• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4579 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري:

مردم مأيوس مي‌شوند اگر نقش‌شان در تعيين سرنوشت كمرنگ شود

گروه سياسي

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري ظهر ديروز در اجلاس سراسري روساي دانشكده‌ها و آموزشكده‌هاي دانشگاه فني‌ و حرفه‌اي كشور شركت و سخنراني كرد. اين سخنراني 3 محور داشت. معاون اول رييس‌جمهوري در آغاز اين سخنراني كه در دانشگاه فني و حرفه‌اي دخترانه شريعتي برگزار شد، به انقلاب و مسير تحقق اهداف آن پرداخت و در بخش ديگري از اين سخنراني به مساله تحريم‌ها اشاره كرد؛ تحريم‌هايي بي‌سابقه كه رصدها براي اجرايي شدن آن با شدت و حدت بسياري انجام مي‌شود. جهانگيري در پايان نيز از مسائل و مصايب اقتصادي و همچنين كاركرد و تاثير دانشگاه‌ها و دانشجويان در مسير رسيدن انقلاب به اهدافش سخن گفته است.

در اين مراسم وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز گزارشي از عملكرد مراكز علمي و ارتقاي جايگاه علمي كشور نيز ارايه داد. همچنين جهانگيري از طريق ارتباط زنده تلويزيوني با استان‌هاي اصفهان، فارس، همدان و خراسان جنوبي، فرمان آغاز رونمايي و بهره‌برداري از پروژه‌هاي عمراني، ورزشي، رفاهي و نيروگاه‌هاي خورشيدي دانشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي را در اين استان‌ها صادر كرد.

 

پس از 41 سال هنوز به ‌دنبال تحقق

آرمان‌هاي انقلابيم

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري با تبريك چهل و يكمين سالگرد دهه فجر انقلاب اسلامي، پيروزي انقلاب اسلامي در زمان خود را از بزرگ‌ترين اتفاق‌هاي دنيا توصيف كرد؛ اتفاقي كه با دست خالي اما با اتحاد، هماهنگي و انسجام و البته با رهبري امام خميني (ره) منجر به پيروزي يك انقلاب بزرگ مردمي در قرن بيستم شد. به گزارش ايسنا، او با برشمردن آزادي، استقلال، پيشرفت و حاكميت قانون به عنوان مطالبات و خواسته‌هاي مردم از اين انقلاب يادآور شد كه «امروز پس از 41 سال از پيروزي انقلاب اسلامي همچنان به‌دنبال تحقق همان آرمان‌ها هستيم و اين مسير بايد نسل به نسل ادامه پيدا كند تا اين آرمان‌ها به‌طور كامل محقق شود.» معاون اول رييس‌جمهوري در بخش ديگري از اين سخنراني، اشاره‌اي تلويحي به انتخابات و شرايط رقابت ميان دو جناح سياسي داشت كه به باور بسياري از ناظران عملا منجر به كوتاه شدن دست اصلاح‌طلبان از حضور در انتخابات با كانديداهاي مدنظرشان شده‌است. جهانگيري با تاكيد بر اينكه مردم بايد بتوانند در تعيين سرنوشت خود موثر باشند و احساس كنند كه روزبه‌روز دسترسي بيشتري به آرمان‌هاي نظام و انقلاب اسلامي پيدا مي‌كنيم، گفت: «مردم بايد احساس كنند كه نقش آنها در اداره كشور تعيين‌كننده است و اگر خداي ناكرده اين احساس در مردم ايجاد شود كه حركت به‌سمت آزادي و نقش مردم در تعيين سرنوشت‌شان كمرنگ شده، مأيوس مي‌شوند و احساس مي‌كنند كه از آرمان‌هاي اوليه نظام و انقلاب فاصله گرفته‌ايم.» جهانگيري در ادامه به استقلال كشور كه يكي از شعارهاي اصلي انقلاب بود، اشاره و تاكيد كرد كه استقلال ابعاد مختلفي دارد. او تصريح كرد: «از ابتداي شروع انقلاب اسلامي اين موضوع مطرح بود كه مداخلات خارجي نبايد در كشور وجود داشته باشد و بدون حضور خارجي‌ها اقتصاد كشور بايد بتواند روي پاي خود بايستد. دانشگاه‌هاي كشور به عنوان مهم‌ترين مراكز تحقيقي و پژوهشي بايد اين مطالب را آسيب‌شناسي كنند كه چقدر در تحقق آرمان‌هاي انقلاب و نظام موفق بوده‌ايم و نقاط ضعف و كاستي‌ها كجا بوده‌است.»

 

روايت جهانگيري از رصد كشتي‌هاي نفتكش

جهانگيري با اشاره به فشارها، جنگ 8 ساله و اتفاقات فضاي بين‌المللي در 40 سال اخير تشريح كرد: «كشور امروز گرفتار سخت‌ترين و بي‌سابقه‌ترين تحريم‌هايي است كه امريكا در طول تاريخ عليه يك كشور اعمال كرده است. گاهي به نظر مي‌رسد كه سخت‌ترين تحريم‌ها، تحريم‌هايي هستند كه مصوبه شوراي امنيت دارد؛ چرا كه تمام كشورها ملزم به همراهي با اين تحريم‌ها هستند.» او در عين حال ادامه داد: «برخي تحريم‌ها ممكن است از سوي امريكا، اتحاديه اروپا يا شوراي امنيت باشد و اينكه چه كسي يا سازماني پيگيري اجراي تحريم را دنبال مي‌كند، از اهميت فراواني برخوردار است. گاهي يك كشور تحريم مي‌شود اما تحريم به صورت جدي پيگيري نمي‌شود.»

معاون اول رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه فروش نفت ايران از ابتداي انقلاب و از سال 59 تحريم بوده، خاطرنشان كرد: «با وجود اين تحريم‌ها هيچ‌گاه مانعي جدي براي فروش نفت وجود نداشته، زيرا اگرچه برخي كشورها خريدار نفت ما نبودند اما ده‌ها و صدها مشتري ديگر نفت ما را مي‌خريدند و هيچ‌كس هم متعرض آنها نمي‌شد.» او گفت: «اما امروز با نوعي از تحريم‌هاي امريكا روبه‌رو هستيم كه تقريبا بزرگ‌ترين و قوي‌ترين پيگيري‌ها براي اجراي‌شان در سراسر دنيا دنبال مي‌شود تا جايي كه حتي يك كشتي نفتي را رصد مي‌كنند و با مقامات كشورهاي مقصد حركت كشتي تماس مي‌گيرند و دخالت‌هايي را اعمال مي‌كنند.»

 

واردات دارو از كانال مالي سوييس تبليغاتي است

جهانگيري از تحريم‌هاي امريكا عليه ملت ايران به عنوان تحريم‌هايي بي‌سابقه ياد كرد و افزود: «امريكا دروغ مي‌گويد كه محدوديتي براي واردات دارو و مواد غذايي به كشورمان اعمال نكرده است. وقتي مي‌خواهيم از ميلياردها دلار پول خودمان كه در كشورهاي مختلف داريم، يك دلار براي خريد دارو و مواد غذايي جابه‌جا كنيم، امريكا اجازه نمي‌دهد.» او واردات دارو از كانال مالي سوييس را موضوعي تبليغاتي توصيف كرد و گفت: «اينكه براي واردات 2 ميليون دلار دارو از طريق كانال مالي سوييس اجازه داده مي‌شود يعني اقتصاد بزرگ و كشور ما را به درستي نشناخته‌اند. ميزان واردات دارو به ايران فقط در سال جاري بيش از 3 ميليارد دلار بوده كه براي آن پول پرداخت كرده و واردات انجام داده‌ايم.» معاون اول رييس‌جمهوري اضافه كرد: «در همين شرايط تحريم، حجم تجارت ايران با دنيا در 10 ماهه ابتدايي سال جاري بيش از 70 ميليارد دلار بوده است و اين يعني اقتصاد بزرگي مانند ايران را نمي‌توان حبس كرد.»

 

اگر فشار عليه ملت ايران وجود نداشت...

در بخش ديگر اين سخنراني، جهانگيري به دستاوردهاي كشور در بخش‌هاي مختلف كه در 40 سال اخير محقق شده، پرداخت. او با طرح اين پرسش كه امريكا بايد از خود بپرسد اقتصاد ايران كه جزو 20 اقتصاد برتر دنياست، چگونه اداره مي‌شود گفت: با پيشرفت‌ها و دستاوردهاي حاصل شده مجموعه بزرگي از كالاهاي صنعتي در كشور توليد و به اقصي نقاط دنيا صادر مي‌شود و اداره كشور از طريق ارز حاصل از اين صادرات صورت مي‌گيرد. معاون اول رييس‌جمهوري با تاكيد بر اينكه بايد بتوانيم اداره كشور را بدون اتكا به نفت دنبال كنيم، گفت: «كشورهايي كه توسعه خود را بر مبناي منابع طبيعي قرار داده‌اند جز موارد استثنا مانند نروژ نتوانسته‌اند از روند مناسبي در توسعه برخوردار باشند و بيشتر مصرف‌كننده بوده‌اند.» او با اشاره به سابقه ايجاد حساب ذخيره ارزي و تبديل آن به صندوق توسعه ملي افزود: «اگر شرايط فروش نفت خوب بود، طبق برنامه بايد 36 درصد از درآمد نفت به صندوق توسعه ملي واريز مي‌شد و بخشي از اين درآمد نيز در بودجه دولت قرار مي‌گرفت و به مرور سهم اين صندوق افزايش پيدا مي‌كرد تا سهم درآمدهاي نفتي در بودجه كمتر شود.» جهانگيري در پايان با تاكيد بر اينكه اتفاق‌ها و تحول‌هاي مهمي در توانمندي و كيفيت نيروي انساني و نحوه اجراي پروژه‌هاي صنعتي كشور رخ داده، گفت: «اگر مزاحمت‌ها، موانع و فشار عليه ملت ايران وجود نداشت، قطعا‌ امروز موقعيت برتري از بسياري از كشورهاي مدعي در زمينه توسعه داشتيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون