• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4555 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۶ دي

ايرانشناس عرصه عمومي

رضا مختاري‌اصفهاني

ايران‌شناسي عمري دراز دارد و شايد بتوان اولين مسافران غربي را كه در كسوت ديپلمات، بازرگان و جهانگرد به ايران آمدند و شرح مشاهدات‌شان را براي هموطنان‌شان به رشته تحرير درآورند، اولين نسل از ايران‌شناسان دانست. نوشته‎هاي آنان در شرح برخي پديده‎ها، تصاويري بديع از ايران داشتند كه در منابع داخلي به جهت آنكه امري عادي پنداشته مي‎شدند، مغفول مانده بودند؛ تصاويري كه پس از طي سال‎ها و قرن‎ها براي مخاطبان ايراني امروز نيز بديع شده است. به مرور اما نسلي از ايران‌شناسان به عرصه آمد كه مشاهدات‌شان جنبه مطالعاتي داشت و آنچه از جامعه ايران براي كشورشان به سوغات مي‎بردند، تنها از سر تفنن و حس كنجكاوي نبود. مطالعات آنها منبعي براي محققان و سياستمداران بود و ديگر تنها حاصل حضورشان در ايران به سفرنامه و در نهايت تاريخ عمومي ايران محدود نمي‎شد.

ادوارد براون از جمله اين ايران‌شناسان است كه فقط به سير و سياحت در ايران نپرداخت.

او به تحقيق پرداخت و تنها حاصل مشاهدات و تحقيقاتش را در سفرنامه‎اش با عنوان «يك‌سال در ميان ايرانيان» گرد نياورد. پژوهش‎هايش درباره «تاريخ ادبي ايران» و «انقلاب مشروطه ايران» گام‎هايي اساسي در مطالعات ايرانشناسي است؛ مطالعاتي كه سرآغاز و پايه مطالعات بعدي در اين حوزه‎ها شد. تاريخ ادبياتي كه او نگاشت، متفاوت از تذكره‎ها و شرح‎حال‎هايي بود كه در ادبيات فارسي وجود داشت. ادوارد براون به حوادث سياسي، مذهبي و اجتماعي به عنوان بستر تحولات فكري و ادبي پرداخت. او با نگاهي انتقادي به بررسي متون و پديدآورندگان‌شان نگريست.

بر اين اساس تاريخ ادبي ايران او همچنان منبعي مهم و قابل استناد در اين حوزه است. توجه او به انقلاب مشروطه ايران هم از پشتوانه‎اي عاطفي به ايران برخوردار بود. به اعتقاد براون، انقلاب مشروطه نشان داد ايرانيان همچنان ملتي پويا و زنده هستند و از دل خمودگي مي‎توانند تحول‎آفرين باشند.

از همين‌رو نه تنها به تاليف تاريخ انقلاب مشروطه ايران همت گماشت كه همدل و همراه آن بود. در دوره استبداد صغير و غربت مشروطه‎خواهان، به آزاديخواهاني كه ترك يار و ديار كرده بودند، پناه داد و در مطبوعات بريتانيا به حمايت از مشروطه و انتقاد از سياست دولت بريتانيا در قبال آن پرداخت.

ادوارد براون ايران‌شناسي بود كه فقط به گوشه كتابخانه و مطالعات تاريخي اكتفا نكرد، بلكه ايران‌شناس عرصه عمومي هم بود. از همين‌رو ايرانياني چون علامه محمد قزويني و قاسم غني نسبت به او علقه و مهر داشتند. البته كساني چون ذبيح بهروز به براون انتقاد داشتند. بهروز كه مدتي در دانشگاه كمبريج با او همكاري داشت، به بعضي خوانش‎هاي او از متون تاريخي و ادبي خرده و ايراد مي‎گرفت. همچنان‎ كه احمد كسروي بعضي قضاوت‎هايش درباره برخي مشروطه‎خواهان مانند ستارخان را تحت تاثير تقي‎زاده مي‎داند.

با اين همه، ادوارد براون در تاريخ ايرانشناسي غربيان چهره‎اي برجسته و غيرقابل انكار است. او به زبان فارسي احاطه‎اي كامل داشت و فرهنگ و عقايد و فرق ايراني را مي‎شناخت. از همين‌رو در شرح تاريخ ايران از چنين نكات ظريفي غافل نمي‎ماند. او در تصحيح بعضي از متون كهن پارسي نيز دست داشت و از اين منظر ايرانشناسي متفاوت نسبت به نسل‎هاي بعد از خود است؛ ايران‌شناساني كه گاه براي تكلم به زبان فارسي مشكل داشته يا دقايق و ظرايف آن را درنمي‎يابند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون