• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

آنچه والدين بايد درباره كرونا بدانند

چگونه از خود و كودكان‌تان محافظت كنيد

گروه اجتماعي| وب‌سايت يونيسف با انتشار مطلبي درباره ويروس كرونا ضمن بررسي اين بيماري جديد به پرسش‌هايي اشاره و به آنها پاسخ داده كه ارتباط اين بيماري با كودكان را بررسي كرده است. آنچه در ادامه مي‌خوانيد به جهت اختصار فقط مطالبي است كه به كودكان و ويروس كرونا مربوط مي‌شده است و بخش‌هايي كه به تعريف و معرفي اين بيماري پرداخته بود را حذف كرده‌ايم. دليل حذف اين بخش هم علاوه بر اختصار مطلب آن بود كه احتمالا در روزهاي اخير درباره كرونا زياد خوانده‌ايد.

آيا COVID-19 روي كودكان تاثير مي‌گذارد؟

اين ويروس جديد است و ما هنوز نمي‌دانيم كه چه تاثيري بر كودكان يا زنان باردار خواهد گذاشت. مي‌دانيم كه امكان دارد افراد در هر سني به اين ويروس آلوده شوند، اما تاكنون موارد نسبتا كمي از COVID-19 در بين كودكان گزارش شده است. ويروس در موارد نادر كشنده است و تاكنون بيشتر موارد منجر به مرگ در ميان افراد پيرتر با بيماري‌هاي زمينه‌اي ديده شده است.

اگر فرزندم علايم COVID-19 داشت

چه كار كنم؟

حتما درمان پزشكي را شروع كنيد، ولي به خاطر داشته باشيد كه اكنون در نيمكره شمالي فصل آنفلوآنزاست و علايم COVID-19 از قبيل سرفه يا تب مي‌تواند مشابه علايم آنفلوآنزا يا سرماخوردگي كه بسيار هم شايع هستند، باشد. رعايت نكات بهداشتي دست‌ها (شست‌وشوي مرتب دست‌ها) و بهداشت تنفسي را ادامه دهيد و واكسيناسيون كودكان خود را به ‌موقع انجام دهيد تا كودك‌تان در مقابل ساير ويروس‌ها و باكتري‌هاي بيماري‌زا در امان باشد. در مورد ساير عفونت‌هاي دستگاه تنفسي از قبيل آنفلوآنزا، اگر خودتان يا كودك‌تان علايمي دارد، از همان ابتدا كمك پزشكي بگيريد و سعي كنيد كه از حضور در اماكن عمومي (محل كار، مدارس، وسايل نقليه عمومي) خودداري كنيد، تا از سرايت به ديگران جلوگيري شود.

اگر يكي از افراد خانواده علايم بيماري را داشته باشد چه كار بايد كرد؟

اگر شما يا كودك‌تان تب، سرفه يا تنگي نفس داريد، بايد از همان ابتداي بروز علايم از پزشك كمك بخواهيد. اگر به مناطقي كه COVD-19 در آنجا گزارش شده سفر كرده‌ايد، يا اگر در تماس با فردي بوده‌ايد كه به ‌تازگي به يكي از چنين مناطقي سفر كرده و علايم تنفسي دارد، با پزشك خود يا با كارمندان بهداشت تماس بگيريد و موضوع را با آنها د رميان گذاشته و مشورت كنيد.

آيا بايد كودكم را در خانه نگهدارم

و به مدرسه نفرستم؟

اگر كودك شما علايم بيماري را دارد، از پزشك كمك بخواهيد و به دستوراتي كه پزشك يا كارمند بهداشتي مي‌دهد، عمل كنيد. در غير اين صورت، همچون ساير عفونت‌هاي دستگاه تنفسي از قبيل آنفلوآنزا، اگر كودك‌تان علايم بيماري را دارد، او را در خانه بستري و به خوبي از او مراقبت كنيد و به اماكن عمومي نرويد تا بيماري به ديگران سرايت نكند. اگر كودك‌تان علايمي مثل تب يا سرفه ندارد و اگر بخشنامه‌اي راجع به بهداشت عمومي يا توصيه‌هاي رسمي مشابه ديگري در خصوص مدارس دريافت نكرده‌ايد، بهتر است كه كودك‌تان را به مدرسه بفرستيد. به‌ جاي اينكه كودكان را از مدرسه دور نگهداريد، به آنها آموزش دهيد كه دست‌هاي‌شان را خوب بشويند و اقدامات بهداشتي مربوط به تنفس را در مدرسه و ساير اماكن انجام دهند، از جمله شست‌وشوي مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان به هنگام عطسه يا سرفه با دستمال يا آرنج خم شده و سپس انداختن دستمال داخل سطل دربسته، لمس نكردن چشم‌ها، دهان يا بيني اگر دست‌ها كاملا شسته نشده‌اند.

آيا مادري كه آلوده به كرونا ويروس باشد، مي‌تواند همچنان به نوزاد خود شير بدهد؟

تمام مادران در مناطق آلوده و پرخطر كه علايمي چون تب، سرفه يا تنگي نفس دارند، بايد هر چه سريع‌تر به پزشك مراجعه كنند و دستورالعمل‌هايي كه پزشك يا كارمند بهداشت مي‌دهند را رعايت كنند. با توجه به مزاياي تغذيه با شير مادر و نقش كمرنگ شير مادر در انتقال ويروس‌هاي تنفسي، مادر مي‌تواند ضمن رعايت كليه راهكارهاي احتياطي لازم همچنان به شيردهي ادامه دهد.در مورد مادراني كه علايم بيماري را دارند شيردهي مشكلي ندارد، مشروط بر اينكه به هنگام در آغوش گرفتن كودك و نزديك بودن به كودك (از جمله هنگام شيردهي) ماسك بزنند، دست‌ها را قبل و بعد از تماس با كودك (از جمله هنگام شيردهي) بشويند و سطوح آلوده را تميز و ضدعفوني كنند – همانند همه مواردي كه وقتي كسي مشكوك به COVID-19 يا بيماري‌اش تاييد شده باشد در تعامل با ديگران از جمله با كودكان بايد انجام دهد.اگر مادر به ‌شدت بيمار باشد، بايد او را به دوشيدن شير و دادن آن به كودك با فنجان تميز يا قاشق تشويق كرد و در تمامي اين مراحل همان روش‌هاي جلوگيري از عفونت فوق‌الذكر را نيز رعايت كند.

يونيسف براي كمك چه كارهايي انجام مي‌دهد؟

پاسخ فعلي يونيسف تمركز بر حمايت از دولت چين و طيف گسترده‌تري از كشورهاي منطقه آسياي شرقي و اقيانوس آرام است كه بيشترين موارد تاكنون در آنها گزارش شده است. از ۹ بهمن، يونيسف ۱۳ تن لوازم، از قبيل لباس‌هاي محافظ، ماسك، عينك و دستكش براي استفاده كارمندان بهداشتي از راه هوايي ارسال كرده است. محموله‌هاي بيشتري نيز آماده ارسال بوده و يونيسف در حال تعيين مناطق كليدي است كه بيشتر نياز به كمك دارند.در ۲۸ بهمن، يونيسف درخواست 42.3 ميليون دلار براي بالا بردن سطح كمك‌هاي مالي در تلاش براي مهار شيوع ويروس COVID-19 داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون