• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

با الفاظي عجيب به اصلاح‌طلبان اهانت شد

وحدت‌شكني به سبك تهديد

«اتحاد» سال‌هاست در زمره كاربردي‌ترين كليدواژه‌هاي مقامات جمهوري اسلامي قرار گرفته است؛ كليدواژه‌اي كه ريشه در تاريخ انقلاب دارد و از نخستين روزهاي براندازي حكومت پهلوي در ايران گرفته تاكنون بارها و بارها به كار رفته ولي كمتر پيش آمده كه اين كليدواژه آنچنان كه شايسته و بايسته است و البته مدنظر مقامات جمهوري اسلامي، تحقق يابد. در سال‌هاي اخير به‌ويژه پس از افزايش فشارهاي اقتصادي و اعمال شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي تاريخ جهان از سوي ايالات متحده عليه جمهوري اسلامي كه كنار ده‌ها عامل اقتصادي و اجتماعي ديگر بر هيزم آتش گسست‌هاي ميان حكومت و ملت افزود، سبب شد تا اين كليدواژه بيش از پيش در معادلات روزمره سپهر سياست ايران بيشتر به كار برده شود ولي كمتر رنگ حقيقت به خود بگيرد اما اسم رمز «قاسم سليماني» بار ديگر معادلات را برهم زد.

جامعه زخم‌خورده ايران كه چندان از آبان و نوع برخوردهاي صورت گرفته با اعتراض‌ها به افزايش قيمت بنزين فاصله نگرفته با ترور فرمانده سپاه قدس جمهوري اسلامي با دستور مستقيم رييس‌جمهوري ايالات متحده، چنان راهپيمايي باشكوهي را برگزار و پيكر سليماني و يارانش را بدرقه كرد كه تاريخ معاصر كمتر به خود ديده است.

در مراسم بدرقه پيكر فرمانده محبوب سپاه قدس ايران كه هرگز تن به جناح‌بندي‌هاي مرسوم نداد و برخلاف برخي وارد سياست نشد و همواره خود را «سرباز وطن » معرفي مي‌كرد، از اصلاح‌طلباني كه بارها و بارها نسبت به برخي كنش و واكنش‌هاي برخي نهادها انتقاداتي را به زبان آورده‌اند گرفته تا اصولگراياني كه بعضا در عيان و بعضا در خفا از ورود نظاميان به سياست دفاع كردند، حضور داشتند. همين حضور قرارگيري دو جناح مقابل هم در يك صف، ناظران را به تمجيد اتحاد وا داشته بود تا اينكه دوباره تندروهاي منسوب به جريان سياسي خاص وارد ميدان شده و با بهره‌گيري از تريبون‌هاي خود به اصلاح‌طلبان و دولت تاختند.

قتل به جرم اظهارنظر

اين قبيل اقدامات از سوي اين افراد نه براي نخستين ‌بار است كه سر مي‌زند و احتمالا نه آخرين بار؛ ولي آنچه اين‌ بار موضوع را متفاوت كرده، تهديد علني به قتل فعالان سياسي اصلاح‌طلب است كه در چارچوب قوانين و مقررات مصوب جمهوري اسلامي به اظهارنظر و تحليل رخدادهاي اخير پرداخته‌اند. حسن عباسي كه چند ماه پيش از اين، به دليل توهين به سيدمحمود علوي، وزير اطلاعات با شكايت معاونت حقوقي اين وزارتخانه به زندان رفت و به ‌تازگي آزاد شده است، سابقه پررنگي در به هم زدن صفوف اتحاد دارد و اكنون، به بهانه ترور سپهبد شهيد قاسم سليماني بار ديگر نوك پيكان انتقاد خود را به سوي اصلاح‌طلبان نشانه رفته و صراحتا به مصطفي تاجزاده و رييس‌ و بعضي اعضاي دولت توهين و او را تهديد مي‌كند.

عباسي در كليپ منتشر شده در فضاي مجازي، برخلاف روال معمول سخنراني‌هايش ايستاده، ميكروفن به دست گرفته و فرياد زنان اصلاح‌طلبان را «جريان نفاق» معرفي كرده و از عملكرد اين جريان سياسي در حالي ابراز «نگراني» مي‌كند كه در طول روزهاي اخير فعالان اين اصلاح‌طلب پا به پاي اصولگرايان مقابل ترور قاسم سليماني ايستادگي كردند. ادعاهاي عباسي اما به همين جا ختم نمي‌شود. او مي‌گويد اگر «مردم ريختند در خيابان و اصلاح‌طلبان را تكه‌تكه كردند، نگوييد هشدار نداديم!» اين كنشگر سياسي اصولگرا دليل اين اقدام را «بازي اصلاح‌طلبان با احساسات مردم» در جريان شهادت قاسم سليماني عنوان مي‌كند و سپس خطاب به وزير اطلاعات مي‌گويد: «جلوي اين سگ هار، تاجزاده را بگير علوي!» او البته حسن روحاني را نيز بي‌نصيب نگذاشته و اظهارات او در منزل سليماني را پيام به ترامپ دانسته و تاكيد مي‌كند كه گفته‌هاي روحاني مبني بر اينكه «در سال‌هاي آينده انتقام خواهيم گرفت» يعني در «دوره» ترامپ و روحاني «اين اتفاق نمي‌افتد»؛ حال آنكه مسوولان دولتي بارها و بارها بر «انتقام سخت» تاكيد كرده و مي‌كنند.

 

گذشت توام با خونسردي تاجزاده

با نگاهي گذرا به قوانين مصوب جمهوري اسلامي و گفته‌هاي عباسي، به سادگي مي‌توان گفته‌هاي او را داراي عناوين مجرمانه تهديد و توهين دانست ولي مصطفي تاجزاده در نقطه مقابل نه‌تنها حاضر به شكايت از او نشده، بلكه در حساب كاربري‌اش در توييتر، با يادآوري شرايط ويژه امروز ايران و افزايش تهديدهاي نظامي تهران ازسوي واشنگتن و براي «برهم نخوردن اتحاد» اعلام كرد كه از شكايت صرفه‌نظر مي‌كند ولي خواستار «محكوميت» گفته‌هاي عباسي از سوي «فعالان اصولگرا» شده است كه حداقل تا لحظه نگارش اين گزارش اين اتفاق رخ نداده است.

 

باز هم صدا و سيما

در اين ميان و در چنين شرايطي تحقق اتحاد حداكثري در جامعه به عملكرد رسانه‌هاي رسمي به‌ويژه صدا و سيماي جمهوري اسلامي به عنوان بزرگ‌ترين رسانه ايران بستگي دارد؛ ولي با توجه به حضور پررنگ فعالان سياسي اصولگرا و نزديك به جبهه پايداري در جام‌جم باز هم انتظار عملكرد متفاوت از رسانه در اصطلاح ملي محقق نشد؛ به‌ طوري كه يكي از وعاظ معروف اصولگرا بار ديگر در برنامه زنده «شبكه افق» حاضر و اظهارات حسن روحاني و ساير اعتدالگرايان را تخطئه كرد. عليرضا قاسميان كه نامش با سخنراني براي دانشجويان اشغالگر سفارت بريتانيا در تهران بر سر زبان‌ها افتاد و ازقضا در ماجراي حمله به خودروي حسن روحاني پس از بازگشت از اولين سفر خود به نيويورك در قامت رييس‌جمهوري ايران در سال 92 كه منجر به گفت‌وگوي تلفني 15 دقيقه‌اي با باراك اوباما، رييس‌جمهوري سابق امريكا شد، حضور پررنگي داشت، اخيرا در شبكه افق اظهارات مسوولان دولتي درباره مذاكره را شديدا مورد نقد قرار داد.

او كه خود را فعال در «بازار» معرفي كرد و از اين طريق مذاكره دوباره با امريكا را اقدامي «ابلهانه» توصيف كرد. قاسميان همچنين از سكوت ايجاد شده در ايران پس از «به خاك و خون كشيدن پيغمبر» توسط رييس‌جمهوري انتقاد كرد و همچنين معرفي «امام حسين» به عنوان «نماد مذاكره» را اشتباه و همانند معرفي قاسم سليماني به عنوان نماد «عقب‌نشيني» عنوان كرد كه با تصديق مجري اصولگراي برنامه را نيز به همراه داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون