• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4575 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۲ بهمن

ويروسي كه مسابقات مهم را در چين لغو كرد

ورزش در چنگ كرونا

اوايل سال 2020 ميلادي در استان ووهان چين ويروسي به جان مردم افتاد كه بعد از گذشت حدود يك ماه از شناسايي‌اش بيش از 10 هزار نفر را مبتلا كرده و جان حداقل 171 نفر را گرفته است. از حدود 2 هفته پيش تاييد شد كه اين ويروس از انسان به انسان نيز سرايت مي‌كند و بعد از اين بود كه مقامات چيني تصميم به قرنطينه شهر ووهان گرفتند و اجازه خروج هيچ‌كس را از اين شهر ندادند. اما تا پيش از اينكه چنين تصميمي گرفته شود، هزاران نفر كه ممكن است آلوده به ويروس كرونا باشند از ووهان خارج شده بودند. خيلي زود تاييد شد مواردي در كشورهاي اطراف مشاهده شده و شيوع كرونا تبديل به معضلي جهاني شد. سازمان جهاني بهداشت وضعيت ويژه اعلام كرده و مردم سراسر جهان نگران شيوع غيرقابل كنترل كرونا هستند. اقتصاد چين در حال تحمل ضربه‌اي شديد است و ابعاد اين بحران شايد در ماه‌هاي آينده بيشتر معلوم شود، اما در همين لحظه كه در حال خواندن اين گزارش هستيد، بسياري از كشورها و ايرلاين‌ها پروازهاي‌شان را به مقصد چين متوقف كرده‌اند. بديهي است كه در چنين شرايطي نهاد ورزش هم از گزند بحران‌ها در امان نمي‌ماند.

فدراسيون فوتبال چين در بيانيه‌اي اعلام كرده براي جلوگيري از گسترش ويروس كرونا تمام مسابقات ليگ و جام‌هاي داخلي در تمام سطوح به تعويق مي‌افتد. همچنين تيم فوتبال زنان چين كه براي بازي در مسابقات انتخابي المپيك به استراليا سفر كرده، در هتلي در بريزبن قرنطينه شده است. جينت يانگ، رييس بهداشت و درمان كوئينزلند گفته كه بازيكنان در سلامت هستند و روزانه مورد معاينه قرار مي‌گيرند. در ابتدا قرار بود مسابقات انتخابي المپيك فوتبال زنان در ووهان برگزار شود، جايي كه اين ويروس از آن سرچشمه گرفته است، سپس به نانجينگ منتقل شد و بعدا ميزباني از چين به سيدني انتقال يافت. تيم چين كه قرار بود اولين بازي خود را در تاريخ ۳ فوريه انجام دهد، روز چهارشنبه وارد بريزبن شد و به آنها گفته شده تا ۵ فوريه در اتاق‌هاي هتل خود بمانند. دليل اين اقدامات احتياطي مدت‌زماني است كه اين ويروس دوره نهفتگي دارد و مسوولان بهداشتي استراليا مي‌خواهند اطمينان حاصل كنند زنان فوتباليست چيني ناقل اين ويروس خطرناك نباشند. همچنين كنفدراسيون فوتبال آسيا، ميزباني باشگاه‌هاي چيني را در ليگ قهرمانان آسيا به حالت تعليق درآورده است. اين اقدام پس از مشورت با اتحاديه فوتبال چين انجام شده و به اين معني است كه در 3 مسابقه اول 4 باشگاه چيني در خانه حريفان برگزار خواهد شد و براي بازي‌هاي خانگي آنها دوباره برنامه‌ريزي صورت خواهد گرفت. كنفدراسيون فوتبال آسيا در بيانيه‌اي گفت: «اين تصميم كه با همكاري باشگاه‌هاي رقيب از گروه‌هاي مربوطه گرفته شده است، اقدامي پيشگيرانه براي اطمينان از ايمني و سلامت همه بازيكنان و تيم‌هاي شركت‌كننده است.» فقط فوتبال چين نبوده كه از شيوع ويروس كرونا متضرر شده و 2 رويداد بسيار مهم نيز در اين كشور لغو شده است. جام جهاني اسكي، مسابقات دووميداني آسيا و مسابقات جهاني شيرجه، رويدادهايي بودند كه چين براي كسب ميزباني آنها تلاش‌هاي بسياري كرده بود و حالا هر سه را از دست رفته مي‌بيند. كنفدراسيون دووميداني آسيا طي مكاتبه‌اي پيرامون شيوع ويروس كرونا در شهرهاي مختلف چين، برگزاري اين دوره از مسابقات را به‌دليل حفظ سلامت و امنيت ورزشكاران و همراهان‌شان منتفي كرد. همچنين كرنل ماركولسو مدير اجرايي فدراسيون بين‌المللي شنا (FINA) تاييد كرد كه مسابقات شيرجه كه قرار بود از ۷ تا ۹ مارس در پكن برگزار شود، به دليل نگراني‌ها درباره شيوع ويروس كرونا لغو شده است. او همچنين فاش كرد كه سري جهاني مسابقات شناي هنري كه ۲۳ تا ۲۵ آوريل قرار است در سوژو برگزار شود نيز درمعرض تهديد لغو قرار دارد. كميته برگزاري جام جهاني اسكي آلپاين و مسابقات قهرماني
آسيا-اقيانوسيه هم تاييد كردند كه اين مسابقات لغو شده‌اند. علاوه بر اينها، طبق اعلام كنفدراسيون تنيس روي ميز آسيا، مسابقات كاپ آسيا در چين به دليل شيوع ويروس كرونا در اين كشور به تعويق افتاده است. رقابت‌هاي كاپ آسيا كه هر ساله برگزار مي‌شود، قرار بود 9 تا 11 اسفند ماه در شهر هاينان چين برگزار شود كه به تاريخ ديگري موكول شد. نوشاد عالميان از ايران نيز به اين مسابقات دعوت شده بود. چند مسابقه بسكتبال در سطح دانشگا‌ه‌هاي امريكا هم به دليل جلوگيري از گسترش كرونا در ميشيگان لغو شده‌ است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون