• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4557 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۸ دي

يوونتوس نو ابرقدرت تجاري فوتبال

وقتي همه ‌چيز تغيير كرد

باشگاه‌هاي فوتبال هر روز به بنگاه‌هاي تجاري نزديك‌تر مي‌شوند و باشگاهي موفق‌تر است كه مدير اقتصادي قوي‌تري داشته باشد. قوانين حاكم بر فوتبال مدرن ساده هستند، شما بايد پول دربياوريد تا به افتخار برسيد و بايد افتخار كسب كنيد تا هوادار داشته باشيد. براي اجراي دقيق اين قوانين ساده، نياز است تمام مجموعه باشگاه با ايده‌هاي خلاقانه وارد كارزاري شوند كه ممكن است به موفقيت هم نرسد. باشگاه‌هاي رئال مادريد، بارسلونا و منچستريونايتد به دلايل بسياري از سال‌ها پيش سلطه تجاري‌شان را بر فوتبال ديكته كرده‌اند و با وجود تعداد بسيار زياد هواداران بين‌المللي، كار سختي براي ادامه سلطه خود بر بازار ندارند. اما باشگاه‌هايي كه در سال‌هاي گذشته موفق به تحكيم پايگاه‌هاي هواداران بين‌المللي خود نشده‌اند يا مي‌خواهند به تازگي وارد بازي بزرگان فوتبال شوند، راه بسيار سخت و پرريسكي را بايد آغاز كنند. باشگاه‌هاي يوونتوس و منچسترسيتي، دو نمونه متفاوت از باشگاه‌هايي هستند كه به دنبال تبديل شدن به ابرقدرت‌هاي جهاني فوتبال در دهه آينده هستند. مساله فقط به موفقيت در زمين فوتبال بازنمي‌گردد. يوونتوس تا سال 2017 برترين باشگاه فوتبال ايتاليا بود و در فاصله سه سال دو بار به فينال ليگ قهرمانان رسيد؛ اما درآمدهاي عملياتي اين باشگاه قابل قياس با سه تيم ذكر شده نبود. بنابراين آنيه‌لي، مالك و رييس باشگاه تصميم گرفت با ايده‌هايي جسورانه سهمش را از بازار فوتبال گسترش بدهد.

اولين نمود عيني از قدم‌هاي يووه براي ورود به بازي، تغيير لوگوي اين تيم بود. بليچر ريپورت، در گزارشي مفصل به اين موضوع پرداخته كه اين تغيير لوگو و پس از آن حضور كريستيانو رونالدو در تورين، چه تاثيري بر روند تجاري باشگاه گذاشته است. بليچر ريپورت مي‌نويسد: در جلسه‌اي مهم و سرنوشت‌ساز، تيم ماركتينگ باشگاه يوونتوس در عرض 20 دقيقه آينده باشگاه را متحول كرد. آنها در اين جلسه توضيح دادند كه لازم است لوگوي باشگاه تغيير كند و به جاي استفاده از سمبل‌هاي كلاسيك، تبديل به نمادي براي آينده باشد. تيم ماركتينگ توضيح داد يك لوگوي ميني‌ماليستي، نرم، صاف و ساده چه تاثير شگرفي بر جذب مخاطبان جوان خواهد داشت. آنها تلاش‌شان اين بود با قياس لوگوي شركت‌هايي مانند نايكي، آديداس و حتي ردبول، توضيح بدهند كه سادگي مي‌تواند حس همدلي بين برند و هواداران ايجاد كند. مانند اتفاقي كه براي ردبول، فراري و هارلي‌ديويدسون كه تصوير برندشان حتي براي آنهايي كه علاقه‌اي به محصولات‌شان ندارند هم جذاب است. لوگوي جديد، مركز هويت بصري باشگاه يوونتوس بود. آنها در مراسمي بسيار مجلل همزمان با هفته مد ميلان، در تورين از لوگوي جديدشان رونمايي كردند و رسما وارد كارزاري شدند كه آينده باشگاه به آن وابسته است. تيم ماركتينگ يوونتوس معتقد است لوگوي جديد باشگاه، آنها را طرفدار سرگرمي نشان مي‌دهد. منفردي ريكا، رييس تيم استراتژي تجاري باشگاه يوونتوس به بليچر ريپورت گفته: «ما مي‌خواستيم براي طرفداران احساس يك لايف‌استايل، يك حس و رفتار خاص را بازنمايي كنيم. اگر به هويت باشگاه نگاه كنيد، سادگي آن بسيار بهتر با شعار‌هاي ساده گوچي و نايكي هماهنگ است تا با لوگوهاي قديمي فوتبالي كه بيشتر ميراث‌محور است تا مدرن.»

بعد از اين بود كه يوونتوس وارد عرصه‌هاي جديدي در بازار شد. آنها سراغ نتفليكس و يوتيوب رفتند و براي مخاطبان در سنين مختلف برنامه‌سازي كردند. راه‌شان را به كلاب‌هاي شبانه و دنياي اسكيت هم باز كردند. يوونتوس هر روز افق جديدي را در مي‌نورديد، اما مهم‌ترين اتفاق تابستان سال گذشته افتاد. روزي كه كريستيانو رونالدو، يكي از مهم‌ترين نمادهاي فوتبال از مادريد به تورين آمد و پيراهن سياه و سفيد يوونتوس را بر تن كرد. حضور كريستيانو، بزرگ‌ترين قدم در راستاي اهداف تجاري باشگاه بود. يوونتوس براي اينكه اقداماتش در زمينه ماركتينگ سودمند واقع شود، بايد چشم‌هاي بيشتري به خودش خيره مي‌كرد. چه كسي بهتر از رونالدو مي‌تواند توجه‌ها را جلب كند؟ در مدت‌زماني بسيار كم، دنبال‌كنندگان يوونتوس در شبكه‌هاي اجتماعي رشد 90درصدي كردند و هواداران رونالدو، به جمع دنبال‌كنندگان يوونتوس پيوستند. اما مسوولان بانوي پير به خوبي آگاه بودند كه حضور اين افراد و بيننده بودن‌شان كافي نيست. فاصله دنبال‌كننده تا طرفدار، بسيار زياد است و يووه بايد راهكاري مي‌انديشيد تا اين افراد را به تعامل با باشگاه وا دارد و آنها را تبديل به هوادار كند. يوونتوس در اين زمينه بسيار موفق بود و با تعامل بسيار خوبي كه با اين دنبال‌كنندگان جديد ايجاد كرد و با استفاده از بهترين روش‌هاي جذب، آنها را تبديل به هواداران باشگاه كرد. حالا آنها اينتراكشن دارند و كارشان تنها ديدن عكس‌هاي رونالدو نيست. درآمد يووه از ۱۷۲ ميليون يورو در فصل ۲۰۱۰-۲۰۱۱ به ۶۲۱ ميليون يورو در سال مالي قبل رسيد. ارزش باشگاه از ۱۶۲ به يك ميليارد و ۴۷۰ ميليون يورو رسيده است. طي مذاكرات باشگاه در ۱۲ ماه گذشته، شراكت آنها با آديداس و جيپ بهبود يافته و روي هم رفته اين دو شركت فصلي ۱۰۰ ميليون يورو به باشگاه مي‌دهند. باشگاه همچنان تشنه موفقيت بيشتر است.

رييس باشگاه يوونتوس از سال 2020 به عنوان سال صفر ياد مي‌كند. سالي كه باشگاه وارد دنياي جديدي مي‌شود و علاوه بر سلطه داخل زمين، بر بازارهاي جانبي فوتبال هم مسلط مي‌شود. يوونتوس مي‌داند نمي‌تواند با شرايطي كه دارد راه رئال، بارسا و منچستريونايتد را طي كند. آنها خود را رقيبي جوان براي آنها مي‌دانند كه با روش‌هاي مختص به خودشان به دنبال تسخير بازار هستند. سهم يووه هر روز افزايش پيدا مي‌كند و هيچ كس نمي‌تواند منكر اين موضوع شود.

غير از يوونتوس، باشگاه ديگري هم هست كه اين روزها در تلاش براي اثبات حضور خودش در جمع بزرگان فوتبال است. منچسترسيتي، با رياست شيخ منصور برنامه‌اش تسلط كامل بر فوتبال انگليس است. آنها باشگاهي با ريشه هستند كه از يك دهه پيش استراتژي‌شان تغيير كرده و به جاي يك تيم متوسط، به دنبال حضور در جمع ابرقدرت‌ها هستند. سيتي چند سال قبل از يووه لوگوي باشگاه را تغيير داد و به جاي اينكه سوپراستاري مثل رونالدو بخرد، در تمام پست‌ها بازيكناني باكيفيت جذب كرد و هدايت آنها را به پپ گوارديولا سپرد. سيتي حالا تيمي صاحب سبك است كه همواره مدعي قهرماني محسوب مي‌شود. درآمدهاي آنها هر روز در حال افزايش است و با توجه به اينكه در ليگ برتر بازي مي‌كنند، درآمد حق پخش تلويزيوني‌شان از يوونتوس بسيار بيشتر است؛ اما در درآمد روز مسابقه و ماركتينگ فاصله‌اي محسوس با اين تيم دارند. از آنجايي كه سيتي تيمي متعلق به يك مولتي‌ميلياردر است، عجله‌اي براي درآمدزايي ندارد. آنها آهسته و پيوسته جاي خودشان را در فوتبال باز مي‌كنند. پنج سال پيش صحبت از طرفداران بين‌المللي سيتي نبود، اما حالا آنها دنبال‌كننده‌هاي بسياري در شبكه‌هاي اجتماعي دارند. سيتي با تمركز بر آينده فوتبال و تاسيس آكادمي فوق‌مدرنش مي‌خواهد در اواخر اين دهه تبديل به يك ابرقدرت شود و شايد دهه بعدي، دهه سيتي باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون