• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4565 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۲۸ دي

خبر

ديدار ظريف با وزير خارجه كانادا

محمدجواد ظريف، وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران، روز جمعه در مسير بازگشت از هند به تهران در توقفي كوتاه در مسقط با همتاي كانادايي خود، فيليپ شامپاني ديدار و گفت‌وگو كرد. اين ديدار كه به درخواست طرف كانادايي در مسقط برگزار شد، دو طرف ضمن ابراز تاسف مجدد از سانحه سقوط هواپيمايي اوكرايني در خصوص همكاري‌هاي كنسولي، فني و حقوقي ميان ايران و كشورهايي كه اتباع آنها در آن سانحه جان باختند، گفت‌وگو و تبادل نظر كردند. مقرر شد تيم‌هاي كارشناسي دو وزارتخانه به تماس‌هاي خود در اين زمينه ادامه دهند. دو وزير همچنين توافق كردند در زمان مناسب در آينده مجددا ديدار و گفت‌وگو كنند. به گزارش ايرنا، ظريف كه از روز سه‌شنبه به منظور شركت در نشست بين‌المللي رايسينا وارد دهلي نو پايتخت هند شده‌ بود در حاشيه اين نشست با مقامات حاضر در اين نشست رايزني كرد. رييس دستگاه ديپلماسي در ديدار با نارندرا مودي، نخست‌وزير هند درباره روابط دوجانبه، همكاري‌هاي تجاري و اقتصادي به ويژه در حوزه انرژي، همكاري در چابهار به ويژه قدرداني از منطقه آزاد تجاري شدن آن و نيز مهم‌ترين موضوعات منطقه‌اي و بين‌المللي تبادل نظر كرد. آنان همچنين در يك صبحانه كاري مشترك با همتاي هندي خود آخرين تحولات روابط دو جانبه به ويژه در زمينه اقتصادي و شرايط منطقه‌اي را بررسي كردند. وزيران امور خارجه استوني و استراليا، وزير مشاور در امور خارجي دولت فدرال آلمان، حمدالله محب مشاور امنيت ملي افغانستان، آجيت دوال مشاور امنيت ملي هند، يپ كوفود وزير امور خارجه دانمارك و جوزف بورل نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور سياست خارجي از جمله مقاماتي بودند كه ظريف در حاشيه نشست رايسينا با آنها تبادل نظر كرد. ظريف در ادامه سفر خود از دهلي نو راهي بمبئي شد و در جمع بيش از ۲۰۰ نفر از تجار، بازرگانان و كارآفرينان هندي و ايراني در خصوص روابط ديرينه ايران و هند و پيوندهاي عميق دو كشور و فرصت‌هاي تجاري و اقتصادي ايران و هند سخنراني كرد.

استعفاي نخست ‌وزير اوكراين

«اولسكي هونچاروك» نخست‌وزير اوكراين نامه استعفاي خود را به رييس‌جمهور اين كشور تقديم كرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، دفتر رياست‌جمهوري اوكراين نيز اعلام كرد «ولوديمر زلنسكي» رييس‌جمهور اين كشور به نامه استعفاي هونچاروك رسيدگي خواهد كرد. شبكه «تي.آر.تي.» نيز به نقل از روزنامه «كي‌يف پست» نوشت، دليل استعفاي نخست‌وزير اوكراين، درز محتواي تماس تلفني او بود كه در آن زلنسكي را به دليل «درك بدوي» از اقتصاد، «احمق» خطاب كرده بود. اين رسوايي جديد براي مقام‌هاي عاليرتبه اوكرايني در حالي است كه اين كشور پيش از آن نيز دچار چنين مشكلي شده بود. چند ماه پيش بود كه يك افشاگر، محتواي تماس تلفني زلنسكي با «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا را درز داد كه در آن ترامپ تلويحا از تعليق كمك نظامي به اوكراين تا زمان دريافت امتياز خبر داد.

جزييات تازه وزير خارجه روسيه از سقوط هواپيماي اوكرايني

سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه اقدام امريكا در به شهادت رساندن قاسم سليماني فرمانده شهيد نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را اقدامي متناقض معيارهاي مناسبات بين‌المللي خواند و افزود: پاسخ ايران به اين اقدام امريكا سنجيده و حساب شده بود. به گزارش ايرنا، او گفت پس از حمله موشكي ايران به پايگاه‌هاي امريكا در عراق ۶ فروند جنگنده امريكايي اف -۳۵ در نزديكي مرزهاي ايران پرواز مي‌كردند. او ادامه داد: پرواز اين هواپيماها تا مدت اندكي پيش از سرنگوني هواپيماي بويينگ اوكرايني در نزديكي تهران نشانگر وضعيت متشنج و پرتنش بود. اطلاعاتي وجود دارد كه بيانگر آن است كه ايراني‌ها منتظر يك حمله ديگر امريكا بودند و نمي‌دانستند كه اين حمله چگونه خواهد بود زيرا اين تعداد هواپيماي اف -۳۵ در حال پرواز بود؛ اين اطلاعات نياز به راستي‌آزمايي دارد. به گفته كفيل دستگاه ديپلماسي روسيه، سرنگوني هواپيماي اوكرايني يك سيگنال و پيام بود كه تنش‌ها در منطقه گسترش مي‌يابد. او با بيان اينكه امريكا در همه مسائل كشورهاي منطقه ايران را مقصر مي‌داند، اظهار كرد: اگر امريكا به اين رويكرد خود ادامه دهد بعيد به نظر مي‌رسد كه وضعيت بهبود بيابد.

مسدودسازي دارايي‌هاي حزب‌الله لبنان در بريتانيا

وزارت خزانه‌داري بريتانيا روز جمعه حزب‌الله لبنان را در فهرست سازمان‌هاي تروريستي قرار داد. به گزارش ايلنا، وزارت خزانه‌داري بريتانيا روز جمعه اعلام كرد كه در چارچوب قوانين اين كشور در مبارزه و تامين مالي تروريسم از اين به بعد كل سازمان حزب‌الله لبنان را به عنوان يك سازمان تروريستي مي‌شناسد. بنا بر گزارش رويترز، لندن اعلام كرد كه در پي اين تصميم، دارايي‌هاي حزب‌الله در اين كشور را مسدود خواهد كرد. پيش از اين تنها دارايي‌هاي شاخه نظامي حزب‌الله لبنان از سوي دولت بريتانيا مسدود شده بود. تصميم بريتانيا درباره حزب‌الله در حالي گرفته شده كه اين گروه از قدرت سياسي قابل توجهي در لبنان برخوردار است و حتي در دولت ائتلافي «سعد الحريري» نخست‌وزير مستعفي لبنان مشاركت داشته است.

پوتين و اردوغان در نشست برلين براي صلح ليبي شركت مي‌كنند

رجب طيب اردوغان و ولاديمير پوتين، روساي جمهور تركيه و روسيه در نشست برلين كه هفته آينده به منظور بررسي وضعيت ليبي برگزار مي‌شود، شركت خواهند كرد. به گزارش تسنيم، آنگلا مركل، صدراعظم آلمان هفته گذشته با دعوت از رهبران 11 كشور و نهادهاي بين‌المللي از جمله سازمان ملل خواستار برگزاري نشست بين‌المللي بررسي تحولات در ليبي شد كه قرار است يكشنبه آينده برگزار شود. كنفرانس ليبي براي ثبات و صلح ماندگار در برلين برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون