• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3234 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۳ ارديبهشت

جدال موافقان و مخالفان با آقاي وزير


گروه ديپلماسي|روزهاي پنجشنبه و جمعه براي محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه كشورمان روزهاي جنجالي و پر سر و صدايي بود. ظريف كه به همراه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي كشورمان به دو منظور متفاوت شركت در كنفرانس يك ماهه بازنگري معاهده منع تكثير تسليحات هسته‌اي و مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 در نيويورك به سر مي‌برد، در 72 ساعت گذشته هم به جدال توييتري با سناتور تندرو جمهوري‌خواه، تام كانن پرداخت و هم به انتقادهاي برخي ايراني‌ها و فعالان سياسي داخل و خارج از ايران به بخش‌هايي از گفت‌وگوي 70 دقيقه‌اي خود با چارلي روز پاسخ داد.

از توهين تام كاتن تا تبريك جواد ظريف

جرقه جدال توييتري ظريف با تام كاتن از گفت‌وگوي صبح پنجشنبه وي با ديويد ايگناتيوس، ستون نويس واشنگتن پست در نشستي در دانشگاه نيويورك زده شد. جايي كه ظريف در پاسخ به پرسش‌هاي مكرر ايگناتيوس در خصوص تحريم‌ها به مخالفت‌هاي اين سناتور جمهوري‌خواه با توافق هسته‌اي ايران با 1+5 اشاره كرده و تاكيد كرد كه تحريم‌ها برداشته خواهند شد چه تام كاتن خوشش بيايد و چه خوشش نيايد. چند ساعت پس از شنيده شدن اين سخنان از زبان آقاي ظريف بود كه تام كاتن در صفحه توييتر خود چند پست را با فاصله زماني اندك منتشر كرد. در نخستين اين اظهارنظرها، كاتن خطاب به محمد‌جواد ظريف نوشت: هي ظريف ! شنيده‌ام كه نام من را برده‌اي اگر خيلي به خودت اطمينان داري مي‌توانيم در خصوص قانون اساسي امريكا با هم مناظره كنيم. در پست دوم، سناتور 37 ساله امريكايي با طرح دوباره مناظره رودررو نوشت: پيشنهاد من اين است؛ در واشنگتن دي سي، هر وقتي كه تو انتخاب كني، ديدار داشته باشيم تا درباره ظلم و ستم، خيانت و ترور ايران بحث كنيم. در پست سوم كه به فاصله اندكي از پست پيشين نوشته شد تام كاتن با مخاطب قرار دادن دوباره رييس دستگاه ديپلماسي ايران نوشت: اگر پيشنهاد من را نپذيري هم درك مي‌كنم. تو در 20 سالگي هم در جريان جنگ ايران و عراق در حالي كه روستايي‌ها و كودكان در وطن تو كشته مي‌شدند، در امريكا پنهان شده بودي. در آخرين پست هم، تا م كاتن نوشت: اگر به مناظره نيايي نشان مي‌دهد هنوز مانند گذشته ضعيف النفس هستي. محمد‌جواد ظريف در يك پست توييتري در پاسخ به تام كاتن نوشت: چيزي كه ما به آن احتياج داريم ديپلماسي جدي است نه حمله شخصي قلدرمآبانه. قدم نو رسيده مبارك. اميدوارم با خانواده در صلح زندگي كنيد و از داشتن او لذت ببريد. پاسخ ديپلماتيك و مودبانه محمد‌جواد ظريف به اظهارات تند و عاري از عرف ديپلماتيك سناتور تندرو امريكايي بازتاب فراواني در رسانه‌هاي امريكايي  و  بين‌المللي  داشت.

انتقاد كاربران ايراني از سخنان ظريف

محمد‌جواد ظريف روز سه‌شنبه مهمان چارلي روز در شبكه بلومبرگ بود. گفت‌وگويي نفس‌گير كه به مدت 70 دقيقه طول كشيد. در جريان اين گفت‌وگو چارلي روز بخش عمده سوال‌هاي خود را به مساله هسته‌اي ايران و مذاكرات در جريان اختصاص داد. در بخش‌هايي از مصاحبه هم در خصوص رابطه ميان ايران و امريكا و احتمال تاثيرگذاري اين مذاكرات بر همكاري‌هاي بيشتر دو كشور سوال‌هايي پرسيده شد. سوال پاياني چارلي روز به سرنوشت جيسون رضاييان، خبرنگار واشنگتن‌پست كه در تهران بازداشت است، اختصاص يافت. محمد‌جواد ظريف در پاسخ به اين پرسش گفت: ما مردم را به خاطر عقايد آنها زنداني نمي‌كنيم. دولت در ايران هم مانند هر دولت ديگري برنامه‌هايي براي توسعه و تقويت حقوق بشر دارد. من فكر مي‌كنم كه ما به عنوان يك دولت در برابر مردم مسووليت داريم. اما افرادي كه مرتكب جنايتي مي‌شوند و كساني كه قانون يك كشور را زير پا مي‌گذارند نمي‌توانند تحت عناوين روزنامه‌نگار يا فعال سياسي پنهان شوند. مردم بايد به قانون احترام بگذارند. اين سخنان محمدجواد ظريف با مخالفت تعدادي از طرفداران وي در فيس‌بوك و همچنين انتقاد برخي فعالان سياسي مقيم خارج از ايران و روزنامه‌نگاران داخل و خارج از كشور روبه رو شد. پس از انتقادهايي كه در قالب كامنت در صفحه فيس‌بوك ظريف مطرح شد، وزير امور خارجه در پست فيس‌بوكي جديدي به ارايه توضيحاتي در اين خصوص پرداخت. وي با اشاره به تاثير دو گفت‌وگوي اخير خود با چارلي روز و ديويد ايگناتيوس و تلاش‌هاي تندروهايي براي تخريب توافق احتمالي به فضاسازي برخي رسانه‌هاي امريكايي، اسراييلي و مصري درباره سخنان خود در اين دو گفت‌وگو اشاره كرد. ظريف در بخش‌هايي از اين پست خود در فضاي مجازي به مساله انتقادها به پاسخ خود در خصوص روزنامه‌نگاران و زندانيان در ايران هم پاسخ داده و نوشت: عجيب‌تر از همه، گروهي از هموطنان در داخل و خارج پاسخ مشخص، دقيق و ضروري بنده به سوال در مورد يك خبرنگار - كه وضعيت او اين روزها بهانه چندين اصلاحيه در سناي امريكا براي مقابله با توافق هسته‌اي شده است - را دستمايه مقالات طولاني در اين زمينه كرده و برخي دوستان نيز بدون شنيدن پرسش و پاسخ، بنده را مورد مرحمت و لطف قرار داده‌‌اند!دوستان عزيز، ديدگاه‌هاي حقير فدوي - اگر ارزش و اهميتي داشته باشد - در مورد مسائل مختلف خارجي و داخلي مشخص است و برخلاف برخي دوستان كه مواضع و ديدگاه‌هاي‌شان در طول سه دهه گذشته چرخش‌هاي 180 درجه‌اي داشته است، قدمت سي و چند ساله دارد. همواره به آزادي و نقد احترام گذاشته و از انتقاد نسبت به انديشه‌ها، گفته‌ها و عملكرد خود از كلاس درس تا صحنه سياست خارجي استقبال كرده‌ام. ولي همواره عرض كرده‌ام كه نقد در يك جامعه سالم بايد دو ضابطه داشته باشد: انصاف و رعايت مصالح ملي. پيش نياز قضاوت منصفانه اطلاع صحيح است. لااقل يك بار قبل از قلم فرسايي عرايضي را كه به نقد مي‌كشيد، بشنويد. ضرورت رعايت مصالح ملي هم طلب مي‌كند كه آب را به آسياب جنگ‌طلبان خارجي كه از جبهه نرفتن بنده تا توقيف يك كشتي متخلف تا دستگيري يك يا چند فرد را بهانه‌اي براي ادامه تنش و بحران قرار داده‌اند، نريزيم. از صراحت و تصديع پوزش مي‌خواهم هيچگاه نخواسته‌ام حرف‌هاي من كسي را از هر جناح و ديدگاهي در كشور آزرده كند. همواره تنها مقصود من دفاع از منافع ايران و ايراني بوده است و ان‌شاءالله در آينده نيز چنين خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون