• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

سياستمداران ايراني يكي پس از ديگري «معامله قرن» را محكوم كردند

همه عليه يك جنايت

دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري ايالات متحده امريكا كنار بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي پس از مدت‌ها كش و قوس و جدال‌هاي ديپلماتيك موافقان و مخالفان، نهم بهمن‌ماه از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمايي كرد. اقدامي كه همزمان واكنش‌هاي بسياري را برانگيخت. مقامات جمهوري اسلامي كه از ابتدا مخالفت رسمي و تمام و كمال خود با اين طرح را اعلام و آن را طرحي «ضد فلسطيني» خوانده بودند، از اين قاعده مستثنا نبودند و از نظاميان گرفته تا اهالي سياست يكي پس از ديگري به اين مساله واكنش نشان دادند. علي‌اكبر ولايتي، مشاور رهبري در امور بين‌الملل پس از رونمايي رييس‌جمهوري امريكا از معامله قرن، نشست خبري را برگزار و طرح ترامپ را «فريب قرن» خواند. او همچنين تاكيد كرد: «آنچه رخ داد يك نمايش سياسي است؛ امريكايي‌ها در عراق شكست خورده و بايد از عراق بيرون روند؛ اين مصوبه مجلس عراق بوده كه با راهپيمايي ميليوني مردم اين كشور همراه شد. همه در عراق خواستار خروج امريكا از اين كشور هستند. امريكا پايگاهي در منطقه ندارد؛ در سوريه هم پايگاهي ندارد؛ وقتي از عراق بيرون برود بايد از سوريه هم خارج شود؛ چون عراق پشتوانه لجستيك سوريه است؛ اگر هم اين اتفاق رخ ندهد دولت مبارز سوريه به همراه متحدان جبهه مقاومت بعد از ادلب به شرق فرات رفته و امريكايي‌ها را از شرق فرات بيرون مي‌كند. اين اتفاق زودتر از آني رخ مي‌دهد كه امريكا و صهيونيست‌ها به آن فكر مي‌كنند.»

 

جنايت قرن

محمود واعظي، رييس‌دفتر رييس‌جمهوري ايران ديگر مقام عاليرتبه جمهوري اسلامي بود كه به طرح معامله قرن واكنش نشان داد و آن را «نقض آشكار حاكميت ملت فلسطين» توصيف كرد. او همچنين با اشاره به بدعهدي‌هاي دونالد ترامپ در قبال توافقنامه‌هاي بين‌المللي نظير برجام اظهار كرد: «طرح ننگين معامله قرن از جانب كسي طراحي و ارايه شده كه بارها ثابت كرده به هيچ اصول و قواعد بين‌المللي پايبند نيست، لذا اين طرح درصدد برهم زدن معادلات جهاني بوده و قطعا محكوم به شكست است. از نظر جمهوري اسلامي ايران، تنها راه‌حل مساله فلسطين، تكيه بر اراده و خرد جمعي ساكنان اصلي آن سرزمين است كه بايد براي آينده خود تصميم بگيرند نه كساني كه خود اكنون مروج خشونت و ترور در منطقه بوده و برنامه‌‌اي جز بي‌ثبات كردن منطقه خاورميانه نداشته و ندارند.» از سوي ديگر سيدحسن خميني در ديدار با جمعي از خانواده‌هاي شهداي حزب‌الله لبنان كه با بيان اينكه «معامله قرن جنايت غيرقابل توجيه قرن است»، اظهار كرد: «اين معامله برنامه‌اي يك‌جانبه و ظالمانه است كه فقط مي‌تواند از يك انديشه استثمارگر و فرهنگ طاغوت محور ناشي شود و بي‌ترديد ملت‌هاي مسلمان زير بار اين ظلم مضاعف نمي‌روند.»

هشدار سردار

در اين ميان، محمد باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي از جمله نظاميان عاليرتبه ايراني بود كه به رونمايي از طرح معامله قرن واكنش نشان داد و در پيام‌هايي جداگانه به وزراي دفاع و روساي ارتش‌هاي كشورهاي اسلامي نسبت به عواقب اين طرح هشدار داد. او در اين پيام «واگذاري قدس شريف و بخش بزرگي از كرانه باختري به رژيم صهيونيستي، پاره‌پاره كردن سرزمين فلسطين، ممانعت از حق بازگشت آوارگان فلسطيني به وطن خود و خلع سلاح مقاومت و ديگر مفاد اين معامله را خلاف عقل، منطق، قواعد و قطعنامه‌هاي بين‌المللي و مغاير با منشور سازمان ملل متحد» توصيف كرد. اين مقام عاليرتبه نظامي ايراني در بخش ديگري از اين پيام با اشاره به سكوت احتمالي برخي كشورها در قبال «معامله قرن» يادآور شد: «هرگونه موافقت ضمني، سكوت يا اهمال و برخورد دوگانه با اين طرح ظالمانه كه نقض حاكميت و اعلام جنگ عليه هويت سرزميني و موجوديت يك ملت مظلوم است، مي‌تواند اين توطئه بزرگ را فراتر از فلسطين، متوجه استقلال و حاكميت ملي ديگر‌هاي ديگر كشورهاي اسلامي نيز كند.»

 

درخواست از دولت

كنار چهره‌هاي سياسي و نظامي، احزاب فعال در جمهوري اسلامي و فراكسيون‌هاي درون مجلس شوراي اسلامي نيز يكي پس از ديگري به طرح معامله قرن واكنش نشان دادند. حزب مجمع ايثارگران با صدور بيانيه‌اي طرح معامله قرن را طرحي «امريكايي-اسراييلي» خواند و تاكيد كرد كه «اين طرح براي محو كامل فلسطين از نقشه سياسي منطقه و جلوگيري از تشكيل دولت مستقل فلسطيني است.» جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز در بيانيه‌اي جداگانه با اشاره به اهداف پشت‌پرده رونمايي از معامله قرن تاكيد كرد: «امريكا تلاش مي‌كند با اين طرح شوم، هويت تاريخي بيت‌المقدس به عنوان شهر مقدس اديان ابراهيمي را تغيير دهد و آن را به شهري صهيونيستي و پايتخت غاصبان فلسطين تبديل كند. اين طرح بي‌اساس برخلاف همه قطعنامه‌هاي سازمان ملل، شهرك‌هاي نامشروع را به عنوان بخشي از خاك رژيم صهيونيستي غاصب و خونريز به شمار مي‌آورد.» در همين راستا فراكسيون اميد مجلس شوراي اسلامي «با محكوم كردن طرح معامله قرن كه بيشتر به راهزني قرن شبيه است»، از دولت و وزارت امور خارجه خواست «با تمام قواي ديپلماتيك، اين طرح اهريمني را در مجامع بين‌المللي به چالش كشيده و همه نيرو و توان خود را براي اتحاد جهان اسلام و تبديل شدن به امت واحده براي مقابله با دشمن مشترك به كار بندد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون