• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

ردپاي دلال‌ها در ريخت‌وپاش زمستاني ليگ برتر به چشم مي‌خورد

جيب خالي، پز عالي

علي كربلايي

 

 

استراماچوني به دليل مشكلات مالي از استقلال رفت و كالدرون در حالي كه روز گذشته بايد تمرين پرسپوليس را برگزار مي‌كرد، هنوز وارد ايران نشده است. اردوهاي خارجي تيم‌هاي ليگ برتري به دستور سازمان بازرسي براي مديريت منابع ارزي لغو شده و در شرايطي كه باشگاه‌ها با بحران ارزي روبه‌رو هستند و توان تسويه حساب با بازيكنان خارجي‌شان را ندارند، هر روز خبر از مذاكره با يك بازيكن خارجي جديد به گوش مي‌رسد. تقريبا تمام باشگاه‌هاي مطرح فوتبال ايران درگير حساب و كتاب با بازيكنان‌شان هستند و بسياري از بازيكنان تيم‌هاي بزرگ مانند استقلال و پرسپوليس همين حالا مي‌توانند به صورت يك‌طرفه قراردادشان را فسخ كنند. در ادامه نگاهي خواهيم داشت به وضعيت تيم‌هاي ليگ برتري در تعطيلات نيم‌فصل.

 

ورود سازمان بازرسي به فوتبال

تيم‌هاي پرسپوليس، سپاهان و شهرخودرو براي برپايي اردو، آماده سفر به قطر، تركيه و امارات بودند كه نامه سازمان بازرسي كل كشور، سفرها را كان‌لم‌يكن كرد. باشگاه پرسپوليس حتي بليت هواپيما و رزرو هتل را هم انجام داده بود و آماده بود تا به زودي راهي دوحه شود. گابريل كالدرون از باشگاه درخواست بازي تداركاتي داشت و گفته مي‌شد كه باشگاه الشحانيه رقيب تداركاتي پرسپوليس در اين اردو خواهد بود. بعد از ارسال نامه سازمان بازرسي، محمدحسن انصاري‌فرد رايزني‌هايي براي برپايي اردو داشت كه در نهايت مجبور به تمكين شد. در مورد دليل اين نامه دو اظهارنظر وجود داشت؛ ابتدا در رسانه‌ها از طرف باشگاه‌ها اين‌طور عنوان شد كه به دليل مسائل امنيتي اين اردوها لغو شده و ساعتي بعد به‌طور رسمي از سوي سازمان بازرسي گفته شد كه لغو اردوها ربطي به مسائل امنيتي ندارد و موضوع مديريت منابع ارزي در ميان است. حضور پرسپوليس در كمپ اسپاير قطر هزينه‌هاي بسياري به اين تيم تحميل مي‌كرد و مشخص نيست چرا زماني كه باشگاه با مشكل نقدينگي مواجه است، بايد چنين اردويي با هزينه‌اي سرسام‌آور در يكي از مجهزترين كمپ‌هاي فوتبالي دنيا برگزار كند. سپاهان و شهرخودرو هم چنين وضعيتي دارند و وضعيت پرداخت حقوق به بازيكنان داخلي و خارجي در اين تيم‌ها بحراني است. به اين دليل كه ساختار مالي شفافي در باشگاه‌ها وجود ندارد، معلوم نيست برگزاري اردوهايي كه هزينه ميلياردي دربردارند، با تاييد چه كسي انجام مي‌شود. باشگاه‌ها هرگز ضرورت اردوهاي خارج از كشورشان را اعلام نمي‌كنند. يكي از شائبه‌هايي كه مطرح است، نقش دلال‌ها در برگزاري اين اردوهاست. آنها با هماهنگي طرفين ماجرا، يعني صاحبان كمپ‌ها و مديران تيم‌ها هزينه‌اي سنگين به باشگاه‌ها تحميل مي‌كنند و عوايد خودشان را در اين ميان برمي‌دارند. در خلال همين اردوهاي خارجي اغلب بازيكناني هم جذب مي‌شوند، به عنوان مثال مي‌توانيد اردوي اوكراين- پرسپوليس و ماجراي جذب بازيكنان بي‌كيفيت و چاق اوكرايني را به ياد آوريد. احتمالا براي جلوگيري از سودجويي واسطه‌ها بوده كه سازمان بازرسي چنين درخواستي را مطرح و تيم‌ها را از سفر به خارج از كشور منع كرده است.

اين پايان راه دلال‌ها نيست

بعد از اينكه اردوهاي خارجي تيم‌ها لغو شد و باشگاه‌ها نتوانستند به دليل مديريت منابع ارزي‌شان به خارج از كشور سفر كنند، خبرهاي عجيبي از تيم‌هاي بزرگ شنيده مي‌شود. باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس به دنبال جذب بازيكنان باكيفيت خارجي هستند. خبري تعجب‌آور كه در شرايط فعلي كشور، معلوم نيست بر اساس چه نيازي چنين تصميمي گرفته شده است. بعد از اينكه فرهاد مجيدي به عنوان سرمربي استقلال معرفي شد، گروهي از دلال‌ها راهي باشگاه استقلال شدند و فرهاد مجيدي پاسخش اين بود كه از روي فيلم بازيكن نمي‌خرد. بايد ابتدا اين سوال را پرسيد كه آيا اصلا توان خريد بازيكن خارجي وجود دارد؟ آيا تيم‌هايي كه در پاس كردن چك‌هاي‌شان به بازيكنان ناكام بوده‌اند، مي‌توانند هزينه جديدي را متحمل شوند؟ هنوز تكليف بازيكن بي‌كيفيتي مثل جونيور براندائو مشخص نشده و كسي نمي‌داند او از چه كانالي وارد باشگاه شد و چه كسي بايد پاسخگوي آن خريد بي‌كيفيت باشد، با اين حال پرسپوليس براي تقويت تيمش به دنبال يك مهاجم خارجي است. طرفداران انگشت به دهان اتفاقات باشگاه‌هاي محبوب‌شان را دنبال مي‌كنند و يكي از واهمه‌هاي‌شان حضور مديراني در تيم‌هاي‌‌شان است كه سابقه بسيار بدي در خريد بازيكن خارجي دارند. انصاري‌فرد دور گذشته مديريتش بر پرسپوليس بازيكناني را از سوريه به پرسپوليس آورد كه كيفيت‌شان در حد ليگ آزادگان هم نبود و نكته تلخ اينجاست كه بازيكنان سوري در قياس با ديگر بازيكناني كه او به پرسپوليس آورد نقطه مثبت كارنامه او محسوب مي‌شوند. در سوي ديگر هم استقلال با كوهي از بدهي‌هاي سنگين چند ميليون دلاري به دنبال تقويت تيم با بازيكنان خارجي است. استقلال همين حالا هم بايد بدهي شفر، استراماچوني و دوجين بازيكن خارجي بي‌كيفيت كه در دو سال اخير آمده و رفته‌اند را پرداخت كند و انباشت بدهي‌ها به حدي سنگين است كه هر‌ آينه ممكن است اين تيم از سوي فيفا و كنفدراسيون فوتبال آسيا با محروميت‌هاي بسيار سنگين مواجه شود. تمايل به خريد بازيكنان و مربي خارجي محدود به تيم‌هاي بزرگ پايتخت نمي‌شود و باشگاه‌هاي شهرستاني هم در حال ريخت و پاش زمستاني هستند. فولاد خوزستان با آياندا پاتوسي وارد مذاكره شده و سپاهان براي خالي كردن ليست بازيكنان خارجي‌اش قصد فسخ قرارداد كومان را داشت كه به دليل هزينه‌هاي سنگين اين كار، از آن منصرف شد. ذوب‌آهن اصرار دارد هدايت تيمش را به يك مربي خارجي بسپارد، در حالي كه بازيكنان اين تيم از پرداختي‌ها گله دارند.

 

گوساله‌ها را گاو كنيد

بشار رسن اعلام كرده تا پول نگيرد در تمرينات حاضر نمي‌شود و شيخ دياباته هنوز به تهران نيامده. باشگاه‌ها مدام امروز و فردا مي‌كنند و پرداخت دستمزد اين بازيكنان را به تعويق مي‌اندازند. سوال اساسي اينجاست در چنين شرايطي چرا باشگاه‌ها بايد در پي استخدام بازيكن خارجي جديد باشند؟ آنها هنوز از فشار بدهي بازيكنان سابق‌شان خارج نشده‌اند و بازيكنان فعلي‌شان هم در پي جدايي هستند، پس چرا بايد چنين اقدامي انجام شود؟ چرا زماني كه گوساله‌هاي قبلي بزرگ نشده‌اند و هنوز تكليف‌شان مشخص نيست، بايد ريسك خريد بازيكن جديد را بپذيرند؟ اميدواريم كه پاي منافع دلال‌ها در ميان نباشد و مصلحت تيم‌ها در اولويت تصميمات مديران باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون