• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4634 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت

با اعلام رسمي وزارت صمت و توليد ۴۲ هزار خودرو بيشتر در سال ۹۸ تثبيت شد

سايپا؛ خودروساز اول كشور

گروه خودروسازي سايپا در سالي كه گذشت، توانست بخش قابل توجهي از كاهش توليد خود در نيمه دوم سال ۹۷ را جبران كند و اگر شيوع ويروس كرونا، اقتصاد و صنعت كشور در اسفندماه را با اختلال روبه‌رو نمي‌كرد، سايپا مي‌توانست در سال تحريمي، آمار و عملكردي به مراتب بهتر از سال غيرتحريمي ۹۷ داشته باشد. اين گروه خودروسازي باوجود تحريم‌هاي ظالمانه امريكا و مشكلاتي كه در مباحث مالي به جهت نقل و انتقال پول در شرايط تحريم وجود دارد، سال گذشته بيش از ۴۱۴ هزار دستگاه خودرو توليد كرد؛ خودروهايي كه به مرحله تجاري رسيده و تحويل مشتريان شدند.

 

كمترين رشد منفي توليد

بر اساس گزارش نهايي توليد خودرو در سال ۹۸ كه وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرده، توليد انواع خودرو در گروه خودروسازي سايپا، روند مثبتي داشته است. با استناد به آمار ارايه شده توسط وزارت صمت؛ گروه خودروسازي سايپا طي سال گذشته، ۴۱۴ هزار و ۵۷۸ دستگاه انواع خودرو سواري و تجاري توليد كرده است. اين آمار گوياي آن است كه در مجموع خودروهاي توليد شده اين شركت، ميزان كاهش توليد حدود يك درصد بوده است؛ با در نظر گرفتن شرايط دشوار اقتصادي و توليدي در سال پيش، اين عدد نشان مي‌دهد كه سايپا در مقايسه با ديگر خودروسازان كشور عملكرد بسيار بهتري داشته است.

 

تحقق جهش توليد پس از رونق ۹۸

بر اساس اين آمار و ارقام رسمي و قابل استناد مي‌توان اميدوار بود كه گروه خودروسازي سايپا در سال ۹۹، ضمن افزايش توليد مي‌تواند با همكاري قطعه‌سازان كشور «جهش توليد» را نيز مانند رونق توليد محقق سازد. نشانه‌هاي اين تحليل را مي‌توان در پيام نوروزي سيد جواد سليماني؛ مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در ابتداي سال ۹۹ نيز پيدا كرد: «نام‌گذاري سال جديد با عنوان «جهش توليد» از سوي رهبر فرزانه و حكيم انقلاب اسلامي و تاكيد رياست محترم جمهوري و وزارت صمت بر تداوم توليد و توسعه اشتغال براي جوانان، انگيزه‌اي مضاعف به جهادگران سنگر توليد در گروه خودروسازي سايپا خواهد بخشيد تا در سايه تعهد و تخصص، پس از بي‌اثر كردن تحريم‌هاي ظالمانه و موفقيت در رونق‌بخشي به توليد، خود را براي يك جهش بزرگ در سال جديد آماده كند.»

 

بي‌اثر كردن تحريم روي خط توليد

بررسي توليد يك ساله خودرو سواري در سايپا، با توجه به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت گوياي آن است كه در سال ۹۸ ميزان توليد خودروهاي سواري ۳۶۱ هزار و ۷۷۵ دستگاه بوده، اين در حالي است كه سال پيش از آن، اين گروه خودروسازي ۳۸۳ هزار و ۷۷۵ دستگاه خودرو سواري را توليد كرده بود. پيش‌بيني‌ها حاكي از آن بود كه شركت‌هاي خودروسازي با وجود تحريم‌ها و محدوديت‌هايي كه در انتقال پول براي آنها رقم خورده است، كاهش توليد بيش از ۳۰ درصد را در كارنامه كاري خود ثبت خواهند كرد اما بررسي يك‌ساله توليد خودرو نشان مي‌دهد كه ميزان كاهش توليد خودروهاي سواري در گروه خودروسازي سايپا تنها ۵.۸ درصد بوده است. در اين ميان گروه خودروسازي سايپا در توليد وانت ركورد زده به گونه‌اي كه سال گذشته ميزان توليد وانت در اين شركت خودروساز ۵۹.۲ درصد رشد داشته است. طي يك‌سال گذشته ۵۱ هزار و ۹۲۵ دستگاه وانت در كشور توليد شده كه اين عدد سال قبل از آن (سال ۹۷) ۳۲ هزار و ۶۱۶ دستگاه بوده است.

 

سايپا؛ خودروساز اول كشور

در سالي كه گذشت صنعت خودروي كشور يكي از سخت‌ترين و پيچيده‌ترين دوره‌هاي خود را پشت سر گذاشت و مشكلات و موانع بي‌سابقه‌اي را در عرصه توليد تجربه كرد. حال با اتكاء به تجربه‌هاي به دست آمده، گروه خودروسازي سايپا كه در سال ۹۸ با بيشترين تيراژ توليد، عنوان خودروساز اول كشور را به خود اختصاص داده، در تلاش است تا با همكاري قطعه‌سازان داخلي، استفاده از توانمندي‌هاي موجود كشور و تكيه بر دانش و خلاقيت جوانان و متخصصان ايراني به سمت رشد توليد حركت كند و توليد روزانه ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو را در سال جاري محقق كند. با رويكردي كه گروه خودروسازي سايپا در سال جاري در پيش گرفته است، جهش توليد خودرو دست يافتني است و در حد يك شعار باقي نمي‌ماند. از سويي در راهبرد و برنامه‌هاي گروه خودروسازي سايپا براي سال ۹۹، رونق كسب وكار درون و برون سازماني، عرضه سه محصول جديد به بازار، ادامه جهاد خودكفايي در عرصه توليد قطعات پيشرفته خودرو با كمك شركت‌هاي دانش‌بنيان ايراني، ارتقاي سطح كيفي محصولات، كنترل قيمت‌ها از طريق عادي‌سازي جريان توليد و عرضه محصول به بازار و پيگيري سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و راهبردهاي دولت تدوين شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون