• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4630 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۶ ارديبهشت

رييس كل سازمان امور مالياتي برآورد كرد

ريزش حداقل 40 هزار ميليارد توماني درآمدهاي مالياتي

سيدعلي پارسا درخصوص تغييرات درآمدهاي مالياتي و عدم انتشار آمارهاي مالياتي طي يك سال گذشته گفت: واقعا هيچ محدوديتي در انتشار آمارهاي مالياتي وجود ندارد و مشي ما مبتني بر اطلاع‌رساني و شفافيت است. سال مالي ماليات تمام شده است و درخصوص آمارهاي سال گذشته (دستور خواهم داد) كه اين آمارها با جزييات و به شكل تفضيلي منتشر شود. رييس سازمان مالياتي در واكنش به مطالبه انتشار ماهيانه آمارهاي مالياتي، گفت: حتما اطلاعات مالياتي را به احسن وجه و تفضيلي‌ترين شكل ممكن دراختيار همه قرار خواهيم داد و به شكل كامل منتشر خواهيم كرد. به گفته پارسا، به اين شكل نبوده است كه آمارهاي مالياتي منتشر مي‌شده و بنده روند را متوقف كرده باشم و چنين سياستي در دستور كار نبوده است و اگر به شكل ماهيانه آمارهاي مالياتي منتشر مي‌شده است حتما اين روند را ادامه خواهيم داد. رييس كل سازمان امور مالياتي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه باتوجه به شيوع كرونا و صدماتي كه مشاغل و كسب و كارها از اين ناحيه متحمل شده‌اند به نظر حضرتعالي چه ميزان از درآمدهاي مالياتي مورد پيش‌بيني براي سال 99 قابل تحقق است و همين‌طور بسياري از مشاغل آسيب‌ديده از كرونا درخواست بخشودگي ماليات‌ها به‌خصوص ارزش افزوده را دارند براي اين قضيه چه تدابيري لحاظ شده است، گفت: ماليات اين واحدها ماليات بر سود است. طبق قاعده جايي كه سود وجود ندارد مالياتي هم به آنها تعلق نمي‌گيرد. او افزود: حقيقت اينكه ابعاد مختلف بيماري كرونا و ميزان تاثيرگذاري آن هنوز بر حوزه‌هاي مختلف اقتصادي به‌طور دقيق مشخص نبوده و به همين دليل درآمد پايه‌هاي مختلف مالياتي قابل برآورد نيست. پارسا بيان داشت: خوش‌بينانه‌ترين حالت اينكه از 180 هزار ميليارد تومان درآمدي كه از محل ماليات‌ها در قانون بودجه سال جاري پيش‌بيني شده 140 هزار ميليارد تومان قابل وصول است اگر ميزان تاثير كرونا بر كسب و كارها در همين فصل بهار باشد. او ادامه داد: ماليات جزو مواردي است كه همه مولفه‌هاي آن اعم از نرخ، ماخذ، زمان، معافيت، بخشودگي و غيره طبق قانون انجام مي‌شود. رييس كل سازمان امور مالياتي كشور همچنين گفت: اين سازمان سياستگذار و قانونگذار نيست بلكه مجري قانون است.
او افزود: تسهيلات و خدماتي كه تاكنون سازمان امور مالياتي براي اصناف و واحدهاي توليدي آسيب‌ديده از ويروس كرونا درنظر گرفته، مي‌توان به امهال بدهي‌هاي مالياتي، امهال اظهارنامه‌هاي مالياتي، بخشودگي جرايم مالياتي اشاره كرد اما اينكه اصل ماليات وصول نشود تا به حال در سازمان بحث خاصي صورت نگرفته و بايد منتظر ماند تا برآيند كلان مجموعه سياست‌هاي اقتصادي كشور چه خواهد بود.  پارسا بيان داشت: واقع مطلب اينكه اخذ ماليات متناسب با سود و درآمد است و زماني كه سود و درآمد كاهش مي‌يابد به‌طور متناسب ماليات پرداختي هم كاهش پيدا مي‌كند و به‌طور حتم با شرايط كسادي كه بر اثر گسترش ويروس كرونا در اقتصاد ايجاد شده تغييرات خود را در ميزان ماليات پرداختي نشان خواهد داد. او همچنين درخصوص «وصول ماليات از خانه‌هاي خالي» و «ماليات بر درآمد» گفت: طبق قانون بودجه سال جاري سازمان امور مالياتي بايد از خانه‌هاي خالي ماليات دريافت كند اما هنوز سامانه ملي املاك و اسكان دراختيار اين سازمان قرار نگرفته است. رييس كل سازمان امور مالياتي كشور افزود: به‌طور قطع و يقين امسال ماليات بر خانه‌هاي خالي به عنوان يك پايه مالياتي جديد در كشور دنبال خواهد شد. او همچنين با اشاره به مقررات جزء (2) بند (الف) تبصره (12) قانون بودجه سال جاري كل كشور افزود: سقف معافيت مالياتي موضوع ماده (84) قانون ماليات‌هاي مستقيم در سال 1399 سالانه مبلغ 
36 ميليون تومان تعيين شده است. او اظهار داشت: نرخ ماليات بر كل درآمد كاركنان دولتي و غيردولتي اعم ازحقوق و مزاياي فوق‌العاده و كارانه مازاد بر مبلغ مزبور تا يك و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه به نرخ 10درصد، نسبت به مازاد يك و نيم برابر تا دو و نيم برابر آن مشمول ماليات سالانه 15درصد، نسبت به مازاد دو و نيم برابر تا چهار برابر آن مشمول ماليات سالانه 20 درصد و نسبت به مازاد چهار برابر آن مشمول ماليات 25درصد است. پارسا درخصوص لايحه ماليات بر ارزش افزوده نيز گفت: تمامي بندهاي اين لايحه روز گذشته در مجلس شوراي اسلامي به تصويب نهايي رسيد.  او افزود: اين مصوبه پس از تاييد شوراي نگهبان ازسوي دولت جهت اجرا به سازمان امور مالياتي ابلاغ خواهد شد.
پارسا همچنين بيان داشت: نظام مالياتي كشور همواره در تلاش است تا با همكاري و حمايت موثر ديگر اركان نظام، ارتقاي فرهنگ مالياتي و استفاده از آخرين ابزارهاي نوين الكترونيكي فرآيندهاي يك نظام نوين و مدرن ماليات را به منصه ظهور برساند.  او ادامه داد: مساله فرهنگ مالياتي يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي پيش روي نظام مالياتي كشور است و بايد براي فرهنگ‌سازي و نهادينه كردن ارزش‌ها و باورهاي مناسب مالياتي برنامه‌ريزي كند. رييس كل سازمان امور مالياتي كشور گفت: مجموع درآمد مالياتي كه ماهانه در سال گذشته از همه منابع وصول شد 11 تا 12 هزار ميليارد تومان بود درحالي كه حقوق و مزاياي شاغلان، بازنشستگان و مستمري‌بگيران كشور 22 تا 23 هزار ميليارد تومان بوده است، از اين ‌رو ضرورت ايجاب مي‌كند براي متعادل كردن اين وضعيت هم ساختار نظام مالياتي اصلاح شود و هم فرهنگ مالياتي در جامعه ارتقا و گسترش پيدا كند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون