• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4585 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۲۴ بهمن

فشار ترامپ به فلسطين بر سر معامله قرن

ترجمه: هديه عابدي

كاخ سفيد جلوي تصويب قطعنامه پيشنهادي فلسطين در شوراي امنيت سازمان ملل را گرفته و تهديد كرده است كه در صورت تلاش بر محكوم كردن طرح صلح ترامپ، كمك به فلسطيني‌ها را قطع مي‌كند.

وبسايت خبري تحليلي «فارن پاليسي» نوشت: واشنگتن با تلاش فلسطينيان براي صدور يك قطعنامه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل در مقابله با طرح صلح ترامپ مخالفت كرده و معامله قرن را كه دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا ارايه داده است قانوني اعلام كرده است، هر چند كه اين طرح مورد انتقادات بي‌شماري قرار گرفته است. به نظر مي‌رسد تهديد‌هاي او براي قطع كمك به فلسطينيان بخشي از كارزار فشار ديپلماتيك او بوده است.

شكست طرح پيشنهادي فلسطين در سازمان ملل اندكي پيش از آن اتفاق افتاد كه محمود عباس، رييس‌جمهور فلسطين روز سه‌شنبه در شوراي امنيت حاضر شد تا طرح ترامپ را محكوم كند. او هشدار داد كه طرح معامله قرن ترامپ صلح در منطقه را تضعيف مي‌كند و كشور فلسطين آينده را به مجموعه‌اي از بخش‌هاي تحت محاصره تبديل مي‌كند كه بيش از آنكه مكاني قابل زندگي باشد شبيه به يك قالب پنير حفره‌دار است. اين اظهارات درگيري‌هاي پشت صحنه در سازمان ملل و واشنگتن را برملا كرده و باعث شد كه ده‌ها ديپلمات و ساير مقاماتي كه با اين موضوع آشنايي دارند با رسانه‌ها مصاحبه كنند.

درگيري‌هاي كلامي در سازمان ملل يك روز بعد از آن اتفاق افتاد كه دولت ترامپ از طرح پيشنهادي بودجه سالانه خود رونمايي كرد. در اين طرح كمك‌هاي امريكا به كرانه باختري و غزه صفر در نظر گرفته شده و جلوي كمك‌هاي امنيتي به فلسطين گرفته شده است. امريكا در برنامه صلح خاورميانه از اين روش به عنوان اهرمي براي جلب حمايت فلسطينيان و مخالفان معامله قرن در كنگره استفاده كرده است. اين بودجه شامل 200 ميليون دلار كمك به «صندوق پيشرفت ديپلماتيك» است كه مي‌تواند در خصوص كمك‌هاي امنيتي فلسطين - كه گروهي از قانونگذاران هر دو حزب و همچنين اسراييل چندين دهه از آن حمايت كرده‌اند - استفاده شود. اما احتمالا فلسطينيان در مرحله اول بايد طرح صلح را بپذيرند. كاخ سفيد بالاخره از طرح صلح خود پرده برداشت، طرحي كه با تاخير زيادي عرضه شد و تدوين آن تقريبا سه سال به طول انجاميد و در شرايط بسيار خطرناك سياسي براي ترامپ، رهبران اسراييل و فلسطين مطرح شد. اين اتفاق پنج هفته پيش از انتخابات سراسري اسراييل رخ داد و دقيقا در همان روزي اعلام شد كه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسراييل رسما به اتهام كلاهبرداري، رشوه‌خواري و خيانت در امانت متهم شد. ترامپ كه درگير چالش انتخاباتي‌اش است به نحوي خود را از باتلاق استيضاح بيرون كشيد، اما او نيز در كنار نتانياهو كه اين طرح را تصويب كرده است، از لحاظ سياسي آسيب ديد. محمود عباس براي محكوم كردن اين طرح خواستار حمايت كشورهاي عربي شد، اما محبوبيت اين رهبر پا به سن گذاشته چه در داخل و چه در خارج از كشور رو به كاهش است و سوالات بي‌پاسخ زيادي در اين خصوص به وجود آمده كه كدام يك از رهبران سياسي، البته اگر كسي باشد، مي‌تواند روند صلح در خاورميانه را تقويت يا تضعيف كند. محمود عباس گفت برنامه ترامپ باعث مي‌شود ما «هيچ كنترل زميني، هوايي و دريايي در فلسطين آينده نداشته باشيم. اين طرح باعث ايجاد صلح يا ثبات در منطقه نخواهد شد، بنابراين ما چنين طرحي را نخواهيم پذيرفت.»

محمود عباس هشدار داد كه طرح ترامپ جرقه خشونت در منطقه است و افزود: « هر لحظه ممكن است شرايط كنوني دچار انفجار شود.» اگرچه او اصرار داشت كه مردم فلسطين به خشونت يا تروريسم متوسل نمي‌شوند.

رييس‌جمهور فلسطين با بيان اينكه امريكا «نمي‌تواند تنها واسطه‌گر باشد» خواستار برگزاري يك كنفرانس صلح بين‌المللي شد تا جايگزيني براي اين كشور انتخاب شود. امريكا اكنون ضمانت‌كننده اصلي مذاكرات صلح ميان فلسطين و اسراييل است. فرانسه - كه پيشنهاد برگزاري چنين كنفرانسي را سال گذشته داده بود- براي آغاز گفت‌وگو‌ها درباره اين نشست، ابراز تمايل كرده است. عباس همچنين اظهار كرد كه اين طرح ترامپ نشان‌دهنده عدم وفاي او به تعهداتي است كه در سال 2017 به او (محمود عباس) داده بود؛ زماني كه او تمايلات فلسطين را مستقيما با ترامپ در ميان گذاشت. او افزود كه اين مذاكرات پس از بسته شدن دفتر سازمان آزاديبخش فلسطين در واشنگتن، اعلام بيت‌المقدس به عنوان پايتخت اسراييل و قطع صدها ميليون دلار كمك به فلسطيني‌ها، انجام شد.

عباس اظهار داشت: «نمي‌دانم چه كسي اين توصيه غيرقابل قبول را به او داده است. مي‌دانم كه ترامپ اين‌طوري نيست. ترامپي كه من با او ملاقات داشتم اين شكلي نيست و اين براي ما بسيار تعجب‌‌آور بوده است.»

دني دانون، سفير اسراييل در سازمان ملل، با اصرار بر اينكه تنها مسير صلح از طريق مذاكرات مستقيم بين فلسطينيان و اسراييلي‌ها بوده است، نياز به برگزاري يك كنفرانس بين المللي را رد كرد. او تاكيد كرد كه پيشنهاد امريكا نقطه آغاز منطقي و مناسبي براي اين گفت‌وگوهاست. دانون، محمود عباس را به استفاده از سكوي شوراي امنيت سازمان ملل به منظور عدم شركت در مذاكرات مستقيم با اسراييل متهم كرد.

او گفت: « آقاي عباس در خصوص مذاكرات جدي نيست. او كاري را انجام داد كه هميشه انجام مي‌دهد. او به اينجا آمد كه حواس ما را پرت كند تا متوجه عدم تمايلش به مذاكرات نشويم.»

نخست‌وزير سابق رژيم صهيونيستي ايهود اولمرت در يك كنفرانس خبري مشترك با عباس در مقر سازمان ملل در اظهاراتي تعجب‌برانگيز ابومازن را تحسين كرد و با اشاره به مذاكرات سال 2008 خود با عباس، او را مردي صلح طلب خواند كه با تروريسم مخالف است و تنها كسي است كه تل‌آويو مي‌تواند با او كنار بيايد.

اما حضور اولمرت در كنار عباس باعث خشم مقامات اسراييلي شده است. دانون در بيانيه‌اي كه پس از كنفرانس خبري اين دو منتشر شد، گفت: درست در روزي كه ابومازن (عباس) نتوانست در شوراي امنيت سازمان ملل امريكا و اسراييل را محكوم كند، آقاي اولمرت از او تعريف و تمجيد مي‌كند! اين شرم‌آور است.

تصميم فلسطين مبني بر پس گرفتن قطعنامه پس از يك هفته تلاش‌هاي ديپلماتيك سفراي فلسطين، تونس و اندونزي اتخاذ شد. ديپلمات‌هاي اين سه كشور پيش از آمدن محمود عباس، تلاش‌هاي بسياري را براي جلب حمايت ساير اعضاي شوراي امنيت به منظور تصويب قطعنامه‌اي در محكوميت طرح ترامپ براي خاورميانه و غيرقانوني اعلام كردن آن انجام داده بودند.

تنها عضو عرب شوراي امنيت، يعني تونس، به همراه اندونزي مذاكرات مربوط به پيش‌نويس قطعنامه در تاريخ 4 فوريه را هدايت كرد و طرح ترامپ را سندي خواند كه قوانين بين‌الملل را نقض كرده و جلوي دستيابي به يك راه عادلانه، جامع و پايدار براي حل مناقشه اسراييل و فلسطين را مي‌گيرد.

اما پيش از آنكه پيش‌نويس قطعنامه بتواند در دستور كار قرار گيرد، رييس‌جمهور جديد تونس قيس سعيد ناگهان سفير خود را فراخواند و او را اخراج كرد. عزل سفير تونس پس از آن صورت گرفت كه جرد كوشنر، داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ در تماسي تلفني با دولت تونس شديدا به نقش اين كشور در مذاكرات اعتراض كرد و هشدار داد اين اقدام تونس مي‌تواند بر روابط اين كشور با امريكا تاثير منفي بگذارد.

مقامات امريكا در عين حال تلاش‌هاي ديپلماتيك گسترده‌اي را نيز براي منصرف كردن ساير اعضاي شوراي امنيت از راي دادن به قطعنامه فلسطين ترتيب دادند. بيشترين فشارها بر كشورهاي كوچكي چون استوني وارد شد. امريكا از استوني خواست راه خود را از ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپا - يعني بلژيك، فرانسه و آلمان - جدا كند، چرا كه انتظار مي‌رفت اين سه كشور به قطعنامه راي مثبت بدهند.فلسطيني‌ها در نهايت تصميم گرفتند قطعنامه خود را موقتا پس بگيرند. ديپلمات‌هاي شوراي امنيت مي‌گويند تصميم فلسطين نشان مي‌دهد در روزهاي شنبه و يكشنبه ميزان حمايت از طرح آنها كاهش يافته و اين خطر وجود داشته كه حاميان اين طرح مورد غضب و تلافي امريكا قرار گيرند.

با اين حال مشخص نيست آيا فلسطيني‌ها مجددا تلاش خود را براي به تصويب رساندن قطعنامه‌اي در محكوميت طرح كاخ سفيد آغاز مي‌كنند، آن را به مجمع عمومي سازمان ملل مي‌برند يا كلا از طرح آن انصراف مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون