• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4616 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۱۹ فروردين

سخنگوي وزارت امور خارجه در نشست خبري مجازي با خبرنگاران:

اگر مانع‌تراشي نشود وام صندوق بين‌المللي پول به ايران تعلق مي‌گيرد

سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران روز گذشته در نشست خبري با خبرنگاران كه از طريق ويديوكنفرانس پخش شد ضمن تشريح آخرين تحولات عرصه سياست خارجي به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
به گزارش فارس، سخنگوي دستگاه ديپلماسي درباره اولين تراكنش مالي اينستكس هم عنوان كرد: اينستكس مقدمه‌اي است كه كشورهاي اروپايي به ساير تعهدات‌شان عمل كنند. اينستكس في‌نفسه تعهدي نيست آنها اينستكس را ايجاد كردند كه راهي باشد براي اجراي تعهدات ۱۱گانه‌اي كه بعد از خروج غيرقانوني امريكا از برجام داده بودند. چندين بار به تعويق افتاد و يك سال و نيم طول كشيد. اخيرا تراكنش را با چند صد هزار يورويي انجام داده و آن هم با دارو و تجهيزات پزشكي. انتظار ايران اين است كه بقيه تعهدات را انجام دهند و اين مبادلات و ارتباطات مي‌تواند از طريق اينستكس باشد. موسوي افزود: راه‌اندازي اينستكس را به فال نيك مي‌گيريم؛ ولي همه تعهدات اروپايي‌ها نيست.
موسوي، درباره اوضاع افغانستان و موضع ايران درباره تحولات اخير در اين كشور عنوان كرد: ما همسايگاني هستيم كه لاجرم بايد در كنار هم زندگي كنيم و افغانستان باثبات و قوي از آرزوهاي ماست و ما از وضعيت پيش آمده و اختلافات سياسي در اين كشور نگران هستيم و خواستار حفظ وحدت ملي و يكپارچگي در افغانستان هستيم. وي بيان كرد: با اين رويكرد سعي كرديم رايزني‌هايي را با همه طرف‌ها در افغانستان هم با آقاي غني و هم با آقاي عبدالله و ساير گروه‌هاي تاثيرگذار داشته باشيم و از همه ظرفيت‌هاي خود براي اين موضوع استفاده كرده و خواهيم كرد و به تلاش‌هاي خود براي ايجاد ثبات سياسي در افغانستان و خروج از اين وضعيت ادامه خواهيم داد.
سخنگوي وزارت خارجه درباره مطالب عنوان شده مبني بر اخراج ديپلمات‌هاي دو كشور نيز گفت: كم و زياد شدن ديپلمات‌ها يك عرف ديپلماتيك است كه با توافق دو كشور صورت مي‌گيرد و تعابير مختلفي از آن شده كه من تاييد نمي‌كنم. از آن طرف دو نفر كم شده و از اين طرف هم دو نفر كم شده است.
موسوي در پاسخ به سوال ديگري درباره توييت دبير شوراي عالي امنيت ملي درباره عدم دريافت كمك از صندوق بين‌المللي پول گفت: متعاقب شيوع كرونا صندوق بين‌المللي پول مبلغي را براي كشورهاي درگير اختصاص داده و ايران هم به عنوان كشوري كه متاثر از آن شده است وام را از طريق وزارت اقتصاد و دارايي درخواست كرده و رايزني‌ها در اين زمينه ادامه دارد. سخنگوي وزارت خارجه ادامه داد: معتقديم اگر سياسي‌كاري نشود و تبعيض قائل نشوند اين وام كه اضطراري است بايد به ايران هم تعلق بگيرد. اين رايزني‌ها ادامه دارد و اگر كساني مايل هستند در اين زمينه مانع‌تراشي كرده و با سياسي‌سازي اين بعد را مخدوش كنند، چنين نكنند و اميدواريم ايران هم از اين شرايط عبور كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون