• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4579 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۶ بهمن

خبر

ظريف: كنار چين ايستاده‌ايم

محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه ايران صبح سه‌شنبه در توييتي به زبان چيني در صفحه توييترش با اشاره به تماس تلفني روز دوشنبه با «وانگ يي» همتاي چيني در پي شيوع ويروس كرونا نوشت: در گفت‌وگوي تلفني با دوست خوبم، وانگ يي، وزير خارجه چين از اقدامات موفقيت‌آميز چين براي مبارزه با بيماري همه‌گير(كرونا) قدرداني كردم. چين نه ‌تنها از وخيم‌تر شدن وضعيت در داخل اين كشور جلوگيري كرد بلكه مانع از گسترش و شيوع اين بيماري همه‌گير در ديگر نقاط جهان شد. ظريف با بيان اينكه ما بهره‌برداري ايالات متحده امريكا از اين خطر را محكوم مي‌كنيم، يادآور شد: چين قطعا مسووليت‌پذيرتر و موفق‌تر از امريكا در كنترل آنفلوآنزاي خوكي در سال ۲۰۰۹ عمل كرده است. او در توييتي ديگر با بيان اينكه ايراني‌ها مي‌گويند:«بني‌آدم اعضاي يكديگرند، كه در آفرينش ز يك گوهرند، چو عضوي به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار» تصريح كرد: ايران قاطعانه از چين حمايت كرده و در كنار آن ايستاده است. چانگ هوا، سفير جمهوري خلق چين در ايران در واكنش به توييت‌هاي چيني صبح امروز ظريف در توييتي نوشت: من از وزير امور خارجه ظريف به دليل ابراز حمايتش از مردم چين به زبان چيني صميمانه تشكر مي‌كنم.

ايرج مسجدي:

ايران از گفت ‌و گو با عربستان استقبال مي‌كند

سفير كشورمان در بغداد تاكيد كرد: ايران تمايل دارد كه در اسرع وقت اختلافات خود با امارات و عربستان را حل كند. به گزارش ايسنا ايرج مسجدي، سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در گفت‌وگو با خبرگزاري رسمي عراق(واع) گفت: تهران از تلاش‌هاي عراق كه در راستاي حل اختلافات ميان ايران و عربستان و مسائل منطقه است، استقبال مي‌كند. دولت بغداد نقش سازنده‌اي در منطقه ايفا كرد و ما از هر گونه تلاش كه در راستاي كاهش تنش است، استقبال مي‌كنيم. سفير كشورمان در بغداد تاكيد كرد: ايران تمايل دارد كه در اسرع وقت اختلافات خود با امارات و عربستان را حل كند. دولت ايران از هر گونه تلاش عراق يا هر كشور ديگر منطقه كه در راستاي حل اين مشكلات است، استقبال مي‌كند. او در رابطه با حمله موشكي ايران به پايگاه امريكايي عين‌الاسد گفت: هدف قرار دادن نيروهاي امريكايي در پايگاه عين الاسد، اقدام به مثل بود زيرا امريكا با به كارگيري پايگاه‌هاي خود در منطقه، شهيد سليماني و المهندس را در خاك عراق ترور كرد بنابراين هدف قرار دادن پايگاه عين‌الاسد از سوي ايران نقض حاكميت عراق نبود.

آبه‌شينزو، نخست‌وزير ژاپن :

در عمليات امريكايي در خاورميانه شركت نمي‌كنيم

نخست‌وزير ژاپن با تشريح مواضع نيروهاي اين كشور در غرب آسيا گفت، نيروهاي ژاپني در هيچ عمليات نظامي تحت نظارت امريكا شركت نكرده و اطلاعاتي نيز با نيروهاي امريكايي به اشتراك نمي‌گذارند. «آبه شينزو» نخست‌وزير ژاپن روز سه‌شنبه درباره نحوه حضور نيروهاي اين كشور در منطقه گفت، يگاني از نيروي دريايي اين كشور كه هم‌اكنون در غرب آسيا مستقر است در هيچگونه عمليات ارتش امريكا شركت نخواهد كرد. به نوشته نشريه «ديپلمات» نخست‌وزير ژاپن در نشست كميته بودجه مجلس نمايندگان اين كشور گفت:«در حالي كه يگان ما هر روز يك ‌بار اطلاعاتي را در اختيار ارتش ايالات متحده قرار مي‌دهد اما در عمليات نظامي تحت نظارت اين كشور شركت نخواهد كرد.» آبه در پاسخ به سوالي درباره نحوه همكاري نيروهاي كشورش با كشتي‌هاي جنگي امريكا مستقر در منطقه در صورت مشاهده كشتي مظنون گفت كه در چنين حالتي يك ناوشكن ژاپني مي‌تواند با يك كشتي جنگي امريكا ارتباط مستقيم برقرار كند اما اطلاعاتي كه مي‌تواند به عنوان مشاركت در يك عمليات نظامي امريكا در نظر گرفته شود را به اشتراك نمي‌گذارد. بر اساس اين گزارش، يك ناوشكن ژاپني روز يكشنبه پايگاه خود در استان «كاناگاوا» را به مقصد غرب آسيا ترك كرد تا به اولين ماموريت جمع‌آوري اطلاعات نيروهاي ژاپني در خارج از كشور بپيوندد. قرار است، كشتي جنگي «تاكانامي» نيز اواخر فوريه(اسفند) به اين ماموريت بپيوندد. در ۲۰ ژانويه(۳۰دي) اين كشور دو فروند هواپيماي تجسسي نيز به منطقه اعزام كرد. دولت ژاپن اعلام كرده اين ماموريت به منظور اطمينان از ايمني حمل و نقل تجاري مرتبط با ژاپن در منطقه است.

احضار سفير سعودي به وزارت خارجه دانمارك

وزير خارجه دانمارك با غيرقابل قبول توصيف كردن موضوع جاسوسي عربستان در اين كشور، خبر داد كه سفير عربستان سعودي احضار شده است. به گزارش خبرآنلاين يپ كوفود، وزير امور خارجه دانمارك شامگاه دوشنبه اعلام كرد كه اين كشور، سفير عربستان سعودي را به دليل موضوع جاسوسي احضار و اعتراض خود را ابراز كرده است. او در پيامي در توييتر، موضوع جاسوسي عربستان در اين كشور را خطرناك و كاملا غيرقابل قبول توصيف كرد. وزير امور خارجه دانمارك در اين پيام توييتري افزود كه هيات ديپلماتيك دانمارك در رياض نيز مراتب اعتراض اين كشور را به سعودي‌ها ابراز كرده است. روز دوشنبه مقام‌هاي امنيتي دانمارك اعلام كردند 3 عضو يك گروه جدايي‌طلب ايراني روز دوشنبه به ظن جاسوسي در اين كشور براي عربستان سعودي بازداشت شدند. فين بورش اندرسن، رييس سرويس اطلاعاتي دانمارك روز دوشنبه در جريان يك كنفرانس خبري تصريح كرد: بر اساس تحقيقات انجام شده اين 3 تن طي سال‌هاي ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ به نفع دستگاه اطلاعاتي عربستان سعودي جاسوسي مي‌كردند. دفتر دادستان كل هلند روز دوشنبه از بازداشت يك فرد ايراني‌الاصل به ظن تلاش براي انجام حمله تروريستي در ايران خبر داد. به نوشته پايگاه هلندي «ان‌.او‌.اس» نيروهاي امنيتي هلند معتقدند كه اين فرد با همكاري چند نفر ديگر در حال برنامه‌ريزي بوده‌اند تا در ايران يك حمله تروريستي انجام دهند. اين فرد كه حدودا ۴۰ ساله است و نامش اعلام نشده از «اعضاي فعال» گروهك تروريستي «الاهوازيه» توصيف شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون