در نشست بررسي سهم شهرداري تهران در آلودگي هوا مطرح شد
گره زدن حل ترافيك به توسعه مترو اشتباه است
گروه اجتماعي | پس از وارونگي مكرر هوا در پاييز گذشته محسن هاشمي رييس شوراي شهر تهران در پاسخ سوالي كه صدا وسيما از او مطرح كرده بود، سهم شهرداري تهران در آلودگي هوا را چيزي حدود 25 درصد دانست و نقش 14 سازمان ديگر در رفع اين مشكل را گوشزد كرد.از زمان اجرايي شدن قانون هواي پاك تاكنون بحثهاي مختلفي درباره ضمانت اجراهاي اين قانون و مسووليتهايي كه نهادهاي مختلف دارند مطرح شده است. با اين حال هنوز مشخص نيست محسن هاشمي سهم 25درصدي را چگونه تعيين كرده است. از سوي ديگر همين اظهارنظر بناي طرح موضوعي شد كه در جلسهاي با حضور آرش حسيني ميلاني عضو كميسيون سلامت شهري شوراي شهر تهران، داريوش گل عليزاده معاون مركز ملي هوا و تغيير اقليم سازمان حفاظت محيط زيست و سيد امير منصوري عضو هيات علمي دانشگاه تهران بررسي شد. اين موضوع كه «سهم شهرداري تهران در آلودگي هواي تهران» واقعا چقدر است و چگونه ميتوان آن را ارزيابي كرد.سيد امير منصوري، در نشستي كه در گالري نظرگاه برگزارشده بود گفت: «چون بحث حمل و نقل شهري به عهده شهرداري است، سهم شهرداري تهران در آلودگي هوا را نميتوان انكار كرد. در بودجه سال 98 شهرداري بررسيها نشان داد بهطور مستقيم و غيرمستقيم چيزي نزديك به 80 درصد هزينههاي مختلف براي مترو شده است. در اين زمان كه كشور در شرايط تحريم قرار دارد و در به دست آوردن تكنولوژي با مشكل رو به رو هستيم، پروژه ساخت مترو اقدامي زمان بر و زمينگير كننده است. گره زدن حل ترافيك و آلودگي به چنين پروژهاي اشتباه راهبردي بوده است.». او تاكيد كرد كه بين سهم توليگري با تصديگري شهرداري تهران بايد فرق گذاشت. شهرداري در جايگاه متولي اصلي بايد از ساير دستگاهها مطالبهگري كند و نقش وكيل مردم را به درستي انجام دهد. نقشي كه به نظر ميرسد به خوبي ايفا نكرده است. منصوري در ادامه گفت: «در گذشته پروژه موفق بي آر تي طراحي و اجرا شد. پروژهاي كه براي برقراري عدالت اجتماعي موفق بود اما متاسفانه ديگر تجهيز نشد و به حال خود رها شد.» در ادامه داريوش گل عليزاده با اشاره به طرح جامع كاهش آلودگي هوا ادامه داد: « بسياري از طرحهاي ما در سالهاي گذشته باعث ترافيك و گرايش مردم به سمت خودروهاي شخصي شد، در حالي كه ميتوانستيم برنامه را از خودرو محوري خارج كنيم. هر چند دولتها در مراحلي براي حل اين مشكلات كمكي نكردهاند اما شهرداري هم نتوانست به سمت توسعه حمل ونقل عمومي برود. بنابراين موضوع فعلي ناكارآمدي حمل ونقل عمومي است.» او ادامه داد: «شوراي شهر تهران بايد شوراي شهر شود نه شوراي شهرداري».