• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

آنچه سياستمداران امروز از حافظ و سعدي آموختند

شهرام شهيدي

حسن روحاني رييس‌جمهوري درجمع مردم شيراز گفت: شهرياران سخن، حافظ و سعدي در قرون مياني در شيراز رنسانس بزرگ فكري و معنوي را به وجود آوردند، آنها
نه تنها پاسدار زبان فارسي و ادب بودند بلكه درس زندگي و راه سياست داخلي و خارجي را به ما آموختند.
پيامك حسين شريعتمداري: پيروي آقاي روحاني از حافظ در سياست خارجي خيلي خطرناك است چون به قول يكي از دوستان، حافظ به خاطر يك خال هندو حاضر بود سمرقند و بخارا را از دست بدهد آنجا كه مي‌فرمايد: اگر آن ترك شيرازي به دست آرد دل ما را / به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را
ما در تاريكخانه نظر ديگر دوستان را هم جويا شديم:
حسن عباسي: دكترين سعدي كه مشخص است. آن جا كه مي‌گويد بني آدم اعضاي يك پيكرند و قس عليهذا تا مي‌رسد به چو عضوي به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار... خب. با اين حساب يعني دكترين خارجي ما بايد مبتني بر اين اصل باشد كه بزنيم دمار خودمان را درآوريم تا از اين طريق درد به عضوهاي ديگر سازمان مثلا ملل هم برسد و دردشان بيايد و يك آخ جمعي شيرين بگويند.
بيانيه سازمان دل‌آشوبان بدون مرز: اگر سياست‌هاي حافظ را سرلوحه روابط خارجي خود قرار دهيم بايد گشت‌هاي ارشاد را تقويت كنيم. چون حافظ مي‌فرمايد: دو چشم شوخ تو برهم زده ختا و حبش/ به چين زلف تو ماچين و هند داده خراج... با اين حساب اگر جلوي چشم شوخ و چين زلف را در همين جلوي مراكز تجاري و سينماها نگيريم بايد از هند و چين باج بگيريم كه البته چون از كشورهاي دوست و برادر نمي‌شود توقع باج داشت، بهتر است چين زلف دوستان را كنترل كنيم.
نماينده حزب اصلاحات مهجور مانده در پستوي خانه شاخه ممسني و كازرون: شيخ اجل بسيار هم درست سياست‌هاي داخلي و خارجي را توصيف كرده. ايشان مي‌فرمايد: اگر ممالك روي زمين به دست آري... و‌گر خزائن قارون و ملك جم داري... نيرزد آنكه وجودي ز خود بيازاري... خب گوش كن كاكو... ميازار موري كه دانه كش است/ كه جان دارد و جان شيرين خوش است... اين هم براي اينكه بدانيد سعدي روز كارگر را هم از قديم گرامي داشته.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون