسه‌اي مع‌الفارق و نادرست است اما به هر حال چنان‌كه قرآن كريم تاكيد دارد اگر ظلمي عليه مسلمانان صورت مي‌گيرد، بايد به همان ميزان پاسخ داده شود. با اين حساب هر اقدامي كه انجام خواهد شد، بايد همسنگ اقدام صورت‌ گرفته ازسوي ايالات‌متحده باشد.

اين حق ماست كه مقابله به مثل كنيم، چنان‌كه رهبري نيز فرمودند در اصل، اين حق جمهوري اسلامي است اما از آنجا كه سردار سليماني، شخصيتي است كه صرفا متعلق به جمهوري اسلامي نيست، جريان مقاومت نيز حق خود مي‌داند كه در منطقه غرب آسيا دست به تلافي بزنند، چنان‌كه در اين روزها شاهد بوديم رهبران جريان مقاومت همگي به‌دنبال انتقام اين رفتار زشت و نادرست امريكايي‌ها بودند. فارغ از اين مباحث اما به نظر مي‌رسد تمامي مراكز نظامي و امنيتي امريكا در منطقه داراي استعداد كافي هستند تا عمليات مقابله به مثل عليه‌شان صورت گيرد. همچنين لازم است كشورهاي منطقه، به‌ويژه كشور عراق با توانايي بالاي حقوقي كه دارد، نسبت به رفتار نابخردانه ايالات‌متحده اقدام متقابل كند. چنان‌كه شاهد بوديم روز گذشته پارلمان عراق گامي موثر در اين زمينه برداشت كه شايسته تحسين بود. از طرفي تمامي نيروهاي همدست ايالات‌متحده كه در اين عمليات ترور نقش داشته و احيانا دست به همكاري لجستيكي يا اطلاعاتي زده‌اند، بايد به ميزاني كه در اين عمليات ترور نقش داشتند، هدف اقدامات تقابلي قرار گيرند. فراموش نكنيم كه نيروي قدس سپاه با ظرفيت قابل‌توجهي كه داراست، مي‌تواند امكانات نظامي امريكا در منطقه را مورد هدف قرار دهد. هر چند بايد توجه داشته باشيم كه تمامي اين اقدامات بايد در چارچوب رويكرد مدنظر شوراي عالي امنيت ملي، مستند، مستدل، قاطع و به دور از هيجانات معمول باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون