• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

اوپن استراليا به دور پاياني رسيد

قصاب بلگراد باز هم در فينال

سامان سعادت

مسابقات تنيس اوپن استراليا، اولين گرانداسلم فصل به مرحله آخر رسيد و چهره فيناليست‌هاي بخش انفرادي مردان و زنان مشخص شد. برخلاف تصور نه در بخش مردان و نه در بخش زنان خبري از نفرات اول رنكينگ جهاني به چشم نمي‌خورد. در قسمت مردان اين نواك جوكوويچ از صربستان و دومنيك تيم اتريشي هستند كه در فينال 2000 امتيازي براي كسب جايزه بيش از 4 ميليون دلاري با هم رقابت مي‌كنند و در بخش زنان سوفيا كنين امريكايي نفر چهاردهم دنيا و گاربينيه موگوروسا قهرمان سابق تنيس فرانسه و ويمبلدون به فينال رسيدند و همه نام‌هاي بزرگ تنيس زنان جهان بايد از‌ گيرنده‌هاي تلويزيون فينال‌هاي اوپن استراليا را نگاه كنند.

 

قصاب بلگراد و پايمردي استاد

يكي از جذاب‌ترين ديدارهاي نيمه‌نهايي تنيس اوپن استراليا رقابت بين نفرات دوم و سوم رنكينگ جهاني تنيس بود. در اين بازي نواك جوكوويچ مقابل راجر فدرر قرار گرفت. فدرر
38‌ ساله تلاش مي‌كرد در اين سن و سال يك‌بار ديگر خودش را به فينال يكي از چهار رقابت معتبر تنيس برساند و همچنين انتقام فينال ويمبلدون را از جوكو بگيرد. البته فدرر در دو روز منتهي به بازي به دليل مصدوميت از كشاله ران نتوانسته بود تمرينات منظم خود را پشت‌سر بگذارد. در طرف مقابل جوكوويچ براي كسب هشتمين قهرماني‌اش در تنيس استراليا خودش را آماده كرده بود. بازي با برتري راجر آغاز شد و قبل از اينكه جوكوويچ به خودش بيايد، استاد سوييسي 4 بر يك پيش افتاد اما جوكوويچ در ادامه موفق شد بازگشتي ديدني داشته باشد و در ست‌شماري 6 - 6 مساوي كند. در تاي‌بريك نيز اين جوكو بود كه موفق شد 7 بر يك پيروز شود تا در كمال شگفتي ست اول را به نفع خود پايان دهد. در دو ست بعدي فدرر به وضوح نمي‌توانست آن كيفيت لازم را از خودش نشان دهد و اين دليلي جز مصدوميت او نداشت. جوكوويچ نيز از اين فرصت نهايت بهره را برد و در 2 ست بعدي موفق شد با نتايج 6 بر 4 و 6 بر 3 به پيروزي برسد و اولين فيناليست اوپن استراليا لقب بگيرد. آنچه بعد از بازي حواشي زيادي را به وجود آورد خوشحالي كنترل‌نشده جوكوويچ بود كه در شبكه‌هاي اجتماعي بازتاب زيادي پيدا كرد. بسياري از كاربران معتقد بودند پيروزي بر رقيب مصدوم، كما‌اينكه خود جوكوويچ هم به مصدوميت فدرر اذعان داشت، چندان جاي خوشحالي ندارد. همچنين پافشاري فدرر بر ادامه بازي در عين مصدوميت مورد توجه هواداران او قرار گرفت. آنها از اينكه اين تنيسور حتي با وجود مصدوميت از مسابقه انصراف نداد به وجد آمدند. فدرر در طول دوران ورزشي‌اش هيچ مسابقه‌اي را نيمه‌كاره رها نكرده است.

 

با دومنيك به تاي‌بريك نرويد

دومين ديدار مرحله نيمه‌نهايي تنيس مردان آزاد استراليا بين دومنيك تيم، نفر پنجم رنكيگ جهاني و الكساندر زورف نفر هفتم دنيا برگزار شد. دومنيك تيم اتريشي در ديدار يك‌چهارم موفق شده بود رافائل نادال اسپانيايي، نفر اول دنيا و بخت نخست قهرماني را از پيش رو بردارد. نكته جالب توجه پيروزي تيم بر نادال اين بود كه تنيسور اتريشي هر 3 ست پيروزي‌اش بر نادال را در تاي‌بريك به دست آورده بود. اين نشان مي‌داد دومنيك تيم تبحر خاصي در بردن تاي‌بريك دارد و در لحظات حساس از آمادگي بدني و ذهني فوق‌العاده‌اي برخوردار است. او همين رويه را در برابر تنيسور آلماني يعني زورف نيز پيش گرفت. در ديدار نيمه نهايي با اينكه زورف موفق شد ست نخست را با قدرت و با نتيجه 6 بر 3 به پيروزي برسد، در ادامه اين دومنيك تيم بود كه بازي را به نفع خود تغيير دارد. تيم در ست دوم 6 بر 4 پيروز شد و در ست‌هاي سوم و چهارم در تاي‌بريك از سد حريف آلماني‌اش گذشت. در
2 ست انتهايي بازي هر دو تنيسور موفق شدند گيم سرو خود را به دست بياورند تا نتيجه 6-6 مساوي شود و كار به تاي‌بريك بكشد. دومنيك تيم در تاي‌بريك ست سوم با حساب 7 بر 3 و تاي‌بريك ست چهارم با حساب 7 بر 4 پيروز شد. به اين ترتيب دومنيك تيم 26 ساله براي سومين‌بار در زندگي‌ حرفه‌اي‌اش موفق شد به فينال يك گرانداسلم صعود كند. او در سال‌هاي 2018 و 2019 به فينال اوپن فرانسه رسيده بود اما هر دو بار مقابل نادال شكست خورده بود.

 

حذف مقابل چشمان هواداران

جالب‌ترين اتفاق تنيس زنان در مرحله نيمه‌نهايي حذف نفر اول زنان جهان مقابل چشمان هزاران هموطنش در ملبورن پارك بود. اشلي بارتي استراليايي و بخت اول كسب عنوان قهرماني درحالي كه گمان مي‌رفت مقابل حريف نه‌چندان قدرتمندش از امريكا كار سختي ندارد، درنهايت بازنده شد تا چشيدن طعم قهرماني مقابل چشم هموطنانش تبديل به يك حسرت بزرگ براي او شود. رقابت بارتي با سوفيا كنين امريكايي كه در عمرش حضور در فينال گرانداسلم را تجربه نكرده بود، بسيار نزديك آغاز شد و هر دو تنيسور موفق شدند خود را به عدد 6 در ست‌شماري برسانند. در تاي‌بريك اما اين تنيسور امريكايي بود كه توانست باز هم در يك رقابت نفسگير ديگر 8 بر 6 پيروز شود. در ست دوم باز هم كار بسيار پاياپاي دنبال شد اما در حالي كه كنين موفق شده بود
6 بر 5 پيش بيفتد و سرويس دراختيار بارتي بود، تنيسور امريكايي توانست در كمال ناباوري گيم سرو اشلي را بريك كند و آه و حسرت هواداران را در بياورد. سوفيا كنين در مراحل قبلي نيز تمام تنيسورهاي جالب‌توجه مسابقات از جمله اونس جابر تونسي كه موفق شده بود كارولينا ووزنياكي و همچنين كوكو گاف 15 ساله كه توانسته بود نائومي اوزاكا، مدافع عنوان قهرماني را شكست دهد، از پيش رو برداشته بود. اين تنيسور امريكايي اين شانس را دارد كه در 21 سالگي فاتح يكي از 4 رقابت معتبر دنياي تنيس شود.

بازگشت قهرمان سابق

دومين ديدار مرحله نيمه‌نهايي تنيس زنان استراليا بين گاربينيه موگوروسا از اسپانيا و سيمونا هالپ نفر چهارم زنان جهان برگزار شد. اين ديدار از آن جهت حائز اهميت بود كه رسانه‌ها توجه زيادي به بازگشت قدرتمندانه گاربينيه نشان دادند. تنيسور 26 ساله اسپانيايي كه در سال 2017 صدرنشيني تنيس زنان را تجربه كرده بود و دو قهرماني گرانداسلم را در سال‌هاي 2016 و 2017 در كارنامه داشت، بعد از يك دوره افت 2 ساله خودش را به مرحله نيمه‌نهايي رسانده بود. او در اين راه نفرات پنجم و نهم زنان دنيا را حذف كرده بود و براي رسيدن به چهارمين فينال گرانداسلم دوران حرفه‌اي‌اش بايد با سيمونا هالپ روبه‌رو مي‌شد؛ كسي كه مانند گاربينيه 2 قهرماني گرانداسلم در كارنامه‌اش ديده مي‌شد. در اين مسابقه موگوروسا و هالپ يك رقابت تنگاتنگ از خود به نمايش گذاشتند و در ست نخست بازي به تاي‌بريك كشيده شد. در تاي‌بريك اين موگوروسا بود كه توانست با تمركز بهتر 10 بر 8 پيروز شود و در يك قدمي رسيدن به فينال قرار بگيرد. در ست دوم باز هم 2 تنيسور بازي نزديكي به نمايش گذاشتند اما گاربينيه توانست در حساس‌ترين تايم مسابقه، يعني درست زماني كه 6 بر 5 پيش بود و سرويس دراختياز هالپ بود، سرو حريف را بريك كند و پيروزي بزرگي به دست آورد.

 

نگاهي به فينال مسابقه زنان

اولين فينال رقابت‌هاي اوپن استراليا امروز ظهر بين گاربينيه موگوروسا و سوفيا كنين برگزار مي‌شود. اين دو تنيسور تنها يك‌بار در ساليان گذشته با يكديگر روبه‌رو شده‌اند. در آن مسابقه كه در اوپن چين برگزار شد، كنين موفق شده بود با حساب 2 بر يك حريف اسپانيايي‌اش را از
پيش رو بردارد. كنين در 10 مسابقه آخرش در رقابت‌هاي مختلف 8 برد و 2 شكست به دست آورده و گاربينيه بعد از عبور از دوران افت در 12 مسابقه اخيرش 11 برد و يك شكست را به ثبت رسانده است. مسابقه فينال مردان فردا برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون