• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4581 -
  • ۱۳۹۸ شنبه ۱۹ بهمن

خبر

اتحاد نابخشودني

توماس كمريخ، رييس دولت محلي ايالت تورينگن در آلمان روز پنجشنبه تنها ۲۴ ساعت پس از انتخابش به اين مقام از سمت خود استعفا داد. انتخاب توماس كمريخ كه روز چهارشنبه با حمايت حزب راست افراطي «آلترناتيو براي آلمان» صورت گرفت اعتراض‌هاي زيادي را در اين كشور برانگيخت. آنگلا مركل، صدراعظم آلمان ائتلاف احزاب دموكرات مسيحي و دموكرات آزاد با راستگرايان افراطي در ايالت تورينگن را «اقدامي نابخشودني» توصيف كرده بود. توماس كمريخ روز پنجشنبه اعلام كرد كه در ايالت تورينگن انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد. او گفت: «ما مي‌خواهيم انتخابات جديد برگزار شود تا تابوي حمايت حزب «آلترناتيو براي آلمان» شكسته شود.» به گزارش يورو‌نيوز، در جريان راي‌گيري براي انتخاب توماس كمريخ كه نامزد حزب دموكرات آزاد بود براي اولين‌بار از زمان جنگ جهاني دوم تاكنون احزاب ديگر با راستگرايان افراطي ائتلاف كردند. صدراعظم آلمان از شكل‌گيري اين ائتلاف در ايالت تورينگن به عنوان «روزي بد براي دموكراسي» ياد كرد. آنگلا مركل همچنين خواستار ابطال نتيجه راي‌گيري و تكرار آن شده بود.

 

سفر مقامات جنبش فتح به منطقه غزه

دو عضو كميته مركزي جنبش فتح فلسطين صبح روز جمعه با عبور از گذرگاه «بيت حانون» وارد منطقه غزه شدند. به گزارش فارس و به نقل از خبرگزاري صفا، «روحي فتوح» عضو كميته مركزي فتح و «اسماعيل جبر» مشاور امور امنيتي «محمود عباس» دو عضو جنبش فتح بودند كه روز گذشته وارد نوار غزه شدند.

تاكنون خبري از اينكه اين دو تن با كدام‌يك از مقامات حماس و ديگر گروه‌هاي فلسطيني در غزه ديدار كرده‌اند؛ منتشر نشده است. پيش از اين قرار بود در پي اعلام طرح «معامله قرن» سران فتح و حماس نشستي روز چهارشنبه در غزه داشته باشند اما جنبش فتح بهانه آورد كه حماس با انجام آن موافقت نكرده و بنابراين اين سفر به تعويق افتاده است؛ ادعايي كه با واكنش تند حماس مواجه شد و «فوزي برهوم» سخنگوي اين جنبش اعلام كرد كه مقامات حماس موافقت كامل خود را به اطلاع مقامات فتح رسانده‌ بودند. رييس‌جمهور امريكا سه‌شنبه هفته پيش در كنفرانسي مطبوعاتي از طرح معامله قرن رونمايي كرد و عباس و هنيه پس از آن در تماسي تلفني بر وحدت ملي تاكيد كرده بودند.

از سوي ديگر سفر دو مقام فتح به غزه در شرايطي صورت مي‌گيرد كه كرانه باختري و قدس طي روزهاي گذشته شاهد درگيري‌هاي شديد ميان جوانان فلسطيني با صهيونيست‌ها بود و تاكنون چهار فلسطيني شهيد و بيش از ۱۶ مامور صهيونيستي زخمي شده‌اند؛ رخدادهايي كه با حمايت حماس و جهاد اسلامي از مبارزه فلسطيني‌ها همراه شده است.

 

دشنام با چاشني روابط تجاري

بنيامين نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در يك نشست حزبي، «رجيب طيب اردوغان» را به سخره گرفت. به گزارش فارس و به نقل از روزنامه جروزالم پست، نتانياهو در نشست حزب «ليكود» در شهر «رعنانا» به طعنه گفته است: «اين‌طور كه معلوم است ديگر هيچ اسراييلي به تركيه سفر نخواهد كرد.» او با اشاره به سخنان ضد اسراييلي اردوغان گفته است: «او پيش از اين هر سه ساعت يك بار از من به عنوان هيتلر ياد مي‌كرد و الان هر شش ساعت يك بار اين كار را مي‌كند اما به شكر خدا تجارت ميان اسراييل و تركيه افزايش يافته است.»

اردوغان پيش از اين در واكنش به معامله قرن، گفته بود: «رها كردن قدس در پنجه‌هاي خونين اسراييل، بزرگ‌ترين شرارت در تمام بشريت است. ما اجازه نمي‌دهيم فلسطيني‌ها در سرزمين مادري خود به بردگي گرفته شوند.»

در مرداد ماه گذشته نيز «يسراييل كاتص» وزير خارجه رژيم صهيونيستي مدعي شده بود كه به‌رغم حملات اردوغان عليه اين رژيم برخي اطرافيان وي سودهاي فراواني از معاملات تجاري ميان تركيه و اسراييل مي‌برند.

 

كشور در بن‌بست واقعي است

نخست‌وزير مكلف لبنان با اشاره به اينكه اين كشور در «بن‌بستي واقعي» است، همبستگي و همكاري براي عبور از اين مرحله حساس و خطرناك را خواستار شد.

به گزارش ايسنا و به نقل از سايت النشره، حسان دياب، نخست‌وزير مكلف لبنان روز گذشته در ديدار با جمعي از بازرگانان لبناني با تاكيد بر اهميت نقش لبناني‌هاي مقيم خارج و بازرگانان اين كشور در كمك به لبنان براي عبور از مرحله كنوني اظهار كرد: متاسفانه امروز لبنان با بحراني واقعي روبه‌روست كه بايد براي عبور از آن با يكديگر همكاري كنيم.

نخست‌وزير مكلف لبنان در ادامه گفت: ما امروز با بحران‌هاي متعددي مواجه هستيم كه آنها را از سياست‌هايي كه پيش‌تر اتخاذ شده بودند، به ارث برده‌ايم.دياب افزود: امروز يك ديوار در مقابل ماست و راه‌حل آن تخريب اين ديوار است كه لبنان را تحت فشار قرار داده و فعاليت‌هاي اقتصادي آن را تعطيل كرده و موجب بحران‌هاي اجتماعي و معيشتي‌ و نيز بيكاري و كمبود شديد نقدينگي شده است، امكانات دولت به‌شدت اندك است و به همين دليل ما بايد با امكانات موجود تمام تلاش‌مان را براي ايجاد تغييراتي به كار ببنديم. وي ادامه داد: در اين مرحله حساس نقش شما در كمك به كشورتان نقشي اساسي است ما روي اين نقش حساب باز مي‌كنيم، چرا كه در صورت فروپاشي لبنان، همه بدون استثنا چه لبناني‌هاي داخلي و چه ساكن خارج و چه شهروندان عادي يا بازرگانان و نهادهاي اقتصادي كوچك و بزرگ هزينه آن را پرداخت خواهند كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون