انتظار بيپايان براي خريد بليت
بليتفروشي دربي
ليگ برتر فوتبال ايران با حدود يك ماه تاخير برگزار شد تا برخي اصول اوليه استانداردسازي ورزشگاهها و همچنين بستر بليتفروشي الكترونيك فراهم شود. با گذشت تنها دو هفته از ليگ برتر محرز شد كه نه ورزشگاهها تغييري كردهاند و نه در بليتفروشي پيشرفتي صورت گرفته است. قرار بود ورزشگاهها مجهز به دوربين مداربسته شوند و با شمارهگذاري صندليها، نه تنها هواداران مشكلي براي ورود و نشستن روي صندلي خريداري شدهشان نداشته باشند، بلكه هواداران متخلف هم شناسايي شوند و از ورود مجدد آنها به ورزشگاه جلوگيري شود. تمام اينها افسانهاي بيش نبود و اكنون شاهد اين هستيم كه در مهمترين مسابقه فصل بليتفروشي اينترنتي مسابقه دچار مشكل و سايت از دسترس هواداران خارج شده است. در سالهاي اخير چگونگي سپردن بليتفروشي به برخي شركتها و سهم بسيار زياد آنها از فروش بليت يكي از سوژههاي اصلي برنامه 90 بود. با تعطيلي برنامه 90، فوتبال برتر كه جايگزين برنامه فردوسيپور شده در اين مورد سكوت كرده و پيگيري خاصي نكرده است.
سه روز پيش از برگزاري دربي تهران، باشگاه پرسپوليس به عنوان ميزبان اين ديدار اعلام كرد بليتفروشي مسابقه آغاز شده، اما پس از آغاز اين فرآيند، تلاشها براي تهيه بليت بينتيجه مانده است. از ساعت 8 صبح روز گذشته تا زمان نگارش اين گزارش، بسياري از كاربران در لحظه ورود به سيستم، با ارور «خطاي سيستمي» مواجه شدهاند و كمتر كسي موفق به خريد بليت شده است. با اين حال تلاشهاي بسيار براي ورود به حساب كاربري، يك تصوير جالب را مخابره ميكند و آن هم «رزرو» بسياري از صندليهاست. به نظر ميرسد چند نفري هم كه موفق به رزرو ابتدايي صندلي شدهاند، از پرداخت وجه ناكام مانده يا نتوانستهاند ديگر مراحل را به پايان برسانند. گويا دليل اينكه سامانه بليتفروشي از كار افتاده است، استقبال چشمگير هواداران براي خريد بليت بوده است. عجيب است مسوولان سايتي كه ميدانند قرار است در چنين ديدارهاي مهمي با چنين حجمي از مخاطب روبهرو خواهند شد، هيچ تمهيدي براي جلوگيري از بروز چنين خطايي نينديشيدهاند. معاون اقتصادي باشگاه پرسپوليس در اين مورد گفت: «به ما گفته شده مشكل اين سايت در عرضه بليت به خاطر بروز مشكل در درگاه پرداخت يكي از بانكهاست. متاسفانه اين مشكل يا هر مشكل ديگري اعم از استقبال قابل توجه هواداران كه وجود دارد از سوي سايت بليتفروشي مرتفع نشده و مديران ارشد شركت توسعه و تجهيز قول مرتفع شدن آن را دادهاند.» اين اولين ديداري نيست كه سايت فروش بليت مسابقات ليگ برتر دچار اختلال ميشود و تقريبا در تمام ديدارهاي مهم اين فصل شاهد بروز چنين مشكلي بودهايم. پهناي باند اين سايت بسيار محدود است و گويا در شرايطي كه رقابتي وجود ندارد، مسوولان دليلي هم نميبينند تا اين مشكل را مرتفع كنند. هواداران بايد ساعتهاي متمادي اين سايت را رفرش كنند تا شايد بالاخره از ارور «در انتظار صف» خارج شوند و وارد مرحله ثبتنام شوند. در اين مرحله هم سايت اصطلاحا داون ميشود و هيچ كاري نميتوان در آن انجام داد. خبرنگار «اعتماد» بعد از اينكه موفق شد پس از ساعتها تلاش از اين دو مرحله ابتدايي عبور كند، در مرحله انتخاب صندلي مجددا دچار مشكل و با خطاي «قطع ارتباط با سرور» مواجه شد. نكته عجيب اينجاست كه صندلي انتخاب شده توسط خبرنگار ما تا يك ساعت براي ديگران غيرقابل رزرو بود. بعد از اينكه بالاخره ارتباط با سرور برقرار شود، مرحله پرداخت پول است كه اين مورد هم در اوج شگفتي دردسرساز است، چراكه پول از حساب كسر ميشود، اما زماني كه براي دريافت كد رهگيري با سايت بازگردانده شويد، با خطا مواجه ميشويد و اعلام ميشود ظرف 72 ساعت در صورت كسر وجه، پول به حساب شما بازگردانده ميشود. اين سايت هيچ پشتيباني پاسخگويي ندارد و اگر بعد از چندين بار تماس كه با اشغال بودن خط همراه است موفق به برقراري ارتباط شويد، خواهيد ديد كه اپراتور پشت خط تنها كاري كه ميكند برداشتن تلفن و سپس قطع كردن آن است. البته اگر تمام مراحل به درستي انجام شود و نهايتا موفق به خريد بليت و دريافت كد رهگيري شويد، هيچ تضميني نيست كه موفق به عبور از گيت ورزشگاه آزادي شويد. شاهد اين موضوع حدود ده هزار هواداري هستند كه در دربي رفت بليت خريدند و موفق به ورود به ورزشگاه نشدند. اين مشكل تقريبا در تمام ديدارهاي حساس و پرتماشاگر ديده ميشود و تاكنون هيچ نهادي به اين موضوع ورود نكرده. اگر بليتفروشي بيش از ظرفيت انجام شده، سايت فروشنده بليت بايد پاسخگو باشد و اگر بليت به تعداد فروخته شده، نيروي انتظامي و حراست وزارت ورزش كه مسوول چك كردن ورود هواداران به ورزشگاه هستند بايد پاسخگو باشند. از ديگر مشكلات بليتفروشي اين مسابقه اين است كه 12هزار صندلي قرار است خالي بماند. در دربي سالهاي گذشته حدود 4 تا 5 هزار صندلي خالي گذاشته ميشد، مشخص نيست به چه دليلي بايد 12 هزار صندلي خالي بماند.