• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

خبر

فرصت رابطه ايران و بريتانيا

حميد بعيدي‌نژاد، سفير جمهوري اسلامي ايران در لندن در صفحه تلگرامش درباره خروج انگلستان از اتحاديه اروپا نوشت: انگليس ساعت 23 روز جمعه بعد از ۴۷ سال رسما اتحاديه اروپا را ترك مي‌كند. خروج از عضويت در اتحاديه اروپا يكي از مهم‌ترين تحولات سياسي در تاريخ معاصر انگلستان است و بدون شك آثار مهمي را بر تحولات سياسي، اقتصادي و اجتماعي اين كشور و همچنين بر روند تحولات اتحاديه اروپايي خواهد داشت.

وي با بيان اينكه دولت انگلستان مسووليت مهمي را در مديريت شرايط جديد برعهده خواهد داشت، خاطرنشان كرد: به همين دليل قصد دارد با گسترش روابط اقتصادي و تجاري خود با كشورهاي مهم جهان، رها از محدوديت‌هاي تحميل شده توسط مقررات اتحاديه اروپا، بتواند نه تنها مانع از كاهش قدرت اقتصادي اين كشور بشود بلكه با استفاده از مزيت‌هاي اقتصادي و مالي خود به رشد بيشتر تجاري و اقتصادي دست يابد. سفير ايران افزود: دولت انگليس بر همين مبنا مايل به گسترش روابط اقتصادي خود با ايران در دوره جديد است، اما براي رسيدن به نقطه مطلوب چالش‌هايي وجود دارد كه بايد بر آنها فائق آمد كه مهم‌ترين آن وجود تحريم‌هاي تحميلي توسط امريكا، با توجه به ارتباط نزديكي بازارهاي مالي لندن با واشنگتن، است. به گزارش فارس، بعيدي نژاد اضافه كرد: آنچه بين دو‌ كشور اخيرا تجربه شد، دوره پسابرجام‌ بود. در اين دوره خيلي كوتاه، توافقات مهمي بالغ بر چند ميليارد يورو در حوزه اقتصادي، تجاري و فناوري بين دو‌ كشور به امضا رسيد كه از جمله آنها توافق براي راه‌اندازي پنجمين نيروگاه خورشيدي جهان در ايران و انعقاد خريد هواپيما و‌ قطعات هواپيما با شركت ايرباس و رولزرويس و انعقاد قرارداد ساخت بيمارستان و مراكز پيشرفته مقابله با سرطان در ايران‌ با يك شركت معظم انگليسي بود كه با اتخاذ سياست‌هاي ترامپ و تهديدهاي بانكي به اجرا در نيامدند. اما اين اقدامات نشان داد كه پتانسيل كافي براي گسترش روابط اقتصادي بين دو‌كشور وجود دارد. سفير ايران همچنين نوشت: مخالفت با تهديدات تحريم ترامپ محدود به مرزهاي ايران نيست، بلكه اين تحريم‌ها با هدف قراردادن شركت‌هاي خصوصي در عرصه جهاني، حق مشروع شركت‌هاي بين‌المللي را براي ارتباط اقتصادي و تجاري با طرف‌هاي ايراني خود را از ميان برده است. امروز اين تحريم‌ها مورد مخالفت جهاني قرار دارد و شركت‌هاي بزرگ جهان در اروپا و جهان كه از زورگويي‌ها و فشار امريكا به تنگ آمده‌اند، در انتظار شكست هر چه زودتر ترامپ و سياست‌هاي او هستند.

آغاز به كار ائتلاف دريايي اروپايي

فرانسه با اعلام آغاز به كار ائتلاف دريايي اروپا در تنگه هرمز مدعي شد كه هدف اين ائتلاف تامين آزادي كشتيراني در اين منطقه است. به گزارش ايسنا، به نقل از رويترز، فرانسه اعلام كرد: شروع ماموريت دريايي اروپايي در تنگه هرمز با هدف تامين آزادي كشتيراني در خليج فارس و پيشبرد رويكرد تنش‌زدايي با ايران است. دولت فرانسه پس از كناره‌گيري از مشاركت در ائتلاف دريايي امريكا در حفاظت از نفتكش‌ها و كشتي‌هاي تجاري كه واشنگتن مدعي‌ وجود تهديدي از جانب ايران [عليه اين كشتي‌ها] است، به دنبال يك ائتلاف امنيتي جايگزين در تنگه هرمز بوده است.

وزارت نيروهاي مسلح فرانسه روز پنجشنبه اعلام كرد كه كوربت، ناو محافظ فرانسوي گشتزني در تنگه هرمز را آغاز كرده است و يك ناو محافظ هلندي نيز ظرف دو هفته به آن ملحق خواهد شد. اين ائتلاف، جداي از ائتلافي است كه امريكا با مشاركت ۶ كشور ديگر در خليج فارس ايجاد كرده است. به گزارش ايسنا، تلاش امريكا و جمعي از كشورهاي اروپايي براي حضور نظامي در خليج فارس با ادعاي تضمين امنيت كشتيراني در تنگه هرمز در حالي مطرح مي‌شود كه مقامات كشورمان بارها تاييد كرده‌اند، به پشتوانه مرزهاي ساحلي ممتد ايران با خليج فارس و پيشينه تاريخي حفاظت از اين منطقه، تامين امنيت آن، همواره به عهده ايران بوده و خواهد بود. بر اين اساس به نظر مي‌رسد به‌رغم اهداف ادعا شده براي اين فعاليت ائتلاف دريايي، حضور نظامي كشورهاي متعدد در تنگه هرمز تنها منجر به گسترش تنش در اين منطقه مي‌شود.

تغيير فرماندهي ائتلاف دريايي امريكا

بريتانيا فرماندهي ائتلاف دريايي را كه براي محافظت از تردد كشتي‌ها به بهانه تهديد حملات ايران در خليج فارس ايجاد شده، از امريكا تحويل گرفته است. به همين مناسبت در پايگاه دريايي امريكا در بحرين برگزار شد، ناخدا جيمز پاركين، افسر نيروي دريايي سلطنتي مسووليت ائتلاف هفت كشور را كه در خليج فارس حضور دارند، از دريادار آلوين هوسلي از نيروي دريايي امريكا تحويل گرفت. ناخدا پاركين در سخناني به پرسنل نظامي و ديپلمات‌هايي كه در اين مراسم حضور داشتند، گفت: «مي‌دانم كه چقدر چنين مسووليتي مهم است.» گفته مي‌شود او بر تيمي از ناوهاي جنگي و هواپيماهاي تجسسي كه در خليج فارس گشتزني مي‌كنند، نظارت دارد. كشتي‌هاي بريتانيايي به همراه ناوهاي امريكايي به عنوان بخشي از كارگروه دريايي بين‌المللي كه تابستان گذشته ايجاد شد، براي حفاظت از تردد كشتي‌ها در خليج فارس همكاري مي‌كنند. اين ائتلاف دريايي از هفت كشور استراليا، بحرين، عربستان، امارات و آلباني تشكيل شده است. فرماندهي اين ائتلاف هر چند ماه بين نيروهاي عضو اين ائتلاف تغيير مي‌كند. به گفته ناخدا پاركين و درياردار هوسلي هدف اصلي ماموريت اين ائتلاف «هوشياري، نظارت و اطمينان» است. دريادار هوسلي به هنگام تفويض اختياراتش به ناخدا پاركين گفت: «همكاري با هم باعث ايجاد شرايطي امن براي همه مي‌شود. درهاي ما براي پذيرش كشورهاي جديد باز است. به اين ترتيب ما قوي‌تر خواهيم شد.» لازم به ذكر است ايران حضور نيروهاي خارجي را در منطقه عامل تنش و بي‌ثباتي مي‌خواند و تامين امنيت خليج فارس و تنگه هرمز را حق قانوني و تاريخي خود مي‌داند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون