• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

قشم و اخراج از يونسكو

جزيره قشم با وسعت هزار و 500 كيلومترمربع از نظر موقعيت جغرافيايي در جنوب استان هرمزگان و در تنگه هرمز واقع شده است. اين جزيره بر اساس تقسيمات كشوري ۶۹ شهر و روستا دارد و مساحت آن را حدود ۵ برابر بحرين تخمين زده‌اند. جزيره از شمال به بندرعباس، از مركز به بخش خمير و قسمتي از شهرستان بندرلنگه، از جنوب به جزيره هنگام، از شمال شرقي به جزيره هرمز، از شرق به جزيره لارك و از جنوب غربي به 3 جزيره تنب بزرگ، تنب كوچك و ابوموسي محدود مي‌شود.

حدود و ثغور اين جزيره دلفين مانند را مي‌توان در مجموعه‌اي از عبارات تفصيلي جست‌وجو كرد: بزرگ‌ترين جزيره ايران، بزرگ‌ترين جزيره غيرمستقل دنيا، بزرگ‌ترين جزيره خليج‌فارس، بزرگ‌تر از ۲۲ كشور جهان، شاخص‌ترين پارك زمين‌شناسي طبيعي(ژئوپارك) ايران زمين و در نهايت جزيره‌اي با طويل‌ترين غارهاي نمكي دنيا. جالب است كه به تازگي همين غار نمكي به عنوان ژئوسايتي از ژئوپارك قشم خبرساز شده است.برخي از فعالان حوزه گردشگري و محيط زيست، عمليات ساخت مزرعه پرورش ميگو را كه بنا دارد با فاصله‌اي ۶ كيلومتري از اين اثر طبيعي فعاليت كند، نگران‌كننده توصيف كرده و آن را مخرب از نظر تاثيرگذاري در حريم ميراث طبيعي ملي و جهاني «غار نمكي» مي‌دانند.

در برخي خبرها حتي به خطر خروج ژئوپارك قشم از فهرست جهاني يونسكو نيز اشاره شده است. در سال 1391، نه سايت در جزيره قشم به عنوان اثر طبيعي به ثبت ملي رسيده‌اند. گنبد نمكي نمكدان قشم، تنها گنبد نمكي در اين جزيره است كه قطر آن بين ۶ الي ۷ كيلومتر تخمين زده شده و در فهرست آثار ثبتي ملي نيز هست. در بخش جنوبي اين گنبد، غارهاي نمكي زيبايي وجود دارد كه ارتفاع برخي از آنها نزديك ۲۰ متر است. سقف غار پوشيده از قنديل‌هاي فراوان و در ذيل آن هم آب زيرزميني دايمي جاري است.

يونسكو يك بار ارزيابي انجام داده و ما را از شبكه به دليل عدم رعايت استانداردها اخراج كرده‌اند. وقتي لوگو يونسكو در كنار سايت‌هاي ژئوپارك قرار مي‌گيرد به گردشگران اين را مي‌گويد كه اين سايت بر اساس استانداردهاي جهاني يونسكو مشغول به كار است بنابراين گردشگران هم ترغيب مي‌شوند كه اين مناطق را از نزديك ببينند. اما اگر استانداردها رعايت نشود، بازرسان دوره‌اي ممكن است مجددا ما را از شبكه اخراج كنند.

روزنامه اعتماد براي بررسي بيش‌تر اين موضوع، تلاش كرده كه ديدگاه‌هاي مختلف را در اين گزارش منعكس كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون