• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4634 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت

هيچ تصميم ساده‌اي براي پايان ليگ‌ها وجود ندارد

فوتبال در برزخ

بهرام سرگوسرايي

 

حداقل به نظر مي‌رسيد هلندي‌ها تصميم خودشان را گرفته بودند. آنها تنها ليگ اروپايي هستند كه ليگ را بدون تعيين قهرمان و تيمي كه سقوط مي‌كند نيمه‌كاره تمام كردند. با اين حال بعد از فروكش كردن هيجان ناشي از اعلام اين خبر اوترخت نسبت به اين راي اعتراض كردند. اين تيم كه فعلا با 41 امتياز از 25 بازي در رده ششم جدول اورديويزه قرار دارد، ادعا كرده باتوجه به يك بازي عقب‌افتاده و همچنين داشتن بازي مستقيم با رقباي بالاي سرش در جدول مي‌توانست سهميه مسابقات اروپايي را به دست آورد. سيورمن، مالك اوترخت در تلويزيون اعلام كرد كه باشگاه او از اين راي صادره فدراسيون فوتبال كشورش شكايت كرده و از چند وكيل براي پيروزي استفاده خواهد كرد. اين شكايت ممكن است تعطيلي مسابقات را لغو كند. همچنين كامبور صدرنشين دسته دو فوتبال هلند كه در آستانه صعود به دسته برتر قرار داشت نيز از اين تصميم ناراضي است. مربي باشگاه مي‌گويد كه اين بزرگ‌ترين شرم در تاريخ ورزش هلند است. اين تيم نيز در حال بررسي راهكارهاي قانوني است. البته زمزمه‌هايي از بازيكنان آژاكس صدرنشين فعلي ليگ كه در اين شرايط قهرماني را از دست رفته مي‌بينند نيز مبني بر اعتراض به اين حكم شنيده شده است. 
با اين حال اين يك حس مشترك براي همه كساني است كه تلاش مي‌كنند فوتبال را از بن‌بست خارج كنند. به نظر مي‌رسد هر برنامه‌اي براي ازسرگيري يا لغو مسابقات با مخالفت عده‌اي روبه‌رو خواهد شد، همان‌طور كه تجربه هلند اين را ثابت كرده است. چند روز قبل يوفا در جلسه‌اي كه به صورت ويديو كنفرانس برگزار كرد حالت ايده‌آل را پايان ليگ درنظر گرفت اما كشورها را در انجام اين كار مختار كرد. 
آلمان احتمالا اولين كشوري است كه قصد دارد مسابقات خود را پشت درهاي بسته برگزار كند. آنها چند تاريخ از‌جمله هشت ژوئن را درنظر گرفته‌اند. فدراسيون فوتبال با همكاري وزارت بهداشت دستورالعملي 41 صفحه‌اي تدوين كرده و دراختيار تيم‌ها قرار داده تا براساس آن تيم‌ها مسائل بهداشتي را رعايت كنند. البته همچنان ممكن است اين تصميم با مخالفت برخي سازمان‌ها در آلمان روبه‌رو شود. نخست‌وزير ايتاليا نيز گفته تيم‌هاي كشورش بايد در 18 مه ‌براي پايان دادن به مسابقات فوتبال به تمرينات بازگردند. اما كمي آن طرف‌تر نخست‌وزير اسپانيا اعلام كرده كه هيچ فوتبالي تا قبل از تابستان برگزار نخواهد شد. 
مقامات لهستان اطمينان دارند كه رقابت‌هاي فوتبال اين كشور را در 29 مه ‌ازسر بگيرند به شرط آنكه شرايط برنامه‌ ايمني 5 مرحله‌اي عملياتي شود. انگلستان اما محتاط‌تر عمل كرده است. اگرچه آرسنال، وستهام و برايتون به بازيكنان خود اجازه داده‌اند كه روز دوشنبه براي تمرينات انفرادي به كمپ تيم بروند اما هنوز هيچ تاريخي براي ازسرگيري رقابت‌ها اعلام نشده است. مديران اين ليگ معتقدند كه ممكن است در ماه ژوئن بازي‌ها آغاز شود در حالي كه دولت به آنها گفته مي‌توانند از اواسط ماه مه ‌براي تمرينات استارت بزنند. 
با وجود اين همه مي‌دانند كه مساله كنترل شيوع كرونا مي‌تواند همه برنامه‌ها را به‌هم بريزد و فوتبال نمي‌تواند در اين مقوله يكجانبه تصميم بگيرد. يوفا گفته اگر مسابقات تكميل نشود آن وقت رقابت‌هاي كوتاه براي تعيين تيم‌هاي راه يافته به مسابقات اروپايي و پلي‌آف درنظر گرفته شود و حتي اگر اين نيز قابل دسترسي نبود، بحث شايستگي ورزشي لحاظ شود. اما تجربه اندك برخي كشورها نشان مي‌دهد كه اين برنامه فقط توهمي از سادگي را ارايه مي‌دهد و انجامش در عمل چقدر پيچيده و بغرنج است. در واقع هيچ‌يك از تيم‌ها يا طرفداران‌شان نمي‌توانند چيزي به اسم شايستگي ورزشي را بپذيرند و هميشه شائبه‌هايي در اين زمينه وجود خواهد داشت. اين تصميمات فقط در بلژيك با مقاومت كمي از سوي ديگران مواجه شد، هر چند در همان‌جا نيز تعطيلي مسابقات فعلا تا 4 مه ‌به تعويق افتاده است. البته در ليگ بلژيك، بروژ با اختلاف زيادي صدرنشين است و اين كار را براي تصميم‌گيري راحت مي‌كند. 
در جاهاي ديگر اما چنين وضوحي به چشم نمي‌خورد. در هلند فدراسيون تاكيد دارد كه اين دستور را از بالاترين مرجع كشور يعني نخست‌وزير گرفته است. در اين ليگ آژاكس و آلكمار به دليل تفاضل گل در رده‌هاي اول و دوم جدول قرار دارند و يوفا گفته است اين دو تيم مي‌توانند سهميه ليگ قهرمانان سال بعد را داشته باشند. در همين حال اسكاتلند ليگ‌ دسته‌هاي پايين‌تر خود را به ‌طور كامل لغو كرده اما اعلام كرده تيم‌هاي صعودكننده و سقوط‌كننده مشخص خواهند شد. اين به عنوان نقشه راه فوتبال اين كشور شناخته شده كه درنهايت مي‌تواند به معرفي صدرنشين فعلي يعني سلتيك به عنوان قهرمان فصل معرفي شود. البته اين راه نيز در آن كشور با بحث و جدل‌هاي زيادي همراه بوده است. رنجرز رقيب اصلي سلتيك كه در رده دوم ليگ قرار دارد خواستار تحقيقات در اين زمينه و استعفاي مديراني كه چنين تصميمي را گرفته‌اند شده است. 
با همه برنامه‌ريزي‌ها و نظرات متناقض بازگشت فوتبال مبهم‌تر مي‌شود. تصميم آلمان جاه‌طلبانه به نظر مي‌رسد، اسپانيا هنوز مجوز سياسي و پزشكي نگرفته و در انگلستان همچنان براساس نظرسنجي‌ها لغو مسابقات به عنوان يك راه‌حل اخلاقي مورد تاييد مردم قرار دارد. در انگلستان ليورپول تنها به 6 امتياز ديگر از 16 بازي ديگر احتياج داشت تا بتواند بعد از 30 سال دوباره قهرمان ليگ برتر شود. 
در اين مرحله تجزيه و تحليل آسان به نظر مي‌رسد. راه بازگشت به فصل فوتبال اما هنوز هم بسيار دلهره‌آور، طولاني، بسيار شكننده و بيش از حد در معرض خطر به نظر مي‌رسد. علائمي كه از برخي كشورها رسيده، نشان مي‌دهد كه هيچ‌گونه تصميم راحتي در ميان نخواهد بود. 
منبع: نيويورك‌تايمز

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون