بازگشت دوباره پيشفروش بليتهاي اتوبوسها و مينيبوسهاي شهري
ازدحام عمومي
فاصلهگذاري خصوصي
گروه اجتماعي | طرح پيشفروش بليتهاي اتوبوسها و مينيبوسهاي شهر تهران كه پيش از اين با انتقادات فراواني مسكوت مانده بود، حالا با شيوع كرونا دوباره طرح عنواني به نام «به همراه» براي اجراي طرح فاصلهگذاري هوشمند مطرح شده است. در حالي كه در روزگار شيوع كرونا، اتوبوسهاي واحد شهر تهران مملو از جمعيت هستند، اين اتوبوسها و مينيبوسهاي خصوصي با امكان رزرو صندلي، تنها بخشي از حمل و نقل عمومي شهري هستند كه در آن «فاصلهگذاري» اجتماعي به پيشفروش گذاشته شده است. محمود ترفع، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در گفتوگو با ايسنا با اشاره به آغاز طرح فاصلهگذاري اجتماعي در اتوبوسهاي خصوصي و عمومي از روز شنبه، 23 فروردين، تاكيد كرده است كه پيشخريد صندلي در اتوبوسها و مينيبوسهاي دربستي، مربوط به اتوبوسهاي حملونقل عمومي نيست. به گفته ترفيع، اين طرح براي ناوگان اتوبوسراني نيست، بلكه يك استارتآپ، اپليكيشني را به نام «به همراه» طراحي كرده كه مردم در صورتي كه تمايل نداشته باشند از حملونقل عمومي استفاده كنند، ميتوانند با در اختيار گرفتن يك مينيبوس يا اتوبوس خصوصي دربستي، با درج مبدا و مقصد خود از اين طرح براي صندليهاي اين مينيبوسها و اتوبوسهاي دربستي استفاده كنند. «سرويس ويژه با فاصلهگذاري اجتماعي» عنواني است كه براي اين طرح انتخاب شده است، طرحي كه به قول مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني، در اتوبوسهاي شركت واحد كاربرد ندارد و با رزرو صندلي اين اتوبوسها، از تراكم جمعيت جلوگيري ميشود. در حالي كه تصاوير منتشر شده در روزهاي قبل از سرويسهاي عمومي خط واحد، نشان از ازدحام و تراكم بالايي دارد كه هيچ سنخيتي با مفهوم «فاصلهگذاري اجتماعي» ندارد، در اين طرح اتوبوسها و مينيبوسها از نصف ظرفيت خود براي پذيرش مسافر استفاده ميكنند. قيمت پيشفروش صندلي نيز براي اتوبوسهاي دربستي، هزار و 500 تومان و براي مينيبوسهاي «نو»، 2 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است. ترفيع در گفتوگوي ديگر با ايلنا به افزايش مسافران ناوگان اتوبوسراني در روز شنبه اشاره كرد و گفته است: متاسفانه امروز به كرات مشاهده شد كه تعدادي از مسافران بدون ماسك، دستكش و رعايت فاصله اجتماعي وارد اتوبوسها ميشدند و به تذكرات توجهي نداشتند. در حالي كه انجمن علمي آموزش سلامت و ارتقاي بهداشت ايران طي دستورالعملي تاكيد كرده است كه تا حد امكان از وسايل حملونقل عمومي استفاده نشود، با اين حال با گذشت يك روز از شروع طرح فاصلهگذاري اجتماعي هوشمند، ترافيك انسان و اتومبيل در مترو، اتوبوس و خيابانهاي تهران مشهود است. پيشفروش صندليهاي ناوگان اتوبوس در صورتي شكل ميگيرد كه غلامحسين محمدي، رييس مركز ارتباطات شهرداري تهران در حساب توييتري خود با انتقاد از شلوغي وسايل حملونقل عمومي نوشته است كه افزايش ظرفيت مترو و اتوبوس در حد چند درصد ممكن است، اما يقينا پاسخگو نيست و شهرداري تهران چارهاي جز ارايه سرويس ندارد. پيش از شيوع كرونا، 15 آذر سال گذشته بود كه طرح پيشفروش صندلي اتوبوسهاي خط واحد تهران براي مديرعامل پيشين سازمان اتوبوسراني شهر تهران دردسرساز شد. پيمان سنندجي پيش از انتقادات شهردار و شوراي شهر به اين طرح از جزييات طرحي گفته بود كه بيش از هر چيز تلاش داشت تا ظرفيت اتوبوس را بيش از پيش پر كند و احيانا در ساعاتي از روز، اتوبوسهاي هميشه مملو از جمعيت تهران خالي نمانند. پس از درج اين خبر بود كه پيروز حناچي، شهردار تهران در صفحه توييتر خود خبر مربوط به فروش صندلي اتوبوسهاي شهري را كاملا نادرست خواند و از اساس تكذيب كرد. اين طرح از انتقادهاي شوراي شهر تهران نيز به دور نمانده بود. علي اعطا، سخنگوي شوراي شهر تهران تاكيد كرده بود كه حملونقل عمومي مقولهاي است كه متعلق به عموم مردم است و طبقه و دسته نميشناسد، اگر هم بحث طبقهبندي اجتماعي در كار باشد، اتفاقا بيشتر افراد كمدرآمد هستند كه منتفع خواهند شد. حالا نيز كه شيوع كرونا، ناوگانهاي حملونقل عمومي شهر تهران را به يكي از مناطق پرخطر تبديل كرده، استفاده از ناوگان خصوصي گزينه پرخرجي است كه قطعا براي طبقه پايين جامعه قابل استفاده نميتواند باشد. حالا كه بخش آسيبپذير جامعه، براي خاطر نان هم كه شده تمام خطرها و آسيبهاي خروج از خانه را به جان ميپذيرد، فاصلهگذاري اجتماعي در اتوبوسها و مينيبوسهاي خصوصي گزينهاي نيست كه براي رفاه اين دسته از افراد در نظر گرفته شده باشد، به ويژه اينكه پيش از اين شوراي شهر ادعا كرده بود كه ناوگان حملونقل عمومي بايد در خدمت قشر ضعيف اقتصادي جامعه باشد.