• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4571 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۵ بهمن

رييس دستگاه قضا در سفر به يزد مطرح كرد

حمايت از اقتصاد گردشگري، مقابله با تحريم‌ها رفع اطاله دادرسي و مبارزه با فساد

گروه سياسي

رييس قوه قضاييه روز پنجشنبه و در ادامه سفرهاي استاني‌ خود وارد استان يزد شد. سيدابراهيم رييسي كه به‌ منظور بررسي وضعيت استان يزد در راس يك هيات عالي قضايي وارد اين استان شد و با گروه‌هاي مختلفي از مسوولان و مردم در اين سفر نيز با خانواده اميرحسين قرباني از جانباختگان سقوط هواپيماي اوكرايني ديدار و گفت‌وگو كرد. رييس دستگاه قضا همچنين با جمعي از خانواده‌هاي شهداي فاطميون ديدار كرد و بر مزار شهيد محراب آيت‌الله محمد صدوقي حاضر شد و به مقام شامخ اين شهيد اداي احترام كرد.

 

تاكيد رييسي بر حمايت از اقتصاد گردشگردي

رييس قوه قضاييه در اين سفر براي ديدار با نخبگان، كارآفرينان و توليدكنندگان استان يزد در مسجد حظيره شهر يزد حضور يافت. او در اين ديدار بر «اقتصاد گردشگري» تاكيد كرد.

به گزارش ميزان، رييسي ايران را يكي از كشورهاي امن دنيا توصيف كرد و ادامه داد: «امروز به‌رغم اينكه دشمنان، جمهوري اسلامي را ناامن جلوه مي‌دهند، عرض مي‌كنم كه امن‌ترين نقطه دنيا، جمهوري اسلامي ايران است و آنان با بهانه كردن يك حادثه سعي دارند ايران را كشوري ناامن جلوه دهند؛ در حالي كه اين مسائل در جاي‌جاي دنيا در حال رخ دادن است و ما هم اطلاعات و هم خبرهاي آن را داريم.» به گفته او، امروز كشور ما براي گردشگران، كشور امني محسوب مي‌شود. او ادامه داد: «استان يزد استان امني است و بيش از هميشه مي‌تواند اين امنيت را براي همه گردشگران داشته و منشا آثار خير باشد.» رييس قوه قضاييه در ادامه تاكيد كرد: «ما بايد افرادي را كه مي‌خواهند در اقتصاد گردشگري فعاليت كنند، حمايت كنيم كه آنها در فرآيند كار اقتصادي دچار آسيب نشوند و اگر مشكلي با نظام بانكي دارند، حل شود و كار گردشگري از رونق نيفتد. اگرچه بايد بدهي بانكي پرداخت شود اما اين موضوع نبايد به تعطيلي يك واحد گردشگري بينجامد.» رييسي با بيان اينكه ما همه مجري هستيم، خاطرنشان كرد: «بنده در حوزه قضا و مجريان در حوزه اجرا و قانونگذاران در حوزه تقنين و قانونگذاري فعاليت مي‌كنيم و همه بايد ميدان اجرا را براي اين قضيه فراهم كرده و امر سرمايه‌گذاري و كارآفريني را تسهيل كنيم.»

 

در دادگستري پرونده معوق نداشته باشيم

رييس دستگاه قضا در ادامه نشست‌هايش در سفر استاني يزد، براي نشست با قضات و كاركنان دادگستري استان يزد در حوزه علميه كاظميه حضور يافت. او با تاكيد بر مهار آسيب‌هاي اجتماعي، مفاسد اقتصادي و ناهنجاري‌هايي كه مردم و مومنان متدين را رنج مي‌دهد، گفت: «در اين جهت بايد همه مديران و مسوولان در اين صيانت نقش ايفا كنند؛ لذا مديراني كه در حوزه پيشگيري فعال هستند، بايد تلاش كنند. مسووليت پيشگيري برعهده همه دستگاه‌هاي فرهنگي، اقتصادي و اجتماعي است.» رييس قوه قضاييه همچنين با اشاره به نقش دادگستري و سازوكار‌هاي وابسته به قوه قضاييه گفت: «يك بخش پيگيري كردن پيشگيري از وقوع جرم است كه بايد مجدانه در پيشگيري از وقوع جرم فعاليت شود. بايد كمك دستگاه‌هاي اجرايي، فرهنگ‌ساز و الگوساز و بخش‌هاي مختلف در حوزه پيشگيري از وقوع جرم به عنوان يك اصل اساسي مورد توجه همه دست‌اندركاران و مديران باشد و در نهايت اين موضوع به كاهش جرايم و ناهنجاري‌هاي اجتماعي و طلاق و آسيب‌هاي اجتماعي كه زيبنده نظام اسلامي ما نيست، بينجامد.»

رييسي در بخش ديگري از اظهاراتش در اين نشست، با بيان اينكه ما همواره نسبت به سلامت دستگاه قضايي تاكيد داشته‌ايم، ادامه داد: «به اين موضوع توجه داشته باشيد كه با وجود همه ارتباطاتي كه دستگاه قضايي بايد با بخش‌هاي مختلف از جمله وكيل، كارشناس و ضابط داشته باشد، بايد اين ارتباطات كاملا ضابطه‌مند و قانونمند باشد و دادگستري بايد كوچك‌ترين ناسلامتي را برنتابد كه كم آن هم زياد است و به هيچ عنوان كوچك‌ترين ناسلامتي در مجموعه نظارتي، قضاوتي و مجموعه‌اي كه خودش ماموريت دارد، سلامت دستگاه‌هاي ديگر را تضمين كند، پذيرفتني نيست. اصل در اين قضيه همت تك‌تك شماست. همه شما كه در اين ميدان هستيد، خودتان بهترين ناظر هستيد.» رييسي بار ديگر به موضوع اطاله دادرسي پرداخت و گفت: «نسبت به پرونده‌هاي مانده با حفظ دقت در كار با حضور بيشتر از موعد به عنوان مثال در بعدازظهرها، پنجشنبه‌ها يا روز‌هاي تعطيل به سرعت به اين پرونده‌ها رسيدگي شود و بنا را بر اين بگذاريم تا در دادگستري پرونده معوقه نداشته باشيم. البته اين آمار در استان يزد بالا نيست؛ ولي انتظار جدي ما اين است كه در دو ماهي كه به پايان سال مانده، تلاش مضاعفي شود تا پرونده معوق نداشته باشيم.»

 

تشكر از تمام كساني كه تحريم را دور مي‌زنند

سيدابراهيم رييسي در ديدار با اقشار مختلف مردم كه در ادامه سفر استاني‌اش به يزد انجام شد، گفت: «در عرصه‌هاي اقتصادي بايد بهترين را برگزينيم. ما تحريم اقتصادي هستيم؛ حال بايد ببينيم كه چه كاري مي‌توانيم در اين تحريم اقتصادي انجام دهيم. نخست آنكه بگوييم كه تحريم را بردارند؛ حال چگونه؟ با اين عهدشكنان؟ با كساني كه به سخن‌شان اعتماد نيست؟ با كساني كه در مذاكره نه به سخن، نه به امضا و نه به ميثاق‌شان اعتماد نيست؟ آيا مي‌توان با آنها مذاكره كرد؟» او از «دور زدن تحريم‌ها» به عنوان راهكاري ياد كرده و تاكيد كرد: «بسياري از مسوولان و كارشناسان تلاش مي‌كنند تحريم را دور بزنند كه كار پسنديده‌اي است، بايد از تمام كساني كه تحريم را دور مي‌زنند و زندگي مردم را تسهيل كرده و نمي‌گذارند معضلي در زندگي مردم به وجود آيد، تشكر كرد و در اين قضيه بايد تلاش كرد كه تحريم در زندگي مردم اثر نگذارد.»
رييسي راه ديگر را داشتن اقتصاد مقاوم دانست و گفت: «بايد اقتصاد مقاوم داشته باشيم كه تمام تحريم‌ها را پشت سر بگذارد و هيچ تحريمي و تهديدي بر اين اقتصاد تاثيرگذار نباشد.» رييس قوه قضاييه در ادامه مساله مبارزه با فساد اقتصادي را امري راهبردي معرفي كرد و ادامه داد: «ما اين مبارزه خستگي‌ناپذير و بي‌امان با مفسدان را تا حصول نتيجه ادامه خواهيم داد.»

 

دستگاه قضايي گرفتار حاشيه‌سازي نمي‌شود

او گفت: «بنده در استان يزد و در اين مكان مقدس اين موضوع را بيان مي‌كنم؛ قبلا هم گفته‌ام؛ دوباره مي‌گويم. حاشيه‌سازي‌ها ما را به خود مشغول نخواهد كرد و گرفتار حاشيه‌ها و حاشيه‌سازي‌ها نمي‌شويم؛ چون ماموريت اصلي خود را مي‌دانيم و به ‌دنبال تحقق آن ماموريت اصلي هستيم كه ماموريت اجراي حق و عدالت و مبارزه با فساد است. آن چيزي كه در مردم اميدآفرين است، انجام صحيح و قاطع اين ماموريت خواهد بود و ان‌شاءالله در اين ماموريت نه دچار سستي خواهيم شد و نه نكول خواهيم كرد.» سيدابراهيم رييسي همچنين در نشست شوراي اداري استان يزد «مسووليت‌پذيري، شفافيت و مبارزه با فساد» را 3 اصل مهم دانست كه همواره بايد مورد توجه همه مديران قرار گيرد و يادآور شد: «مدير شجاع، قوي و داراي جسارت در اجرا كه در انجام وظايف خود موانع را مرتفع كند و كار را مدبرانه و با جسارت دنبال كند، نه‌تنها دستگاه قضايي بلكه همه دستگاه‌ها در كشور بايد وي را حمايت كنند.»

 

اختصاص ۸۰۰ ميليارد ريال به ‌منظور رفع مشكلات دستگاه قضايي استان يزد

رييس دستگاه قضا همچنين از اختصاص قريب به ۸۰۰ميليارد ريال از بودجه‌هاي قوه قضاييه و منابع استاني به‌ منظور رفع مشكلات دادگستري و سازمان‌هاي تابعه دستگاه قضايي استان يزد خبر داد. او در نشست خبري پايان سفر خود به استان يزد، در تشريح دستاوردهاي اين سفر با تاكيد بر رفع مشكل پزشك و ساختمان پزشكي قانوني در برخي شهرستان‌ها و اتخاذ تصميم در اين زمينه ادامه داد: «دسترسي مردم به پزشكي قانوني بايد تسهيل شود. در رابطه با زندان‌ها هم مقرر شد در مورد زندانيان غيربومي كه خانواده‌هاي آنها در استان يزد نيستند و متقاضي انتقال به محل خودشان هستند، سريعا اقدام شود.»

به گفته رييسي، مساله مهاجران در استان يزد از دغدغه‌هاي مسوولان استان بود كه حتما بايد راهبرد روشني در اين رابطه داشته باشيم.

رييس دستگاه قضا اعلام كرد كه مقرر شده نسبت به تدوين اين راهبرد در استان يزد اقدام و اين موضوع در كارگروهي دنبال شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون