• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4577 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۴ بهمن

رييس‌جمهور در مراسم تجديد ميثاق اعضاي دولت با آرمان‌هاي امام راحل:

انتخاب كردن حق مردم است

گروه سياسي 

رييس‌جمهوري مي‌گويد: امام خميني ميزان بودن راي ملت را به عنوان يك شعار مطرح نكرد. حسن روحاني معتقد است كه «هر شخصي مردم را از انتخاب كردن بازداشته و آنها را دلسرد كند، حتما از راه امام (ره) فاصله دارد.» اين نخستين‌بار نيست كه رييس دولت از نحوه برگزاري انتخابات آينده مجلس و همچنين ردصلاحيت‌ها انتقاد مي‌كند.

او هفته گذشته و در نشست با استانداران و فرمانداران دولت دوازدهم هم انتقاداتي جدي نسبت به ردصلاحيت‌ها در انتخابات مجلس يازدهم شوراي اسلامي مطرح كرده بود و از «انتخابات تشريفاتي» به عنوان بزرگ‌ترين خطر براي «دموكراسي و حاكميت ملي» ياد كرده و گفته بود كه «خدا نكند چنين روزي براي كشور ما پيش بيايد.» حسن روحاني در ادامه از بين رفتن «جمهوريت» به عنوان بخش مهمي از نظام سياسي ابراز نگراني كرد و بار ديگر بحث رفراندوم را به ميان كشيده و تاكيد كرد كه «نظام ما روي رفراندوم بنا شده است.»

رييس‌جمهوري كشور روز گذشته در مراسم تجديد ميثاق اعضاي دولت با آرمان‌هاي امام راحل بار ديگر با انتقاد از بسته بودن انتخابات تاكيد كرد كه مردم ولي‌نعمت ما هستند و بايد «همه» در انتخابات شركت كنند. به گزارش ايسنا، رييس دولت دوازدهم در حرم مطهر امام خميني از ‌ايام دهه فجر 57 به عنوان روزهايي تاريخ‌ساز براي كشور ما و همه مسلمانان ياد كرد و گفت: «امام (ره) در اين 10 روز گذار بسيار مهمي را از استبداد و استعمار به مردم‌سالاري و استقلال انجام داد.»

به عقيده رييس‌جمهوري، انقلابي كه پايانش استقرار يك نظام نباشد، بيشتر به آشوب شباهت دارد، اما امام‌(ره) توانست دو يادگار بزرگ براي تاريخ ما به ارمغان بياورد؛ يعني جمهوريت و اسلاميت. او اضافه كرد: «امام به‌ خوبي احساس كرده بود كه با وجود سلطنت، مردم‌سالاري امكان‌پذير نيست.»

روحاني با بيان اينكه «امام (ره) تجربه مشروطه را پيش‌رو داشت كه بعد از آن همه تلاش و تاسيس عدالت‌خانه و شوراي ملي قدم به قدم از حضور مردم كاسته شد و با وجود سلطنت نظام مشروطه‌اي باقي نماند»، ادامه داد: «انتخابات مشروطه به جايي رسيد كه افراد پيش از انتخابات در دربار انتخاب مي‌شدند و فقط تشريفات انتخاباتي در كشور انجام مي‌شد و همه از قبل مي‌دانستند، چه كساني به مجلس شوراي ملي مي‌روند.»

رييس دولت دوازدهم با اشاره به اينكه «امام (ره) به اين نتيجه رسيد كه با وجود سلطنت، مردم‌سالاري امكان‌پذير نيست»، گفت: «در روزهاي اول انقلاب افرادي به امام (ره) پيشنهاد مي‌دادند نظام مشروطه باقي بماند يا عده‌اي از خلافت اسلامي مي‌گفتند اما امام‌(ره) فقط جمهوري اسلامي را پذيرفت. امام خميني‌(ره) پدر اسلام‌خواهي و جمهوري‌خواهي در ايران بود. جمهوريتي كه با اسلاميت پيوند نخورد، باقي نمانده و به ديكتاتوري تبديل مي‌شود.»

به گفته او، امام مي‌دانست عدالت و اصلاح در جامعه و رشد و توسعه بدون حضور مردم امكان‌پذير نيست. او گفت: «امام (ره) اين جمله كه ميزان راي ملت است را به عنوان يك شعار مطرح نكرد، زيرا مي‌دانست اگر مردم در هر صحنه‌اي حضور داشته باشند، پيروزي نهايي همان‌جاست ولي اگر مردم غايب باشند، موفقيتي به دست نخواهيم آورد و اگر هم موفقيتي به دست بياوريم، ماندگار نخواهد بود.»

رييس‌جمهوري با بيان اينكه «امام (ره) تاكيد داشت كه مردم ولي‌نعمت ما هستند و بايد همه در انتخابات شركت كنند»، گفت: «امام (ره) تاكيد داشت كه انتخاب كردن حق مردم است. هر شخصي مردم را از انتخاب كردن باز دارد و نگذارد در ميان سلايق مختلف آنچه مي‌خواهند را برگزينند و هر شخصي مردم را دلسرد كند، حتما از راه امام (ره) فاصله دارد.»

روحاني معتقد است كه «امام (ره) به ما ياد داد كنار مردم مي‌توانيم مردم‌سالاري ديني را پا برجا كنيم. امام‌(ره) به ما آموخت با تكيه بر مردم مي‌توانيم با ابرقدرت‌ها مبارزه كنيم، اما مردم‌سالاري امام (ره) و اسلاميت مورد نظر ايشان فقط به يك انتخابات و يك‌سال و يك روز ختم نمي‌شود. ما هميشه بايد مردم‌خواه باشيم و هميشه در زمينه سياست داخلي و سياست خارجي، سياست اقتصادي و يا سياست فرهنگي به نظرات مردم احترام بگذاريم و نظرات و اعتقادات و تفكرات و سلايق آنها را از ياد نبريم.»

به گفته روحاني، عوامل دين و عدل به دست مردم امكان‌پذير است و شرع از عرف فاصله ندارد و بايد كاري كنيم كه فرهنگ اجتماعي ما در چارچوب مقررات اسلامي همان عرف متشرعه باشد.

رييس‌جمهوري تاكيد كرد: «اگر راه امام (ره) را ادامه دهيم از سخت‌ترين شرايط اقتصادي و سياسي امروز كشور به خوبي عبور مي‌كنيم، مردم برابر تحريم‌هاي بي‌سابقه به خوبي ايستادگي كردند، چون باور دارند ظلم و تجاوز از ناحيه ستمگران است و نظام اسلامي در مسير صحيح و درست قرار دارد و سياست ما نبايد سياست ذلت و تسليم باشد. گرچه ما سياست تنش و تقابل را هم قبول نداريم. مردم مي‌دانند راهي جز استقامت برابر متجاوزان وجود ندارد.»

او در ادامه اظهاراتش از «طرح معامله قرن» به عنوان ننگي بزرگ در تاريخ ياد كرد و آن را تنفرانگيز توصيف كرد. روحاني ادامه داد: «متجاوزان نه‌تنها عليه ايران، بلكه عليه همه مسلمانان به‌ويژه ملت مظلوم فلسطين ظلم مي‌كنند، ما هم راهي جز استقامت و وحدت برابر متجاوز نداريم.»

رييس دولت تدبير و اميد با تاكيد بر اينكه «اگر اميد و وحدت و نشاط را از مردم نگيريم، بي‌ترديد پيروز نهايي خواهيم بود»، ادامه داد: «امام (ره) هيچ‌گاه نسبت به آينده روشن انقلاب نااميد نشد. وقتي در روز سوم و چهارم فروردين 42 در همه خانه‌ها بسته شده بود در خانه امام (ره) به روي طلاب و مردم باز بود. روزي كه امام (ره) را مظلومانه به تركيه و عراق تبعيد كردند، اميد امام(ره) به پيروزي قطع نشد و در روزهاي پرماجراي قبل و بعد از انقلاب، امام (ره) همواره اميدوار بود و گويي اين ندا را شنيد كه «موسي از فرعون نترس كه تو پيروز صحنه نبرد برابر فرعونيان هستي»؛ همين اميد امام‌(ره) در جنگ‌تحميلي و فراز و نشيب‌هاي انقلاب ما را به پيروزي رساند.» به عقيده روحاني «امروز ما به اميد، وحدت و اتحاد نياز داريم و ترديد نداريم تا روزي كه جمهوريت و اسلاميت است، ملت ما در برابر همه توطئه‌ها پيروز مي‌شود.» او ادامه داد: «دولت هم بار ديگر كنار مرقد امام (ره) بزرگوار تعهد مي‌كند كه همه توان خود را براي اجراي فرامين و راه امام (ره) با هدايت‌هاي رهبري به كار گيرد.» رييس‌جمهوري گفت: «مردم ما نشان دادند كه انقلاب و امام (ره) زنده است. مردم با استقبال از پيكر شهيد سليماني و بدرقه بدن او نشان دادند، راه امام (ره) زنده و مسير او پر رهرو است و اسلاميت و جمهوري حضور دارد. مردم نشان دادند كنار كسي كه نشان اقتدار و عزت كشور باشد، قرار مي‌گيرند.» روحاني سخنانش را با تبريك و تهنيت به خاندان بزرگ امام (ره) و يادگار برومندش آيت‌الله سيدحسن خميني به پايان رساند و از خداوند خواست كه آنها را همواره رهرو راه امام (ره) قرار دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون