• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

موحدي‌كرماني و علم‌الهدي مطرح كردند

پرهيز از ليستي راي دادن و نقد دوقطبي «معيشت-مقاومت»

20 روز مانده به انتخابات مجلس يازدهم كه قرار است طبق برنامه قبلي دوم اسفندماه برگزار شود، در حالي كه انتقادهاي بسياري به ردصلاحيت نامزدهاي اصلاح‌طلب از سوي شوراي نگهبان مطرح است، خطيب اين هفته نماز جمعه تهران كه از قضا يكي از بزرگان اصولگرا و رييس جامعه روحانيت، از مهم‌ترين تشكل‌هاي سياسي-مذهبي جناح راست است، از راي‌دهندگان خواست كه «ليستي» راي ندهند. آيت‌الله محمدعلي موحدي‌كرماني در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران به انتخابات پيش‌رو اشاره كرد و گفت: «بدانيد خداوند امر كرده كه امانت‌ها را به صاحبان‌شان دهيد و بيدار باشيد و همين‌طور يك ليست را نگاه نكنيد. روز قيامت بايد جواب دهيم كه به چه كسي راي داديم. به دنبال خدمتگزاري است يا جيبش را پر كند يا قوم و خويشش را به سر كار بياورد.»

خطيب اين هفته نماز سياسي- عبادي جمعه تهران، وظيفه شوراي نگهبان را شناسايي «افراد صالح» در انتخابات دانست و تاكيد كرد كه اگر شوراي نگهبان در اين زمينه كوتاه بيايد، به مردم جفا كرده است. او ادامه داد: «آقايان گول وعده‌ها و شعارها را نخوريد. ما از شعارهاي دروغين خسته‌ شده‌ايم. در شناخت افراد بسيار تحقيق و سعي كنيد و اگر خودتان نمي‌توانيد از افراد معتمد سوال كنيد، ليستي راي ندهيد! هر كس را بر اساس ويژگي‌هاي خودش بشناسيد. كساني را كه سابقه درخشان دارند، انتخاب كنيد و حتما پاي صندوق‌ها حضور پيدا كنيد؛ چراكه اين انتخابات ميدان جنگ است و خدا نكند مطلع شويم كه عده كمي شركت كردند.» به گفته موحدي‌كرماني، مردم بايد هر چه گله از مسوولان دارند، كنار بگذارند و براي رضاي خدا پاي صندوق‌ها بروند؛ چراكه به گفته او، اين امنيت را تقويت و دشمن را مايوس مي‌كند و رهبري نيز سفارش به حضور حداكثري كرده‌اند.»

خطيب موقت نماز جمعه تهران همچنين خطاب به انتخاب‌شوندگان انتخابات آتي مجلس گفت: «بدانيد اين صندلي امانت است و بايد در روز حساب پاسخگو باشيد. سعي‌تان باشد كه راي‌تان اسلامي باشد. در تفسير قوانين كاملا تحقيق و بررسي كنيد.»

 

دوباره علم‌الهدي؛ دوباره انتقاد از برجام

خطيب نماز جمعه مشهد نيز طبق روال معمول خطبه‌هاي نماز جمعه اين شهر، از اين تريبون براي انتقاد به دولت استفاده كرد. حجت‌الاسلام سيداحمد علم‌الهدي بار ديگر انگشت انتقادش را به سمت موضوع برجام نشانه رفت و گفت كه برجام جز فشار معيشتي نتيجه ديگري نداشته است. به گفته او، بيچارگي‌هاي اخير امريكا ثابت كرد كه راه مقابله اين كشور با ما، تنها به نيرنگ، فريب و خدعه منحصر شده و ديگر قدرت ندارد و ما بايد حواس‌مان جمع باشد كه فريب نخوريم. علم‌الهدي ادامه داد: «يكي از توطئه‌هايي كه امريكا دارد و داخل كشور هم برخي مسوولان حتي فريب توطئه را مي‌خورند، اين است كه امريكا مي‌خواهد ثابت كند بين معيشت و مقاومت به اصطلاح نوعي دوئيت و قطب‌بندي وجود دارد.»

نماينده ولي‌فقيه در خراسان رضوي ادامه داد: «گروه اقدام عليه ايران از 2 سال پيش در امريكا به رياست برايان هوك تشكيل شده و وظيفه‌اش تلقين اين مساله است كه «معيشت» با «مقاومت» نمي‌سازد و اقتصاد سقوط مي‌كند و سعي دارد دوقطبي معيشت و مقاومت و قطب‌بندي اين دو را به مردم و مسوولان ما بباوراند و متاسفانه برخي عزيزان ما هم ندانسته اين را باور مي‌كنند و حتي در حرف‌هاي‌شان گاف مي‌دهند كه دشمن ما را تحقير كند و مي‌گويند حاضر به مذاكره با امريكا هستيم، اگر تحريم را كنار بگذارند.» اشاره‌اي به اظهارات اخير محمدجواد ظريف در گفت‌وگو با نشريه آلماني‌زبان «اشپيگل» كه موجي از انتقادهاي دلواپسان به دستگاه ديپلماسي را به ‌همراه داشت.

علم‌الهدي در ادامه گفت: «3 سال در برجام مذاكره كرديد. مگر نتيجه‌اي جز فشار معيشتي داشت؟! فشار معيشتي كه مردم امروز دارند، 3 سال پيش در برجام نبود. مقاومت نكرديد. مقام معظم رهبري فرمودند اين مذاكرات فايده ندارد. 3 سال مذاكره را تجربه كرديد و اقتصاد ما بيشتر سقوط كرد و تحريم دشمن چندين برابر شد. اين مردم عقل، شعور، درك و فهم دارند و متوجه هستند نتيجه مذاكره برجامي فشار اقتصادي امروز است.»

 

ديگر خطباي نماز جمعه چه گفتند؟

معامله قرن، مذاكره و انتخابات از جمله مسائلي بودند كه خطباي اين هفته نماز جمعه ديگر شهرها به آن پرداختند. آنچه در ادامه مي‌خوانيد، اهم اظهارات برخي خطباي اين هفته نماز جمعه است درباره اين موضوعات.

سيدمحمد سعيدي، قم: امريكايي‌ها كه اين روزها در پي معامله قرن هستند، بايد مانع از عملياتي شدن اين طرح شوند. 40 سال از انقلاب اسلامي گذشته و امريكا از همان ابتدا به دنبال براندازي انقلاب بوده و بارها در مذاكرات خيانت كرد؛ آيا اين موارد كافي نيست تا عده‌اي غرب‌زده دست از مذاكره بكشند و فرامين رهبري را سرلوحه كار خود قرار دهند.

حسن عليدادي‌سليماني، كرمان: در آستانه انتخاب هستيم و توصيه مي‌كنم كساني كه كانديدا شده‌اند، با خود خلوت كنند و اگر شخصي اصلح‌تر از آنان است، راه را براي او باز كنند؛ همچنين كانديداهايي كه وارد صحنه انتخابات مي‌شوند، بايد حقوق افراد را رعايت كنند. تخريب را كنار بگذارند و اجازه دهند مردم خودشان تصميم بگيرند.

رسول فلاحتي، رشت: امريكا با اين طرح (طرح معامله قرن) به دنبال چپاول ثروت‌هاي خاورميانه و تحقق طرح «از نيل تا فرات» است.

محمدرضا ناصري، يزد: اين قرن محكوم به شكست است و كشورهاي مسلمان اجازه پا گرفتن به اين طرح نخواهند داد. همه بايد بدانند كه خاورميانه در آستانه مقاومتي بزرگ است كه در پي آن هم امريكا و هم اسراييل رژيم اشغالگر قدس شكست خواهند خورد.

سيدمحمد نبي موسوي‌فرد، اهواز: بي‌شك مجلس قوي مي‌تواند در تصميم‌گيري براي سرنوشت كشور تاثير بسزايي داشته و شايد با تصميم‌گيري‌هاي صحيح ديگر زير بار برجامي كه خسارت‌هاي بسياري به مردم و نظام وارد كرد، نرويم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون