• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4619 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۴ فروردين

كمبود گروه خوني AB منفي

9 استان نياز فوري به خون دارند

گروه اجتماعي| حال خون كشور خوب نيست و با شيوع كرونا وخيم‌تر هم شده است. پيش‌تر و در نيمه دوم سال گذشته نيز در چند نوبت سازمان انتقال خون ضمن اعلام نياز، فراخوان داده بود تا مردم براي اهداي خون اقدام كنند. اين در حالي است كه عموما در فصل سرما اهدا خون كاهش مي‌يابد. اما اينك روند اهداي خون از زمستان گذشته مناسب نبوده و با شيوع كرونا اين كمبود مضاعف شده است. در اين شرايط سازمان انتقال خون ايران از كمبود خون در 9 استان خبر داده است. اين 9 استان شامل استان‌هاي سيستان و بلوچستان، مازندران، گيلان، فارس، خوزستان، كرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر است.
در همين حال «بشير حاجي‌بيگي» سخنگوي سازمان انتقال خون كشور در گفت‌وگو با ايلنا در تشريح وضعيت ذخيره خوني كشور براي بيماران خاص در شرايط اپيدمي كرونا گفت: مردم بايد بدانند كه اهداي خون يك اقدام و نياز ضروري و روزانه است. در حال حاضر در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، مازندران، گيلان، فارس، خوزستان، كرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر براي بيماران خاص و تالاسمي كمبود خون داريم. توصيه ما به مردم اين است كه به سبب شرايط ايجاد شده به دليل ويروس كرونا براي كارهاي غيرضروري از منزل خارج نشوند اما بدانند كه اهداي خون يك كار ضروري است.
اين مقام مسوول در سازمان انتقال خون تاكيد كرد: نزديك به ۲۰ درصد از خون اهدايي به بيماران تالاسمي و بيماران خاص مي‌رسد كه نياز روزانه به خون دارند و از آنجايي كه نمي‌توانيم خون لازم براي اين افراد را پس از ۴۸ ساعت فرآوري كنيم، مشخص مي‌كند كه نياز به اهداي خون روزانه براي اين بيماران تا چه اندازه حياتي تلقي مي‌شود.
حاجي‌بيگي همچنين گفت: در سالي كه گذشت دو ميليون و پانصد و پنجاه و سه هزار بيمار براي دريافت خون به سازمان مراجعه كردند و از اين تعداد به دوميليون و چهارصد و شش هزار نفر خون اهدا شده است.
سخنگوي سازمان انتقال خون كشور گفت: تهران جزو كلان‌شهرهايي است كه با داشتن ۱۶۰ بيمارستان و مركز درماني، پرمصرف‌ترين شهر از نظر مصرف خون است. فعلا براي تامين خون در بيمارستان‌هاي تهران هيچ مشكلي نداريم.
او در توصيف وضعيت تهران توضيح داد: در حالي كه ۲۵ درصد خون اهدايي كشور در تهران مصرف مي‌شود اما ۱۶درصد مردم تهران خون اهدا مي‌كنند. رتبه چهارم اهداي خون براي سيستان و بلوچستان است كه اكنون جزو استان‌هايي است كه با كمبود مواجه شده است.
حاجي‌بيگي گفت: يك درصد از اهدا كنندگان خون در كشور AB منفي هستند كه از ناياب‌ترين گروه‌هاي خوني كشور به حساب مي‌آيد. در برخي از بيمارستان‌هاي كشور نياز به خون براي بيماران خاص و تالاسمي بيشتر است. سخنگوي سازمان انتقال خون همچنين تاكيد كرد: در سال ۹۸ مشاركت كمرنگ بانوان را براي اهداي خون داشته‌ايم. تمام افرادي كه بالاي ۵۰ كيلو‌گرم و جوان هستند، مي‌توانند خون اهدا كنند. سهم بانوان در اهداي خون ۴.۳ درصد است در حالي كه ۲۰ ميليون زن وجود دارند كه از شرايط اهداي خون برخوردار هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون