• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

خبر

خداحافظي هميشگي بريتانيا
از اتحاديه اروپا

 

بوريس جانسون جمعه همزمان با آماده شدن انگليس براي خروج از اتحاديه اروپا پس از ۴۷ سال، به «طلوع دوراني تازه» خوش‌آمد خواهد گفت. به گزارش ايسنا، بوريس جانسون، نخست‌وزير انگليس در سخنراني‌خود يك ساعت پيش از خروج رسمي انگليس از اتحاديه اروپا گفت كه برگزيت «نه يك پايان، بلكه يك آغاز است». او همچنين خروج از اين اتحاديه ۲۷ عضوي را كه پس از تاييد توافق برگزيت از سوي پارلمان اروپا صورت خواهد گرفت، «لحظه تولد دوباره و تغيير ملي واقعي» توصيف خواهد كرد. با آغاز «دوره گذار» برگزيت، تغييرات اندكي به‌طور دفعي صورت خواهند گرفت و بيشتر قوانين اتحاديه اروپا از جمله تردد آزادانه مردم همچنان تا پايان ماه دسامبر اعمال خواهند شد؛ زماني كه انگليس قصد دارد به يك توافق تجارت آزاد دايمي با اتحاديه اروپا دست يابد. در ابتدا قرار بود برگزيت در ۳۱ مارس سال ۲۰۱۹ اجرايي شود اما با رد مكرر توافق خروج پيشين ميان اتحاديه اروپا و ترزا مي، نخست‌وزير سابق انگليس از سوي اعضاي پارلمان اين كشور، اين تاريخ دچار تغيير شد. جانسون اما پس از پيروزي در انتخابات سراسري ماه دسامبر، توانست به وعده خود براي به سرانجام رساندن برگزيت عمل كند. با خروج انگليس از اتحاديه اروپا، بيش از سه سال جنجال سياسي به دنبال همه‌پرسي سال ۲۰۱۶ پايان خواهد يافت؛ همه‌پرسي‌اي كه مردم انگليس طي آن با ۵۲ درصد راي موافق از خروج از اتحاديه اروپا حمايت كردند.

 

سفر دلجويانه پمپئو به اوكراين

مايك پمپئو، وزير خارجه امريكا در حالي كه استيضاح خبرساز «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور اين كشور در پرونده «اوكراين‌گيت» همچنان ادامه دارد، روز جمعه به كي‌يف رفته و با مقام‌هاي اوكرايني ديدار كرد. به نوشته «نيويورك تايمز»، پمپئو بعد از ديدار با مقام‌هاي اوكرايني در يك كنفرانس خبري مشترك با «ولوديمير زلنسكي» رييس‌جمهور اين كشور حضور يافت. وزير خارجه امريكا در اين نشست مشترك گفت: «من امروز اينجا هستم كه يك پيغام واضح را بدهم: ايالات متحده مبارزه اوكراين براي آزادي، دموكراسي و رفاه را يك مبارزه پويا و زنده مي‌داند و تعهد ما به حمايت از اين مبارزه، گسسته نخواهد شد.» وزير خارجه دولت «دونالد ترامپ» در كي‌يف و در توضيح چرايي حمايت امريكا از اين كشور، اوكراين را «يك منطقه حائل بين دموكراسي و اقتدارگرايي در شرق اروپا» توصيف كرد. رييس‌جمهور اوكراين هم در اين نشست، از رايزني خود با پمپئو درباره طرق جديد براي تقويت روابط بين دو كشور خبر داد. زلنسكي همچنين از امريكا خواست درباره حل درگيري‌ها و منازعه در شرق اوكراين (بين نيروهاي دولتي و جدايي‌طلبان نزديك به روسيه) «نقش بيشتري» ايفا كند. وزير خارجه امريكا درباره رسوايي استيضاح ترامپ به خاطر «اوكراين‌گيت» و تاثير آن بر روابط واشنگتن با كي‌يف هم صحبت كرد و گفت: «فكر نمي‌كنم اين مسائل بر روابط دوستانه و گرم‌مان تاثير گذاشته باشند.» به گفته پمپئو، «ايالات متحده در دوره رييس‌جمهور ترامپ، سرسخت‌ترين مدافع حاكميت اوكراين بوده است. زلنسكي در اين ديدار از آمادگي خود براي پذيرش دعوت ترامپ به منظور حضور در كاخ سفيد و انجام سفر رسمي به واشنگتن تاكيد كرد اما پمپئو با بيان اينكه هنوز تاريخ دعوت از رييس‌جمهور اوكراين نهايي نشده، گفت: «ما زمان مناسب را (براي اين سفر) پيدا خواهيم كرد.»

 

فراخوان مقتدي صدر براي برگزاري تظاهرات

مقتدي صدر رهبر جريان صدر خواستار برگزاري تظاهرات‌هاي صلح‌آميز در نزديكي منطقه سبز بغداد شد. به گزارش تسنيم، صدر گفت كه اين تظاهرات‌ صلح‌آميز با هماهنگي نيروهاي امنيتي و به منظور فشار بر سياستمداران براي تشكيل سريع دولت برگزار خواهد شد. صدر گفت كه سياستمداران در تشكيل دولت شكست خورده‌اند و برخي از آنها همچنان در برآورده كردن خواسته‌هاي معترضان تعلل به خرج مي‌دهند. اين فراخوان در حالي صادر شده است كه برهم صالح رييس‌جمهور عراق روز چهارشنبه در نامه‌اي به احزاب سياسي عراق، خواستار از سرگيري گفت‌وگوي سياسي سازنده و جدي براي دستيابي به توافق بر سر نامزد جديد نخست‌وزيري شد. وي هشدار داد كه اگر پارلمان تا روز شنبه (12 بهمن) نامزد نخست وزيري را معرفي نكند، خود با پذيرفتن همه مسووليت‌ها، نخست‌وزير جديد را انتخاب و معرفي خواهد كرد.

 

اظهار نگراني مسكو از اظهارات اردوغان در مورد ادلب

سخنگوي رييس‌جمهوري روسيه از وضعيت منطقه ادلب سوريه و افزايش تحركات تروريست‌ها در اين منطقه ابراز نگراني و اظهارات رييس‌جمهوري تركيه را در اين باره رد كرد. دميتري پسكوف روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اوضاع متشنج منطقه ادلب سوريه گفت: اين منطقه همچنان محل تمركز شمار زيادي از تروريست‌هاست. وي افزود: تروريست‌ها از اين منطقه مواضع ارتش سوريه و پايگاه هوايي حميمم روسيه را مورد حمله قرار مي‌دهند. سخنگوي رييس‌جمهوري روسيه سپس به اتهام اخير رجب طيب اردوغان رييس‌جمهوري تركيه اشاره كرده كه گفته است روسيه تعهدات خود در مورد ادلب در چارچوب تفاهمنامه سوچي را اجرا نمي‌كند. پسكوف با رد اين اتهام خاطرنشان كرد كه روسيه تعهدات خود در مورد ادلب را به‌طور كامل اجرا كرده و خواهد كرد. اردوغان همچنين دولت سوريه را به نقض تعهدات خود در قبال ادلب و افزايش حملات به اين منطقه متهم كرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون