• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4633 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۹ ارديبهشت

نادر انتصار، استاد دانشگاه آلاباماي جنوبي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

جو بايدن در صحنه سياسي امريكا گم شده است

ميثم سليماني

 

 

هنگامي كه صحبت از شيوع كرونا در چين به ميان آمد امريكايي‌ها هيچگاه تصور نمي‌كردند كه اين ويروس با چنين شدتي وارد كشورشان شده و تا اين حجم به امريكا خسارت وارد كند. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده در ابتداي بحث در خصوص كرونا ادعا مي‌كرد كه اين بيماري بسيار ضعيف‌تر از آنفلوآنزا است چرا كه آنفلوآنزا سالانه جان بيش از 25 هزار نفر را در امريكا مي‌گيرد. اما حالا در طول تنها چند ماه ويروس كرونا بيش از 50 هزار نفر را در امريكا به كام مرگ كشانده است. از همين رو عملكرد دونالد ترامپ و نحوه مديريت او براي مقابله با اين بيماري به ‌شدت مورد نقد قرار گرفته است. بسياري نيز او را متهم مي‌كنند كه از مدت‌ها قبل هشدارهاي لازم براي مقابله با كرونا به وي داده شده اما او آنها را ناديده گرفته است. نادر انتصار، استاد دانشگاه آلاباماي جنوبي در گفت‌وگو با «اعتماد» عنوان كرد، كرونا سوءمديريت ترامپ را با هزينه‌اي زياد به مردم امريكا نشان داد. مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه مي‌خوانيد.

 

به نظر مي‌رسد كه امريكا در يك بحران مديريتي گرفتار شده است. ميزان مرگ و مير در نتيجه ابتلا به كرونا در اين كشور هر روز در حال افزايش است. اين اتفاق چه تاثيري در آينده سياسي دونالد ترامپ آن هم در سال انتخابات خواهد داشت؟

اگر روند كرونا به شكل كنوني ادامه پيدا كند، ممكن است صدمه جدي به ترامپ در انتخابات وارد كند. به شرط اينكه طرف مقابل يعني جو بايدن از آن استفاده كند. مخمصه‌اي كه اكنون دموكرات‌ها و شخص بايدن درگير آن هستند، امريكا در يك بحران همه‌گير به سر مي‌برد و اينها نمي‌خواهند موضوع كرونا را به حدي سياسي كنند كه در عمل دولت نتواند كار جدي انجام دهد. اين يك خطر جدي براي جو بايدن است. در طرف مقابل اگر جو بايدن بتواند نشان دهد كه در صورت پيروزي تغييرات بنيادي در سيستم بهداشتي امريكا ايجاد خواهد كرد براي او امتيازي بزرگ خواهد بود. چرا كه از زمان روي كار آمدن ترامپ بودجه بهداشت و درمان به حدي كاهش پيدا كرده كه برخي متعجب هستند امريكا با اين همه پيشرفت علمي نمي‌تواند كاري در برابر اين ويروس انجام دهد. اكنون شاهد آن هستيم كه ماسك به سختي در امريكا پيدا مي‌شود.

كرونا با خسارت بسيار زيادي ضعف مديريتي ترامپ را به مردم امريكا نشان داد. ولي واقعيت آن است دونالد ترامپ در شرايطي شكست خواهد خورد كه طرف مقابل آن، به نحوي نشان دهد كه مي‌تواند اين مديريت ضعيف را جبران كند. ولي اگر بايدن بخواهد مسائل معمولي سياسي را بيان كند و برنامه‌هاي درست و بلندمدتي ارايه ندهد، نمي‌تواند ترامپ را شكست دهد. چرا كه در حال حاضر با وجود همه خرابكاري‌هايي كه دونالد ترامپ انجام داده 40درصد مردم امريكا به او راي خواهند داد. هر چند اين ميزان اكثريت نيست ولي به اندازه‌اي هست كه به او كمك كند تا در انتخابات پيروز شود. بنابراين اكنون بسيار زود است تا در خصوص شكست ترامپ صحبت كنيم، مگر آنكه كرونا خسارت‌هاي بيشتري به امريكا وارد كند.

به نظر شما دونالد ترامپ تا چه حد علاقه‌مند است تا موضوع كرونا را سياسي كند؟

هدف كلي ترامپ از مصاحبه‌هاي روزانه تلويزيوني كه انجام مي‌داد، همين بود. او هر روز پشت تريبون قرار مي‌گيرد تا تمام رسانه‌ها صحبت‌هاي او را پوشش دهند و همين اقدام او باعث شده تا فضاي شيوع بيماري كرونا در امريكا سياسي شود. هرچند روزانه برخي از مقام‌هاي بهداشتي دولتش كنار او حضور دارند ولي تمام حرف‌هاي ترامپ سياسي است و هر چند مدت يك ‌بار دكترهايي كه اطراف او حضور دارند صريحا صحبت‌هاي ترامپ را رد مي‌كنند. ترامپ در حال بهره‌برداري سياسي و مجاني از رسانه‌هاست. زيرا اگر به يك نفر در آستانه انتخابات هر روز در بهترين زمان پخش تلويزيوني، تريبون بدهيد در حقيقت بهترين موقعيت را براي او فراهم كرده‌ايد.

كرونا اين موقعيت را مجاني در اختيار دونالد ترامپ براي تبليغات قرار داد. اين در حالي است كه جو بايدن در رسانه‌ها گم شده و مشخص نيست كمپين او در چه شرايطي قرار دارد و تنها گاهي صحبت‌هايي را مطرح مي‌كند ولي او به اندازه ترامپ فرصت حضور تلويزيوني ندارد و هنگامي هم كه حضور پيدا مي‌كند صحبت‌هاي او چندان جذاب نيست. مشكل اينجاست كه هر چند دونالد ترامپ عملكرد خوبي ندارد ولي طرف مقابل او جو بايدن در صحنه سياسي امريكا گم شده است.

دونالد ترامپ از كرونا به عنوان يك فرصت سياسي و تبليغاتي بهره‌برداري مي‌كند. آيا فكر نمي‌كنيد اين حضور مستمر و مداوم در نهايت به ضرر او تمام خواهد شد؟

اين حضور مستمر ترامپ پشت تريبون تبعات منفي هم براي او خواهد داشت. چرا كه به مردم نشان مي‌دهد تا چه حد حرف‌هاي بي‌ربط و چرت و پرت بيان مي‌كند. ولي متاسفانه جامعه امريكا به حدي قطبي شده است كه طرفداران ترامپ به هيچ عنوان به اين موضوعات توجه نمي‌كنند. به ‌طور مثال، در همسايگي من يك زن و شوهر طرفدار ترامپ حضور دارند كه شوهر اكنون كرونا گرفته و در كما قرار دارد و احتمالا زنده نخواهد ماند. ولي با وجود اين شرايط باعث نشده كه آن زن به ترامپ راي ندهد و معتقد است كه عملكرد خوبي برجا گذاشته است. حتي مرگ عزيزترين نفرات هم باعث نشده طرفداران ترامپ از او روي برگردانند. طرفداران ترامپ او را به مانند يك بت پرستش مي‌كنند. هنگامي كه يك نفر تبديل به بت شود هيچگاه ديگران به اشتباه و ناتواني او پي نخواهند برد و تنها او را مانند بتي مي‌بينند كه مي‌تواند آرمان‌هاي خيالي راي‌دهندگان را اجرا كند. متاسفانه طرفداران ترامپ در چنين شرايطي قرار دارند. كرونا با وجود اينكه صدمات بسيار زيادي به مردم وارد كرده و حتي از كار بيكار شده‌اند اما باز هم مقصر را فرد ديگري مي‌دانند. حتي برخي از آنها كماكان كرونا را نيز به دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما مربوط مي‌دانند! من بيش از 50 سال است كه در امريكا زندگي مي‌كنم، هيچگاه فكر نمي‌كردم جامعه امريكا روزي به اين حد قطبي شود و ايالات متحده در چنين شرايطي قرار گيرد.

با توجه به قطبي شدن جامعه امريكا، احتمالا شاهد تاثيرگذاري جامعه شناور در انتخابات نوامبر 2020 خواهيم بود. فكر مي‌كنيد اين بخش از جامعه به چه سمتي گرايش پيدا مي‌كند؟

جامعه شناور امريكا طيف وسيعي از افراد را شامل مي‌شود. بخش عمده‌اي از اين جامعه را جوان‌ها تشكيل مي‌دهند كه به ‌طور معمول و سنتي كمتر از ساير مردم امريكا پاي صندوق راي حاضر مي‌شوند. تنها در موارد خاص شاهد اين اتفاق بوديم كه آخرين مورد مربوط به حمايت گسترده جوانان از باراك اوباما در دو دوره انتخابات رياست‌جمهوري بود. سياهپوست‌ها و زنان نيز بخش ديگري از اين جامعه شناور هستند. اگر به نحوي اينها وارد شوند و راي بدهند قطعا تعيين كننده خواهد بود. البته اين كار آقاي بايدن است كه بتواند آراي اين بخش از جامعه را به خود جذب كند كه تاكنون اين اتفاق رخ نداده است. ولي اگر به نحوي بتواند ميزان مشاركت جامعه شناور امريكا را نسبت به سال 2016 بين 5 تا 6 درصد افزايش دهد قطعا در نتيجه انتخابات تعيين كننده خواهد بود. با اين همه ما نمي‌دانيم كه چنين اتفاقي رخ خواهد داد يا نه. البته اين اتفاق به شكل خودكار انجام نخواهد شد. اوباما در دو دور توانست اين كار را انجام دهد ولي مشخص نيست كه بايدن بتواند چنين كاري كند. شواهد نيز تا به امروز نشان نمي‌دهد كه كار زيادي بتواند در اين زمينه انجام دهد.

بخش ديگري كه بايد به آن توجه كرد زنان سفيدپوست حومه‌نشين هستند كه يك بخش مهم از راي‌دهندگان شناور را تشكيل مي‌دهند. در سال 2016 بسياري تصور مي‌كردند به دليل اينكه هيلاري كلينتون يك زن است همه آنها به او راي خواهند داد. ولي در عمل 55 درصد زنان سفيدپوست امريكا به ترامپ راي دادند. جو بايدن اگر نتواند تغييري در اين آرا ايجاد كند و حدود 5 تا 6 درصد از اين آرا را از سمت ترامپ به سمت خود جذب كند باز هم نمي‌تواند كار چنداني از پيش ببرد. جامعه شناور مهم‌ترين تاثير را در انتخابات خواهند داشت و اگر بايدن پيروزي مي‌خواهد بايد يك تغيير بالاي 5 درصدي در آراي اين بخش ايجاد كند.

طي چند وقت اخير تظاهرات محدودي از سوي برخي طرفداران آقاي ترامپ در حمايت از برداشته شدن محدوديت‌هاي مربوط به شيوع ويروس كرونا برگزار شد. اين افراد چه بخشي از جامعه امريكا را شكل مي‌دهند و آيا اين عقايد اكثريت جامعه امريكا را تشكيل مي‌دادند؟

خير، اما اقليتي پر سر و صدا هستند. در آخرين نظرسنجي‌هايي كه منتشر شده هنوز 95 درصد مردم امريكا موافق اعمال محدوديت‌هاي مربوط به شيوع ويروس كرونا هستند. معترضان اقليتي بسيار كوچك ولي پر سر و صدا هستند كه طرفداران سرسخت ترامپ محسوب مي‌شوند و به لحاظ طرز تفكر به‌شدت عقب‌افتاده هستند. اين بخش از جامعه هنوز تصور مي‌كنند كرونا وجود ندارد بلكه همه آن را يك توطئه سياسي عليه ترامپ مي‌دانند و بايد جلوي اين توطئه گرفته شود و معتقدند كرونا از سوي مخالفان ترامپ ايجاد شده تا او را شكست دهند. حتي ترامپ در برخي از سخنراني‌هاي خود نيز مردم را تحريك مي‌كند تا بخشي از طرفداران در حمايت از او به خيابان‌ها بيايند. اين بخش از جامعه امريكا طرفداران جدي ترامپ هستند.

به گفته شما بخش اعظمي از جامعه امريكا مخالف برداشته شدن محدوديت‌هاي مربوط به شيوع كرونا در امريكا و همچنين بازگشايي تمام و كمال اقتصاد امريكا در زماني هستند كه ويروس جان تعداد زيادي از شهروندان اين كشور را به صورت روزانه مي‌گيرد. شايد ترامپ تصور مي‌كرد با اعلام بازگشايي اقتصادي، بخش زيادي از مردم از وي حمايت كنند اما اين اتفاق رخ نداد؛ اين موضوع را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

ترامپ در حال انجام يك بازي عجيب است. او تاكيد دارد كه هر ايالتي مي‌تواند به صورت خودكفا براي برداشتن محدوديت‌ها تصميم‌گيري كند. ايالت‌هاي طرفدار ترامپ محدوديت‌ها را زودتر برداشتند. به‌ طور مثال جايي مانند جورجيا تصميم گرفته كه محدوديت‌ها را بردارد. ايالتي مانند كاروليناي جنوبي تمام محدوديت‌ها را برداشته است و مردم حتي كنار دريا نيز رفته‌اند. بنابراين هم قصد دارد نشان دهد كه موافق مسائل بهداشتي است و از سوي ديگر به دنبال تحريك طرفدارانش است كه بيرون بيايند و از او طرفداري كنند و جامعه را باز كند و قصد دارد هر دو سوي ماجرا را داشته باشد. اين مساله بسيار مهمي است. اكثر جامعه امريكا موافق باز كردن جامعه در مقطع كنوني نيستند.

ولي تعداد اندكي كه به خيابان‌ها مي‌آيند و به دنبال فشار بر فرمانداران هستند، اينها گروه‌هاي فشاري هستند كه تعدادشان بسيار كم و نفوذ بسيار بالايي دارند.

فرمان اجرايي كه آقاي ترامپ در بحث مهاجرت امضا كرد را تا چه حد يك اقدام سياسي مي‌دانيد و چه ابعادي در آينده خواهد داشت؟

قطعا اين تصميم ترامپ با اهداف سياسي صورت گرفته است چرا كه يكي از برنامه‌هاي مهم دولت ترامپ قبل از ورود كرونا به امريكا بود. حالا با شيوع كرونا و افزايش بيكاري بهانه‌اي شده تا ورود مهاجران به امريكا را نيز محدود كند. البته ترامپ بهانه‌هاي زيادي را در خصوص اين تصميم مطرح كرده تا مردم قانع شوند. البته اين فرمان اجرايي براي 2 ماه و قابل تمديد است و براي آن استثناهايي نيز در نظر گرفته است.

مثل كارگران در بخش‌هاي بهداشتي و كشاورزي شامل اين فرمان نمي‌شوند. در بخش كشاورزي بدون كارگران مكزيكي توليد مزارع امريكايي‌ها فلج خواهد شد. چرا كه اگر مكزيكي‌هاي مهاجر نباشند مردم امريكا جايگزين نخواهند شد. اما به ‌طور قطع هدف ترامپ اين است كه طي دو ماه آينده اين موضوع چگونه پيش خواهد رفت. اگر در طول اين مدت مخالفت چنداني صورت نگيرد سعي خواهد كرد تا از اين فرصت استفاده سياسي كند و ممنوعيت مهاجرت را به صورت يك سياست دائمي تبديل كند.

اكنون بحث محدوديت براي صدور كارت سبز نيز مطرح شده، آيا اين قانون مشكلي براي مهاجراني كه در داخل حضور داشتند، ايجاد نخواهد كرد؟

آنهايي كه اكنون در امريكا حضور دارند و ويزاي كاري H1B را در اختيار دارند، يك دوره محدود دارند. اين فرمان اجرايي تا زماني كه اين ويزاي موقت اعتبار داشته باشد، تاثيري نخواهد داشت. معمولا اين ويزا يك تا دو ساله صادر مي‌شود و سپس امريكا را ترك خواهند كرد. ولي اگر در طول اجراي اين فرمان تاريخ ويزاها به پايان برسد ديگر توان تمديد نخواهند داشت. يا افرادي كه در داخل متقاضي كارت سبز هستند طبق دستور ترامپ ديگر نمي‌توانند اين كارت را دريافت كنند. يا پاسخ به درخواست منفي خواهد بود كه در چنين شرايطي بايد امريكا را ترك كنند و يا اينكه پرونده در حالت بلاتكليف باقي خواهد ماند.

دموكرات‌ها در حال متحد شدن هستند و افراد تعيين كننده مانند اوباما و سندرز از جو بايدن براي نامزدي رياست‌جمهوري دموكرات‌ها اعلام حمايت كردند و به نظر مي‌رسد فضا منسجم‌تر از سال 2016 است. اين اتفاق تا چه حد مي‌تواند در نوامبر2020 براي آقاي بايدن تعيين كننده باشد؟

اين اتفاق مهمي است؛ زيرا ما چنين انسجامي را ميان دموكرات‌ها در سال 2016 نديديم. ولي اين انسجام زماني نتيجه‌بخش خواهد بود كه رفتار و عملكرد مثبت بايدن در كنار آن قرار گيرد. بايدن نمي‌تواند تنها كنار بنشيند و بگويد اوباما يا سندرز و... از او حمايت مي‌كنند و طرفداران آنها نيز پشت سر بايدن قرار مي‌گيرند. اين اتفاق به شكل اتوماتيك رخ نخواهد داد. هنگامي كه آقاي سندرز بيان مي‌كند من پشتيبان 100 درصدي آقاي بايدن هستم، دليل نمي‌شود تمام طرفداران سندرز به بايدن راي دهند. بايدن بايد خود به پيش بگذارد. بايدن به عنوان يك نماينده بايد عميق و موثر‌تر از چيزي كه تاكنون عمل كرده دست به اقدام بزند تا طرفداران حاميان او نيز به سمتش گرايش پيدا كنند. به صورت خودكار طرفداري اوباما يا سندرز تمام طرفداران آنها را به سمت بايدن سوق نمي‌دهد. بايدن بايد نشان دهد فردي است كه قابليت شكست ترامپ در ماه نوامبر را خواهد داشت.

در ابتداي انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها چندان اميدي به بايدن وجود نداشت ولي به ناگاه انفجاري در كمپين ايشان رخ داد و همه‌ چيز تغيير كرد. با توجه به زمان قابل توجهي كه تا انتخابات باقي مانده و هيچ كمپيني برگزار نمي‌شود و اتفاق جديدي نمي‌تواند رخ دهد، آيا تصور نمي‌كنيد بعد از برداشته شدن محدوديت‌ها و زماني كه باقي است خود را بازيابي كند؟

اين امكان وجود دارد؛ بايدن فردي است كه سال‌ها در انتخابات حضور داشته است. از انتخابات محلي در ايالت خود گرفته تا سنا و معاون اولي فعاليت كرده است. او سومين بار است كه براي رياست‌جمهوري تلاش مي‌كند. بنابراين او اصلا فرد بي‌تجربه‌اي در كمپين‌هاي انتخاباتي نيست و فرصت دارد تا خود را بازيابي كند.

اما آيا اين‌كار را انجام دهد و بتواند بار ديگر مانند انتخابات درون حزبي دموكرات‌ها اوج بگيرد بستگي به خود بايدن و همچنين شرايط امريكا در دو ماه آينده دارد. تنها كاري كه بايدن بايد انجام دهد اين است كه از لاك خود خارج شود. هرچند شرايط كرونا تا حدي اين فضا را براي او محدود كرده اما بايد به نحوي از لاك خود بيرون بيايد و غيبت رسانه‌اي خود را جبران كند. در غير اين صورت ترامپ مي‌تواند با شيوه 4 سال پيش خود بار ديگر رييس‌جمهور امريكا شود.

آقاي بايدن به ناگاه بحث ميشل اوباما، همسر باراك اوباما را براي معاون اولي خود مطرح كرد اين موضوع و حتي تعيين معاون اول زن تا چه حد قابليت تاثيرگذاري در انتخابات دارد؟

اين موضوع مهم هست ولي بايد يادآوري كرد كه در انتخابات سال 2016 يك زن براي رسيدن به مسند رياست‌جمهوري مبارزه مي‌كرد. پس اين موضوع اتفاق جديدي نيست. ولي اين موضوع از آن جهت مهم است كه بتواند راي زنان را به خود جذب كند. بايدن اگر بتواند از اين طريق 5 تا 10 درصد از آراي شناور زنان را به سمت خود بيش از دوره‌هاي قبل جذب كند اين موضوع بسيار اثرگذار خواهد بود. به همين دليل روي اين موضوع بارها و بارها مانور داده است. البته معاوني كه انتخاب مي‌كند بايد بسيار فعال‌تر از خود بايدن باشد. چرا كه بايدن سن بالايي دارد و بايد زني معاون او باشد كه در كمپين‌ها خودش را نشان دهد فعاليت زيادي داشته باشد.

گزينه محتمل را چه كسي مي‌دانيد؟

به نظر من كمالا هريس، سناتور كاليفرنيا اصلي‌ترين گزينه معاون اولي بايدن است. چرا كه ايالت بسيار مهمي را نمايندگي مي‌كند. اليزابت وارن ديگر گزينه تصدي اين پست است. يا خانم گرشن ويتامر، فرماندار ميشيگان كه طي ماه‌هاي اخير عملكرد بسياري خوبي در مبارزه با ويروس كرونا از خود نشان داده، مي‌تواند گزينه محتمل معاون اولي بايدن باشد. ولي احتمال اينكه ميشل اوباما اين پست را قبول كند بسيار اندك است. 


   كرونا با خسارت بسيار زيادي ضعف مديريتي ترامپ را به مردم امريكا نشان داد.
   اكنون بسيار زود است تا در خصوص شكست ترامپ صحبت كنيم؛ مگر آنكه كرونا خسارت‌هاي بيشتري به امريكا وارد كند.
   حضور دائمي ترامپ پشت تريبون پس از شيوع كرونا و پوشش رسانه‌اي آن باعث شده كه اين بيماري در امريكا سياسي شود و ترامپ در حال بهره‌برداري سياسي و مجاني از رسانه‌ها است.
   من بيش از 50 سال است كه در امريكا زندگي مي‌كنم، هيچگاه فكر نمي‌كردم جامعه امريكا روزي به اين حد قطبي شود و ايالات متحده در چنين شرايطي قرار گيرد. 
   بايدن اگر به نحوي بتواند ميزان مشاركت جامعه شناور امريكا را نسبت به سال 2016 بين 5 تا 6 درصد افزايش دهد قطعا در نتيجه انتخابات تعيين‌كننده خواهد بود.
   معترضان اقليتي بسيار كوچك ولي پر سر و صدا هستند كه طرفداران سرسخت ترامپ محسوب مي‌شوند و به لحاظ طرز تفكر به ‌شدت عقب‌افتاده هستند.
   اگر برنامه ممنوعيت ورود مهاجران طي دو ماه آينده با مخالفت چنداني روبه‌رو نشود قطعا آن را ادامه خواهد داد.
   بايدن نمي تواند تنها كنار بنشيند و بگويد اوباما يا سندرز و... از او حمايت مي‌كنند و طرفداران آنها نيز پشت سر بايدن قرار مي‌گيرند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون