• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

۲ طرح براي كاهش اختيارات جنگي ترامپ و يك طرح حمايت از آشوب‌ها به تصويب قانونگذاران رسيد

مجلس نمايندگان امريكا و ترافيك قطعنامه‌ها درباره ايران

گروه ديپلماسي|ترافيك طرح‌هاي مربوط به ايران در مجلس نمايندگان امريكا. در حالي كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا در قالب سياست فشارحداكثري، هجمه سياسي، نظامي، اقتصادي، اجتماعي و امنيتي را عليه ايران آغاز كرده، ساختار سياسي در امريكا نسبت به سياست‌هاي او در قبال ايران دو شقه شده است. هرچند كه اعمال فشار بر ايران براي آنچه تغيير رفتار در منطقه خوانده مي‌شود وجه مشترك دموكرات‌ها و جمهوريخواهان است اما خروج از برجام و در پيش گرفتن سياستي كه ايران و امريكا را در آستانه جنگ قرار بدهد، خط قرمز دموكرات‌هايي است كه معتقدند سياست خارجي رقيب سياسي آنها در انتخابات 2020، به جاي آنكه بر قدرت و نفوذ امريكا افزوده باشد به تضعيف جايگاه واشنگتن به خصوص در ميان متحدانش منتهي شده است.

مقابله قانوني با ماجراجويي نظامي ترامپ

هرچند كه دونالد ترامپ مي‌گويد به دنبال جنگ با ايران نيست اما مجموع سياست‌هاي اتخاذ شده در دولت او به خصوص ترور سپهبد شهيد قاسم سليماني عملا ايران و امريكا را بيش از هر زمان ديگري به جنگ نزديك كرده است. برهمين اساس مخالفان اين سياست در مجلس نمايندگان امريكا روز پنجشنبه دو طرح را كه خواستار كاهش اختيارات رييس‌جمهور امريكا براي انجام اقدامات نظامي ضد ايران است را به تصويب رساندند. براساس ترجمه خبرگزاري فارس، طرح نخست كه خواستار جلوگيري از تامين منابع مالي لازم براي اقدام نظامي عليه ايران است با ۲۲۸ راي موافق و ۱۷۵ راي مخالف تصويب شد. «رو كانا»، نماينده دموكرات ايالت كاليفرنيا اين طرح موسوم به «قانون عدم جنگ با ايران» را ارايه كرده بود. طرح كانا خواستار محروم كردن پنتاگون از منابع مالي لازم براي اقدام نظامي عليه ايران بدون اخذ مجوز قبلي از كنگره است. طرح موازي اين طرح در مجلس سنا را «برني سندرز» در مجلس سنا ارايه كرده است. علاوه بر طرح كانا، يك نماينده دموكرات ديگر هم طرحي ارايه كرده كه از طريقي ديگر خواستار كاستن از اختيارات جنگي ترامپ عليه ايران است. طرحي كه «باربارا لي»، نماينده دموكرات كاليفرنيا ارايه داده به دنبال لغو قانوني مصوب سال ۲۰۰۲ است كه ترامپ از آن براي صدور مجوز ترور سردار «قاسم سليماني»، فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي استفاده كرده بود. اين طرح با ۲۳۶ راي موافق در برابر ۱۶۶ راي مخالف به تصويب رسيد و خواستار لغو «قانون مجوز استفاده از زور نظامي» است. به عنوان مثال، «رابرت اوبراين»، مشاور امنيت ملي امريكا در پاسخ به سوالي درباره اينكه ترامپ مجوز ترور سردار سليماني را بر اساس چه قانوني صادر كرده است، گفت: «اين حمله، كاملا ذيل قانون مجوز استفاده از زور نظامي، مصوب ۲۰۰۲ قانوني بوده است.» هيچ‌كدام از اين دو طرح هنوز به قانون تبديل نشده‌اند. تبديل شدن اين طرح‌ها منوط به اين است كه مجلس سناي امريكا هم نسخه‌هاي موازي اين طرح‌ها را به تصويب برساند. پس از تاييد اين طرح‌ها در سنا، آنها بايد به امضاي دونالد ترامپ برسند. كاخ سفيد پيش از اين هر دو طرح را به وتو تهديد كرده است. نمايندگان كنگره براي عبور از وتوي ترامپ به حمايت دست‌كم دو سوم اعضاي كنگره نياز دارند. «نانسي پلوسي»، رييس مجلس نمايندگان امريكا در جلسه راي‌گيري درباره اين طرح از اقدامات «دونالد ترامپ»، رييس‌جمهور اين كشور عليه ايران ابراز نگراني كرد.پلوسي گفت: «نماينده‌هاي كنگره كماكان نگراني‌هاي جدي و فوري درباره تصميم رييس‌جمهور براي خصومت‌ورزي عليه ايران و نداشتن راهبرد براي ادامه مسير نگران هستند.بايد بگوييم هم دولت‌هاي جمهوريخواه و هم دموكرات اختيار كنگره براي اعلان جنگ را ربوده‌اند و حالا اين كار به قدري گسترش يافته كه عملا آنچه در قانون اساسي است را از ميان برده است. اشتهايي براي جنگ در كشور ما وجود ندارد. لازم است در خصوص نحوه درگير شدن و نحوه محافظت از مردم امريكا بسيار محتاط باشيم. مساله به درك ما از مسووليت‌ها و قدرت‌مان مربوط نمي‌شود، بلكه لازم است ما در جايگاه رزمنده، پيام‌آور صلح باشيم. همه‌چيزي كه ما مي‌گوييم اين است كه بايد اين كار را به صورتي محتاطانه انجام دهيم نه به نحوي كه باعث تشديد تنش‌ها شود.

قطعنامه‌اي در حمايت از آشوب‌ها در ايران

ايجاد هرج و مرج در ايران از طريق بالابردن نارضايتي عمومي يكي از اصلي‌ترين پاشنه‌هاي سياست فشار اقتصادي عليه ايران توسط دولت ترامپ است كه شخصي مانند برايان هوك، رييس ميز ايران در وزارت خارجه امريكا نيز به صراحت به آن اعتراف مي‌كند. بالابردن هزينه تحريم براي مردم عادي و به‌تبع آن به كوچه و خيابان كشاندن آنها براي اعتراض‌هاي عمومي به سياست‌هاي حاكميت يكي از اصلي‌ترين راه‌هايي است كه تندروهاي نشسته در كنار ترامپ فكر مي‌كنند مي‌توانند با توسل به آن ايران را پاي ميز مذاكره بكشانند. بر همين اساس اخيرا مجلس نمايندگان امريكا قطعنامه‌اي براي حمايت از آشوب‌ها در ايران به تصويب رسانده است. براساس ترجمه خبرگزاري فارس از گزارش‌هاي متعدد رسانه‌هاي امريكايي «قطعنامه ۷۵۲ مجلس نمايندگان» كه در ماه دسامبر در بحبوحه آشوب‌ها در ايران معرفي شد، هفته پيش به تصويب اين مجلس رسيده است. «تئودور داچ»، رييس كميته امور خارجي مجلس نمايندگان و «جو ويلسون» كه هر دو از افراطي‌ترين نمايندگان ضد ايراني هستند اين قطعنامه را معرفي كرده‌اند. آنها از آشوب‌هاي آبان‌ماه در ايران به عنوان «تظاهرات‌هاي قانوني و مسالمت‌آميز» ياد كرده‌اند. در اين قطعنامه از سياست‌هاي دولت ترامپ عليه ايران و حمايت‌هاي او از آشوب‌ها در ايران تقدير به عمل آمده است. مقام‌هاي دولت ترامپ در زمان آشوب‌هاي آبان‌ماه علاوه بر اعتراف به نقش واشنگتن در به آشوب كشاندن اعتراض‌هاي مردمي، گفتند كه از اين حوادث «بسيار خشنود» هستند. به عنوان مثال، «برايان هوك»، نماينده دولت امريكا در امور ايران در مصاحبه‌اي روز ۳۰ آبان‌ماه گفت: «از اعتراض‌هايي كه در ايران به وقوع پيوسته‌اند بسيار خشنوديم.» او در پاسخ به اين سوال كه دولت امريكا چطور «در كنار مردم ايران» است، گفت: «ما سعي كرده‌ايم از اعتراضات سال‌هاي گذشته درس بگيريم. در آن زمان، حكومت به مردم اجازه نداد با يكديگر ارتباط برقرار كنند. وقتي من در اين سمت قرار گرفتم فناوري‌هايي را در اختيار مردم ايران قرار داديم تا بتوانند در جريان اعتراضات با يكديگر ارتباط برقرار كنند. ما راه‌هاي ميانبر زدن اينترنت را هم به مردم ايران نشان داديم. حكومت ايران اينترنت را قطع كرد، چون نمي‌خواهد دنيا ببيند مردمش دارند ضدش اعتراض مي‌كنند.» نماينده ويژه دولت امريكا در امور ايران در ادامه تصريح كرد در جريان ناآرامي‌هاي اخير عده‌اي از ابزارهايي كه امريكا فراهم كرده استفاده كرده‌اند. او گفت: «اين ميانبرهايي كه ما در اختيار ايراني‌ها قرار داديم به بعضي از ايراني‌ها امكان داد بتوانند از اين ابزار ارتباطي استفاده كنند و ديديم كه ده‌ها هزار ايراني از اين ابزار ميانبر استفاده كردند: ابزاري كه ما در طول يك سال و نيم گذشته كارگزاري كرديم و اين اجازه داد كه معترضان بتوانند حتي در زمان قطع اينترنت توسط حكومت با هم ارتباط برقرار كنند.»

گلايه‌هاي توييتري ترامپ

«دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا در پيامي در توييتر به تلاش مجلس نمايندگان امريكا براي محدود كردن اختيارات وي در اقدام عليه ايران به‌شدت انتقاد كرد.وي در اين پيام توييتري نوشت: «با راي‌گيري كه در مجلس نمايندگان انجام مي‌شود، دموكرات‌ها مي‌خواهند دفاع از امريكا و ايستادن در مقابل به‌طور مثال ايران را براي رييس‌جمهور سخت‌تر كنند. از كشور بزرگ ما محافظت كنيد!» ترامپ در ادامه در پيام توييتري ديگري نوشت: ««نانسي پلوسي» (رييس مجلس نمايندگان امريكا) خواستار اين است كه كنگره اختيار رييس‌جمهور براي ايستادن در برابر ديگر كشورها و دفاع از امريكايي‌ها را بگيرد. در كنار فرمانده كل قواي خود بايستيد!»


اگر اين قطعنامه تصويب شده بود، سليماني زنده بود

«رو كانا»، نماينده دموكرات ايالت كاليفرنيا، كه طرح موسوم به «قانون عدم جنگ با ايران» را ارايه كرده پيش از راي‌گيري در اين باره در مجلس نمايندگان امريكا در مصاحبه‌اي با Insider در اين باره گفته بود: من سخنان رييس‌جمهور درباره اينكه به دنبال جنگي تمام‌عيار با ايران نيست را باور مي‌كنم اما مساله اينجاست كه تداوم وضعيت فعلي ميان ايران و امريكا مي‌تواند احتمال رسيدن به مرحله منازعه مستقيم را افزايش بدهد و من ترجيح مي‌دهم كه با ابزار قانوني جلوي اين ريسك را بگيريم.

كانا در ادامه اين مصاحبه با اشاره به اينكه اگر از وي سوال كنند آيا رييس‌جمهور ترامپ به دنبال جنگ با ايران است، پاسخ وي منفي خواهد بود، گفت: با اين‌همه من فكر مي‌كنم كه رييس‌جمهور مي‌تواند در رفتارهايي عليه تهران يا حملاتي عليه منافع ايران درگير شود كه ريسك منازعه را افزايش دهد.

به نظر مي‌رسد كه تصميم نابخردانه ترامپ در ترور سپهبد شهيد قاسم سليماني بيش از پيش طيف مخالفت جنگ با ايران در كنگره امريكا را نگران كرده است. كانا در اين باره مي‌گويد: اگر اين قطعنامه زودتر به تصويب نهايي رسيده بود شايد ترور (سردار شهيد) سليماني توسط ترامپ رخ نداده بود. پنتاگون هيچ‌گاه نبايد ترور (سردار) سليماني را به عنوان يك گزينه به ترامپ پيشنهاد مي‌داد. وقت آن فرا‌رسيده كه به سياست تبيين وضعيت خود در خاروميانه با توجه به نيازهاي نفتي پايان بدهيم. وقت آن است كه به سياست فشار حداكثري عليه ايران هم پايان داده و با تهران مذاكره كنيم. بايد سربازان امريكايي را از اين منطقه به خانه بازگردانيم و بر چالش‌هاي اصلي تمركز كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون