• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4590 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۳۰ بهمن

«اعتماد» از حضور جوانان ناشناس در فهرست‌هاي پرتعداد اصولگرايان گزارش مي‌دهد

اين گروه عجيب اما واقعي

هليا برزويي

كلاف سردرگم اصولگرايان با ارايه چندين ليست از طيف‌هاي مختلف آنان پيچيده‌تر از پيش است. گويي ارايه يك ليست واحد براي اصولگرايان به رويايي تبديل شده، دست نيافتني!

در اين دوره از ميان فهرست‌هاي اصولگرايان هر چند اسامي آشنا در عرصه سياست به هيچ عنوان كم نبود و ژنرل‌هاي اصولگرا بعضا حتي مقابل هم صف كشيدند، اما با اسامي و چهره‌هاي نا‌آشنا نيز مواجه بوديم. اصولگرايان در اين دوره انتخابات دست به دامن چهره‌هاي جوان شده و به هر طريق سعي در گنجاندن اين چهره‌هاي جوان و كم‌تجربه و در مواردي شايد بتوان گفت بي‌تجربه در فهرست‌هاي انتخاباتي خود كردند. جواناني كه بعضا هر چه پيگيري و پرس و جوهايي كنيم هم باز، اطلاعات دندان‌گيري درباره‌شان به دست نمي‌آوريم و بعضا حتي وقتي درباره‌شان از خود اصولگرايان پرس‌ و جو كرديم، به در بسته خورديم. همزمان بودند گروه ديگري كه اگرچه نتايج پرس‌وجو درباره‌شان «تقريبا هيچ» نبود، اما آنچه عايدمان شد چندان هم بيش از اينها نبود. كانديداهايي از جمله زهرا صادقي كه نامش در يكي از فهرست منتسب به منصور ارضي يا همان مداحان آمده و ظاهرا تنها علت حضور در اين فهرست داشتن 7 فرزند است يا با كانديداي زن ديگري به ‌نام بتول نامجو كه تنها سابقه‌اي كه از او پيدا كرديم، اين بود كه همسر مجيد دوستعلي، دبير هيات دولت محمود احمدي‌نژاد بوده است.

كنار اين افراد، عده‌اي هم بودند كه اگرچه در فضاي حقيقي، فعاليتي چشمگير نداشتند، اما اين سال‌ها در فضاي مجازي و به‌ خصوص در توييتر اظهارات تند و تيزي عليه دولت و اصلاح‌طلبان مطرح كردند و جالب آنكه اغلب سهميه چهره‌هايي همچون عليرضا زاكاني، نماينده ادوار مجلس، احمد توكلي و سعيد جليلي از جمله اعضاي اصولگراي مجمع تشخيص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام محمد محمديان، رييس سابق نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري هستند يا به ‌دليل نزديكي به قاليباف، حدادعادل، پايداري‌ها و اعضاي موتلفه و ديگر اصولگرايان در اين فهرست‌هاي پرتعداد قرار گرفتند. جواناني كه اين سال‌ها به ‌واسطه رشد و گسترش فضاي مجازي، صرفا آتش بيار معركه توييتر فارسي عليه دولت و اصلاحات بودند و حالا سياست‌ورزي توييتري و مجازي را به‌ هواي سياست‌ورزي پارلماني و رسمي كنار گذاشته‌اند. فارغ از آنكه تفاوت ميان آنچه اين جوانان عمدتا با خشونتي ذاتي در توييتر پيگيري مي‌كردند با آنچه در عالم واقع مي‌گذرد، فاصله‌اي دارد از زمين تا آسمان.آنچه با اين مقدمه در ادامه مي‌خوانيد، نگاهي است به بعضي از اين جوانان اصولگرا كه عمدتا در 3 فهرست اصلي اصولگرايان يعني ليست شوراي ائتلاف انقلاب اسلامي (شانا) و ياران قاليباف و پايداري‌ها به سرليستي مرتضي آقاتهراني قرار گرفته‌اند. هرچند در ادامه ليست موسوم به ياران قاليباف حذف شده و عمده اين جماعت به‌طور مستقل به ادامه رقابت انتخاباتي مشغول شدند. جالب آنكه وقتي فهرست شانا منتشر شد، 10 سهميه به جواناني تعلق گرفته بود كه سابقه فعاليت در مطبوعات و رسانه‌هاي منتسب به اصولگرايان را در كارنامه مختصر خود داشتند اما پس از مدتي، بعضا از ليست شانا حذف شده و به‌ صورت مستقل يا در ليستي ديگر به ادامه رقابت انتخاباتي خود پرداختند. چهره‌هايي همچون فرشاد مهدي‌پور، مدير روزنامه صبح نو نزديك به قاليباف يا اميرابراهيم رسولي مدير سايت و ماهنامه نماينده و مسوول دفتر حدادعادل.


سلبريتي اصولگرايان

وحيد يامين‌پور؛ در ميان جواناني كه از آنها به عنوان جوانان ناشناس اصولگرا نام برديم، شايد بتوان وحيد يامين‌پور را سوپراستار اين جماعت ناميد. برنامه تلويزيوني «ديروز، امروز، فردا» در بحبوحه حوادث پس از انتخابات بحث‌انگيز 88، اولين مواجهه شهروندان ايراني با يامين‌پور بود. برنامه‌اي كه ظاهرا قرار بود در «رسانه ملي» به رفع و رجوع ناآرامي‌ها و اختلافات فعالان سياسي در انتخابات رياست‌جمهوري دوره دهم بپردازد، اما در عمل تريبوني بود، له احمدي‌نژادي‌ها و عليه سران اصلاحات. او به‌ همراه چند تن ديگر از همفكرانش سازمان اوج را تاسيس كرد و حالا از مديران شبكه افق نيز هست؛ شبكه‌اي كه ظاهرا رسالتي ندارد، مگر حمله به دولت و اصلاح‌طلبان.

 

آماده در خط‌مقدم توييتر

مجتبي ثابتي؛ از فعاليت ثابتي توييتري، بايد همين را بگوييم كه در دوران دانشجويي، مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و تربيت مدرس بوده و در عين حال گفته مي‌شود او از نزديكان محمد‌علي عزيزجعفري، فرمانده سابق سپاه پاسداران است.

ثابتي در يكي از توييت‌هاي خود نوشته بود: «امروز شعارهاي جذاب، حماسي و عميق شنيدم.
بهترين اين شعارها «مرگ بر سازشگر» بود.»

ثابتي را مي‌توان جزو آن دسته از اين جوانان تازه‌كار دست‌راستي قرار داد كه از جمله چهره‌هاي نسبتا سرشناس «ارزشي‌هاي توييتر» است.

سهميه زاكاني

مالك شريعتي‌نياسر؛ در چندين شركت عضو هيات‌مديره است.‌ شركت‌هايي چون خيريه و نيكوكاري شجره طوبي امين كه در فهرست هيات ‌مديره آن، به چهره‌هايي ازجمله عليرضا زاكاني، پرويز سروري، محمد دهقاني، نماينده اصولگراي مجلس و از جمله اعضاي ارشد جمعيت رهپويان و البته عضو حقوقدان اين روزهاي شوراي نگهبان، زهره الهيان برمي‌خوريم.

اين كانديداي اصولگراي انتخابات مجلس شوراس اسلامي اما تنها هم‌حزبي زاكاني در جمعيت رهپويان نيست، بلكه با او نسبتي فاميلي هم دارد و به اين اعتبار، بايد او را سهميه زاكاني در اين ليست دانست.

قاليبافي جامانده از ليست حداد

فرشاد مهدي‌پور؛ فرشاد مهدي‌پور هم ازجمله همان جماعتِ مطبوعاتي‌هاي حذف ‌شده از ليست شانا است. مديرمسوول، صاحب‌امتياز و سردبير روزنامه صبح‌نو نزديك به محمدباقر قاليباف است و به همين دليل نيز به‌رغم خط خوردن از ليست اصلي، همچنان در ليست ياران قاليباف حاضر است. او همچنين يكي از كانديداهاي پرشماري است كه هويت سياسي‌اش را در انتقاد از دولت و اصلاح‌طلبان جست‌وجو مي‌كند. او اخيرا نوشت: «روحاني گفته كه حدس زده است سقوط هواپيما عادي نيست و دستور بررسي داده است؛ خيلي بد است كه رييس‌جمهوري مملكت اين ‌را بگويد و رييس سازمان هواپيمايي‌ بگويد كه مشكل فني‌ بوده و هيچ احتمال ديگري نيست؛ چرا به اين شكل دولت را اداره مي‌كنيد؟»

مدير اسبق فارس در دو ليست

سيدنظام‌الدين موسوي؛ اگرچه همين چندي قبل، 10 نفر از فعالان رسانه‌اي و مطبوعاتي از ليست شانا حذف شدند، اما اوهمچنان در اين ليست باقي ماند. او البته همزمان در ليست پايداري‌ها هم حضور دارد. او از آن دست كانديداهايي است كه در توييتر به بيان نظراتش پرداخته و جالب آنكه شنيده‌هاي «اعتماد» از اين حكايت دارد كه او صاحب يكي از حساب‌هاي كاربري خاص نيز هست. اما شايد آنچه او را در عالم رسانه، برجسته كرده، مسووليتش در مقام مديرعامل خبرگزاري فارس در سال‌هاي نه چندان دور باشد. مديرمسوول اسبق روزنامه جوان، نويسنده روزنامه كيهان و سردبير روزنامه ايران و خبرگزاري دانشجو در دوران تصدي اصولگرايان بر پاستور از جمله ديگر نكات كارنامه اوست.

 

يك بسيجي اهل رسانه

علي خضريان؛ خضريان ازجمله موسسان انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل بوده است؛ هرچند باوجود اينكه عضو اين انجمن بوده، گفته هرگز اين موضوع را رسانه‌اي نكرده است. با اين حال، شايد بتوان گفت از طريق همين تشكيلات دانشجويي نزديك به جناح راست بود. او پس از تغيير و تحولات اساسي در دانشگاه آزاد اسلامي به عضويت شوراي سردبيري روزنامه فرهيختگان، وابسته به اين دانشگاه درآمد و از همين طريق هم به عنوان سهميه حجت‌الاسلام محمد محمديان، رييس سابق نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها در ليست پايداري‌ها قرار گرفت.

 

مدعي جنم، پشتكار و مهارت

سيد امير سياح؛ سياح هم جزو افرادي است كه سابقه فعاليت در مركز پژوهش‌هاي مجلس را در كارنامه دارد و شبيه به خاندوزي، ظاهرا دانش‌آموخته اقتصاد است. مدير گروه اقتصادي شبكه يك و تهيه‌كننده برنامه پايش، بخشي ديگر از سابقه و كارنامه اوست. سياح همچنين سردبير سايت الف بوده و بنابراين مي‌توان گفت جزو سهميه احمد توكلي و ايثارگران است. چندي پيش فيلم كوتاهي از او پخش شد كه واكنش بسياري از افكار عمومي را به دنبال داشت. او در آن فيلم گفت: «هركس مي‌خواهد ناراحت شود، بشود، مي‌خواهيد راي ندهيد هم ندهيد! هر كس نمي‌تواند در تهران ۱۰ ميليون تومان درآمد داشته باشد يا جنم ندارد يا پشتكار ندارد يا مهارت ندارد.»

دانشجوي سابق؛ نامزد پايداري

محسن دهنوي؛ دهنوي هم همچون ثابتي، مقطعي مسوول بسيج دانشجويي بوده اما نه در دانشگاه تهران و تربيت مدرس، بلكه در دانشگاه شريف. معروفيت دهنوي اما به سال 96 بازمي‌گردد.

زماني كه به‌همراه خانواده‌اش و به ‌منظور كار و پژوهش به امريكا سفر كرد، اما ماموران ايالات متحده مانع ورود آنها به خاك ايالات متحده شدند. دهنوي از چهره‌هاي نزديك به سعيد جليلي است و در جريان انتخابات رياست‌جمهوري 92، مسوول ستاد دانشجويي سعيد جليلي بود و به اين اعتبار‌، بايد او را سهميه جليلي در ليست پايداري‌ها عنوان كرد.

يك دانش‌آموخته اقتصاد

احسان خاندوزي؛ وقتي فهرست‌هاي پرتعداد اصولگرايان كه بعضا تا عدد 17 فهرست هم عنوان شد، به انتشار رسيد، بسياري از خود اصولگرايان از اينكه اين همه فهرست انتخاباتي، از كارشناسان اقتصادي و اقتصاددانان كاركشته خالي است، گلايه كردند. در اين اوضاع احسان خاندوزي از جمله معدود اقتصادي‌هاي فهرست‌هاي اصولگرايان است. او كه عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي است و مدير دفتر اقتصادي مركز پژوهش‌هاي مجلس حالا بايد بار سنگين اقتصاد در فهرست اصولگرايان را به‌ تنهايي به دوش بكشد. درحالي كه جز سابقه علمي، چندان سابقه‌اي در حوزه اجرا و نظارت ندارد.

 

يار قاليباف، مشاور ولايتي

صالح اسكندري؛
اسكندري از جمله همان جماعتي است كه ابتدا در فهرست اصولگرايان موسوم به شوراي ائتلاف قرار گرفت، اما درنهايت همچون چندين و چند جوان ديگر عضو اين فهرست خط خورد. او در اين جماعت، از جمله نزديكان به محمدباقر قاليباف بود و از قضا در ليست ياران قاليباف نيز گوشه‌اي به خود اختصاص داده است.

اين كانديداي اصولگراي انتخابات البته مدتي را نيز مشاور علي‌اكبر ولايتي بوده و در مقطعي ديگر، رييس سازمان چاپ و انتشارات و اطلاع‌رساني دانشگاه آزاد.

اسكندي همچنين عضو شوراي سردبيري روزنامه رسالت بوده است.

 

روحاني نزديك به زاكاني

احمد نادري؛ هر چند به تازگي و در راستاي فعاليت انتخاباتي‌اش به توييتر پيوسته اما در همان بدو ورود به اين شبكه اجتماعي، در توييتي نوشت: «قبلا گفته‌ام، باز هم تكرار مي‌كنم. آقاي روحاني منفورترين رييس‌جمهوري تاريخ ايران و شايد جهان است.» موضع‌گيري فراتر از انتظار تند و تيز و آتشين درباره رييس‌جمهوري رسمي كشور كه خواه ناخواه، اين نگراني را به وجود آورده كه در صورت توفيق در انتخابات پيش‌رو، چه عاقبتي در انتظار دولت و مملكت خواهد بود. نادري همچنين عضو تشكل اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم است و رابطه نزديكي با زاكاني دارد.

 

سهميه مشاور فرمانده سپاه

مجتبي توانگر؛ توانگر هم از جمله افرادي است كه از مركز پژوهش‌هاي مجلس سر از ليست اصولگرايان در آورده است.

او هم در ليست شانا و هم در ليست ياران قاليباف حضور دارد و علاوه بر اين گفته مي‌شود كه او سهميه حميدرضا مقدم‌فر، مشاور فرمانده كل سپاه پاسداران است و گفته مي‌شود به اين اعتبار در فهرست اصولگرايان قرار گرفته است.

مجتبي توانگر همچنين مدتي در جمعيت ايثارگران فعاليت داشته است و جز اينها سابقه عضويت در روزنامه فرهيختگان و خبرگزاري فارس را نيز در كارنامه مختصر خود دارد.

 

يارجليلي درجمع پايداري و شانا

علي جعفري؛ دبير
اسبق جنبش‌عدالت‌خواه دانشجويي شايد از جمله مهم‌ترين نقاط كارنامه مختصر اين كانديداي اصولگراي انتخابات مجلس شوراي اسلامي باشد. هرچند فارغ از اين سابقه مختصر در فعاليت دانشجويي، علي جعفري از چهره‌هاي نزديك به سعيد جليلي نيز هست و براي مدتي مسوول دفتر او در شوراي عالي امنيت ملي بوده است و بيراه نيست اگر بگوييم به ‌واسطه همين نزديكي با سعيد جليلي امروز توانسته نه‌تنها در ليست پايداري‌ها، بلكه همزمان در ليست شوراي ائتلاف اصولگرايان موسوم به ليست «ايران سربلند» نيز حضور
داشته باشد.

 

از وزارت خارجه تا پارلمان

ابوالفضل عمويي؛ سهميه عليرضا زاكاني تنها محدود به يك ليست شوراي ائتلاف اصولگرايان موسوم به شانا نيست و دامنه حضور نزديكان زاكاني به ديگر ليست‌هاي اصولگرا هم كشيده شده. عمويي هم از ديگر افرادي است كه به‌ واسطه سهميه زاكاني در ليست اصولگرايان جاي گرفته است.

او عضو جمعيت رهپويان است و از جمله كانديداهايي است كه سابقه فعاليت رسانه‌اي را نيز در كارنامه خود دارد و در مقطعي سردبير «تهران تايمز» بوده است.

عمويي پس از مدتي به استخدام وزارت خارجه درآمد و نقش رايزن فرهنگي ايران در ژاپن را ايفا كرد.

 

از جنجال انتصاب تا نامزدي

ميعاد صالحي؛ ماجراي انتصابش در مقام مديرعامل صندوق بازنشتگي كشوري حواشي بسياري را به راه انداخت و درنهايت نيز همين حواشي بود كه منجر به آن شد، او تنها ساعاتي پس از انتصاب در اين مقام، با تذكر حسن روحاني رييس‌جمهوري بركنار شود. ميعاد صالحي جواني است از همين جماعت پرتعداد جوانان اصولگرا كه حالا هنوز نيامده، مي‌خواهند تا انتهاي مسير بروند، آن هم با سرعت و شتابي كنترل‌ناپذير. صالحي كه متولد 61 است، ازجمله معدود اصولگراياني است كه در رشته‌هاي زيرمجموعه اقتصاد فارغ‌التحصيل شده اما درنهايت نه در ليست شانا قرار گرفت، نه ليست پايداري و نه ليست ياران قاليباف اما حاضر به انصراف به نفع همفكرانش نشده تا به‌طور مستقل وارد رقابت شود.

ناآشنايي در جمع ناآشنايان

محسن مهديان؛ محسن مهديان هم يكي ديگر از آن گروه 10 نفره جوانان اصولگراي فعال در رسانه‌هاي منتسب به جناح راست است كه ابتدا نامش در ليست شوراي ائتلاف اصولگرايان قرار گرفت، اما درنهايت از سوي اين شورا ردصلاحيت و كنار گذاشته شد.

اين كانديداي اصولگراي انتخابات چنانكه در بيوگرافي مختصري كه از او در دست است، مي‌خوانيم در حال حاضر از جمله اعضاي تحريريه خبرگزاري اصولگراي فارس است و با اين اوصاف، اكنون بايد ببينيم با اين كارنامه، در صورت كسب توفيق در انتخابات، چگونه مي‌خواهد به جنگ مشكلات ريز و درشت كشور برود.

 

از كانال تلگرامي تا پارلمان

سعيد احديان؛ نامش در ليست شوراي ائتلاف انقلاب اسلامي هم آمد اما پس از مدتي، در فهرست ردصلاحيت‌شدگان شوراي ائتلاف قرار گرفت و از ليست اصولگرايان حذف شد.

مديرمسوول روزنامه خراسان و مدير كانال آخرين خبر از جمله سوابق او در عالم
سياست يا به بيان دقيق‌تر حوزه رسانه است.

اين كانديداي اصولگراي انتخابات هم عضو جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي است و به اين واسطه، يكي از سهميه‌هاي پرشمار عليرضا زاكاني نماينده سابق تهران كه اين‌ روزها از قم وارد كارزار انتخابات شده است.

 

خيز عدالتخواه براي پارلمان

وحيد اشتري؛ وحيد اشتري هم از جمله خط‌خوردگان رسانه‌اي ليست شوراي ائتلاف اصولگرايان است كه حالا ظاهرا به عنوان ليست اصلي جناح راست با شعار «ايران سربلند» در معرض انتخاب شهروندان قرار گرفته است. آن هم در حالي كه اصلاح‌طلبان عملا جايي در اين رقابت ندارند. اشتري اما پس از جا ماندن از ليست اصولگرايان، حاضر به انصراف به نفع همفكرانش نشد و مي‌خواهد به صورت مستقل وارد رقابت انتخاباتي شود. او كه زماني عضو بسيج دانشجويي دانشگاه تهران بوده و بعدها به جنبش عدالت‌خواه گرايش پيدا كرد؛ شنيده‌ها حاكي از آن است كه از جمله جانبازان مدافع حرم است.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون