• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4568 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۱ بهمن

نمايندگان مجلس در نشست علني ديروز از مسائل مهم كشور گفتند

فوتبال در صحن سبز بهارستان

«سقوط هواپيماي اوكرايني»، «محروميت ايران از ميزباني بازي‌هاي ليگ قهرمانان آسيا» برخي موضوعاتي بود كه روزگذشته نمايندگان مجلس آنها را زير سقف هرمي ميدان بهارستان به بحث گذاشتند. موضوعاتي كه همراه بود با نطق‌هاي پرطمطراق و البته گاهي هم با چاشني انتخابات. البته به‌جز اين موارد مساله پرسش از وزير امور خارجه هم در دستوركار قرار گرفته بود و به همين دليل محمدجواد ظريف ديروز راهي «خانه ملت» شد تا به سوالات نمايندگان پاسخ دهد.

قانع شدن يا هراس از پاسخگويي؟!

«خيلي‌ها از پولشويي منفعت مي‌برند و آنجاهايي كه هزاران ميليارد پولشويي انجام مي‌دهند، حتما آنقدر توان مالي دارند كه ده‌ها يا صدها ميليارد هزينه تبليغات و فضاسازي در كشور عليه قوانين ضدپولشويي ايجاد كنند» اينها صحبت‌هايي است كه يك سال پيش محمدجواد ظريف در مصاحبه‌اي با خبرآنلاين مطرح كرد و همين چند جمله براي مخالفانش كافي بود تا آستين‌هاي خود را براي كليد زدن سوال بالا بزنند. «مجتبي ذوالنوري» كه البته سال گذشته تنها يك عضو معمولي كميسيون امنيت بود و خردادماه 98 لابي‌هاي يك‌ساله‌اش به بار نشست و توانست رياست كميسيون را به عهده بگيرد، يكي از سوال‌كنندگان از ظريف بود. ديروز وقتي ميكروفن او روشن شد در توضيح سوالش گفت: «جناب آقاي ظريف در جايي مطرح كردند امريكا با 2 موشك مي‌تواند سيستم دفاعي ما را مختل كند و اين موضوع خلاف واقع است و در واقع تخريب كشور است. همه مي‌دانيم توان دفاعي پشتوانه مذاكره است. اين صحبت‌ها اين پالس را به دشمن مي‌دهد كه ما دچار ضعف هستيم و هزينه و امتياز كافي به ايران داده نشود و همين پالس‌ها باعث شد آنها حاضر به امتيازدهي در برجام نشوند و امروز برجام به اين گرفتاري دچار شود.» او ادامه داد: «يك قرارداد بايد به گونه‌اي تنظيم مي‌شد كه اگر 30 ديوانه هم در امريكا سركار مي‌آمدند نتوانند آن را به هم بريزند نه اينكه آقاي رييس‌جمهور بيايد بگويد يك ديوانه در امريكا برجام را نابود كرد.» ذوالنوري درباره صحبت‌هاي ظريف درباره پولشويي‌ هم اشاره كرد: «اگر كسي غير از آقاي ظريف در مورد وضعيت پولشويي در كشور ما سخن مي‌گفت قابل گذشت بود اما نمي‌شود از ايشان پذيرفت كه نمي‌دانستند اين صحبت‌ها چه هزينه‌اي به همراه دارد.» ذوالنوري دامنه‌ سوالاتش را به مساله توان موشكي هم كشاند و گفت: «صحبت‌هاي آقاي ظريف باعث شد ما مجبور شويم شهرهاي زيرزميني موشكي‌مان را به دنيا نشان دهيم و اثبات كنيم كه به سطحي از بازدارندگي رسيديم كه امريكا جرات تهاجم به ما را ندارد.» او گفت: «چرا بايد به گونه‌اي حرف بزنيم كه بعد ديگر را تضعيف كنيم و ما چه سودي مي‌بريم، اگر بعد دفاعي را بكوبيم.» نكته قابل‌توجه صحبت‌هاي ذوالنوري بخش پاياني آن بود كه تلويحا درستي صحبت‌هاي ظريف را تاييد كرد. او گفت: «من به شما عرض مي‌كنم آثار حرف‌هاي شما در مورد پولشويي براي ما هزينه‌زا بود اما خودم اجازه ندادم استيضاح در مورد اين صحبت‌ها كليد بخورد چرا كه آن موقع شما بايد مي‌آمديد و اثبات مي‌كرديد پولشويي در كشور وجود دارد و حالا نيز عرض مي‌كنم كه نمي‌خواهم در مورد اين سوال رأي‌گيري شود بلكه قصد من اين بود كه با صحبت‌هايم آثار حرف‌هاي شما را در جاي درست خنثي كنم»

گلايه از وزير

12 آبان‌ماه بود كه محمدجواد ظريف براي پاسخ به پرسش محمدجواد ابطحي، عضو جبهه پايداري خميني‌شهر در مجلس به صحن آمد اما آن جلسه نيمه‌تمام ماند؛ چراكه ظريف بايد در جلسه شوراي امنيت ملي شركت مي‌كرد و درنتيجه ناچار به ترك صحن علني مجلس شد؛ موضوعي كه موجب شد ابطحي در جريان سوال از ظريف گلايه‌اش را از آن جلسه به زبان بياورد. او گفت: «آقاي ظريف در بحث سوالات دوگانه من مجلس را ترك كرد و من گلايه دارم.» او ادامه داد: «چرا رگ گردن‌تان براي دوستان داخل متورم مي‌شود و به خارجي‌ها لبخند مي‌زنيد؟» نماينده مردم خميني شهر در مجلس پس از پخش فيلم‌هايي از ظريف و سخنراني او گفت: «تناقض‌گويي در بخش‌هايي از سخنراني وزير خارجه ديده مي‌شود. آقاي ظريف شما گفتيد جناحي عمل نمي‌كنيد، شما گفتيد اجراي برجام براي لغو تحريم‌ها است و در جاي ديگر گفتيد هدف از اجراي برجام اقتصادي نيست.» در همين لحظه ابطحي در نقش دادخواه روزنامه كيهان ظاهر شد و گفت: «شما شريعتمداري كيهان را درباره مطرح كردن موضوع پولشويي متهم كرديد ولي بعد از سخنراني صحبت شما در مورد پولشويي همه ما را متهم كردند و آقاي رييس‌جمهور هم درباره دوربين‌ها صحبت كردند و اين ديپلماسي نيست. آقاي ظريف مقابل مكانيزم ماشه اروپايي‌ها چه كرديد؟» ابطحي با بيان اينكه بايد عذرخواهي كنيد گفت: «آقاي عراقچي گفت كه پايداري در اين موضوع جواب مي‌دهد نه مذاكره، آقاي ظريف چرا عذرخواهي نمي‌كنيد. تشييع پيكر حاج قاسم خود پيام مقاومت بود ما هم مي‌گوييم نگاه‌تان به داخل باشد نه اروپايي‌ها. مكانيزم ماشه هيچ اثري ندارد.» ساداتي‌ن‍ژاد ديگر عضو جبهه پايداري پارلمان از ديگر نمايندگان سوال‌‌كننده بود كه به موضوع اعتراضات اخير و نقش امريكا در اين زمينه و همچنين حضور سفير بريتانيا در اين اعتراضات اشاره كرد. ظريف نيز علاوه بر عذرخواهي به علت ترك جلسه سوال در تاريخ 12 آبان‌ماه در پاسخش به پرسش مطرح شده هم به موضوع اظهاراتش درباره توان موشكي اشاره كرد و هم از آنچه درباره «پولشويي» به زبان آورده بود، گفت. وزير امور خارجه با بيان اينكه هيچ‌كس به اندازه او از توان موشكي دفاع نكرده است، گفت: «من تاكيد كردم كه نظام ما از پولشويي مبرا است اما گروهي هستند كه از پولشويي سود مي‌برند.» (مشروح پاسخ ظريف را مي‌توانيد در صفحه 5 بخوانيد)

ظريف 3؛ 3 پايداري‌چي، صفر

درنهايت ذوالنوري از راي‌گيري براي طرح سوال خود سر باز زد اما وقتي ابطحي نماينده خميني‌شهر به آراي صحن علني مجلس رجوع كردند، با راي قاطع مجلس مبني بر قانع‌كننده بودن توضيحات وزير امور خارجه يا به تعبير دقيق‌تر آيين‌نامه‌اي، ناوارد بودن سوالات نمايندگان سوال‌كننده مواجه شدند.

AFC اعتبارش را مديون فوتبال ايران است

ماجراي محروميت ايران از ميزباني‌ بازي‌هاي ليگ قهرمانان فوتبال آسيا يكي از موضوعاتي است كه در چند روز اخير به يكي از مباحث داغ نه‌تنها در حوزه ورزش كه در عرصه سياست تبديل شده است. درواقع بعد از سرنگوني هواپيماي اوكرايني، AFC شرايط ايران را جنگي اعلام و به ايران پيشنهاد كرد تا بازي‌ها را در زمين يك كشور بي‌طرف برگزار كند. قاسم احمد لاشكي، نماينده ميانه‌روي نوشهر و چالوس در نطق ميان‌ دستور خود با اشاره به حمله موشك‌هاي ايراني به پايگاه عين‌الاسد، گفت: «ترامپي كه مي‌گفت اگر دست حمايت خود را از كشورهاي عربي در مقابل ايران بردارد، آنها به اجبار بايد دو هفته‌اي فارسي صحبت كنند، اما حالا خودش دست به كار شد و مثل بلبل توييت فارسي مي‌زند و اين يعني عزت ايران اسلامي با قدمت 7000 ساله و ذلت و حقارت براي ايالات متحده امريكا.» او خطاب به وزراي ورزش و جوانان و امور خارجه، گفت: «متاسفانه در روزهاي گذشته شاهد بوديم تروريسم ورزشي درخصوص ايران با رأي AFC و حمايت و هدايت برخي كشورهاي عربي كه در كنفدراسيون فوتبال آسيا نقش دارند اعمال شد و در حق ورزش ايران جفا كردند.» اين عضو فراكسيون مستقلين ولايي مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: «زمين ورزش مكان مناسبي براي تسويه حساب‌هاي كشورها در حوزه‌هاي سياسي و ديگر حوزه‌ها نيست، گويي AFC فراموش كرده كه اعتبارش را مديون فوتبال ايران است، بنابراين مي‌طلبد تيم ديپلماسي ورزشي در فدراسيون فوتبال با همكاري وزارت امور خارجه سريع‌تر كميته‌اي مشترك تشكيل دهد تا اقدامات مناسب براي احقاق حقوق تيم‌هاي پرسپوليس، استقلال، سپاهان و شهر خودرو انجام شود و تماشاچيان و هواداران چند ده ميليوني كشور با شور و نشاط در ورزشگاه‌هاي كاملا امن كشور حضور داشته باشند، چرا كه عدم برخورد جدي از سوي ما باعث مي‌شود اين موضوع به تيم ملي فوتبال و ساير رشته‌هاي ورزشي سرايت كند.»علاوه بر اين نماينده مجلس، زهرا سعيدي، نماينده اصولگراي مباركه و عضو فراكسيون ورزش و جوانان نيز درباره اين تصميم فدراسيون فوتبال آسيا، گفت: «آسيا بداند اگر رونقي در فوتبال منطقه وجود دارد، از تماشاگران ايراني است. از حق ميزباني تيم‌هاي ايران به‌ويژه سپاهان برابر تصميم سياسي و غيرورزشي AFC حمايت مي‌كنيم و از وزارت ورزش و دستگاه ديپلماسي مي‌خواهيم كه پيگير اين موضوع باشند.» البته پرداختن به اين موضوع تنها به 2 نطق نماينده مجلس ختم نشد و تعدادي از نمايندگان مجلس در بيانيه از اقدام 4 باشگاه ايراني براي كنار رفتن از رقابت‌هاي ليگ قهرمانان آسيا حمايت كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون