• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

رييس‌جمهوري در نشست مجمع عمومي بانك مركزي:

فاصله بين جنگ و صلح يك گلوله است

«فاصله بين جنگ و صلح فقط يك گلوله است»؛ اين جمله شايد مهم‌ترين بخش از سخنان روز پنجشنبه رييس‌جمهوري باشد كه تاكيد كرد به عنوان مسوول شوراي‌عالي امنيت ملي، روزانه از امنيت و برخورد نظامي جلوگيري مي‌كند. اظهاراتي كه نشان داد همپاي نيروهاي خارجي طالب‌جنگ، جريان داخل كشور نيز از درگيري ابا ندارند. حسن روحاني روز پنجشنبه در پنجاه و نهمين نشست مجمع عمومي بانك مركزي و در جمع مديران بانكي كشور با اشاره به روزهاي سخت و مصيبت‌ها و مشكلات بسيار زياد طي دو هفته گذشته، گفت: «مردم با حضور خود و دادن دلگرمي، همدردي و همنوايي از اين غم‌ها و مشكلات كاستند... دشمنان شرايطي ايجاد كردند كه بدون تاب‌آوري و مقاومت يك ملت يكپارچه عبور از آن امكان‌پذير نبود و نخواهد بود.» به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني نهاد رياست‌جمهوري، رييس‌جمهوري با بيان اينكه يك فرمانده نظامي جمهوري اسلامي ايران به دست امريكايي‌ها ترور مي‌شود و ببينيد اثر اين شهادت در كل منطقه و جهان چه مقدار است، گفت: «اين شهادت حتي در قيمت ارزها، نفت، بورس و همه بازارهاي ملي و دنيا اثر گذاشت و از لحاظ رواني، فكري و سياسي كل منطقه را تحت تاثير قرار داد.» رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه كمتر كشوري در دنياست كه در برابر امريكا بايستد و صريحا اعلام كند و يك پايگاه نظامي مهم منطقه‌اي آن را زير موشك‌باران قرار دهد، ادامه داد: «امريكا به همه كشورهاي دنيا ظلم و تجاوز مي‌كند و ممكن است برخي با زبان تهديد كنند، اما در مقام عمل، اين جمهوري اسلامي ايران بود كه براي يك شب پايگاه آنان را به لرزه درآورد و پنتاگون را براي 24 ساعت بيدار نگه داشت.» روحاني با بيان اينكه اين نكته بسيار مهمي است كه امريكا را ناچار كرديم از تهديدات خود عقب‌نشيني كند، افزود: «رييس‌جمهوري امريكا اعلام كرده ‌بود كه اگر ايران به ترور سردار سليماني پاسخ دهد، 52 نقطه مهم ازجمله مراكز فرهنگي و تاريخي ايران را هدف قرار داده و منهدم مي‌كند، اما وقتي جمهوري اسلامي ايران به اين پايگاه نظامي حمله مي‌كند، لحن و برنامه او تغيير كرده و صريحا و رسما عقب‌نشيني مي‌كند.»

 

سختي و مشكلاتِ طبيعي در مسير مبارزه

رييس‌جمهوري با اشاره به حادثه دردناك سقوط هواپيماي مسافربري اوكرايني ادامه داد: «يك ملت داغدار ‌شد و يك نفر در كشور نبود كه اظهار همدردي نكند و در همين ارتباط بايد گام‌هاي بعد از اين اشتباه بزرگ برداشته ‌شود. ملت ايران ملت بزرگي است كه راه خود را انتخاب و به‌خوبي ايستادگي مي‌كند. البته در مسير مبارزه و ايستادگي، زخمي شدن و بروز سختي و مشكلات طبيعي است.»

 

مقاومت ايران در برابر تحريم

روحاني با بيان اينكه يك ابرقدرت مقررات بين‌المللي را زيرپا گذاشته و رسما اعلام كرده مي‌خواهم با اين نظام و مردم بجنگم و آنان را تسليم كنم، تاكيد كرد: «پس از اقدامات امريكا براي خودشان و دنيا روشن شد كه برنامه‌ريزي امريكايي‌ها، كاملا غلط بود و اين چيزي نيست كه استنباط كنيم، بلكه رييس‌جمهوري امريكا به سران كشورها گفته بود كه با تحريم جديد و فشار حداكثري نظام ايران بيشتر از 3 ماه مقاومت نخواهد كرد.» او سپس به مشكلات بزرگ سياسي و اقتصادي كشور از آغاز دولت يازدهم اشاره و تاكيد كرد: «از ابتداي رقابت‌هاي انتخاباتي در سال 92 مي‌دانستم كه با مشكلات بسيار بزرگي مواجه هستيم و كاملاً مشخص بود وضع تورم و ركود و سرمايه‌گذاري و همچنين وضعيت ما با دنيا چگونه است.»

 

انتخابات؛ مانع حمله به ايران در سال 2013

روحاني با بيان اينكه رييس‌جمهوري قبلي فرانسه در جلسه خصوصي و حتي در سفر به پاريس در حضور خبرنگاران اعلام كرد كه ما 6 كشور قاطعانه براي حمله نظامي به ايران تصميم گرفته و مصمم به انجام آن در سال 2013 بوديم، تاكيد كرد: «رييس‌جمهوري (وقت) فرانسه گفت كه پس از انتخابات سال 2013 شرايط دولت در ايران ما را دچار ترديد كرد و از تصميم خود منصرف شديم و هيچ فردي در دنيا اين گفته‌ها را تكذيب نكرد. اين به دليل حضور مردم در انتخابات بود و در اين راستا كنار نظام و دولت قرار گرفتند.»

 

نمي‌شود تنها به اقتصاد داخل توجه كرد

او با بيان اينكه اقتصاد با امنيت و سياست خارجي در آميخته است، ادامه داد: «شايد كسي تنها درون‌گرا و به اقتصاد در داخل كشور فكر كند و معتقد است كه اگر تمام روابط خارجي تخريب شود، مردم احساس كنند كه شرايط سخت‌تر مي‌شود، تحريم‌هاي بين‌المللي به كشور فشار مي‌آورد و در فروش نفت مشكل داريم، اما در عين حال، اقتصاد كشور مشكلي ندارد كه من اين‌گونه بلد نيستم.»

رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه در دنياي امروز همه دنيا به هم متصل است و اقتصاد به سياست، فرهنگ و امنيت مرتبط است، افزود: «در شرايط جنگ و صلح شرايط اقتصادي متفاوت است و تلاش دولت اين بوده كه ثبات و اميد به آينده را در كشور ايجاد كند و جلوي برخورد نظامي و جنگ گرفته شود و اين كار را به عنوان مسوول شوراي عالي امنيت ملي روزانه انجام دادم و مراقبت كردم. اگر مراقبت مداوم انجام نگيرد، بين جنگ و صلح يك گلوله فاصله است و يك گلوله مي‌تواند جنگ بيافريند و خودداري از شليك يك گلوله نيز مي‌تواند منجر به صلح شود. مراقبت مداوم وظيفه دولت است و آن را دنبال مي‌كند.» روحاني با بيان اينكه در قانون اساسي اختيارات توزيع شده است، گفت: «دولت، مجلس، رهبري و بخش‌هاي مختلف هر كدام در چارچوب قانون اساسي، اختياراتي دارند كه بايد در چارچوب همين قانون به اختيارات خود عمل كنند و البته پيچيدگي‌هايي وجود دارد كه بايد مدنظر قرار دهيم.» او با بيان اينكه ما با تمام توان و حد امكان و قدرت خودمان مراقب اوضاع هستيم، گفت: «همه مي‌خواهند امنيت برقرار باشد و روي اين موضوع همه اتفاق‌نظر داريم.»

 

نمي‌توان گفت همه دشمن ما هستند

رييس‌جمهوري، سياست خارجي را موضوع مهم ديگر عنوان كرد و گفت: «ارتباط با دنياي خارج و سياست خارجي مهم است و نمي‌توان گفت كه همه دشمن ما هستند. يكي از وظايفي كه مردم با راي خود روي دوش ما گذاشتند، اين بوده كه فتيله تنش‌ها را پايين بياوريم. اينكه بگوييم دنيا با ما خوب نيست، نمي‌شود. بايد ببينيم چه كاري مي‌توانيم انجام دهيم و آيا راهي وجود دارد، يا نه؟ در اين زمينه اختلاف‌نظرهايي وجود دارد.» روحاني ادامه داد: «عده‌اي مي‌گفتند طرف مقابل قابل‌اعتماد نيست، اتفاقا وقتي قابل اعتماد نباشند، كار سخت است. راحت‌ترين راه اين بود كه كار را رها كنيم در اين حال همه تعريف مي‌كردند و مي‌گفتند اين آدم به دنيا پشت كرد، اما آيا با اين كار، كار مردم حل يا گره‌اي از مشكلات مردم باز مي‌شد؟»

 

اقتصاد، سياست و امنيت جدا از هم نيستند

رييس‌جمهوري با بيان اينكه ما امروز وارد يك مقوله جديد شده‌ايم و تلاش ما اين است كه در اين شرايط ضرر ما حداقل شود، گفت: «اقتصاد و سياست و امنيت خارجي جدا نيست و با هم ممزوج هستند.» روحاني در ادامه به خروج يك‌جانبه امريكا از برجام اشاره كرد و گفت: «برخي به ما گفتند بعد از خروج ترامپ از برجام شما هم خارج شويد اما اگر خارج مي‌شديم، پرونده ما به سازمان ملل مي‌رفت و تحريم بين‌المللي مي‌شديم و در اين صورت كار براي ترامپ راحت مي‌شد. ترامپ يك غلطي كرده بود و اگر ما هم از برجام خارج مي‌شديم، با دست خود وارد باتلاق شده بوديم و همه در مقابل ما قرار مي‌گرفتند و روز از نو و روزي از نو.» رييس‌جمهوري ادامه داد: «اما ما اين كار را نكرديم، در برجام مانديم و از بقيه طرفين مطالبه كرديم و خواستيم كه به تعهدات خود عمل كنند. اين كار درستي بود كه انجام داديم و موجب شد همه حتي دوستان ترامپ به خاطر خروج از برجام او را محكوم كنند.» روحاني ادامه داد: «سال 97 جلسه شوراي امنيت سازمان ملل با حضور خود ترامپ برگزار شد، اما در اين جلسه همه حاضران عليه ترامپ صحبت كردند و حتي اروپايي‌ها هم از اقدامات ترامپ حمايت نكردند و اين يك موفقيت بزرگ سياسي بود. حالا بعضي‌ها خيلي دل‌شان نمي‌خواهد كار خوب ما را تعريف و تبيين كنند، اما اگر فرد ديگري بود 40 روز جشن مي‌گرفتند و مي‌گفتند كه كار بسيار مهم و بزرگي انجام شده است. دولت ما مظلوم است و ما فقط مي‌توانيم در چنين جلساتي بگوييم و توضيح دهيم كه چه كارهايي انجام داده‌ايم. دولت ترامپ جلسه‌اي هم در ورشو با هدف جلب حمايت و تحت فشار قرار دادن ايران برگزار كرد كه با تلاش ما و وزارت خارجه در اين جلسه هم به نتيجه نرسيد.»

رييس‌جمهوري با بيان اينكه در دنياي سياست، بايد با جهان كار و همكاري كنيم، گفت: «روزي نبوده است كه ما در دولت به عنوان نماينده ملت به فكر سياست خارجي كشور نباشيم. با دولت‌ها تماس گرفتيم و حرف زديم. البته كار بسيار سخت بود و در پاسخ به خروج امريكا از برجام و عمل نكردن طرفين به تعهدات‌شان تصميم گرفتيم كاهش تعهدات را به صورت گام به گام انجام دهيم.» روحاني با بيان اينكه امروز در انرژي اتمي هيچ محدوديتي نداريم و از نظر وضعيت هسته‌اي وضع‌مان بهتر از قبل برجام است، گفت: «امروز غني‌سازي بيشتر از آن موقع انجام مي‌شود و ما دست روي دست نگذاشتيم. شرايط ساده نيست اما متوجه هستيم كه دنياي سياست، امنيت و اقتصاد با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون