• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

فعلا وحشت نكنيد

گروه اجتماعي

درست در روزهايي كه بريتانيا آماده خداحافظي با اتحاديه اروپا مي‌شود، خبرهاي مربوط به ويروس كروناي جديد خودش را پابه‌پاي يكي از مهم‌ترين تحولات سياسي و اقتصادي اين كشور مي‌رساند و تبديل به تيتر يك رسانه‌ها مي‌شود. تاكنون دو مورد ابتلا به اين ويروس در بريتانيا تاييد شده و روز گذشته، نشستن هواپيماي حامل 83 شهروند اين كشور در لندن به صورت زنده مورد پوشش خبري قرار گرفت. در ميان اين هياهو و ترس جمعي كه كشورهاي اروپايي را به صورت خاص فراگرفته است نشريه گاردين در چند مطلب مختلف نگاهي داشته به اين ويروس خبرساز و قصد دارد به اين سوال پاسخ دهد كه در مقابل اين تهديد بزرگ براي سلامت چقدر بايد ترسيد.

اين ويروس چقدر مرگبار است؟ پاسخ به اين پرسش هنوز دشوار است اما درصد مرگ‌ومير اين ويروس احتمالا كمتر از 3درصد است؛ بسيار پايين‌تر از نرخ مرگ‌ومير سارس. اين موضوع يكي از كليدي‌ترين موارد در تخمين زدن ميزان خسارت جاني است كه اين شيوع به دنبال خواهد داشت و از قضا يكي از مواردي است كه دانش حداقلي در مورد آن وجود دارد. ارزيابي ميزان مرگ‌ومير ويروس جديد سخت است. بدترين موارد ابتلا معمولا اول از همه مورد شناسايي قرار مي‌گيرند كه مي‌تواند فهم ما از احتمال مرگ بيماران را تحت‌الشعاع قرار دهد. حدود يك‌سوم از 41 بيمار نخستين كه در ووهان شناسايي شدند با علايمي مانند تب، سرفه شديد، تنگي نفس و ذات‌الريه در بخش آي‌سي‌يو بستري شدند. اما افراد دچار داراي علايم خفيف ممكن است هرگز به پزشك مراجعه نكرده باشند، بنابراين ممكن است تعداد مبتلايان بسيار بيشتر از ميزاني باشد كه ما نسبت به آن آگاهي داريم و بنابراين نرخ مرگ‌ومير هم بسيار پايين‌تر از تخمين‌هاي اوليه.

در عين حال، ممكن است تعداد مرگ‌هاي گزارش شده بر اثر اين ويروس كمتر از ميزان واقعي آن باشد. آن دسته از شهرهاي چين كه در مركز شيوع گسترده بيماري بودند با كمبود كيت‌هاي آزمايشي و تخت‌هاي بيمارستاني روبه‌رو هستند و بسياري از بيماران ممكن است نتوانند به پزشك مراجعه كنند. تخمين‌هاي اوليه مي‌گويند كه نرخ مرگ‌ومير اين ويروس احتمالا به طرز قابل‌توجهي پايين‌تر از مِرس، ديگر ويروس از خانواده كرونا است كه به صورت ميانگين يك نفر از هر سه نفر مبتلا به اين بيماري را مي‌كشد و سارس كه آمارش به يك مرگ از هر 10 مورد مبتلاست... تا تاريخ 3 ژانويه (11 بهمن) از هر 40 مورد گزارش شده مبتلا به كروناي جديد، كمتر از يك نفر جانش را از دست داده است.

در صورت سرفه بايد به پزشك مراجعه كنيم؟ اگر اخيرا به چين سفر كرده‌ايد يا با فردي مبتلا به ويروس در تماس بوده‌ايد بله، در غير اين صورت سرفه يا هر عارضه ديگر سرماخوردگي را بايد به شيوه معمول مورد درمان قرار دهيد.

بايد وحشت داشته باشيم؟ نه! ميزان شيوع بيماري خارج از چين نگران‌كننده است اما روند غافلگيرانه‌اي نداشته. در حال حاضر موضوع اساسي اين است كه اين كروناي جديد تا چه اندازه ميان افراد قابل انتقال است و درصد بيمار شدن حاد افراد و بستري‌شدن‌شان چقدر است. غالبا ويروس‌هايي كه به سادگي شيوع پيدا مي‌كنند، عوارض خفيف‌تري به همراه دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون