• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4584 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۳ بهمن

مراسم راهپيمايي گراميداشت سالروز 22 بهمن در سراسر كشور برگزار شد

ما همه با هم هستيم

راهپيمايي 22 بهمن همچون سال‌هاي گذشته با حضور چشمگير آحاد ملت ايران در سراسر كشور برگزار شد.

چهل و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي كه مصادف شد با چهلمين روز از شهادت سردار قاسم سليماني و با گراميداشت ياد سردار سليماني و بيانيه سپاه پاسداران آغاز شد.

در بخشي از اين بيانيه آمده است: «۲۲ بهمن ماه
در هر سال فرصت مجددي براي بازخواني چرايي و چگونگي پيدايش، پيروزي و تداوم انقلاب شكوهمند اسلامي و دستاوردهاي آن و واكاوي رمز ماندگاري و تاثيرگذاري شگفت‌انگيز اين پديده معجزگون تاريخ معاصر به شمار مي‌رود.»

اين بيانيه وحدت و يكپارچگي در سايه آرمان‌هاي انقلابي و حول محور استقلال و امنيت ملي را رمز پيروزي و پيش‌روندگي آرماني و حيرت‌آور انقلاب، نظام و ملت ايران قلمداد و با برشماري فهرست شكست‌هاي پي‌درپي نظام سلطه و صهيونيسم به سركردگي امريكا عنوان كرده است: «شكست‌هاي نظامي وحيثيتي امريكا در سال جاري در ماجراي پهپاد جاسوسي راهبردي، انهدام پايگاه نظامي عين‌الاسد كنار به گل نشستن ماشين جنگي جنگ‌هاي نيابتي، ناكامي پروژه نفوذ و براندازي با فرمول اغتشاش و آشوب طلبي و نيز اقدام رييس‌جمهوري منفور ايالات متحده در رونمايي از طرح ظالمانه معامله قرن، نشان از اقتدار و ظرفيت‌هاي عظيم و متراكم انقلاب اسلامي و گفتمان مقاومت و غلبه بر راهبردها و سياست‌هاي نظام سلطه و صهيونيسم در منطقه است.»

فارغ از بيانيه سپاه پاسداران اما در راهپيمايي روز گذشته مانند هر سال شاهد حضور بسياري از مسوولان دولتي، از رييس‌جمهوري و سران دو قوه ديگر گرفته تا نمايندگان مجلس و مسوولان لشكري و كشوري بوديم. مسوولاني كه فارغ از جناح‌بندي سياسي، دوشادوش ملت در اين راهپيمايي شركت كردند و يك‌صدا با آنان شعار وحدت و يكپارچگي مقابل دشمن سر دادند. اين نوبت البته يك نكته ديگر نيز تقريبا در تمامي اظهارنظرها و موضع‌گيري‌ها تكرار شد و آن چيزي نبود مگر دعوت از مردم براي شركت در انتخابات يازدهمين دوره مجلس.

در اين ميان علي ربيعي، سخنگوي دولت در حاشيه راهپيمايي 22 بهمن ضمن تاكيد بر تاثيرات تحريم‌ها و فشار اقتصادي ناشي از آن بر زندگي مردم گفت: «اصل استقلال و حضور پرشور مردم منجر به كاهش فشار مي‌شود. آنها هر زمان مردم ما را ببينند فشارها كمتر مي‌شود. امسال راهپيمايي ۲۲ بهمن يك معناي اين گونه دارد.»

از ديگر مسوولاني كه در اين راهپيمايي حضور داشت، عباسعلي كدخدايي،قائم مقام دبير و البته سخنگوي شوراي نگهبان بود. عباسعلي كدخدايي در اظهارات خود، ضمن آنكه 22 بهمن را روز پيروزي اراده مردم براي پي‌ريزي نظام اسلامي دانست، عنوان كرد: «به لطف خداوند و با پشتيباني مردم چهل و يكمين سال را هم پشت سر گذاشتيم، اگرچه مشكلاتي هم بوده است و دشمنان هميشه درصدد ضربه زدن به انقلاب اسلامي و منافع ملي مردم بوده‌اند اما خوشبختانه با پشتيباني‌هاي مردم و با تبعيت از منويات رهبر معظم انقلاب همچنان انقلاب به پيش است.»

سردار پاسدار علي فدوي، جانشين فرمانده كل سپاه، سردار رمضان شريف سخنگوي سپاه پاسداران، سرلشكر باقري، رييس ستاد كل نيروهاي مسلح نيز از جمله مقامات نظامي بودند كه در اين راهپيمايي شركت كردند.

با تمامي اين تفاسير اما به هر حال، آنچه با اين مقدمه در ادامه مي‌خوانيد، اظهارات برخي مسوولان ارشد كشور است درحاشيه راهپيمايي مراسم گراميداشت سالروز 22 بهمن‌ماه.

 


مردم ايران مشت محكمي به دهان امريكا زدند

آيت‌الله ناصر مكارم ‌شيرازي، مرجع تقليد شيعيان: «حضور مردم در راهپيمايي گراميداشت سالروز 22 بهمن‌ماه امسال مشت محكمي بر دهان دشمنان و نشان‌دهنده وفاداري آنان به نظام اسلامي و ارزش‌ها است. حضور حماسي و گسترده مردم در راهپيمايي يوم‌الله 22 بهمن و مراسم گراميداشت سالروز پيروزي انقلاب، جاي بسي تقدير و تشكر است. ملت شريف ايران با اين حضور برگ زرين ديگري بر افتخارات خود افزودند.

مردم ايران نشان دادند كه به تبليغات فاسد دشمنان توجه نمي‌كنند و در واقع مشت محكمي بر دهان امريكا زدند.»

 

مسوولان قدر اين ملت را بدانند

آيت‌الله جوادي آملي، مرجع تقليد شيعيان: «خداوند را شاكريم كه اين راهپيمايي عظيم با حضور گسترده مردم به‌مناسبت گراميداشت فرارسيدن سالروز پيروزي شكوهمند انقلاب شكل گرفت. آزاديخواهان جهان و ملت‌هاي آزاده بايد كساني را انتخاب كنند كه به فكر معامله قرن و ساير جفاكاري‌ها نباشند. حق‌شناسي از مردم با توجه به حضور گسترده در اين راهپيمايي اين بوده كه با حفظ برنامه‌هاي قبلي و كوشش و تلاش بيشتر مسوولان اقداماتي صورت گيرد كه به ملت آسيبي نرسد. مسوولان بايد به رونق توليد كه به آن توصيه ‌شده است عمل كرده و آسايش را به مردم هديه دهند.»

 

حضور مردم در انتخابات تكرار مي‌شود

علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي: «حضور مردم در راهپيمايي مراسم گراميداشت سالروز 22 بهمن‌ماه امسال، مراسمي بسيار باشكوه بود و اين حضور باعث قدرت بيشتر براي حركت انقلاب مي‌شود، مخصوصا به امريكايي‌ها روشن مي‌گويد مردم به دنبال اين هستند كه منافع خود را حفظ كنند. حضور در راهپيمايي گراميداشت سالروز 22 بهمن‌ماه امسال بهترين قدرتي است كه مي‌توان به امريكا نشان داد و آنها نيز بدانند بايد نسبت به خواسته‌هاي ملت ايران تمكين كنند. حضور مردم در انتخابات تكرار مي‌شود و اميدواريم انتخابات پرشوري برگزار شود.»

 

سخن از بيرون راندن امريكا از منطقه است

سيدابراهيم رييسي، رييس قوه قضاييه: «اجتماع عظيم امروز تنها يادآور سالگرد ۲۲ بهمن ۵۷ نيست بلكه امروز در تاريخ انقلاب شكوهمند ما نقطه عطف و يك انقلاب است مبتني بر همان انقلاب ۵۷ و با تاكيد بر همان اصول و مباني، اما سخن نو داشته و پيام‌ها و آثار بسياري به همراه دارد. آن روز اعلام پايان حكومت ستمشاهي و آغاز حاكميت ‌الله بر سرنوشت جامعه اسلامي بود. آن روز اعلام پايان استبداد و استعمار امريكايي و سلطه بيگانگان بود. يوم‌الله روز جلوه قدرت خدا از غيرمجراي طبيعي است، اما از بستر روز ۲۲ بهمن روزهاي خدايي زيادي در اين كشور شكل
گرفته و مي‌گيرد. »

 

انقلاب از ايام خداست

آيت‌الله جنتي، رييس مجلس خبرگان رهبري و دبير شوراي نگهبان: «من بايد دست و پاي اين مردم را ببوسم كه ۴۱ سال است عقب‌نشيني نمي‌كنند و مقاومت كردند و با قدرت‌ها جنگيده‌اند. انقلاب از ايام خداست و تمام قدرت‌ها آمدند تا انقلاب مردمي ما را بشكنند اما آنها شكسته شدند و ما نشديم و خدا يار و ياور ما بوده است. به كوري چشم دشمن، ترامپ، امريكا، انگليس و آل‌سعود مردم ما چهل و يكمين سال پيروزي انقلاب‌شان را جشن مي‌گيرند. امسال شرارت و رذالت امريكا بيشتر شده است و از طرف ديگر معامله قرن را مطرح كرده تا فلسطين‌ را نابود كند. همچنين روز به ‌روز تحريم و تهديد مي‌كند كه مردم ما بترسند و عقب‌نشيني كنند. بر فشارهاي اقتصادي هم افزوده اما مردم ما مي‌گويند مي‌ميريم اما ذلت نمي‌پذيريم.»

 

مردم اجازه نمي‌دهند معامله ننگين قرن شكل بگيرد

آيت‌الله آملي‌لاريجاني، رييس مجمع تشخيص مصلت نظام: «مردم با بصيرت و درك بالا حضور بسيار پرشكوهي در اين راهپيمايي دارند اين حضور گسترده و حماسي مسلما بر اقتدار ملي كشور نيز در مقابل استكبار جهاني خواهد افزود. اين حضور گسترده پيام روشني براي نظام سلطه دارد؛ حضور گسترده مردم بيانگر اين مساله است كه مردم پاي انقلاب و اهداف انقلاب پاي اهداف انقلاب و جمهوري اسلامي با صلابت به پيش مي‌روند. مردم ما ثابت كردند كه فرامين مقام معظم رهبري مورد توجه همگان است و مردم ما با تمام وجود به آن عمل مي‌كنند. همچنين نشان دادند كه كشورهاي مرتبط با نظام سلطه با زور نمي‌توانند مردم را تسليم كنند. مردم ايستادند و پاسخ محكمي به معامله قرن دادند و اجازه نمي‌دهند چنين معامله ننگيني شكل بگيرد.»

 

پيروزي انقلاب با كلام و منطق بود

اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري: «انقلاب ايران با نيروي نظامي به پيروزي نرسيده است بلكه با كلام و منطق به پيروزي رسيده و در مقابل گلوله، گل هديه داده است. امريكا و اسراييل براي كشور و ملت ايران خواب‌هايي ديده‌اند كه بعد از 41 سال هنوز نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند، امريكا سردار سليماني را به شهادت رساند و با اين جريان مي‌خواست حركت جديدي را بر ضد ملت ايران آغاز كند كه پاسخ سختي را از ايران دريافت كرد. امريكا با تحريم‌هاي ظالمانه مي‌خواهد ايران را تحت فشار بگذارد اما ملت ايران راه توسعه و پيشرفت را طي مي‌كند، ايران خود يك قدرت نظامي، علمي و اقتصادي در منطقه است.»

 

مردم با حضور گسترده خود ثابت كردند كه پاي كار هستند

علي شمخاني، نماينده مقام معظم رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي: «مردم با حضور گسترده خود ثابت كردند كه پاي كار هستند. ملت ايران شهداي بزرگي را در طول 41 سال گذشته از كنار خودش روانه انتهاي مسيري كرد كه انتظارش را داشتند و آن مسير شهادت است و آقاي قاسم سليماني هم قسمتي از اين شهدا بود. خوزستان نيز قبل و بعد از پيروزي انقلاب و نيز در دفاع از حرم شهداي زيادي را تقديم كرده است. امروز هم مردم اهواز و خوزستان با حضور گسترده خود ثابت كردند كه پاي كار هستند. معتقدم اگر مسوولان پاي كار باشند مردم پاي كار هستند.»

بدون مردم هيچ هستيم

محمد‌جواد ظريف، وزير امور خارجه: «موفقيت ما در تكيه به مردم است و هر كس به مردم تكيه كند، مي‌تواند موفق باشد. ما هر چه داريم از اين مردم داريم؛ اين مردم مهم‌ترين مبناي قدرت جمهوري اسلامي ايران هستند. موفقيت ما در تكيه به مردم است، حضرت امام (ره) فرمودند كه مردم ولي‌نعمت ما هستند و اين مساله نشان مي‌دهد كه ما بدون مردم هيچ هستيم و با مردم در برابر همه مي‌توانيم مقاومت كنيم. كشورهاي دنيا 41 سال است كه اشتباه كرده‌اند، نفهميدند و مردم ايران را نشناخته‌اند، 41 است كه منتظرند با فشارهاي‌شان اين مردم از انقلاب خود كنار بكشند. هر كس به مردم تكيه كند و هر كس اميد و اعتمادش بعد از خدا به مردم ايران باشد، مي‌تواند موفق باشد. مردم در مراسم بزرگداشت شهيد قهرمان ما سپهبد سليماني نشان دادند كه درواقع با شخصي عهد بستند و براي فردي در خيابان آمدند كه امريكا آن را دشمن خود مي‌دانست لذا امريكايي‌ها بايد از اين مساله درس بگيرد.»

 

اعتراض حق قانوني هر شهروند است

علي مطهري، نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي: «اعتراض حق قانوني هر شهروند است. مردم بايد به شكل مسالمت‌آميز اعتراض خود را بيان كنند. اين اعتراض مي‌تواند در انتقاد از وضعيت سياسي و اقتصادي باشد. راهپيمايي 22 بهمن هر سال اما ارتباطي با منتقد يا معترض بودن مردم ندارد و مقوله‌اي جداست. حضور مردم نسبت به سال‌هاي قبل پرشورتر و پرجمعيت‌تر است و علت آن هم چهلم شهيد حاج قاسم سليماني است. مردم راهي كه انتخاب كرده‌اند از ابتدا همين بوده است و آن را رها نمي‌كنند. به خاطر همين هر ساله مردم در اين راهپيمايي شركت مي‌كنند تا با آرمان‌ها و آرزوها بيعت كنند. راهپيمايي وظيفه‌اي است كه شهروندان انجام مي‌دهند و مي‌توانند در عين حال انتقاداتي به وضعيت داشته باشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها