• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4571 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن

خطيبان نماز جمعه اين هفته چه گفتند

مقاومت، اتحاد، ردصلاحيت‌ها، انتخابات و باز هم ترامپ

خطيب اين هفته نماز جمعه تهران، حجت‌الاسلام سيد محمدحسن ابوترابي‌فرد بود. او در خطبه‌هاي اين هفته نماز سياسي-‌ عبادي جمعه بر لزوم صبر و مقاومت مردم كشور، اتحاد ملت ايران و عراق و انتخابات صحبت كرد. خطيب موقت نماز جمعه تهران، با تاكيد بر اينكه «ملت ايران و عراق بايد با هم صابر باشند»، گفت: «ملت ايران و عراق بايد در كنار هم صبر كنند. صبر جمعي نياز داريم. هنر سردار سليماني سه دهه تلاش براي خلق صبر جمعي بود. او دغدغه اين را داشت كه ملت ايران در كنار ملت عراق بايستد و صابر باشد».

ابوترابي‌فرد با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در نماز جمعه هفته گذشته ادامه داد: «رهبر عاليقدر انقلاب اسلامي به 2 يوم‌الله اشاره كردند؛ يوم‌الله سوم را هم مردم قهرمان عراق خلق كردند در راهپيمايي عظيم ميليوني در كنار مردم ايران و ملت‌هاي مسلمان منطقه فرياد مرگ بر امريكا سر دادند. آغازي بر پايان نامشروع امريكا در دنياي اسلام بود.»

به گفته ابوترابي‌فرد، ستون سياست امريكا از ديرباز در منطقه فرو ريخته بود. او گفته است: «هم‌پيمانان امريكا خود را در حال فروپاشي مي‌بينند ساختار منطقه در دستان قدرتمند ملت‌هاي مسلمان قرار گرفته است. ملت عراق، سوريه، يمن، تركيه، ملت ايران و ملت‌هاي مسلمان در كنار هم يك جبهه متحد را تشكيل دادند. مشروعيت حاكمان دست‌نشانده غرب در منطقه به‌طور كلي فرو ريخته است. اسلام در پرتو فهم صحيح از اسلام ناب به مكتب نيرومندي براي تبديل ملت‌هاي منطقه به يك قدرت تعيين‌كننده تبديل شده است. امروز با عملياتي كه رخ داد قدرت نظامي امريكا در منطقه هم فرو ريخت.»

خطيب اين هفته تهران ادامه داد: «بايد ملت اسلام در كنار هم باشند. شعار نه غزه نه لبنان يعني با اقتدار ايران اسلامي سرو كار داريم. عراق منهاي ايران كاهش قدرت ايران است. لبنان منهاي عراق كاهش اقتدار ملت قهرمان عراق است. آنها اتحاديه تشكيل مي‌دهند اما صفوف ملت اسلام را متفرق مي‌كنند.»

او تاكيد كرد كه «امروز اسلام رمز وحدت ملت‌هاي منطقه است. باهم باشيد.»

امام جمعه موقت تهران معناي صبر جمعي را ايستادگي مقابل دشمن دانست و گفت: «مبادا صبر شما از گروه‌هاي تروريستي غرب كمتر باشد. مبادا صبر ملت ايران از حاكمان امريكا كمتر باشد. نقش حاج قاسم سليماني در امنيت اروپا و آسيا بر صاحب‌نظران پوشيده نيست. نقش ايران در ثبات امنيت منطقه نيز پوشيده نيست. پيوندها را با يكديگر مستحكم كنيم. قدرت را افزايش دهيم. در منطق قرآن، قدرت مرز نمي‌شناسد. امت اسلام بايد در عرصه‌هاي علمي، دفاعي و فرهنگي در مرز قدرت حركت كند. دانش و علم مساوي با توانايي است اين برتري فناوري نظامي ايران بر مستكبران پوشيده نيست».

خطيب نماز جمعه تهران در بخش ديگري از خطبه‌ها با اشاره به انتخابات پيش‌رو ادامه داد: «نيازمند به جمع قابل توجه از نمايندگان منتخب ملت ايران هستيم كه در كنار تعهد، شجاعت، انگيزه حركت و اقدام، از فهم لازم براي مسائل اصلي كشور و ارايه نقشه راه براي برون رفت از تنگناها بهره‌مند باشند.» ابوترابي‌فرد گفت: «اين كار ملت را دشوار مي‌كند. بايد دست به انتخابي آگاهانه بزنند. اين نمايندگان راه دشوار پيش رو دارند. اين اهداف بلند نيازمند به عقلانيت، علم، عزم و اراده است.»

 

انتقاد به رييس‌جمهوري از تريبون

نمازجمعه مشهد

سيداحمد علم‌الهدي اما در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه مشهد به موضوع فضاي مجازي پرداخت و بار ديگر از اين تريبون به عنوان فرصتي براي انتقاد به رييس‌جمهوري استفاده كرد. نماينده ولي فقيه در خراسان رضوي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در خطبه‌هاي نماز جمعه گذشته گفت: «اينكه مقام معظم رهبري فرمودند كشور و مردم و نظام بايد باقوت باشد؛ مهم است؛ قدرت و قوت نظام و كشور و مردم تكيه بر توان و استعداد داخلي اين ملت و مردم است؛ مردم ما توان‌شان كم نيست و استعدادهاي فرهيخته پرفراز در مردم ما در حوزه‌هاي اقتصادي و اجتماعي و فرهنگي و فناوري و علم كم نيست و توان بالاست. چرا كشور بايد قوي شود؟ زيرا ما در همه‌چيز به بيرون خود محتاج نباشيم كه اينها بر مبناي نياز ما نقطه ضعف پيدا كنند و دشمنان روي ما فشار بياورند و در عرصه موضع‌گيري ما را بلرزانند.»

امام جمعه مشهد تاكيد كرد: «در همه‌چيز بايد به خود تكيه داشته باشيم؛ در برابر اين راهبرد مقام معظم رهبري اينكه برخي مسوولان ما اذعان كنند بدون نگاه به دنيا نمي‌توانيم كشور را اداره كنيم درست نيست؟ دنيايي كه شما در هر چه به آن وابسته‌ايد از همان نقطه بدترين ضربه‌ها را به شما وارد مي‌كند؟ نگاه به اين دنيا؟ يك جريان شبكه اجتماعي كه به عنوان خدمات ارتباطي در اختيار مردم دنيا قرار مي‌گيرد معناي عدل و آزادي بشري اين است كه همه مردم در بهره‌برداري از اين شبكه اجتماعي در خدمات ارتباطي مساوي باشند.»

علم‌الهدي ادامه داد: «اگر بنا شد در موردي جلوي كسي را بگيرند و او را محدود كنند اين برخلاف عدل و آزادي است. فضاي مجازي در يك شبكه اجتماعي، فضاي حقيقي در عرصه اظهارنظرها و سخن گفتن همه مردم دنيا است. چطور اگر درفضاي اجتماعي يك كشور انسان‌ها محدود شدند مي‌گوييد خلاف آزادي بيان است.»

امام جمعه مشهد گفت: «در شبكه اجتماعي خارجي صفحات را پاك كرده و عكس و تمثال شهيد حاج قاسم سليماني را حذف كرده‌اند؛ آنجايي كه عكس شهيد حاج قاسم سليماني را پاره مي‌كنند اما آن را قرار مي‌دهند. اين آزادي بشري است؟ به صرف اينكه يك شبكه تحت نفوذ يك كشور استكباري است بايد عكس و صفحه حذف شود؟ سخن از آزادي بيان مي‌كنيد؟ با نگاه به همين دنيا مي‌خواهيد كشور را اداره كنيد؟ به دنياي ظلم و تجاوز و جريمه و آدم كشي نظر داريد؟»

او در اظهاراتي كنايه‌آميز نسبت به رييس‌جمهوري انتقاد كرد و گفت: «لابد چون نگاه به دنيا داريد و نگاه به داخل نداريد فكر يك شبكه اجتماعي سريع داخلي نداريد. اگر برخي‌ها هم بخواهند راه بيندازند پهنه باند نمي‌دهيد و آنها را ياري نمي‌كنيد. نگاه‌تان به داخل نيست. اين صحيح است و با فرمايش مقام معظم رهبري سازگار است؟»

 

بحث ردصلاحيت‌ها و استيضاح ترامپ

در نماز جمعه

خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته برخي شهرهاي كشور با مباحثي پيرامون انتخابات مجلس يازدهم، تهديد به ترور فرمانده جديد نيروي قدس سپاه از سوي امريكا و خسارات سيل سيستان و بلوچستان همراه بود. در ادامه سخنان برخي خطيبان جمعه شهرهاي مختلف كشور درباره اين موضوعات آمده است:

آيت‌الله عليرضا اعرافي، قم:

اين انتخابات (انتخابات اسفندماه) مي‌تواند حلقه اقتدار ملت و عظمت گفتمان و جبهه مقاومت را تكميل كند. همه در اين روز بايد فارغ از هر اعتراض، نقد و ايرادي كه دارند، براي اقتدار ايران، انقلاب و اسلام و براي امنيت و پيشرفت ايران اسلامي در صحنه انتخابات حاضر شوند.

هيچ بهانه‌اي از هيچ گروهي براي دور شدن از صندوق‌هاي راي پذيرفته نيست. صندوق‌هاي راي بايد شكوه حضور را نشان داده و مردم بايد با آگاهي و بصيرت به انسان‌هاي پاك‌دست و مجاهد و مبارز راي دهند تا كشور در مسير درست قرار گيرد.

(با اشاره به سخن يكي از مقامات امريكا كه خطاب به جانشين سردار سليماني گفته است اگر راه شهيد سليماني را بروي به همان سرنوشت دچار خواهي شد): اگر شما هم راه تروريستي خود را ادامه دهيد، با موشك‌هاي ايران در همه پايگاه‌هاي خود در منطقه مواجه خواهيد شد.

آيت‌الله سيدمحمد شاهچراغي، سمنان:

وظيفه شوراي نگهبان اين است كه نمايندگان سالم، انقلابي و مردمي را براي انتخاب اصلح به مردم معرفي كند. نماينده‌اي كه معامله‌گري كند نمي‌تواند وكيل مردم باشد. مردم نماينده‌اي با اين خصلت را قبول ندارند.

عده‌اي احراز صلاحيت نشده‌اند يا رد صلاحيت شده‌اند و پس از تاييد نهايي عدم احراز صلاحيت، نبايد برابر شوراي نگهبان موضع‌گيري كنند.

حجت‌الاسلام سيدمحمدعلي آل‌هاشم، تبريز:

‌ دشمنان در تلاش هستند تا دستاوردهاي حضور ميليوني مردم در تشييع پيكر سردار سليماني و سيلي كوبنده سپاه به پايگاه نظامي امريكا در عراق را كم‌رنگ كنند و به دنبال ايجاد اختلاف در جامعه هستند تا بتوانند مردم را نسبت به انتخابات كمرنگ كنند و حضور آنها را بي‌خاصيت و بي‌اثر نشان دهند از اين‌رو جامعه بيش از گذشته نياز به وحدت دارد.

شرايط كنوني كشور به گونه‌اي است كه انتخابات اين دوره مجلس شوراي اسلامي بايد به مانور وحدت و اتحاد و انسجام و مشاركت حداكثري تبديل شود. البته شايد به برخي افراد انتقاداتي داشته باشيم ولي بايد از راه خود بيان كنيم و دشمن فكر نكند كه ما به جان هم افتاديم.

ترامپ در مجلس نمايندگان امريكا كه اكثريت اعضاي آن، دموكرات هستند، استيضاح شده و حالا به سومين رييس‌جمهور امريكا تبديل شده كه با چشم‌انداز بركناري از طريق محاكمه روبه‌رو است.

آيت‌الله مصطفي محامي، سيستان و بلوچستان:

سيل استان سيستان و بلوچستان بي‌سابقه در استان و كشور بود و حتي ارتفاع آب در برخي نقاط به ۸ متر هم رسيد.

خسارات زيادي به استان و مردم ما در بخش‌هاي مختلف از جمله كشاورزي، زيرساخت، منازل و … وارد شده كه ميزان خسارات سيل اخير حدود ۳ هزار ميليارد تخمين زده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون